Czy skuteczne śledzenie użytkowników w 2023 roku będzie w ogóle możliwe?

Kamil Leśniak
Kamil Leśniak
Archiwum 01.2023
 
Czy skuteczne śledzenie użytkowników w 2023 roku będzie w ogóle możliwe?

Czy skuteczne śledzenie użytkowników w 2023 roku będzie w ogóle możliwe?
- Wywiad z Anną Moczulską

W ostatnim odcinku “Pomówmy o marketingu” w 2022 roku mieliśmy przyjemność gościć Annę Moczulską – Head of Analytics Team w Artegence. Głównym tematem spotkania i wywiadu była odpowiedź na pytanie, czy skuteczne śledzenie użytkowników w 2023 roku będzie w ogóle możliwe? Z powodu ograniczonego czasu nie zdążyliśmy zadać ekspertce wszystkich pytań, więc nadrabiamy zaległości w wywiadzie na blogu! Zapraszamy do lektury!

 

Kamil Leśniak: Z jakimi problemami będą borykać się analitycy w 2023 roku?

Anna Moczulska: Przede wszystkim będą to:

migracja do GA4,

delegalizacja GA na kolejnych europejskich rynkach,

rozważenie server side taggingu,

nawał pracy. Mała ilość specjalistów z wysokimi kompetencjami na rynku vs rosnący popyt. To trochę bardziej problem osób potrzebujących naszych usług 🙂

Jaka będzie rola RODO w 2023 roku?

Coraz większa! RODO będzie warunkowało m.in. to:

w jaki sposób wdrażamy narzędzia, 

które narzędzia analityczne będą na topie w 2023, 

ilość zbieranych przez nas danych,

dokładność targetowania reklam.

Jakimi narzędziami najlepiej zarządzać dane ze zgodami użytkowników?

Przede wszystkim zależy to od budżetu i potrzeb. Na rynku mamy dużo dostępnych opcji, ale przy wyborze warto zwrócić uwagę na:

  • sposób rozliczenia – per domena / ilość uu,
  • sposób przechowywania danych – gdzie w jaki sposób,
  • możliwości wdrożeniowe – gtm / w kodzie strony,
  • support po stronie narzędzia,
  • możliwości dostosowania interfejsu cookie bannera.

Jak przygotować się do kolejnych zmian w ochronie prywatności użytkowników? Na jakich aspektach się skupić?

  1. przede wszystkim należy pogadać z prawnikiem,
  2. nie wiemy co przyniesie jutro, sytuacja jest dynamiczna – kolejne rynki delegalizują GA. Jaki będzie ruch Google? Duże firmy są już gotowe na potencjalne wyłączenie GA po swojej stronie,
  3. zachować czujnośc i być na bieżąco,
  4. wdrożyć Consent Mode!

(To trochę dziwne pytanie) Czy uważasz, że prawodawstwo jest w stanie nadążyć za technologią?

W ogóle nie dziwne! Myślę, że dopóki w rządzie nie ma osób, które naprawdę rozumieją technologię, to nie ma na to szans.

Na którym etapie budowania strategii powinniśmy skupiać się na analityce?

To zależy 🙂 

  • jeśli mamy do czynienia z nowym serwisem, to istotne będzie, aby dobrze uzgodnić tracking concepty dla wszystkich narzędzi, nie tylko analitycznych, ale i marketingowych jak np. adform, google ads, pixel fb. Szczególnie jeśli nie jesteśmy ecommercami. Z wyprzedzeniem trzeba też zaopiekować kwestie związane z GDPRem,
  • jeśli mamy do czynienia ze starym serwisem, to już teraz przy stawianiu nowej kampanii warto pomyśleć o kpi. Ważne, aby były spójne dla kampanii z każdego poziomu lejka.

Do czego wykorzystać poprawnie wdrożoną analitykę digitalową?

– badania UX,

– bieżąca analiza zachowań użytkowników,

– analiza efektywności kampanii,

– “karmienie” automatów Google Ads.

 

Sekcja tło

Zapisz się na newsletter i zgarnij nagrania z poprzednich odcinków webinarów!

 

Jak zadbać o czystość danych?
– migracja do GA4,
– wdrożenie consent mode, (Czym jest consent mode – opis poniżej)

Consent Mode to funkcjonalność w Google Tag Managerze, która pozwala na łatwe uruchamianie skryptów i pixeli marketingowych, w zależności od wyrażonych przez użytkownika zgód na śledzenie w cookie banerze. Wyrażone zgody na używanie poszczególnych typów cookies przekazywane są w datalayerze, a na tej podstawie możemy uruchamiać lub wstrzymywać uruchomienie poszczególnych skryptów na stronie. Dzięki temu wszystkie Twoje skrypty marketingowe będą uruchamiać się w zgodzie z zapisami RODO, wg których nie miżemy uruchomić żadnego cookiesa na stronie przed wyraźnym wyrażeniem na to zgody przez użytkownika, który nas odwiedza.
– server-side tagging,
– eksport danych do bazy danych.

Jakie dodatkowe umiejętności najlepiej rozwijać, aby być na bieżąco ze zmianami w analityce (SQL, Big Data, nowe narzędzia, takie jak Adobe, Piwik PRO)?

– Adobe zyskuje na sile na zachodzie Europy, jeśli chcesz mieć tam pracę, to koniecznie  warto się w niego wypozsażyć (tak samo, jeśli nastawiasz się na współprace z korporacjami) Piwik to ciągle niewielki promil na rynku, tylko w Polce,

– bądź na bieżąco z nowinkami o GDPR,

– wiedza o sqlu jeszcze nikomu nie zaszkodziła – infromacja szczególnie dla dużych klientów,

– coraz mocniejsza gałąź – data visualization,

– musthave dla analityka: marketing internetowy i UX.

Jak oceniasz aktualny status śledzenia między urządzeniami?

– ciągle słabo dostępne dla małych, duzi korzystają często z zupełnie innych, często bazodanowych rozwiązań, które są drogie. Generalnie nie jest super 🙁

– ale idziemy w dobrą stronę, bo GA4 to światełko w tunelu!

Jak zapatrujesz się na pełną migrację do GA4? Boisz się 1 lipca 2023, czy podchodzisz do tego z uśmiechem?

– ze strachem i nadzieją. O GA4 wbrew pozorom ciągle wiemy niewiele,

– dodatkowo często występują z nim problemy,

– brakuje w nim części rozwiązań, do których byliśmy przywiązani jak np. parametry UTM. W GA4 dostępna będzie tylko ich część,

– jest powód dla którego 360 ma przedłużony dostęp do UA.

Cały wywiad zobaczysz tutaj:

 

Pytania, których nie udało zadać się na żywo podczas wywiadu:

GA4 czy server-side tagging – co będzie większą rewolucją dla użytkowników?

GA4 – bo dotknie większej ilości z nas. Server-side tagging to trochę black box, są wątpliwości co do jego zgodności z GDPR i po prostu jest drogi. Nie będzie więc dostępny dla wszystkich.

Jeżeli nie Google Analytics 4, to jakie narzędzia uważasz za najlepszą alternatywę?
Coraz bardziej przekonuję się do Adobe .

Wiem, że na temat GA4 prowadzisz całe osobne webinary, ale gdybyś miała podać 5 plusów GA4 względem Universala, to co by to było?

  1. Customizacja narzędzia do potrzeb.
  2. Centrum analiz i zmiana modelu zbierania danych.
  3. Cross platform tracking.
  4. Większa zgodność z GDPR.
  5. Wbudowany debug mode.

A 5 minusów? Opcji za którymi będziesz tęsknić z GA Universal?

  1. Widoki.
  2. Więcej ustawień, np dotyczących filtrowania.
  3. Dane obliczone.
  4. Filtrowanie zaawansowane z możliwością użycia wyrażeń regularnych.
  5. Eksplorator użytkownika.

Twoje Top 5 tematów, które należy śledzić w 2023 aby być przygotowanym na zmiany?

  1. Automatyzacje w kampaniach. 
  2. Zmiany w społeczeństwie jeśli chodzi o świadomość związaną ze zbieraniem danych w internecie.
  3. Przyszłość 3rd party cookies na chrome.
    4. Wszelkie zmiany w europejskim prawodawstwie związane z GDPR.
    5. Nowości wprowadzane w GA4.

Najczęstsze błędy/nieporozumienia we wdrożeniu consent mode to… ?

  1. Brak podstawowej wiedzy o cookies wśród marketerów.
  2. Niechęć do wydawania kolejnych środków na CMP.
  3. Problem z miejscem przechowywania danych – duzi gracze coraz częściej chcą przechowywać dane na swoich serwerach.

Kogo śledzisz aby być na bieżąco ze zmianami w analityce internetowej?

Przede wszystkim profile google wszędzie gdzie sie da 🙂 Oraz takie osoby, jak: Simo Ajava, Julius z Analytics Nania czy Kirsta Seiden. W polsce natomiast mamy do czynienia z coraz większą ilością fajnych ludzi na LI! Myślę oczywiście o: Witku Wrodarczyku, Martynie Zastrożnej, Mariuszu Michalczuku i Analytics lab (grupa na LI), Damianie Ramsie… no i nie można zapomnieć o newsletterowym królu, czyli Maćku Lewińskim. Dużo jest ludzi, którzy dzielą się fajną wiedzą o analityce w Polscel, ciężko wymienić wszystkich i mam nadzieję, że nikt się nie poczuje urażony, że go nie wymieniłam 🙂 

 

 

Anna Moczulska – Założycielka i digital analyst w Moczulska Digital Analytics oraz Head of Digital Analytics Team w Artegence

Z branżą marketingu internetowego związana od 2016 roku. Założycielka i digital analyst w Moczulska Digital Analytics oraz Senior Digital Analyst w Artegence. Przed Artegence była team leaderem Data Analyst Team w Sempai, a wcześniej zdobywała doświadczenie, pracując dla takich marek jak TVN czy Dentsu Aegis Network. Na co dzień wdraża narzędzia analityczne w produktach cyfrowych i świadczy bieżącą pomoc w analizie danych. Współautorka e-booka “Analityka treści w kampaniach marketingowych”. Anna jest również szkoleniowcem – prowadzi między innymi zajęcia na studiach podyplomowych Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej, a jej prezentacja na #semKRK17 została uznana przez publiczność za najlepszą podczas całego wydarzenia.

Kamil Leśniak
Event & Marketing Manager. Zajmuje się marketingiem internetowym oraz contentem. Lubi wyzwania i pasjonuje się organizacją eventów. Prywatnie kolekcjoner autografów znanych osób.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (3 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry