26 października w Teatrze Sabat Małgorzaty Potockiej w Warszawie odbyło się pierwsze wydarzenie „E-commerce day”. Klimat całego miejsca był niesamowity, ponieważ wszystkie wystąpienia odbyły się na jedynym w Polsce teatrze rewiowym. W czasie konferencji mieliśmy możliwość wysłuchania 8 prelegentów, którzy poruszyli tematy AI, planowania contentu, najnowszych trendów w marketingu oraz informacji e-commerce.
Spis treści:
- Kreatywna komunikacja w Social Mediach
- Brandship SEO, czyli jak uwiarygodnić swój sklep internetowy
- Czy Facebook umarł? Jak tworzyć skuteczne kampanie reklamowe dla e-commerce w 2023 roku?
- Panel dyskusyjny – Agnieszka Ziętek Jakub Dyl, Agnieszka Haponik, Tomasz Kracewicz
- Przedsiębiorca e-commerce wobec wyzwań rynkowego spowolnienia
- Skuteczny performance marketing w dobie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego
- UPDATE ze świata bezpieczeństwa transakcji
- Jak to robić po bożemu?
- Podsumowanie
Kreatywna komunikacja w Social Mediach
Aneta Chrzanowska, jako przedstawicielka grupy LPP S.A., otworzyła wydarzenie, dzieląc się swoimi doświadczeniami związanymi z komunikacją dużej marki w social mediach. Pokazała, jak wzbudzać emocje we wpisach, reelsach i szeroko pojętej reklamie. Przedstawiła także elementy, które warto wdrażać do komunikacji w social mediach, takie jak konkursy czy ankiety umożliwiające ciągłą interakcję z użytkownikiem i naszym potencjalnym klientem. Na końcu Aneta podzieliła się case study dotyczącym zaangażowania użytkowników w ankiety, rebusy i komunikację przez reakcje czy komentarze na Facebooku oraz RTM.
Brandship SEO, czyli jak uwiarygodnić swój sklep internetowy
Drugie wystąpienie poprowadził Marcina Żmuda z Orion Media Group, rozpoczynając w dość nietypowy sposób. Zapytał publiczność, czy kojarzą porównania dotyczące przedstawiania idealnych produktów w reklamach, przy czym rzeczywistość była zupełnie inna. Odbiorcy wierzyli w zdjęcia przedstawiające wykwintne dania z restauracji, które w praktyce zostały wykonane z niejadalnych produktów. Mocnym wstępem Marcin chciał pokazać, że dobra kreacja w Internecie to klucz do sukcesu. Ważna jest wiarygodność marki i przekonanie odbiorców do prawdziwości swoich towarów i usług, ale także weryfikacja opinii czy informacji z innych źródeł przez użytkownika przed dokonaniem zakupów.
Prelegent podkreślił, że Google ma zasady, którymi powinniśmy się kierować przy budowaniu sklepu. Ciągle je aktualizuje i każdy ma do nich wgląd w Search Quality Rater Guidelines An Overview. Na zakończenie wybrzmiało, że podstawą dobrej strony są zabezpieczony protokół https, responsywność, intuicyjna nawigacja, polityka wymiany zwrotów, regulaminy oraz wszelkie elementy, które gwarantują uczciwy, szybki i bezpieczny zakup online.
Czy Facebook umarł? Jak tworzyć skuteczne kampanie reklamowe dla e-commerce w 2023 roku?
Jako trzeci na deskach Teatru Sabat wystąpił Jakub Papuga, próbując odpowiedzieć na pytania, czy marketing na Facebooku ma jeszcze sens oraz jakie kampanie e-commerce najlepiej sprawdzały się w 2023 roku. Prelegent podzielił się ze słuchaczami swoimi sposobami na zwiększenie zaangażowania użytkowników w social mediach, zwracając uwagę na kampanie na Facebooku, które potrafią przynieść duże zyski. W czasie wystąpienia zobaczyliśmy wiele case study, które udowodniły, że Facebook nie umarł, a wręcz potrafi wpłynąć na poprawę ruchu i konwersji w sklepie internetowym. Jakub na końcu swojego wystąpienia podkreślił, jak ważne jest ciągłe testowanie, które może być kluczem do osiągnięcia sukcesu.
Panel dyskusyjny – Agnieszka Ziętek Jakub Dyl, Agnieszka Haponik, Tomasz Kracewicz
W czasie panelu eksperci rozmawiali na temat marketingu relacji – jego siły i wagi. Podkreślili trud, z jakim mierzą się marketingowcy w dotarciu do młodych ludzi poprzez odpowiednią personalizację reklam dla pokolenia Z. Poruszyli także temat metaverse, który zaczyna odgrywać coraz większą rolę w handlu internetowym. Eksperci jednogłośnie stwierdzili, że świat wirtualny i prezentowane w nim produkty w przyszłości mogą mieć znaczący wpływ na e-commerce.
W czasie rozmowy nie zabrakło także gorącego tematu sztucznej inteligencji. Według ekspertów w przyszłości trudno będzie rozróżnić content stworzony przez człowieka i AI. Człowiek dodaje cząstkę chaosu, której nie rozumie sztuczna inteligencja, dlatego zawsze będziemy o krok przed maszyną.
Przedsiębiorca e-commerce wobec wyzwań rynkowego spowolnienia
Piąte wystąpienie poprowadził Patryk Wojtas, manager e-commerce, który podzielił się swoimi doświadczeniami dotyczącymi przedsiębiorców e-commerce w obliczu wyzwań rynkowego spowolnienia. Zaczął od podkreślenia, jak duży wpływ pandemia COVID-19 miała na sprzedaż internetową, wzrost liczby transakcji internetowych oraz konwersji online ze względu na zamknięcie sklepów stacjonarnych. Według Patryka inflacja była katalizatorem. Aktualny spadek wyników e-commerce jest związany z faktem, że użytkownicy mogą już bez problemów wrócić do zakupów offline. Czy e-commerce odbije się w roku 2024? Na to pytanie również otrzymaliśmy odpowiedź.
W drugiej części wystąpienia poznaliśmy rady prelegenta dotyczące spadku wyników. Patryk podkreślił, że w momencie, gdy firma walczy i potrzebuje rozwiązania tu i teraz, nigdy nie powinna rezygnować z klientów – nawet jeżeli oznacza to przyznanie się do błędu i zaproponowanie zupełnie nowej strategii marketingowej. Podsumowując – zadbaj o klienta, który już z Tobą współpracuje, utrzymuj dobre relacje i ciągłe zainteresowanie prowadzoną kampanią.
Skuteczny performance marketing w dobie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego
Szóste wystąpienie Piotr Urbaniak rozpoczął od pokazania, w którym miejscu naszego życia znajduje się sztuczna inteligencja. Często nie zdajemy sobie sprawy, że AI to nie tylko tworzenie tekstów czy filmów przez maszynę, ale także codzienne czynności, jak odblokowanie smartfona twarzą. W czasie wystąpienia Piotr przedstawił, jak w unikalny sposób zastosować AI do tworzenia grafik produktowych. Nie chodzi o zwykłe tworzenie obrazów, ale grafik, które będą dostosowane do naszego contentu i całej wizji marki. Performance marketing manager musi mieć pomysł, zasób i kreacje. Dzięki AI takie są coraz łatwiej dostępne i wiele firm już skorzystało już ze wsparcia sztucznej inteligencji.
UPDATE ze świata bezpieczeństwa transakcji
Do świata bezpieczeństwa transakcji online wprowadził nas Jarot Czuba. Omówił oszustwa internetowe, których znaczący wzrost notuje się na czas pandemii COVID-19, analogicznie ze wzrostem sprzedaży internetowej. Pokazał także najpopularniejsze oszustwa w Internecie, które dotykają zarówno mniejszych, jak i większych sklepów – należą do nich Payment Fraud i Account Take Over. Na koniec wskazał praktyki w zarządzaniu bezpieczeństwem transakcji, które mają zapobiegać oszustwom na naszych stronach internetowych.
Jak to robić po bożemu?
Jako ostatni na deskach Teatru Sabat wystąpił duet Marta Bocian oraz Zbigniew Bocian. Prelegenci wytłumaczyli krok po kroku, opierając się na własnych doświadczeniach, jak zaplanować dobry content – od sprawdzenia istniejących już artykułów i weryfikację fraz po research i analizę konkurencji. Według prelegentów odpowiednio zaplanowana taktyka umożliwi budowanie wzrostów i pozycji. Prelegenci podkreślili też ważność napotykanych problemów – każdy z nich daje nam nową wiedzę i nie powinniśmy się bać z nimi mierzyć. Warto swoje działania konsultować z całym działem, a nie podejmować znaczące decyzje w kwestii contentu czy doboru fraz kluczowych samodzielnie. Należy pamiętać, że każdy wykonany krok wpływa na końcowy rezultat działań.
Podsumowanie
Podczas konferencji zobaczyliśmy wiele case studies oraz doświadczeń i działań prelegentów na przestrzeni ostatnich lat, które miały znaczący wpływ na e-commerce. Nową wiedzę mogły wynieść zarówno osoby całkowicie nowe w tematyce marketingu i sprzedaży internetowej, jak i specjaliści w tym zakresie. Wydarzenie umożliwiło także przedstawienie zastosowania sztucznej inteligencji na wielu etapach lejka zakupowego, w analityce czy contencie. Obsługa klienta nigdy nie jest prosta i wiedza, jaką przedstawili prelegenci, z pewnością będzie przydatna na każdym etapie pozyskiwania nowych użytkowników. Dotarcie do potencjalnego klienta i dbanie o jego potrzeby oraz prosta i intuicyjna ścieżka zakupowa to klucze do sukcesu.