Kampanie marketingowe na YouTube stają się coraz popularniejsze, jednak wydaje się, że marketerzy jeszcze nie do końca potrafią w swoich działaniach wykorzystać w pełni potencjał tego kanału. Jak w przypadku każdej kampanii, bardzo ważną kwestią jest pytanie o skuteczność działań promocyjnych. Głównym założeniem takich kampanii jest zwiększenie świadomości marki, ale kampanie na YouTube mogą również być wykorzystywane do wielu innych celów. Dlatego właśnie Google stworzyło narzędzie Brand Lift, które mierzy kompleksowo skuteczność kampanii wyświetlanych na YouTube.
Reklamy na YouTube – przegląd
Niech punktem wyjścia do rozmów o możliwościach marketingowych na YouTube będzie przegląd dostępnych, standardowych formatów reklamowych w kampaniach wideo. Poniżej pokrótce opisaliśmy dostępne podtypy kampanii Google Ads na YouTube:
- Niestandardowa kampania wideo – są to możliwe do pominięcia reklamy In-Stream (materiał reklamowy wyświetla się w trakcie trwania innych filmów na YouTube), bumpery reklamowe (tzw. reklama w przerywniku trwająca dokładnie 6 sekund, niemożliwa do pominięcia) lub reklamy wideo Discovery (wyświetlana jako miniaturka filmu opatrzona dodatkowo nagłówkiem i opisem, wyświetla się w wynikach wyszukiwania na YouTube oraz obok innych filmów). Bumpery rozliczane są w modelu CPM (Cos Per Mile, czyli za 1000 wyświetleń). Pozostałe formaty mogą być rozliczane w modelu CPV (Cost Per View).
- Reklama In-Stream niemożliwa do pominięcia – maksymalnie 15-sekundowe reklamy In-Stream niemożliwe do pominięcia.
- Out-Stream – w reklamach Out-Stream możesz docierać do użytkowników wyłącznie na telefonach i tabletach na stronach partnerów i w aplikacjach poza YouTube. Opłaty za reklamy typu Out-Stream naliczane są za tysiąc widocznych wyświetleń (vCPM)
- Zachęcanie do konwersji – reklamy wideo, które zachęcają użytkowników do wartościowych interakcji z Twoją firmą, czyli dokonania konwersji. Wymagane jest wcześniejsze skonfigurowanie konwersji na koncie Google Ads. Rozliczenia dokonywane są za każdą konwersję (model CPA).
- Sekwencja reklamy – dość zaawansowany podtyp kampanii umożliwiający wyświetlanie różnych reklam w określonej sekwencji pojedynczemu userowi. Możesz użyć reklam In-Stream, bumperów, a nawet kombinacji różnych rodzajów reklam.
- Produktowa – do skorzystania z nich wymagane jest wcześniejsze skonfigurowanie pliku produktowego w Merchant Center. Reklama produktowa umożliwia wyświetlanie interaktywnych elementów, które zawierają dane o wybranych produktach z Twojej oferty i zachęca klientów do zakupów w sklepie.

Szukasz reklamy dopasowanej do Twojego biznesu?
Brand Lift – ankiety na YouTube
Brand Lift za pomocą ankiet wyświetlanym na YouTube pozwala na zmierzenie bezpośredniego wpływu na postrzeganie marki i zachowania użytkowników podczas customer journey – od momentu wyświetlenia reklamy przez podniesienie świadomości marki, jej znajomość, aż po rozważenie zakupu przez użytkownika. Narzędzie oferowane przez Google wychodzi więc zdecydowanie poza podstawowe wskaźniki skuteczności kampanii video, które mogliśmy wcześniej podejrzeć na koncie. Brand Lift dostarcza bowiem w szybki sposób dokładnych badań rynkowych.
Reklamodawcy mają możliwość konfiguracji ankiet bezpośrednio w panelu Google Ads bez dodatkowego tagowania oraz dodatkowych kosztów. Dostępne są różne szablony pytań odnośnie marki, z których możemy skorzystać.
Po skonfigurowaniu ankiety, pora na uruchomienie kampanii na YouTube. Użytkownicy zostaną podzieleni na dwie grupy – jednej z nich wyświetlana będzie reklama, a później ankieta do wypełnienia. Z kolei drugiej grupie zostanie wyświetlona sama ankieta, bez reklamy. Ankiety wyświetlane będą jako reklama typu In-Stream.
Mierzenie skuteczności ankiet
W jaki sposób mierzy się skuteczność opisanych powyżej działań? Brand Lift analizuje łączny wzrost liczby wyszukiwań w witrynie Google dla słów kluczowych związanych z marką wśród użytkowników, którzy widzieli reklamę w porównaniu z użytkownikami, którzy jej nie widzieli. Porównuje też dane zbiorcze i anonimowe dla obu zestawów respondentów i dostarcza te informacje do panelu Google Ads.
Sporym plusem tego typu kampanii jest szybkość, z jaką otrzymamy informację zwrotną o wynikach kampanii. Zazwyczaj na drugi dzień pojawia się gotowy raport, podczas gdy na miarodajne wyniki innych kampanii reklamodawcy muszą czekać najczęściej przez kilka tygodni.
Brand Lift w skrócie pozwala na uzyskanie odpowiedzi na poniższe pytania:
1. Czy odbiorcy są bardziej świadomi mojej marki po obejrzeniu reklamy?
2. Czy moja reklama video skłoniła użytkowników do rozważenia zakupu produktu lub usługi mojej marki?
3. Czy moja reklama video skłoniła odbiorców do rozważenia mojej marki lub produktu?
4. Czy ludzie są bardziej zainteresowani moją marką / produktem? Czy moja reklama zwiększyła liczbę bezpłatnych działań związanych z wyszukiwaniem mojej marki / produktu?
Co zrobić, aby skorzystać z Brand Lift?
Brand Lift nie jest dostępny dla wszystkich reklamodawców. Warunkiem koniecznym jest minimum: posiadanie opiekuna konta oraz przekroczenie określonego progu wydatków. Aby móc skorzystać z ankiet na YouTube, wydatki na reklamę z ostatniego tygodnia muszą być wyższe niż 5 000 $ jeśli chodzi o Polskę (zaliczającą się do grupy krajów A według poniższej grafiki), przy czym warto tutaj podkreśli, że do zadania mamy tylko jedno pytanie. Jeśli spełniasz te wymogi – możesz przejść do kroku następnego, czyli konfiguracji kampanii wideo typu In-Stream lub Bumper Ads.
Tekst aktualizowany. Pierwotna wersja wpisu opublikowana została na blogu we wrześniu 2018 roku.