Black Hat SEO (Black SEO)

« Back to Glossary Index

Istnieją dwie podstawowe taktyki pozycjonowania stron internetowych: tzw. White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Pierwszy rodzaj to działania aprobowane przez Google, zgodne z wytycznymi dla webmasterów, opierające się przede wszystkim na dodawaniu nowych treści na stronę. Drugi typ to natomiast szkodliwa i zła praktyka pozycjonowania, sprzeczna z regułami Google.

Sekcja tło

Bezpieczne pozycjonowanie stron www

Działania Black Hat SEO

Techniki Black Hat SEO to działania z zakresu optymalizacji strony i treści, a także Link Buildingu. Do uznawanych za zabronione praktyk Black Hat zalicza się przede wszystkim:

  • Keyword stuffing – powielanie i upychanie słów kluczowych, czyli zintensyfikowane, nienaturalne umieszczanie konkretnej frazy na podstronach, nie tylko w treści, ale też we fragmentach kodu (np. w meta tagach albo altach). Technika ta polega często na zapełnianiu witryny słowami wymienianymi po przecinku, zapisywanymi w formie list, umieszczanymi w stopce bądź innych miejscach w serwisie;
  • Duplikacja contentu – kopiowanie treści z innych portali w sieci (zewnętrzne duplikaty) lub powielanie contentu na kilku podstronach w witrynie (duplikacja wewnętrzna) może skutkować nałożeniem filtra przez Google i usunięciem domeny z wyników wyszukiwania;
  • Thin content – sztuczne tworzenie niskiej jakości serwisów nieprzydatnych dla usera, zazwyczaj zawierających wiele fraz kluczowych, ale bez wartościowych, autorskich tekstów. Zwykle na podstronach znajdują się pojedyncze zdania, natomiast w sidebarze albo stopce wymienionych jest sporo słów po przecinku;
  • Systemy wymiany linków – działania mające na celu pozyskiwanie w bardzo krótkim czasie zewnętrznych linków prowadzących do strony, często przy wykorzystaniu systemów automatycznego zdobywania odnośników;
  • Cloaking (maskowanie) – technika ta polega na przedstawianiu robotom wyszukiwarek innych treści, adresów URL albo struktur niż te, które są prezentowane użytkownikom. Przykładem jest np. wyświetlanie userom animacji flash lub złożonej z obrazków, a robotom jedynie tekstu. Niezgodne z wytycznymi Google jest też ukrywanie treści pod grafikami bądź prezentowanie dodatkowych fraz w sytuacji, gdy odwiedzającymi witrynę są roboty wyszukiwarek;
  • Spamowanie – metoda obejmuje przede wszystkim bardzo intensywne udzielanie się na forach, blogach oraz zbyt częste dodawanie we wpisach lub w stopce linków wraz z anchorami słów kluczowych;
  • Doorway pages – tworzenie stron internetowych pod konkretne frazy, z linkami, które przekierowują użytkownika do innego serwisu, zazwyczaj o odmiennej tematyce.

Kary od Google, czyli groźne skutki Black Hat SEO

BHS pozwala w krótkim czasie osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Z pewnością jednak w dłuższym okresie działania te są niebezpieczne dla witryny. Stosowanie „czarnego” SEO grozi nałożeniem kary przez Quality Ratera albo filtr algorytmiczny. O karze nałożonej przez Ratera właściciel serwisu zostanie poinformowany w Google Search Console i otrzyma dane na temat jej przyczyny. W przypadku natomiast kary nałożonej przez algorytm Google, nie dostanie nawet jej oficjalnego potwierdzenia.

Założenie filtra skutkuje strąceniem na niską pozycję strony w rankingu na konkretne słowa kluczowe, grupę fraz bądź wszystkie wyrażenia. Może również prowadzić do usunięcia witryny z indeksu wyszukiwarki, utraty wartości PageRank lub braku indeksowania przez roboty Google poszczególnych podstron.

« Wróć do słownika pojęć SEO/SEM/e-marketing
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991