Jak wykorzystać dane w CRM w dobie post (3rd party) cookie? Na to pytanie podczas semKRK#21 BIG na scenie odpowiedziały: Dorota Percha oraz Marta Kusowska z Full Stack Experts. To właśnie ta prelekcja przybliżyła naszym uczestnikom sposoby wykorzystania list odbiorców, retargetingu, prospectingu oraz bidowania. Przedstawione zostały również przykładowe schematy działania na których na co dzień pracują prelegentki oraz narzędzia, którymi się wspierają. Z ankiet po konferencji wiemy, że to niestandardowe podejście do tematu zainteresowało wielu będących na sali marketerów (stąd też spora ilość pytań do dziewczyn!). Zapraszamy do lektury!
Prelegentka, która porwała naszych uczestników do tańca z SEO również odpowiedziała na pytania zadane przez sli.doZobacz wcześniejszy wywiad z Mileną Fietko!
Jak przygotować się na wygasanie cookiesow? Coraz więcej osób ceni sobie prywatność i z nich rezygnuje.
- Dorota Percha
Warto zainwestować w poprawną politykę zbierania cookies. Zaimplementować platformę CMP, która pokaże użytkownikowi, że robimy to zgodnie z przepisami i szanujemy jego wolę. To zwiększy szansę na to, że udzieli zgodę na śledzenie, a nam przyniesie więcej danych first-party w bazie.Jeśli chodzi o ciasteczka third-party, to rekomendujemy inwestycję w śledzenie oparte o rozwiązania serwerowe, tzw. server-side tracking. Dzięki temu nawet po odejściu od 3P cookies zachowamy przynajmniej część możliwości w zakresie trackowania użytkowników witryny/aplikacji.
Jak poradzić sobie z problemem trudności zbierania danych (nawet 1st party) w wypadku klientów zagranicznych - zwłaszcza z rynku niemieckiego?
- Dorota Percha
Użytkownicy z rynku niemieckiego rzeczywiście są dość sceptyczni jeśli chodzi o dzielenie się danymi, natomiast biznesy z tego kraju bardzo mocno przestrzegają reguł dot. privacy. W mojej opinii, aby zmaksymalizować szansę na zbieranie danych, trzeba pokazać użytkownikom, że działamy zgodnie z najlepszymi praktykami. Najlepiej zacząć od tego, żeby user mógł zdecydować, w jaki sposób chce być śledzony w witrynie (platforma CMP). Powinniśmy też w jasny sposób pokazać, żeby w dowolnej chwili może zmienić zdanie (jednakowo co do ciasteczek, ale także jeśli chodzi np. o wypisanie się z bazy newslettera).
W jaki sposób połączyć bazę danych z AI? Jak to wygląda z technicznego punktu widzenia?
- Marta Kusowska
Korzystając np. z BigQuery (jako hurtowni danych) jesteśmy w stanie wykorzystać narzędzia wykorzystujące AI (i wchodzące w skład Google Cloud Platform) do segmentacji i analizy zebranych danych. AI będzie też pomocne np. w tworzeniu rekomendacji produktowych dla użytkowników witryny.
Jakie niedoceniane jeszcze akcje może wykonywać sztuczna inteligencja w kontekście CRM-u?
- Marta Kusowska
Ciekawymi zastosowaniami sztucznej inteligencji w kontekście CRM mogą być: tworzenie rekomendacji produktowych, analiza nawyków i trendów zakupowych użytkowników, analiza historii kontaktów użytkownika z marką (np. treści opinii, które klient zostawia). AI może być też wykorzystana do automatyzacji komunikacji z klientem.
Jakie narzędzie do zbierania danych z CRM i zaprezentowania ich w zrozumiały sposób polecasz?
- Dorota Percha
Polecam przede wszystkim zaawansowane narzędzia BI, takie jak Looker, Power BI czy dedykowany dashboardom Datapine.
Jak wielkość listy/segmentu wpływa na skuteczność pod look-a-like w prospectingu?
- Marta Kusowska
Wielkość nie jest kluczowym czynnikiem wpływającym na skuteczność list typu look-a-like. Zakładając, że mamy bardzo dużą listę custom audience, ale będący na niej użytkownicy są bardzo różni, lista użytkowników podobnych może mieć słabą jakość. Lepszym wyjściem jest tworzenie węższych segmentów, gdzie użytkownicy mają zbliżoną do siebie charakterystykę, jakiś wspólny mianownik o który nam chodzi. Dzięki temu system łatwiej naprawdę podobnych do nich.
Czy korzystałyście z AutoML w Google Cloud? Jeśli tak, to jak się sprawdzało? Przyniosło wyraźnie lepsze rezultaty?
- Marta Kusowska
AutoML wykorzystywaliśmy głównie testowo. W przypadku projektów komercyjnych bazowaliśmy na modelach, które dostosowaliśmy pod konkretny przypadek.
Jaką grupę odbiorców najczęściej wykluczacie w kampaniach?
- Marta Kusowska
Najczęściej odbiorców, dla których prawdopodobieństwo dokonania konwersji jest najmniejsze (bo już kupili albo nie należą do grupy docelowej produktu/usługi).
Co jest waszym unikalnym identyfikatorem klienta w podanym przykładzie o2o?
- Marta Kusowska
Adres e-mail (w kanale offline niezbędne jest wykorzystanie karty lojalnościowej/karty klienta).
Jeśli moja daną własną jest adres email klienta, to jak Wasze narzędzie trafi do tego klienta w GAds?
- Marta Kusowska
Pełny opis sposobu w jaki Google dopasowuje adresy e-mail do użytkowników swojego ekosystemu znajduje się tutaj: https://support.google.com/google-ads/answer/7474263?sjid=4758791120819597123-EU
Wykorzystując listy najlepszych odbiorców (np.: Wszyscy kupujący) do budowy targetowania look-a-like, z Waszego doświadczenia, który kanał działa najlepiej?
- Marta Kusowska
Jeśli chodzi o targetowanie look-a-like, to w tym momencie najłatwiej można robić to w Facebooku. Do niedawna Google Ads również oferowało automatyczne tworzenie segmentów odbiorców podobnych, ale ze względu na politykę prywatności funkcjonalność ta została wyłączona i zastąpiona innym rozwiązaniem (szczegóły: https://support.google.com/google-ads/answer/12463119)
Czy narzędzie, o którym mówicie wykorzystujecie tylko dla swoich klientów czy działa również zewnetrznie?
- Dorota Percha
Wykorzystujemy dla naszych klientów, ale obsługujemy też agencje oraz partnerów, którzy prowadzą kampanie marketingowe in-house. Polecamy przetestowanie narzędzia dla jednego z wybranych partnerów, aby ocenić skuteczność prowadzonych kampanii.
Jak z Waszego doświadczenia wykorzystać dane pod monetyzację, prospecting i zwiększenie sprzedaży ?
- Dorota Percha
Właściwie to o tym była prezentacja ;-) Generalnie warto wykorzystywać dane do tego, aby maksymalnie wykorzystywać klientów, których już się posiada. Pozyskanie nowych zawsze jest droższe. Warto też pamiętać o działaniach omni-channel, czyli aby kanały online i offline stanowiły przestrzenie, które mogą wzajemnie się napędzać.
Jakieś porady w kwestii ogrania tego regulaminowo i w polityce prywatności?
- Dorota Percha
To rozwiązanie nie wymaga dodatkowych “obejść” w regulaminie czy polityce prywatności, gdyż wpisuje się w tzw. “zgody marketingowe”.
Jakie są koszty miesięczne całego systemu? Spiętego razem z działaniami, jakie trzeba wykonać przy jego obsłudze?
- Dorota Percha
Trudne pytanie. Trzeba oddzielić koszty infrastruktury chmurowej (w tym przypadku Google Cloud) od kosztów usługi opartej o wykorzystanie narzędzia Audiences.Automated. Koszt Google Cloud będzie uzależniony przede wszystkim od tego, w jaki sposób wykorzystujemy BigQuery.
Jakie pomysły macie dla branż w których bardzo ciężko dotrzeć do takich danych?
- Dorota Percha
Zbieranie, integracja i wykorzystanie first-party data ma sens przede wszystkim w branżach, gdzie ważnym elementem biznesu jest retencja klientów. Wtedy oczywiście należy pracować nad strategią pozyskania takich danych (i doborem narzędzi, które wykorzystane zostaną w tym procesie). W przypadku branż, gdzie pozyskanie danych jest trudne lub niemożliwe, lepszym wyjściem będzie zbudowanie person klientów i próba pozyskiwania nowych, ale podobnych użytkowników metodami prospectingowymi.
Jaki jest wg Was najlepszy ogólny schemat segmentacji w przypadku biura podróży?
- Marta Kusowska
Staramy się nie działać w oparciu o ogólne schematy. Dostosowujemy segmentację do aktualnych potrzeb po stronie zespołu pracującego nad kampaniami marketingowymi.
Dorocie i Marcie należą się serdeczne gratulacje zarówno za prezentację podczas semKRK#21 BIG, wystąpienie na scenie, podzielenie się wiedzą, jak i za obszerne odpowiedzi na Wasze pytania w tym wywiadzie. Cieszymy się, że prelegenci i prelegentki tak chętnie na nie odpisują i zapraszamy już w piątek na kolejny wywiad. Tym razem naszą rozmówczynią będzie Natalia Witczyk!
Przeczytaj relację z semKRK#21 BIG
Dowiedz się, jak było na naszej imprezie!