Ewelina Podrez prowadzi agencję Fox Strategy. Na semKRK #11 usłyszeliśmy jej prezentację pt. „Pozycjonowanie aplikacji mobilnej (ASO) – jak zbudować widoczność w App Store’ach?”.
Czym jest App Store Optimization?
App Store Optimization (ASO), zwane w Polsce pozycjonowaniem aplikacji mobilnych to szereg działań dotyczących aplikacji i jej otoczenia, mających na celu zwiększenie widoczności appki w sklepach typu Google Play czy Apple App Store, a przez to zwiększenie liczby pobrań/zakupów i instalacji. W praktyce jest to stała praca nad zewnętrznymi elementami mającymi bezpośredni wpływ na widoczność appki w sklepie.
Co ma wpływ na widoczność aplikacji w App Store’ach?
Na widoczność aplikacji wpływa szereg czynników rankingowych. Wśród najważniejszych z nich znajdują się elementy występujące bezpośrednio na podstronie aplikacji, jak nazwa aplikacji, short i long description, czynniki mające wpływ na CTR i konwersje, jak m.in. ikona aplikacji, zdjęcia i wideo, elementy powiązane z użytecznością, jak np. rozmiar appki, zgodność z systemami operacyjnymi i wspieranie dostępnych rozwiązań (typu Family Sharing), a także popularność aplikacji mierzona chociażby liczbą instalacji, ocen, a w przypadku Google Play nawet profilem linków.
Istnieją również czynniki rankingowe jedynie pośrednio związane z widocznością appki, lecz mające spore znaczenie w całej strategii marketingowej, jak cena aplikacji, jej język i lokalizacja, czy też kategoria, do której aplikacja została przyporządkowana. Ostateczna widoczność aplikacji jest wypadkową wyżej wymienionych czynników.
Czym kierować się, wybierając kategorię aplikacji w App Storze?
Przede wszystkim dopasowaniem appki do konkretnej kategorii. Przykładowo: nie ma sensu przydzielać aplikacji fitness do kategorii Komiksy, czy Kulinaria, gdyż zmniejszy to szansę dotarcia potencjalnego użytkownika do appki. Inaczej sprawa wygląda, gdy aplikację można powiązać tematycznie z kilkoma kategoriami. Warto wtedy rozważyć wybór tej o mniejszej liczbie dostępnych aplikacji, gdzie wyróżnienie się na tle konkurencji, może być łatwiejsze.
Jakie są najważniejsze różnice między Google Play a App Store w kwestii optymalizacji aplikacji?
Różnic pomiędzy sklepami jest sporo, natomiast najważniejszą z nich jest fakt, iż ASO w App Store ma zdecydowanie mniejsze znaczenie niż w Google Play. W praktyce oznacza to, że pozycjonowanie aplikacji w Apple App Store może być jedynie działaniem wspierającym marketing aplikacji.
Jeśli chodzi natomiast o elementy odróżniające ASO w App Store od Google Play to:
• większość zmian na podstronie appki jest weryfikowana przez sklep, często zmiana możliwa jest dopiero przy aktualizacji samej aplikacji,
• linki i opis (ważne czynniki rankingowe w Google Play) nie mają wpływu na widoczność aplikacji,
• bardzo ważne jest poprawne wypełnienie i maksymalne wykorzystanie pola „keywords”.
Jakie narzędzia przydadzą nam się podczas ASO?
Moje „must have” to TheTool. Narzędzie posiada szeroką bazę słów kluczowych, również na rynku polskim, co w przypadku narzędzi ASO nie jest oczywiste. Na rynkach zagranicznych dobrą alternatywą są również takie narzędzia jak Meatti, AppTweak, czy App Annie (to ostatnie to „kombajn” dla twórców aplikacji).
Dodatkowo przydadzą się narzędzia nie tyle dedykowane ASO, co przydatne w analityce:
• w przypadku Google Play: Search Console, Play Console, Google Analytics;
• w przypadku App Store Itunes Connect.