Evergreen content, czyli jak tworzyć zawsze aktualne treści?

Magdalena Kościółek
Magdalena Kościółek
Archiwum 01.2024
 
Evergreen content, czyli jak tworzyć zawsze aktualne treści?

Evergreen content,
czyli jak tworzyć zawsze aktualne treści?

Na stronach internetowych znajdują się różne treści, od opisów kategorii i produktów czy usług, przez artykuły blogowe i case study, aż po materiały graficzne i filmy. Część z nich stanowi element content marketingu oraz będzie zawsze aktualna. Warto więc je tworzyć i systematycznie odświeżać niewielkim nakładem pracy.

Spis treści:

Czym jest evergreen content?

Evergreen content to treści zawsze zielone, czyli zawsze aktualne. Dotyczą one aspektów, które nie zmieniają się sezonowo i niezależnie od pory roku mogą generować ruch na stronie. Zwykle tworzone są na bazie słów kluczowych mających, mniej więcej, stałą średnią liczbę wyszukiwań miesięcznych. Systematycznie ich tworzenie oraz optymalizacja to istotna część strategii content marketingowej pozwalającej docierać w sposób pośredni do potencjalnych klientów i pozyskiwać wartościowy ruch organiczny. Pośrednio przekłada się to także na kreowanie wizerunku marki, jako eksperta danej dziedzinie i umacnianie jej świadomości.

Co będzie a co nie treścią evergreen?

Treści typu evergreen content to wszystkie teksty powstałe na bazie słów kluczowych, które mają wymiar ponadczasowy. Należą do nich przede wszystkim pytania poradnikowe zadawane niezależnie od tego, czy jest wiosna, czy zima. Dobry przykładem będzie np. „jaka karma dla psa”, czy „jak ugotować kluski”, ale „jaki prezent na walentynki” już nie, gdyż tego typu content generuje ruch cyklicznie w okolicach lutego. Bardzo dobrze ilustruje to Google Trends.

Evergren content - jaka karma dla psa - Google Trends
Wyniki dla zapytania „jaka karma dla psa” z Google Trends
Evergren content - jak gotowac kluski - Google Trends
Wyniki dla zapytania „jak gotować kluski” z Google Trends
NIE evergren content - jaki prezent na walentynki - Google Trends
Wyniki dla zapytania ” jaki prezent na walentynki” z Google Trends

Oraz z Senuto

jaka karma dla psa - Senuto
Średnie miesięczne wartości wyszukiwań w skali roku dla zapytania „jaka karma dla psa” w Senuto
jak gotować kluski - Senuto
Średnie miesięczne wartości wyszukiwań w skali roku dla zapytania „jak gotować kluski” w Senuto
jaki prezent na walentynki - Senuto
Średnie miesięczne wartości wyszukiwań w skali roku dla zapytania „jaki prezent na walentynki” w Senuto

Wiecznie zielone treści to także definicje pojęć np. frazy „SEO”, „kimono” czy „czarna dziura” oraz rankingi produktów jak np. 'najlepszy smartphone” czy „najlepszy telewizor”, ale „najlepsze zabawki” to już będą treści sezonowe, gdyż największe zainteresowanie nimi przypada na koniec roku.

czarna dziura - Google Trends
Wyniki dla zapytania „czarna dziura” z Google Trends (za ten nietypowy pik odpowiada opublikowanie jedynego zdjęcia (jak do tej pory) czarnej dziury będącej w centrum Drogi Mlecznej)
najlepszy telewizor - Google Trends
Wyniki dla zapytania „najlepszy telewizor” z Google Trends
najlepsze zabawki - Google Trends
Wyniki dla zapytania „najlepsze zabawki” z Google Trends
czarna dziura - Senutoi
Średnie miesięczne wartości wyszukiwań w skali roku dla zapytania „czarna dziura” w Senuto
najlepszy telewizor - Senuto
Średnie miesięczne wartości wyszukiwań w skali roku dla zapytania „najlepszy telewizor” w Senuto
najlepsze zabawki - senuto
Średnie miesięczne wartości wyszukiwań w skali roku dla zapytania „najlepsze zabawki” w Senuto

Z drugiej strony do tej kategorii nie zalicza się newsów, aktualności branżowych czy zestawienia trendów z danego miesiąca czy roku. Oczywiście można, a nawet trzeba publikować takie artykuły i warto promować je w mediach społecznościowych, bo także generują ruch, ale w krótszych okresach i dodatkowo pozytywnie wpływają na wizerunek marki.

Jak tworzyć evergreen content?

Temat evergreen contentu najlepiej dobrać na bazie analizy słów kluczowych weryfikując średnie potencjały oraz to, czy są ponadczasowe czy nie. W drugim kroku warto zadbać o aspekt niezwykle ważny dla pozycjonowania strony, czyli o grupowanie fraz. W przypadku wiecznie żywej treści, jak i każdej innej, tworzenie klastrów tematycznych to podstawa, aby uniknąć kanibalizacji fraz oraz duplikacji informacji w tekstach lub nawet samej treści. Przygotowanie kilku artykułów w bardzo podobnym temacie wcale nie przełoży się na wysokie pozycje, gdyż roboty Google będą miały dużo podobnych opisów, a co za tym idzie, pojawi problem z wyborem tego najlepszego, dopasowanego do intencji. W efekcie żaden evergreen content nie będzie dawać oczekiwanych rezultatów.

Jak tworzyć takie grupy, najlepiej zilustruje przykład. Mając już pomysł na treści poradnikowe związane z karmą dla psa, warto w narzędziu np. Semstorm wykonać analizę fraz i wygenerować ich listę. Wówczas otrzymamy szereg zapytań, łącznie z frazami długiego ogona jak np. „jaka karma dla psa na wypadającą sierść”. Warto je zebrać, bo to pozwoli zoptymalizować cały artkuł już na początkowym etapie tworzenia treści wiecznie zielonej. Opisanie wszystkich zagadnień przyciągnie różne grupy użytkowników, którzy dostaną sporą dawkę wiedzy w jednym miejscu.

jaka karma dla psa analiza fraz z Semstorma
Przykładowy, częściowy wynik analizy fraz dla zapytania „jaka karma dla psa” w Semstorm

Oprócz tego, tekst warto wzbogacić o inne typy treści – infografiki czy materiały wideo. Każdy z nich ma szansę, by stać się popularny w social mediach i zachęcać do zapoznania się z poradnikiem oraz ofertą na stronie. Warto, a nawet trzeba, wstawić do niego linki do produktów powiązanych z artkułem czy do podobnych tematycznie poradników już zamieszczonych w obrębie strony. To pozwoli na przesuwanie klientów w lejku sprzedażowym, co finalnie przełoży się na wzrost konwersji.

Nie należy w tym wszystkim zapominać o odbiorcy i trzeba tak przygotować artykuł, aby był dla niego zrozumiały. Warto wiec zastosować dopasowany do niego język oraz odpowiednie formatowanie. Pogrubienia czy podkreślenia pozwalają na uwypuklenie najważniejszych kwestii, a grafiki pomagają ilustrować opisywane dane. Natomiast nagłówki oraz wewnętrzny spis treści, szczególnie istotny w długich artykułach, ułatwia odnalezienie konkretnej sekcji. Merytoryczne, a przy okazji dobrze zoptymalizowane treści pod kątem SEO mają większą szansę na pojawienie się wyżej w wyszukiwarce Google.

Jak aktualizować treści wiecznie zielone?

Dla każdego content marketera to, że treści na stronie należy systematycznie aktualizować, nie jest żadną tajemnicą. W przypadku evergreen contentu jego odświeżanie jest stosunkowo proste. Przede wszystkim, częstotliwość nie powinna być zbyt duża tzn. nie powinno się tego robić co dwa dni czy co dwa tygodnie. Optymalną opcją jest okres od trzech miesięcy do pół roku, w zależności od tego, jak często pojawiają się nowe artykuły.

Kolejną kwestią jest aktualność zawartych w tekście informacji, a to odnosi się do treści związanych np. z prawem. One mogą ulegać zmianom nawet co miesiąc, więc wówczas należy od razu dopisać czy podmienić informacje i taki tekst opublikować z nową datą. W sytuacji, gdy mowa o tematach, gdzie nie zmienia się tak dużo i tak często,  jak np. opieka nad mały psem, wystarczy odświeżyć samą datę.

Jeżeli artykuł nie ma wysokich pozycji, warto zweryfikować go pod kątem SEO i sprawdzić. Zwykle dla takiej treści istnieje opcja optymalizacji np. poprzez rozbudowanie informacji, zmianę nagłówków czy poprawę linkowania wewnętrznego.

Takie aktualizowanie treści wiecznie zielonych jest ściśle związane z tzw. recyclingiem, gdzie stare treści zyskują nowe życie właśnie m.in. poprzez odświeżenie czy rozbudowanie z uwzględnieniem zasad SEO.

Evergreen content – korzyści z tego typu treści

Tworzenie i systematyczne dbanie o evergreen content ma wiele zalet, chociaż nie jest zadaniem łatwym. O tym, że taki rodzaj treści pozytywnie wpłynie na pozycję w wynikach wyszukiwania Google wspomnieliśmy już wcześniej. Natomiast wyższe pozycje przełożą się na dwa ważne aspekty. Przede wszystkim dotrą do większej liczby użytkowników i pomogą zwiększyć ruch na stronie, a więcej osób oznacza więcej potencjalnych klientów, którzy dokonają zakupu. Dają więc szansę na wzrost ilości konwersji. Po drugie, większa widoczność strony przełoży się na zwiększanie świadomości marki i pozytywne budowanie jej wizerunku poprzez dzielenie się fachową wiedzą.

Dodatkowo jest to element strategii SEO, dzięki któremu strona jest bogata w wartościowe, aktualne i merytoryczne treści. Są one istotne nie tylko dla użytkowników, ale i dla Google, o czym świadczą systematyczne aktualizacje „helpful content update”. Oprócz tego evergreen content wspomaga tworzenie optymalnego linkowania wewnętrznego oraz na przesuwanie klientów do kolejnych etapów w lejku sprzedażowym.

Podsumowanie

Każdy tekst evergreen, jeżeli tylko jest merytoryczny oraz przygotowany zgodnie z zasadami SEO i UX, ma szanse przynosić wymierne korzyści przez długi okres czasu. Warto więc tworzyć na swojej stronie takie artykuły, zaraz obok nowych treści dotyczących bieżących zagadnień.

Magdalena Kościółek
SEO i Content Specialist. Od 2016 roku pracuje z contentem, a od 2019 związana z branżą marketingu internetowego. Posiada doświadczenie działaniach off-site i on-site SEO, zarządzaniu stronami internetowymi oraz w tworzeniu content planów, redakcji i optymalizacji treści. Stale rozwija swoje umiejętności. Prywatnie książkoholiczka lubiąca, od czasu do czasu, zagrać w komputerowe gry RPG.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (4 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry