Google Grants jest specjalną usługą AdWords przeznaczoną dla organizacji non-profit posiadających siedzibę w Polsce, wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego jako organizacje pożytku publicznego. Dzięki tej inicjatywie fundacje i stowarzyszenia mogą bezpłatnie promować swoją działalność w wyszukiwarce Google.
Po zakwalifikowaniu się do programu, aby skorzystać z przywilejów Google Grants, uczestnicy muszą założyć własne konto AdWords, a następnie po weryfikacji konta utworzyć kampanię. W każdej kampanii obowiązują pewne ograniczenia. Budżet dzienny nie może przekroczyć 330 USD, a limit kosztu kliknięcia wynosi 1 USD. Oprócz tego reklamy wyświetlane są wyłącznie na stronie wyszukiwarki Google.
To jednak nie wszystkie warunki, jakie musi spełnić organizacja, aby cieszyć się darmową promocją swojej działalności w sieci. Ważne jest, aby uczestnik zgłoszony do programu brał aktywny udział w kampanii to znaczy powinien odpowiadać na e-maile przesyłane przez zespół Google AdWords, a także co miesiąc logować się na koncie i sprawdzać skuteczność kampanii. Warto jednak spełnić powyższe wymagania, ponieważ comiesięczny zastrzyk gotówki na reklamę w sieci to ogromna korzyść. Nie tylko finansowa.
Każda organizacja pożytku publicznego z Polski zakwalifikowana do programu otrzymuje dofinansowane w wysokości 10, 000 USD miesięcznie czyli kwotę o tej samej wysokości, co organizacje działające za granicą. Kwota nie bez przyczyny podana jest w walucie amerykańskiej, ponieważ przy zakładaniu konta i wyborze waluty organizacje zobowiązane są wybrać dolary amerykańskie. Kampanie osiągające dobre wyniki mogą awansować w programie i zostać przyjęte to programu Google Grant Pro, co gwarantuje podniesienie miesięcznego budżetu na reklamę.
Ogromną zaletą prowadzenia kampanii w wyszukiwarce Google dla organizacji non-profit jest szansa na dotarcie do zainteresowanego grona odbiorców. Możliwość wyświetlania odnośnika do strony organizacji na pierwszej stronie wyników wyszukiwania zwiększy jej oglądalność. To ważne dla organizacji, które chciałby dotrzeć do potencjalnych sponsorów, czy zainteresować innych swoją działalnością. Wielu wolontariuszy chcących pomagać innym osobom poszukuje organizacji w internecie.
Dzięki prowadzeniu kampanii AdWords organizacja ma możliwość sprawdzenia, jakie słowa kluczowe cieszą się największą popularnością wśród użytkowników Internetu, co pomaga w optymalizacji witryny internetowej. Posiadanie kampanii AdWords to także dla wielu organizacja świetna okazja, aby zainstalować na stronie statystki Google Analytics. Kampania doskonale pokazuje także najsłabsze i najmocniejsze punkty każdej witryny internetowej.
Warto złożyć wniosek na tej stronie. Zwykle jest on rozpatrywany w ciągu kilka dni.
W programie nie mogą wziąć udziału takie organizacje jak:
- jednostki samorządu terytorialnego i organizacje
- szpitale i zakłady opieki zdrowotnej
- szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, uczelnie, uniwersytety
Agencje interaktywne, które na co dzień wspierają organizacje pożytku publicznego w prowadzeniu marketingu internetowego, powinny zaproponować im udział w programie Google Grants. Organizacje, które nie współpracują z żadną agencją SEM, mogą spróbować samodzielnie zarządzać kampanią, co z pewnością ułatwi przewodnik (dostępny w wersji angielskiej). Pomoc agencji interaktywnej jest jednak mile widziana. Zgodnie z regulaminem Google Grants utworzenie konta i zarządzanie kampanią organizacja może powierzyć agencji reklamowej. Trzeba tylko pamiętać, że niezależnie od tego, kto zarządza kampanią imieniu organizacji, konieczne jest logowanie się na konto przynajmniej raz w miesiącu i odpowiadanie na prośby specjalistów Google Grants.
Źródło zdjęć: Google Grants, NGO