Damian Rams – to prelegent #16 edycji semKRK. Jak pisze sam o sobie: „Pomagam firmom wdrażać Google Analytics, analizować dane i przekładać je na skuteczniejsze działania biznesowe. Jestem autorem bloga oraz kursów online o analityce internetowej. Regularnie wysyłam też newsletter #TajnikiAnalityki z dawką praktycznej wiedzy o GA / GTM / Data Studio / CRO”. Zapraszamy więc zarówno na bloga Damiana – https://www.damianrams.pl/, jak i do naszego pokonferencyjnego wywiadu z Damianem, w którym odpowiedział na pytania zadane podczas Jego prelekcji!
Poza standardowymi wskaźnikami: przychód, transakcje, koszt, crm, na jakie jeszcze raporty / metryki warto zwracać uwagę w e-commerce przy analizowaniu ruchu na stronie?
– Metryki z raportu Skuteczność produktu, czyli Buy to detail rate oraz Cart to detail rate,
– Wymiary niestandardowe w hitach e-commerce, jak dostępność produktu, poziom rabatu, flagi (np. wyprzedaż, bestseller, outlet, nowość) – przez ten pryzmat uzyskujemy więcej kontekstu w danych o zachowaniu użytkowników,
– Zachowania zakupowe i Zachowania na etapie realizacji transakcji.
Czy wysyłanie z back-endu nie będzie powodować problemów, z tego powodu, że request wysyłany jest przez innego użytkownika? W tym wypadku obsługę sklepu?
Nie, o ile wtyczka zapisuje clientId użytkownika składającego zamówienie, a następnie tę wartość clientId wykorzystuje w zdarzeniu wysyłanym do GA. Zazwyczaj tak to działa.
Jak nazywa się moduł do Presty który wysyła transakcje do GA bezpośrednio z back-endu sklepu?
PrestaShow Google Integrator 4.0 – wysyłka z back-endu, można ustalić status zamówienia, który powoduje wysyłkę zdarzenia.
Jaki moduł enhanced e-commerce polecasz do Presta Shop?
– Google Tag Manager Enhanced Ecommerce (UA) – PRO – jeśli zależy Ci na większej kontroli, elastyczności i modyfikacji zdarzeń Enhanced Ecommerce. Moduł jest oparty o dataLayer + tagi w GTM (nie wysyła zdarzeń bezpośrednio przez wtyczkę),
– PrestaShow Google Integrator 4.0.
Jak duża jest skala tego typy błędów? Jak ich poprawa wpłynęła na zwiększenie przychodów?
Skala jest różna w zależności od sklepu, ale zdarzało się, że w GA brakowało np. połowy transakcji, albo brakowało 30% przychodów (ponieważ nie wysyłały się duże transakcje przez zbyt duży rozmiar hita).
Część użytkowników internetu korzysta z wtyczek blokujących reklamy i śledzenia. Czy są one w 100% skuteczne, czy może jest jakiś inny sposób, aby móc odczytać ruch od tych osób?
Jeśli requesty do domen narzędzi analitycznych za zablokowane w AdBlocku, to wtedy taka wtyczka skutecznie blokuje przesyłanie danych. Można to obejść na przykład za pomocą DataUnlocker.
Jakie moduły użyć w prestashop do DL, co polecasz?
Google Tag Manager Enhanced Ecommerce (UA) – PRO
Jak można przetestować rozmiar hita?
Można wysyłać do GA informację o rozmiarze hita aby monitorować, czy zdarzają się hity zbliżające się do granicy. Przetestować rozmiar konkretnego hita można w konsoli deweloperskiej np. poprzez wstrzyknięcie tam kodu dataLayer. Można też wyklikać w sklepie zamówienie na 40+ różnych produktów i zobaczyć w konsoli, czy pojawi się komunikat o zbyt dużym rozmiarze hita.
Chcesz zobaczyć wystąpienie Damiana na semKRK?