Black Hat SEO (Black SEO)
Istnieją dwie podstawowe taktyki pozycjonowania stron internetowych: tzw. White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Pierwszy rodzaj to działania aprobowane przez Google, zgodne z wytycznymi dla webmasterów, opierające się przede wszystkim na dodawaniu nowych treści na stronę. Drugi typ to natomiast szkodliwa i zła praktyka pozycjonowania, sprzeczna z regułami Google.
Bezpieczne pozycjonowanie stron www
Działania Black Hat SEO
Techniki Black Hat SEO to działania z zakresu optymalizacji strony i treści, a także Link Buildingu. Do uznawanych za zabronione praktyk Black Hat zalicza się przede wszystkim:
- Keyword stuffing – powielanie i upychanie słów kluczowych, czyli zintensyfikowane, nienaturalne umieszczanie konkretnej frazy na podstronach, nie tylko w treści, ale też we fragmentach kodu (np. w meta tagach albo altach). Technika ta polega często na zapełnianiu witryny słowami wymienianymi po przecinku, zapisywanymi w formie list, umieszczanymi w stopce bądź innych miejscach w serwisie;
- Duplikacja contentu – kopiowanie treści z innych portali w sieci (zewnętrzne duplikaty) lub powielanie contentu na kilku podstronach w witrynie (duplikacja wewnętrzna) może skutkować nałożeniem filtra przez Google i usunięciem domeny z wyników wyszukiwania;
- Thin content – sztuczne tworzenie niskiej jakości serwisów nieprzydatnych dla usera, zazwyczaj zawierających wiele fraz kluczowych, ale bez wartościowych, autorskich tekstów. Zwykle na podstronach znajdują się pojedyncze zdania, natomiast w sidebarze albo stopce wymienionych jest sporo słów po przecinku;
- Systemy wymiany linków – działania mające na celu pozyskiwanie w bardzo krótkim czasie zewnętrznych linków prowadzących do strony, często przy wykorzystaniu systemów automatycznego zdobywania odnośników;
- Cloaking (maskowanie) – technika ta polega na przedstawianiu robotom wyszukiwarek innych treści, adresów URL albo struktur niż te, które są prezentowane użytkownikom. Przykładem jest np. wyświetlanie userom animacji flash lub złożonej z obrazków, a robotom jedynie tekstu. Niezgodne z wytycznymi Google jest też ukrywanie treści pod grafikami bądź prezentowanie dodatkowych fraz w sytuacji, gdy odwiedzającymi witrynę są roboty wyszukiwarek;
- Spamowanie – metoda obejmuje przede wszystkim bardzo intensywne udzielanie się na forach, blogach oraz zbyt częste dodawanie we wpisach lub w stopce linków wraz z anchorami słów kluczowych;
- Doorway pages – tworzenie stron internetowych pod konkretne frazy, z linkami, które przekierowują użytkownika do innego serwisu, zazwyczaj o odmiennej tematyce.
Kary od Google, czyli groźne skutki Black Hat SEO
BHS pozwala w krótkim czasie osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Z pewnością jednak w dłuższym okresie działania te są niebezpieczne dla witryny. Stosowanie „czarnego” SEO grozi nałożeniem kary przez Quality Ratera albo filtr algorytmiczny. O karze nałożonej przez Ratera właściciel serwisu zostanie poinformowany w Google Search Console i otrzyma dane na temat jej przyczyny. W przypadku natomiast kary nałożonej przez algorytm Google, nie dostanie nawet jej oficjalnego potwierdzenia.
Założenie filtra skutkuje strąceniem na niską pozycję strony w rankingu na konkretne słowa kluczowe, grupę fraz bądź wszystkie wyrażenia. Może również prowadzić do usunięcia witryny z indeksu wyszukiwarki, utraty wartości PageRank lub braku indeksowania przez roboty Google poszczególnych podstron.
« Wróć do słownika pojęć SEO/SEM/e-marketing