W tym roku odbyła się czwarta edycja E-biznes Festiwalu, w czasie którego wybrani prelegenci prezentowali sposoby wykorzystania nowych technologii do zaistnienia w sieci. Na tej edycji Festiwalu jednym z prelegentów był również dyrektor zarządzający Deva Group – Krzysztof Marzec, który 14 listopada wygłosił prelekcję na temat „O krok dalej niż zwykły sklep – strategie ZMOT i Long Tail w E-commerce”.
Drugiego dnia Festiwalu jako pierwszy wystąpił Michał Blak, prezentując narzędzie Edrone i wyjaśniając, czym klasyczny CRM różni się od e-CRMa. Edrone to nowe rozwiązanie na rynku, które umożliwia zarządzanie kontaktami klientów e-commerce, ale również wzbogacone jest o dodatkowe, społecznościowe funkcje. Edrone zbiera informacje na temat użytkownika z kilkudziesięciu kanałów społecznościowych. Może pokazywać liczbę followersów lub w zależności od ustawień prywatności na Facebooku – opublikowane w profilu dane. Na podstawie danych o lokalizacji (pobieranych z numeru ID), potrafi określić, jaka pogoda panuje u konkretnego klienta, co umożliwia dopasowanie do tych danych odpowiednich reklam. Analizuje również liczbę sesji, kliknięte adresy URL czy dane dotyczące płatności. Mamy również możliwość segmentacji klientów na podstawie tego, ile wydali w naszym e-sklepie.
Jako następny wystąpił Mateusz Muryjas, którego wystąpienie dotyczyło Big Data i marketingu analitycznego rozumianego jako wykorzystywanie informacji o klientach w celu zwiększenia sprzedaży. Omówione zostały m.in. programy lojalnościowe jako przykład możliwości analizowania danych behawioralnych, demograficznych, transakcyjnych lub geograficznych. Innym przytoczonym przykładem była aplikacja Yanosik, dzięki której możemy nie tylko monitorować sytuację na drodze, unikać radarów, omijać korki, ale także próbować uzyskać najlepszy czas przejazdu z punktu A do punktu B lub otrzymać informacje o naszej średniej prędkości. Taka aplikacja wydaje się doskonałym rozwiązaniem np. dla firmy ubezpieczeniowej, która przed określeniem wysokości OC, mogłaby analizować zachowania i sposób jazdy kierowców.
Trzecim prelegentem był Jarosław Królewski, który zaprezentował nową aplikację For Drivers. Ma ona podobne funkcje do Yanosika, ale całe założenie jest nieco inne. For Drivers ma promować bezpieczną jazdę poprzez mechanizmy grywalizacji i system nagród. W aplikacji zdobywamy punkty, odznaki i zniżki za bezpieczną jazdę samochodem, jesteśmy informowani o utrudnieniach na drodze, pogodzie, remontach, postojach oraz możemy skorzystać z funkcji przypomnienia o ważnych ustawieniach przed podróżą. Punkty można wymienić na nagrody w sieciach partnerów. Aplikacja ma być dostępna w najbliższym czasie, na razie będzie testowana w Moskwie.
Następnie o content marketingu opowiedział Tomasz Pawłowski, zwracając uwagę, że na fanpage’u nie tworzymy społeczności klientów, a społeczność osób lubiących nasze treści. Content marketing powinien być wypadkową naszych celów i celów naszych klientów. O trendach na rok 2015 opowiadała Barbara Stawarz, wspominając m.in. o wzrastającej popularności blogowania na żywo, uniwersytetach treści tworzonych przez marki i firmy, personalizowanych strumieniach treści (np. Paper.li czy Flipboard) czy micro video, które zyskuje coraz większą popularność. Warto zapoznać się ze stroną Vine.com, gdzie zgromadzone są kilkusekundowe filmiki.
Jako następny pojawił się Wojciech Szymański z prelekcją na temat: „Jakie problemy napotyka się w pierwszych 6 miesiącach prowadzenia sklepu internetowego?”. Prelegent radził zwrócić uwagę na to, czy nasz sklep znajduje się w najważniejszych porównywarkach cenowych, które często są podstawowym generatorem ruchu. Powinniśmy także sprawdzić, czy opisy naszych produktów są unikalne. Bardzo wiele e-sklepów popełnia podobny problem, kopiując opisy przedmiotów ze strony producenta. Google, które jest wyczulone na punkcie skopiowanej treści, może ignorować zawartość naszej strony. Sklep powinien także wzbudzać zaufanie, mieć podany telefon, NIP, REGON, regulamin, politykę prywatności, informację o cookies, nie mieć zbyt wielu pustych pól. Warto zwrócić także uwagę na użyteczność koszyka. Możemy przeprowadzić również badanie eyetrackingowe, by zobaczyć, czy klienci nie gubią się na jakiejś podstronie sklepu.
Następnie wystąpił Krzysztof Marzec z agencji Deva Group. Mówił o ZMOT (Zero Moment of Truth), koncepcji zaproponowanej przez J. Lecinskiego, jednego z dyrektorów zarządzających Google. Definicja zakłada, że między bodźcem (obejrzeniem reklamy produktu), a faktycznym zakupem, pojawia się ZMOT, czyli proces poszukiwania informacji na temat produktu w sieci oraz podjęcie decyzji na temat znalezionych informacji. Dodatkowo, badania pokazują, że 33% osób woli używać smartfona w sklepie, by sprawdzić opinie innych osób o produkcie, niż zapytać pracownika.
Wybierając słowa do pozycjonowania lub reklamy Google AdWords, warto skorzystać z tzw. długiego ogona, czyli rozbudowanych fraz kluczowych składających się z kilku słów kluczowych, generujących wejścia na stronę, które mogą przynieść większe obroty niż kilka bardzo ogólnych i popularnych słów kluczowych. Frazy z long tail sumarycznie mogą być źródłem większego ruchu niż tzw. power frazy. Dodatkowo wejścia z długiego ogona często cechuje wysoki współczynnik konwersji.
fot. searchengineguide.com