Mikołajkowe akcje socialowe – jak je przeprowadzić?
Podzieliliśmy się tym z Wami na naszym pierwszym grudniowym webinarze 2 grudnia. W roli pierwszego prelegenta wystąpił nasz CEO, Krzysztof Marzec.
Jak podkreślił na wstępie nasz CEO, Krzysztof Marzec konkurencja w Google Ads rośnie w siłę, trzeba więc coraz częściej szukać alternatywnych rozwiązań i mocno się starać, by nasz kampanie w GA były skuteczne i dobrze sprzedawały. Kluczowa w obecnej sytuacji jest dywersyfikacja i nierezygnowanie z kampanii w sieci wyszukiwania na rzecz reklam produktowych. Najważniejsze jest nieprzepalanie budżetów. W przeciwieństwie do reklam w tradycyjnych mediach kampanie GA jesteśmy w stanie zmierzyć i wyciągnąć wnioski, po ile są dla nas skuteczne. Google, biorąc przykład z Facebooka daje nam obecnie możliwość kierowania reklam na użytkowników po ich zainteresowaniach, wieku, czy ogólnie rzecz ujmując charakterystyce, warto więc i w jego przypadku tworzyć persony zakupowe i przyporządkowywać do nich określone reklamy.
Podstawową kwestią dla właściciela sklepu internetowego, o którą musi zadbać są dostępy do: Google Search Console, Google Analytics, Google Ads. Tylko wówczas będzie mógł stwierdzić, czy obsługujący nas specjaliści właściwie wykonują swą pracę. Kampanii nie powinniśmy kierować do wszystkich. Musimy je również różnicować w zależności od wieku, płci, zainteresowań użytkowników stosować odmienny przekaz oraz kreacje reklamowe. Na stronie adsettings.google.com sprawdzimy, jakie zainteresowania przyporządkował do nas Google. Dużą podpowiedzią jest dla nas również demografia.
Nie powinniśmy w ciemno wykluczać grup z przedziałem wiekowym nieznany, bo np. może się okazać, że w tej grupie jest duży procent konwersji dla naszych reklam. Osoby z tej grupy mogą znajdować się w grupie zainteresowanych naszą reklamą i świadomie ukrywać swój wiek, stosować adblocki. Krzysztof Marzec pokazał, w jaki sposób ulepszyć nasz schemat targetowania reklam w Google.
Zaznaczmy też, że to, co opisaliśmy tutaj, to tylko wyimek z całej obszernej prezentacji i licznych przykładów, których wspomniał nasz CEO. Jeśli udało się nam Was zaciekawić, po więcej odsyłamy Was do jego wystąpienia.
Jako druga prezenterka wystąpiła Anna Ledwoń-Blacha, Co-founder & Creative Director More Bananas.
Jak podkreśliła, tym, co zawsze w okresie świątecznym będzie zawsze przykuwać uwagę, są emocje. To na nich powinniśmy bazować konstruując kampanie świąteczne. Co roku czekamy np. na Allegro, które świetnie operuje uczuciami, a ich reklamy przykuwają uwagę i na długo zostają w pamięci. Powinniśmy wziąć też pod uwagę włączanie naszych odbiorców w dyskusje na tematy pozornie mało kontrowersyjne, które jednak potrafią mocno dzielić i wywoływać prawdziwe burze w naszych kanałach social media. Nieszkodliwy przykład pytania, które rozpala burzliwe dyskusje poniżej.
Jak podkreśliła Anna Ledwoń-Blacha memy oraz Real Time Marketing mają mocny potencjał viralowy. Po takie treści mogą i powinny sięgać również marki, co w doskonały sposób robi np. Netflix, Pracuj.pl, Wydawnictwo Karakter czy Pizza Giuseppe. Powinniśmy śledzić potrzeby naszych Klientów i nie bać się sięgać po humor w swoich komunikatach reklamowych.
Powinniśmy również korzystać z tzw. efektu zaskoczenia, tworząc nasze treści w sposób odważny, nietuzinkowy, oryginalny. Inspiracji do naszych działań możemy szukać np. na Demotywatorach czy Kwejku. Treści tam znalezione często mają potencjał marketingowy, a firmy nadal boją się po nie sięgać. Nie chodzi tutaj oczywiście o kopie 1:1, ale o inspiracje, znalezienie sposobu na przeniesienie luźniejszej formy wypowiedzi do naszych social mediów. W naszych działaniach możemy również sięgnąć po social commerce, live’y, transmisje sprzedażowe, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Po tego typu content sięgają już najwięksi gracze e-commerce jak Ikea, Homla, czy X-com.
Co ważne, nie powinniśmy się przywiązywać do jednego kanału komunikacji. Naszą obecność musimy dywersyfikować między platformami, sprawdzać, gdzie są nasi Klienci i tam kierować komunikaty sprzedażowe. W każdym razie tym co sprawdzi się niemal wszędzie są treści audio, np. podcasty. Możemy i powinniśmy sięgać również po świąteczne playlisty na Spotify. Powinniśmy też nauczyć bawić się formą, tworząc easter eggs, konkursy etc. Przykładem maksymalnie niestandardowego rozwiązania jest reklama Lego w Telegazecie!
Oczywiście to nie wszystkie kwestie, które poruszyła w swym wystąpieniu Anna Ledwoń-Blacha, jeśli jednak udało się nam zaciekawić Jej prelekcją, zapraszamy serdecznie na dłuższy seans z Mikołajkowymi akcjami socialowymi na nasz YouTube!
Dobry klient, to lojalny klient – drugi webinar 8 grudnia
Kolejny grudniowy webinar dotyczył tematu „Skuteczny e-comemerce, który wygrywa sezon świąteczny”. Jako pierwsza wystąpiła nasza Junir SEM Specialist Ola Pizoń i mówiła o procesie lojalizacji klientów. Prelegentka rozłożyła temat na czynniki pierwsze i wskazała najbardziej istotne czynniki, dzięki którym nasz klient zostaje ze sklepem na dłużej i stale korzysta z oferty. Rozpoczynając od aspektów technicznych Aleksandra podkreśliła, że czas ładowania strony, to klucz do skutecznej sprzedaży. Pod tym kątem użytkownicy są bardzo wymagający i tracą cierpliwość już po 2 sekundach od przejścia na witrynę. Niezaprzeczalnym potwierdzeniem tej informacji są badania, które zrobił marketplace’owy gigant Amazon. Wnioski są brutalne – już 0,01 sekundy opóźnienia może spowodować 1% spadku konwersji. By optymalizować czas ładowania sklepu można sprawdzać stronę w narzędziach zewnętrznych takich jak Google Page Speed czy Gmetrix.
To, co jeszcze wpływa na wybór sklepu internetowego to:
- dostawa: czas oczekiwania oraz koszty
- finanse: kwestia ceny to najważniejszy element przy wyborze produktu dla aż 45% użytkowników
- aspekty wizualne: atrakcyjne zdjęcia produktów
- obsługa sprzedażowa: łatwy, szybki i uprzejmy kontakt
- okazje: kody rabatowe i promocje
- konto: czy by dokonać zakupu konieczna jest rejestracja konta w sklepie
Do powyższych należy dodać kolejny, niezbędny aspekt, który zwiększy zaufanie klientów: opinie o produkcie. Nawet niewielka ich ilość może znacząco zwiększyć liczbę konwersji. Pozytywne opinie zdecydowanie budują wiarygodność i zaufanie do marki, dlatego jeśli tylko mamy taką możliwość, możemy korzystać z narzędzi oferujących opcję recenzowania zakupów: eKomi, Zaufane.pl, Opineo, Getreview czy TrustMate.
Blog na sklepie internetowym – jak i po co?
Jako drugi wystąpił Piotr Polok – copywriter, redaktor, konsultant pracujący z wieloma firmami. Podjął temat najlepiej mu znany i mocno wpływający na promocję – blog na sklepie internetowym. Z jednej strony rzecz oczywista, z drugiej wciąż mocno niezoptymalizowana i niewykorzystywana w pełni przez właścicieli e-commerce’ów.
Jak więc stworzyć sekcję blogową, która będzie atrakcyjna zarówno dla Google, jak i użytkowników? Przede wszystkim content – pokazujmy zdjęcia, pokazujmy wideo. Nigdy nie publikujmy suchej treści. Tekst musi być oparty na keyword research, czyli odpowiednio zoptymalizowany pod słowa kluczowe, na które będzie lepiej indeksowany. Wykorzystujmy frazy long-tailowe, ponieważ ich potencjał sprzedażowy jest dużo większy niż zapytania ogólnikowe. Pamiętajmy, że blog może być również prowadzony pod inną nazwą, a publikować treści możemy pod zakładkami aktualności, newsy, porady, wiedza itp. Prelegent podkreślił, jak ważne jest umieszczanie odnośników w tekście. Linkowanie do podstron kategorii czy produktów poprawi wskaźniki wyszukiwarki oraz zaangażuje użytkownika, który będzie mógł łatwo zapoznać się z zawartością strony.
Piotr opowiedział też o ciekawym sposobie na pozyskanie ruchu dla sklepu. Chodzi o rankingi, poradniki oraz Q&A. Możemy stworzyć ranking „sezonowy”, który recenzuje i poleca konkretne produkty używane w danym okresie np. ranking past polerskich. Taki ranking tworzymy poza sezonem, tak, by zdążył się zaindeksować i w momencie szczytu generował wartościowe przejścia od osób rzeczywiście zainteresowanych kupnem. Jeśli chodzi o Q&A to warto skorzystać z podpowiedzi eksperta i nie tworzyć jednej podstrony z wszystkimi pytaniami. Najlepiej zebrać najczęstsze pytania i problemy i do każdego stworzyć osobny artykuł, który wyczerpująco odpowie na dane zapytanie. Dzięki takiemu działaniu zyskujemy 10-20 różnych artykułów na popularne tematy.
Finansowe wyzwania w okresie przedświątecznym
Na koniec webinaru gościliśmy Jakuba Pietraszka, CEO firmy Booste. Jakub poświęcił swoją prezentację na omówienia finansowych wyzwań e-commerce w okresie przedświątecznym. Jak wiemy, rynek branży e-commerce rośnie, i to w drastycznym tempie. Daje nam to ogromne możliwości i coraz większy rynek zbytu, ale wiąże się też z coraz mocniejszą konkurencją, a obecnie nawet ograniczonym dostępem do kapitału poprzez stale rosnące stopy procentowe. Rosnąca inflacja również wpływa na naszych klientów, którzy aktywnie redukują swoje oczekiwania, zakupy, selektywnie podchodzą do realizacji zakupów i będą coraz bardziej porównywać oferty.
Niezwykle istotne jest, by wyróżnić się z tłumu – nie tylko nasza marka wysyła newslettery i robi kampanie Google Ads. Chodzi więc oto, by robić to wyjątkowo, szczególnie, w sposób ciekawy i odpowiednio dostosowany do odbiorców. Często bardzo małe, precyzyjne zmiany mogą rzeczywiście pomóc w istotnym zwiększeniu konwersji na poszczególnych elementach i etapach zakupowych.
Jeszcze przed rozpoczęciem okresu przedświątecznego każdy właściciel sklepu internetowego powinien wykonać dokładną analizę wszystkich kosztów, jakie ponosi jego biznes oraz jakie ponosił w ubiegłych latach. Świadomość tego, który produkt był najchętniej kupowany w poprzednim sezonie, pozwoli na zaplanowanie odpowiednich działań. By sprawdzić takie trendy, warto skorzystać z dostępnych narzędzi: Google Analytics, Ahrefs, Google Trends, Semstorm czy TradeWatch.pl.