[CASE STUDY] Skuteczne działania SEO

Mateusz Pająk
Mateusz Pająk
9 grudnia 2024
 
[CASE STUDY] Skuteczne działania SEO

[CASE STUDY]
Skuteczne działania SEO

Parens Centrum Leczenia Niepłodności w Krakowie to jedna z czterech placówek Grupy Parens. Kliniki należące do grupy Parens pomagają parom rozwiązywać problemy z niepłodnością i wspierają na każdym etapie leczenia. Klinika Parens zgłosiła się z prośbą o pomoc przy wdrożeniu nowej strony internetowej i pomocy w działaniach SEO. W kolejnych tygodniach współpracy pojawiały się coraz to nowe obszary działań i kolejne wyzwania, które musieliśmy zrealizować.

Analiza wstępna

Klient zgłosił się z prośbą o pomoc przy uruchomieniu nowej strony internetowej, która była już na finalnym etapie realizacji. Wśród zadań do zrealizowania wymienić należy uporządkowanie treści na stronach, porządek w dodatkowych projektach oraz scalenie pozostałych domen firmowych, aby wszystko było spójnie prezentowane tylko w obrębie domeny parens.pl.

Parens.pl pozyskiwał dotychczas ruch innymi kanałami, a nie działaniami online. Strona internetowa działała na systemie WordPress, jednak nie była aktualizowana od dłuższego czasu. Wcześniejsza strona parens.pl działała na indywidualnym motywie, ale nie wytrzymał on próby czasu i strona źle się zestarzała.

Klient wykazał się dużą wiedzą ogólną na temat SEO, co ułatwiało podejmowanie decyzji, w których bardzo wysoki priorytet miało poprawienie wyników SEO witryny. Pomimo gruntownej wiedzy ogólnej, zmiana serwisu parens.pl okazała się szczególnym przypadkiem. Nowy serwis łączył treści z kilku innych stron internetowych. Strona musiała zostać dostosowana do współczesnych standardów. W serwisie zmieniła się logika informacji oraz struktura adresów URL. Wszystko to spowodowało, że nie mieliśmy tutaj do czynienia z prostą aktualizacją szablonu, tylko ze złożoną, skomplikowaną migracją strony.

Założenia i realizacja

Nasze zadanie było podzielone na 2 istotne etapy. W pierwszym założeniem była agregacja widoczności stron każdej z klinik i skupienie jej na głównej domenie parens.pl. Zadaniem więc była efektywna i bezbolesna migracja, która była istotnym wstępem do etapu II – rozbudowanych i intensywnych działań SEO mających na celu wzmocnienie widoczności parens.pl oraz podniesienie jej pozycji do top3 na najważniejszych frazach

Audyt SEO i złe wieści poaudytowe

W przypadku kampanii dla parens.pl działania rozpoczęły się od audytu SEO oraz od przygotowania plików migracji, czyli informacji o dodatkowym linkowaniu wewnętrznym oraz o przekierowaniach 301 do wykonania. Audyt SEO i migracja zostały wycenione na około 15 godzin pracy, co początkowo wydawało się rozsądnym czasem na realizację tego zadania.

Wraz z kolejnymi sprawdzanymi punktami audytu pojawiały się coraz to nowe obszary do poprawy. Niektóre z ujawnianych trudności były poza kolejnością wysyłane do klienta, aby wykonawca strony mógł priorytetowo wdrożyć je na stronie.

Błędy, które zostały znalezione na stronie, a mogły mieć fatalne na wyniki strony, to:

  • niskie wyniki w testach prędkości strony,
  • błędy w linkowaniu wewnętrznym (statusy 301, błędy 404),
  • błędnie wdrożone elementy odpowiadające za indeksowanie podstron,
  • problemy z architekturą informacji na stronie.

Wszystkie te elementy mogły mieć negatywny wpływ na uruchomienie nowej strony, jednak szalę przeważyło:

  • zrezygnowanie z przeniesienia wersji językowych,
  • to, że w GSC zostały znalezione ślady po włamaniach na stronę.

Adresami URL z włamania należało zająć się jak najszybciej, a wdrożenie wersji językowych zostało odłożone w czasie.

Trudno było przekazać informację o tym, że nie możemy w obecnym kształcie wdrożyć nowej strony internetowej bez możliwych szkód dla długofalowych wyników SEO. Po przedstawieniu możliwych zagrożeń podjęliśmy decyzję o wstrzymaniu migracji. Audyt SEO został przekazany do wglądu wykonawcy strony, aby ten mógł zapoznać się, a następnie wdrożyć zalecenia z audytu.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Zadbaj o jakość swojej strony

Wykonamy dla Ciebie profesjonalny audyt SEO!

Dwa miesiące działań w cieniu wyników audytu

Szablon strony, na której działał serwis parens.pl, miał już swoje lata i wymagał odświeżenia, aby był spójny z wizerunkiem nowoczesnej kliniki leczenia niepłodności. Sam szablon miał wiele mocnych stron, jednak część rozwiązań nie przystawała już do dzisiejszych standardów. Wraz z zespołem parens.pl ustaliliśmy, że możemy dosyć swobodnie działać na obecnej stronie, gdyż zgadzaliśmy się, że praktycznie każda zmiana może nam wyjść na dobre. W pierwszej kolejności zostały zweryfikowane błędy w Google Search Console. Naprawiono najpoważniejsze z nich. Zostały wzmocnione zabezpieczenia strony, aby nie powtórzył się z incydent z włamaniem na stronę internetową.

Budżet został zrewidowany i inaczej rozdzielony aby móc go efektywnie wykorzystać.

  • Pozyskiwanie linków.
  • Wsparcie w tworzeniu treści na stronę.
  • Poprawki techniczne aktualnie działającego WordPressa.

Strona nie miała regularnie prowadzonych działań. Warto było nieco odświeżyć stronę przez pozyskanie pierwszych nowych linków oraz dodanie nieco treści na stronę. Prace nad stroną trwały w tle, więc dało nam to czas na uzgodnienie sposobu pisania i komunikacji w przygotowywanych przez nas treściach, tak aby pasowały do Brand Voice Parens.pl. Bardzo szybko udało nam się wypracować sposób tworzenia treści. Od tego czasu wspólnie tworzymy najwyższej jakości treści, na których mogą bazować pacjenci.

Wybory w Polsce i ich skutki

Leczenie niepłodności to temat, który od lat budzi wiele emocji w społeczeństwie. Z jednej strony są pary, które latami bezskutecznie starają się o dziecko, z drugiej strony są przeciwnicy nowoczesnych metod leczenia niepłodności. Wybory w Polsce oraz działania polityczne tuż po nich istotnie zmieniły sytuację klinik leczenia niepłodności.

Decyzje polityczne zmieniły realia, w których działa klient, a my realizowaliśmy naszą kampanię SEO. Wdrożenie nowej strony internetowej stało się priorytetem. Idealną datą na wdrożenie nowej strony internetowej było pierwsze posiedzenie Sejmu X kadencji, które wypadało na połowę listopada. Obywatelska ustawa o finansowaniu in vitro miała być czytana 22 listopada.

Niestety, nie zdążyliśmy i strona nie została wdrożona z końcem listopada. Nie mogliśmy uruchomić nowej strony wiedząc, że pacjenci bazują na informacjach znajdujących się w serwisie. Musieliśmy się upewnić, że wszystkie informacje są prawdziwe.

W mediach i w sejmie zawrzało w związku z projektem finansowania leczenia niepłodności dla par, w tym leczenia z wykorzystaniem metody in vitro. Wszyscy o tym pisali.

Strona parens.pl zyskała w tym dniu dwukrotnie większy ruch, jednak był to jedynie promil ruchu, który w tym dniu pojawił się w internecie.

Wdrożenie nowej strony internetowej

Dynamiczna zmiana sytuacji sprawiła, że zmienione zostały priorytety działań. W ramach naszych działań przenieśliśmy budżet z realizowania standardowej kampanii SEO na pomoc we wdrożeniu nowej strony internetowej.

Naszym zadaniem było jak najszybsze poprawienie strony z punktu widzenia SEO, w szczególności poprawienie linkowania wewnętrznego, poprawienie struktury HTML, poprawienie prędkości witryny, tak aby była lepiej oceniana przez Google, stworzenie nowych podstron, przeniesienie treści z obecnej strony parens.pl, wykonanie przekierowań i kilka pobocznych rzeczy. Ostatnim zadaniem z serii było udostępnienie nowego serwisu pacjentom.

Nowa strona została uruchomiona na przełomie listopada i grudnia 2023 roku.

Trudności przy uruchomieniu nowej strony

Kopia strony

Przedłużające się prace nad stroną spowodowały, że Parens.pl nie był główną stroną i funkcjonowały jej zaindeksowane kopie. Kopią niemal 1:1 była strona parens.rzeszow.pl. W momencie uruchomienia nowej strony parens.pl już od miesięcy funkcjonowała strona parens.rzeszow.pl, która zawierała te same treści, co parens.pl i miała znacznie dłuższy staż w Google.

Ogromnym zagrożeniem było to, że Google potraktuje lokalną stronę jako tą najważniejszą i na stronie parens.pl pojawią się poważne problemy z indeksowaniem nowych treści (w szczególności sekcji wiedzy). W momencie uruchomienia nowej strony internetowej strona parens.rzeszow.pl posiadała około 115 słów kluczowych w TOP10 wyników wyszukiwania oraz około 1 200 słów w TOP50 wyników Google. Warto tutaj podkreślić, że serwisy były swoimi kopiami, więc rywalizowały o te same frazy w Google tymi samymi treściami na tym samym skrypcie. Poza kopią 1:1 serwis posiadał kopie treści na stronach konkurencyjnych lub partnerskich klinik, dodatkowe subdomeny i wiele innych pobocznych problemów.

Brak wersji językowych

Przyspieszenie uruchomienia nowej strony internetowej zmusiło nas do ustalenia priorytetów działań, tak aby w ciągu tygodnia uruchomić nową stronę. Tak krótki czas dopięcia projektu sprawił, że do wdrożenia zostały wybrane jedynie krytyczne elementy związane z funkcjonowaniem strony internetowej oraz te, które na podstawie mojego doświadczenia mogły w największym stopniu negatywnie wpłynąć na wyniki SEO. Pomimo swojego znaczenia wersje językowe nie były krytyczne w tamtym momencie.

Na stronie funkcjonowały dwie najważniejsze wersje językowe: angielska i włoska. Obie odpowiadały za około 10% ruchu na stronie i stanowiły około 15% wartościowych podstron, które warto przekierować.

Brak odpowiedników treści

Pośpiech sprawił, że poziom trudności migracji nieustannie wzrastał. Wraz z ustaleniem priorytetów kolejne rzeczy konieczne do wykonania idealnej migracji były odkładane na kolejne tygodnie już po uruchomieniu nowego serwisu.

Nie wszystkie podstrony z poprzedniej strony internetowej mogły znaleźć się w wyznaczonym terminie na nowej stronie. Dla części treści zabrakło czasu na przeniesienie, dla innych zabrakło czasu na weryfikację merytoryczną przez zespół lekarzy Parens.

Pomijając nieprzeniesienie 15% podstron odpowiadającym wersjom językowym, kolejne 198 adresów URL nie miało swojego odpowiednika na nowej stronie internetowej, co stanowiło około 44% adresów URL wytypowanych do migracji i wykonania przekierowań. Adresy URL, które nie miały idealnego odpowiednika na nowej stronie, generowały dotychczas około 15% – 20% ruchu na stronie.

Tuż przed uruchomieniem serwisu

Tuż przed migracją prognozy nie były zbyt optymistyczne. Przewidywałem, że 60% serwisu, który generuje około 25 – 30% ruchu, nie będzie miało swojego odpowiednika na nowej stronie internetowej. Dla około 20% serwisu będą pojawiały się błędy 404 (co było świadomą decyzją).

Największą niewiadomą była oczywiście sama wyszukiwarka. Jak podejdzie do nowej strony internetowej? Czy wystąpią problemy z indeksowaniem strony? Jak Google zareaguje na uruchomienie kopii serwisu parens.rzeszow.pl, który od miesięcy stabilnie funkcjonuje w wyszukiwarce?

Naszymi atutami było:

  • wdrożenie wielu poprawek technicznych, przez co nowy serwis był wyraźnie lepszy niż poprzednia strona internetowa,
  • przygotowanie nowych, wartościowych treści, które w ostatniej chwili zostały zweryfikowane merytorycznie i dodane na stronę internetową.

Pomimo wielu trudności, migracja zakończyła się dużym sukcesem

Zanim została wdrożona nowa strona internetowa, podjęliśmy decyzję, że warto jeszcze ulepszyć starą stronę internetową. Na koniec października zaczęła pojawiać się delikatna tendencja wzrostowa. Poprawiły się obecne pozycje strony oraz Google zaczęło przychylnie patrzeć na nowe dodane treści, a jeszcze nie zajęliśmy się optymalizacją pod EEAT strony.

Migracja strony, pomimo wielu trudności, zakończyła się sukcesem z punktu widzenia SEO. Straciliśmy jedynie 7% widoczności w TOP10, a zyskaliśmy 6% widoczności w TOP3 i 1% w TOP50. Wyniki przedstawia tabela:

CS Parens 1
Wzrost widoczności w TOP3 o 6% i TOP50 o 1%.

 

28 11 2023 parens
Źródło: Senuto

Nie da się ukryć, że problemów przez samą migracją było sporo, w związku z czym pojawiało się wiele poważnych wątpliwości dotyczących przebiegu i efektów migracji. Szybko jednak okazało się, że migracja nie spowodowała bardzo dużych spadków widoczności. Tak duży sukces został doceniony przez klienta – dzięki zaangażowaniu wielu osób cały proces udało się przeprowadzić w sposób, który przyniósł bardzo dobre rezultaty. Nie jest to laboratoryjny przypadek, w którym mogliśmy obserwować co się dalej wydarzy. Czekały kolejne zadania do skreślenia z listy priorytetów.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Sprawdź case study

z działań SEO dla Grupy Parens

Ruch na stronie w grudniu

Grudzień jest szczególnym okresem. Wszystkim udziela się magia świąt. Ludzie żyją urlopami, prezentami, potrawami wigilijnymi i spotkaniami z rodziną. To zainteresowanie idealnie oddają poniższe, przykładowe wykresy ruchu z Google Search Console dla innych prowadzonych projektów.

image1

image10

Powyższe wykres przedstawiają ruch z Google Search Console przykładowych stronach internetowych. Na powyższych wykresach widzimy, że ruch na stronach internetowych wyraźnie wzrasta w okresie przedświątecznym. Tuż przed wigilią 24 grudnia następuje kulminacja ruchu na stronach internetowych. Wszyscy chcą zdążyć z zakupem prezentów i z załatwieniem wszystkich swoich spraw przed przerwą, aby móc odpocząć w przerwie świątecznej oraz z nowymi siłami wejść w nowy rok.

Inaczej jest w przypadku Kliniki Parens. Tylko w Wigilię ruch był nieco niższy, niż np. w weekendy w poprzednich miesiącach, a pierwszy i kolejne dni świąt wrócił już do normalnego poziomu. Poniżej zrzut z Google Search Console.

image8
Źródło: Google Search Console

W Wigilię i kolejne dni świąt ruch koncentrował się na mniejszej liczbie tematów niż dotychczas, a najważniejsze zagadnienia wyszukiwane przez pacjentów to:

  • cennik,
  • zagnieżdżenie zarodka, testy ciążowe, wyniki beta-HCG – te frazy odzwierciedlają poszukiwanie informacji, czy transfery, które odbyły się w grudniu, są udane, czy też pary dalej będą musiały walczyć o posiadanie dziecka,
  • tematyka związana z ciążą. Pacjenci i przyszli pacjenci poszukiwali informacji, czy warto decydować się na dziecko, czy nie jest na to za późno oraz jakie są metody leczenia i od czego zacząć.

Połączenie strony parens.rzeszow.pl z główną domeną parens.pl

Nowy rok to kolejne cele do zrealizowania i dziesiątki kolejnych decyzji do podjęcia. Co przenosić? Czego nie przenosić? W jakiej kolejności działać? Jak najlepiej wykorzystać budżet?

Bardzo dobre wyniki migracji serwisu rozbudziły oczekiwania wszystkich. Nie walczyliśmy już o uratowanie widoczności i ruchu na stronie, tylko o docieranie do nowych odbiorców, poprawianie najważniejszych wskaźników SEO oraz sprawienie, aby Parens był pierwszym wyborem dla pacjentów.

Po nieco ponad miesiącu od migracji wyniki przedstawiały się następująco:

Wzrost widoczności w TOP3 o 12% oraz TOP50 o 7%. Strona zaczęła wyświetlać się w Direct Answers, co potwierdza wysoką jakość tworzonego contentu.

CS Parens 2
Wzrost widoczności – TOP3, TOP10 oraz TOP50
Wykres z narzędzia Senuto
Źródło: Senuto

Strona wyraźnie zyskała na widoczności w TOP3 oraz w TOP50. Przywrócona została widoczność w TOP10 Google.
To, czego nie oddaje ta tabela, to fakt, że Google doceniło tworzone treści i stroną coraz częściej zaczęła pojawiać się w Direct Answers, czyli zdobyła pozycję “0”.

Data 16.01.2024 to czas tuż przed połączeniem strony parens.pl z jej lokalną kopią parens.rzeszow.pl.

Wyzwania

Pomimo pozornego podobieństwa, strony różniły się w wielu obszarach. Projekty przez mniej więcej rok były rozwijane osobno i pojawiło się wiele różnic między nimi.. Wyzwaniem było rozwiązanie zagadki jak połączyć różniące się projekty.

Dodatkowym wyzwaniem był fakt, że strona parens.rzeszow.pl posiadała wiele błędów z przeszłości, które należało rozwiązać przed połączeniem witryn.

Z punktu widzenia treści serwisy były swoimi kopiami, więc nie oczekiwaliśmy, że strona zyska ruch poza ruchem brandowym, a raczej oczekiwaliśmy strat. Strony rywalizowały ze sobą o pozycję na wiele fraz oraz występowała kanibalizacja pomiędzy serwisami.

Wyniki

Na połączeniu stron parens.pl oraz parens.rzeszow.pl zyskaliśmy głównie w TOP3 wyników wyszukiwania przejmując kilkanaście lokalnych fraz kluczowych należących do parens.rzeszow.pl. Wyniki kampanii zaczynają narastać i kumulować się, a tak wyglądają po połączeniu z lokalną stroną:

Wzrost widoczności w TOP3 o 44% w ciągu 4 miesięcy.

CS Parens 3
Wzrost widoczności w TOP3, TOP10 oraz TOP50.

 

20 02 2024 parens
Źródło: Senuto

W przypadku strony parens.pl oraz parens.rzeszow.pl z różnych przyczyn nie mieliśmy dostępu do danych analitycznych z poprzedniego roku, a za wartościowe dane można uznać tylko te dane, które pochodzą z GSC i zbierane są od końca sierpnia 2023 (czyli od startu kampanii SEO).

W takich realiach chcieliśmy ocenić, jak połączenie dwóch stron wpłynęło na ruch. Z uwagi na brak danych, indeksowanie strony przez Google i wiele innych czynników, niewiele mogliśmy sprawdzić. Pierwszą rzeczą, którą mogliśmy sprawdzić, jest suma ruchu parens.pl i pozostałego ruchu pozyskiwanego przez parens.rzeszow.pl (nie wszystkie adresy URL od razu znikają z Google i dalej pozyskują kliknięcia w GSC) po migracji. Sprawdziliśmy, jak wygląda ruch w tygodniu po migracji w porównaniu do średniego ruchu w danym dniu tygodnia, na przestrzeni ostatniego miesiąca.

CS Parens 4

Suma ruchu obu serwisów tuż po migracji wyglądała obiecująco. Serwis nie tylko nie stracił na ruchu, a pojawił się zysk z podjętych działań. Najważniejszą kwestią było pytanie, czy taka tendencja zostanie utrzymana? Jak to będzie wyglądało w kolejnych tygodniach?

Bardzo dobre dane z kolejnych miesięcy

Napływające dane o ruchu były bardzo obiecujące. Ruch w Search Console był wyraźnie większy niż suma ruchu obu stron oddzielnie. Na koniec marca ruch pomimo zbliżających się świąt wielkanocnych był znacznie większy niż suma ruchu obu serwisów przed ich połączeniem.

Zmiana ruchu w podziale na dzień tygodnia wyglądała następująco.

CS Parens 5

W całym tygodniu po migracji ruch był większy, niż w suma ruchu w tygodniu przed migracją. Pamiętając obserwacje z grudnia wiedzieliśmy, że święta nie wpływają na sezonowość w ruchu. Pacjenci dalej szukali informacji związanych z leczeniem. Nie kontaktowali się z kliniką, tylko ruszyli z kontaktem następnego dnia po świętach.

1 Czerwca 2024

Początek czerwca to kolejny ważny moment w kampanii SEO dla parens.pl. Pacjenci czekali aż wyjaśni się sytuacja z finansowaniami. Do samego końca nie było wiadomo, co dokładnie będą obejmowały dofinansowania, choć w mediach pojawiało się wiele spekulacji. Okazało się, że projekt dofinansowań, który został stworzony przez rząd, był bardzo korzystny dla pacjentów – głównie dlatego, że obejmował on wiele form leczenia. W mediach niejednokrotnie pojawiały się informacje o tym, że jest to jeden z najbardziej nowoczesnych projektów dofinansowania in vitro w Europie.

Efekty

Efektem działań na przestrzeni ostatniego roku jest to, że parens.pl pozyskuje obecnie więcej kliknięć dziennie niż wcześniej w ciągu tygodnia. 22 lipca 2024 roku strona pozyskała 1 523 kliknięcia według GSC, a w drugim tygodniu września 2023 w dniach 4 września – 10 września strona pozyskała 1 497 kliknięć.

W trakcie całej kampanii SEO dla Parens Centrum Leczenia Niepłodności w Krakowie pojawiały się coraz to nowe problemy i wyzwania, które należało przezwyciężyć. W wielu wypadkach konieczne było także elastyczne podejście do budżetu, tak aby optymalnie dysponować dostępnymi środkami, maksymalizując efekt z działań SEO.

Ahrefs.com

CS Parens 6
Wzrost widoczności w TOP3, TOP10, TOP50 oraz TOP100
Dane Ahrefs CS Parens
Źródło: Ahrefs
  • Wzrost widoczności w TOP3 o 374% według narzędzia Ahrefs
  • Wzrost widoczności w TOP10 o 300% według narzędzia Ahrefs
  • Wzrost widoczności w TOP50 o 207% według narzędzia Ahrefs
  • Wzrost widoczności w TOP100 o 132% według narzędzia Ahrefs

Senuto

CS Parens 7
Wzrost widoczności w TOP3, TOP10 oraz TOP50
Dane Senuto CS Parens
Źródło: Senuto
  • Wzrost widoczności w TOP3 o 461% według narzędzia Senuto
  • Wzrost widoczności w TOP10 o 236% według narzędzia Senuto
  • Wzrost widoczności w TOP50 o 181% według narzędzia Senuto

Google Search Console

CS Parens 8

  • Wzrost liczby kliknięć o 444%
  • Wzrost liczby wyświetleń o 448%
GSC
Źródło: Google Search Console
  • Wdrożenie poprawek technicznych, dzięki którym nowa strona była lepiej zoptymalizowana pod kątem SEO.
  • Przygotowanie nowych, wartościowych treści, które stanowiły rzetelne źródło wiedzy dla pacjentów poszukujących informacji na temat leczenia niepłodności.

Pełen sukces

Podsumowanie SEO
Podsumowanie wyników z działań SEO.

 

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Sprawdź więcej historii sukcesu

Indywidualne podejście i najlepsze wyniki!

Mateusz Pająk
Senior SEO Specialist. Od dziesięciu lat związany z branżą marketingu internetowego. Doświadczenie zdobywał w pracy dla znanych brandów. Posiada szerokie kompetencje w działaniach off-site i on-site SEO. Na co dzień tworzy i realizuje strategie pozycjonowania dla klientów, skupiając się nie tylko na wynikach, ale też na dobrych relacjach. Nieustannie rozwija swoje umiejętności i testuje nowe strategie SEO.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (9 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry