Intensywny grudzień – podsumowanie świątecznych webinarów

Intensywny grudzień – podsumowanie świątecznych webinarów

Intensywny grudzień
- podsumowanie świątecznych webinarów

Mikołajkowe akcje socialowe – jak je przeprowadzić?

Podzieliliśmy się tym z Wami na naszym pierwszym grudniowym webinarze 2 grudnia. W roli pierwszego prelegenta wystąpił nasz CEO, Krzysztof Marzec.

Jak podkreślił na wstępie nasz CEO, Krzysztof Marzec konkurencja w Google Ads rośnie w siłę, trzeba więc coraz częściej szukać alternatywnych rozwiązań i mocno się starać, by nasz kampanie w GA były skuteczne i dobrze sprzedawały. Kluczowa w obecnej sytuacji jest dywersyfikacja i nierezygnowanie z kampanii w sieci wyszukiwania na rzecz reklam produktowych. Najważniejsze jest nieprzepalanie budżetów. W przeciwieństwie do reklam w tradycyjnych mediach kampanie GA jesteśmy w stanie zmierzyć i wyciągnąć wnioski, po ile są dla nas skuteczne. Google, biorąc przykład z Facebooka daje nam obecnie możliwość kierowania reklam na użytkowników po ich zainteresowaniach, wieku, czy ogólnie rzecz ujmując charakterystyce, warto więc i w jego przypadku tworzyć persony zakupowe i przyporządkowywać do nich określone reklamy.

 

Źródło: Prezentacja Krzysztofa Marca, DevaGroup

 

Podstawową kwestią dla właściciela sklepu internetowego, o którą musi zadbać są dostępy do: Google Search Console, Google Analytics, Google Ads. Tylko wówczas będzie mógł stwierdzić, czy obsługujący nas specjaliści właściwie wykonują swą pracę. Kampanii nie powinniśmy kierować do wszystkich. Musimy je również różnicować w zależności od wieku, płci, zainteresowań użytkowników stosować odmienny przekaz oraz kreacje reklamowe. Na stronie adsettings.google.com sprawdzimy, jakie zainteresowania przyporządkował do nas Google. Dużą podpowiedzią jest dla nas również demografia.

 

Źródło: Prezentacja Krzysztofa Marca, DevaGroup

 

Nie powinniśmy w ciemno wykluczać grup z przedziałem wiekowym nieznany, bo np. może się okazać, że w tej grupie jest duży procent konwersji dla naszych reklam. Osoby z tej grupy mogą znajdować się w grupie zainteresowanych naszą reklamą i świadomie ukrywać swój wiek, stosować adblocki. Krzysztof Marzec pokazał, w jaki sposób ulepszyć nasz schemat targetowania reklam w Google.

 

Źródło: Prezentacja Krzysztofa Marca, DevaGroup

 

Zaznaczmy też, że to, co opisaliśmy tutaj, to tylko wyimek z całej obszernej prezentacji i licznych przykładów, których wspomniał nasz CEO. Jeśli udało się nam Was zaciekawić, po więcej odsyłamy Was do jego wystąpienia.

 

 

 

Jako druga prezenterka wystąpiła Anna Ledwoń-Blacha, Co-founder & Creative Director More Bananas.

Jak podkreśliła, tym, co zawsze w okresie świątecznym będzie zawsze przykuwać uwagę, są emocje. To na nich powinniśmy bazować konstruując kampanie świąteczne. Co roku czekamy np. na Allegro, które świetnie operuje uczuciami, a ich reklamy przykuwają uwagę i na długo zostają w pamięci. Powinniśmy wziąć też pod uwagę włączanie naszych odbiorców w dyskusje na tematy pozornie mało kontrowersyjne, które jednak potrafią mocno dzielić i wywoływać prawdziwe burze w naszych kanałach social media. Nieszkodliwy przykład pytania, które rozpala burzliwe dyskusje poniżej.

Źródło: Prezentacja Anny Ledwoń-Blachy, More Bananas

Jak podkreśliła Anna Ledwoń-Blacha memy oraz Real Time Marketing mają mocny potencjał viralowy. Po takie treści mogą i powinny sięgać również marki, co w doskonały sposób robi np. Netflix, Pracuj.pl, Wydawnictwo Karakter czy Pizza Giuseppe. Powinniśmy śledzić potrzeby naszych Klientów i nie bać się sięgać po humor w swoich komunikatach reklamowych.

Źródło: Prezentacja Anny Ledwoń-Blachy, More Bananas

Powinniśmy również korzystać z tzw. efektu zaskoczenia, tworząc nasze treści w sposób odważny, nietuzinkowy, oryginalny. Inspiracji do naszych działań możemy szukać np. na Demotywatorach czy Kwejku. Treści tam znalezione często mają potencjał marketingowy, a firmy nadal boją się po nie sięgać. Nie chodzi tutaj oczywiście o kopie 1:1, ale o inspiracje, znalezienie sposobu na przeniesienie luźniejszej formy wypowiedzi do naszych social mediów. W naszych działaniach możemy również sięgnąć po social commerce, live’y, transmisje sprzedażowe, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Po tego typu content sięgają już najwięksi gracze e-commerce jak Ikea, Homla, czy X-com.

Co ważne, nie powinniśmy się przywiązywać do jednego kanału komunikacji. Naszą obecność musimy dywersyfikować między platformami, sprawdzać, gdzie są nasi Klienci i tam kierować komunikaty sprzedażowe. W każdym razie tym co sprawdzi się niemal wszędzie są treści audio, np. podcasty. Możemy i powinniśmy sięgać również po świąteczne playlisty na Spotify. Powinniśmy też nauczyć bawić się formą, tworząc easter eggs, konkursy etc. Przykładem maksymalnie niestandardowego rozwiązania jest reklama Lego w Telegazecie!

Źródło: Prezentacja Anny Ledwoń-Blachy, More Bananas

Oczywiście to nie wszystkie kwestie, które poruszyła w swym wystąpieniu Anna Ledwoń-Blacha, jeśli jednak udało się nam zaciekawić Jej prelekcją, zapraszamy serdecznie na dłuższy seans z Mikołajkowymi akcjami socialowymi na nasz YouTube!

 

 

Dobry klient, to lojalny klient – drugi webinar 8 grudnia 

Kolejny grudniowy webinar dotyczył tematu „Skuteczny e-comemerce, który wygrywa sezon świąteczny”. Jako pierwsza wystąpiła nasza Junir SEM Specialist Ola Pizoń i mówiła o procesie lojalizacji klientów. Prelegentka rozłożyła temat na czynniki pierwsze i wskazała najbardziej istotne czynniki, dzięki którym nasz klient zostaje ze sklepem na dłużej i stale korzysta z oferty. Rozpoczynając od aspektów technicznych Aleksandra podkreśliła, że czas ładowania strony, to klucz do skutecznej sprzedaży. Pod tym kątem użytkownicy są bardzo wymagający i tracą cierpliwość już po 2 sekundach od przejścia na witrynę. Niezaprzeczalnym potwierdzeniem tej informacji są badania, które zrobił marketplace’owy gigant Amazon. Wnioski są brutalne – już 0,01 sekundy opóźnienia może spowodować 1% spadku konwersji. By optymalizować czas ładowania sklepu można sprawdzać stronę w narzędziach zewnętrznych takich jak Google Page Speed czy Gmetrix.

ola-pizon-webinar-skuteczny-ecommerce
Źródło: Prezentacja Aleksandry Pizoń, DevaGroup

To, co jeszcze wpływa na wybór sklepu internetowego to:

  • dostawa: czas oczekiwania oraz koszty
  • finanse: kwestia ceny to najważniejszy element przy wyborze produktu dla aż 45% użytkowników
  • aspekty wizualne: atrakcyjne zdjęcia produktów
  • obsługa sprzedażowa: łatwy, szybki i uprzejmy kontakt
  • okazje: kody rabatowe i promocje
  • konto: czy by dokonać zakupu konieczna jest rejestracja konta w sklepie

Do powyższych należy dodać kolejny, niezbędny aspekt, który zwiększy zaufanie klientów: opinie o produkcie. Nawet niewielka ich ilość może znacząco zwiększyć liczbę konwersji. Pozytywne opinie zdecydowanie budują wiarygodność i zaufanie do marki, dlatego jeśli tylko mamy taką możliwość, możemy korzystać z narzędzi oferujących opcję recenzowania zakupów: eKomi, Zaufane.pl, Opineo, Getreview czy TrustMate.

Blog na sklepie internetowym – jak i po co?

Jako drugi wystąpił Piotr Polok – copywriter, redaktor, konsultant pracujący z wieloma firmami. Podjął temat najlepiej mu znany i mocno wpływający na promocję – blog na sklepie internetowym. Z jednej strony rzecz oczywista, z drugiej wciąż mocno niezoptymalizowana i niewykorzystywana w pełni przez właścicieli e-commerce’ów.

Jak więc stworzyć sekcję blogową, która będzie atrakcyjna zarówno dla Google, jak i użytkowników? Przede wszystkim content – pokazujmy zdjęcia, pokazujmy wideo. Nigdy nie publikujmy suchej treści. Tekst musi być oparty na keyword research, czyli odpowiednio zoptymalizowany pod słowa kluczowe, na które będzie lepiej indeksowany. Wykorzystujmy frazy long-tailowe, ponieważ ich potencjał sprzedażowy jest dużo większy niż zapytania ogólnikowe. Pamiętajmy, że blog może być również prowadzony pod inną nazwą, a publikować treści możemy pod zakładkami aktualności, newsy, porady, wiedza itp. Prelegent podkreślił, jak ważne jest umieszczanie odnośników w tekście. Linkowanie do podstron kategorii czy produktów poprawi wskaźniki wyszukiwarki oraz zaangażuje użytkownika, który będzie mógł łatwo zapoznać się z zawartością strony.

Źródło: Prezentacja Piotra Poloka, PiotrPolok.pl

Piotr opowiedział też o ciekawym sposobie na pozyskanie ruchu dla sklepu. Chodzi o rankingi, poradniki oraz Q&A. Możemy stworzyć ranking „sezonowy”, który recenzuje i poleca konkretne produkty używane w danym okresie np. ranking past polerskich. Taki ranking tworzymy poza sezonem, tak, by zdążył się zaindeksować i w momencie szczytu generował wartościowe przejścia od osób rzeczywiście zainteresowanych kupnem. Jeśli chodzi o Q&A to warto skorzystać z podpowiedzi eksperta i nie tworzyć jednej podstrony z wszystkimi pytaniami. Najlepiej zebrać najczęstsze pytania i problemy i do każdego stworzyć osobny artykuł, który wyczerpująco odpowie na dane zapytanie. Dzięki takiemu działaniu zyskujemy 10-20 różnych artykułów na popularne tematy.

Finansowe wyzwania w okresie przedświątecznym

Na koniec webinaru gościliśmy Jakuba Pietraszka, CEO firmy Booste. Jakub poświęcił swoją prezentację na omówienia finansowych wyzwań e-commerce w okresie przedświątecznym. Jak wiemy, rynek branży e-commerce rośnie, i to w drastycznym tempie. Daje nam to ogromne możliwości i coraz większy rynek zbytu, ale wiąże się też z coraz mocniejszą konkurencją, a obecnie nawet ograniczonym dostępem do kapitału poprzez stale rosnące stopy procentowe. Rosnąca inflacja również wpływa na naszych klientów, którzy aktywnie redukują swoje oczekiwania, zakupy, selektywnie podchodzą do realizacji zakupów i będą coraz bardziej porównywać oferty.

 

 

Niezwykle istotne jest, by wyróżnić się z tłumu – nie tylko nasza marka wysyła newslettery i robi kampanie Google Ads. Chodzi więc oto, by robić to wyjątkowo, szczególnie, w sposób ciekawy i odpowiednio dostosowany do odbiorców. Często bardzo małe, precyzyjne zmiany mogą rzeczywiście pomóc w istotnym zwiększeniu konwersji na poszczególnych elementach i etapach zakupowych.

Jeszcze przed rozpoczęciem okresu przedświątecznego każdy właściciel sklepu internetowego powinien wykonać dokładną analizę wszystkich kosztów, jakie ponosi jego biznes oraz jakie ponosił w ubiegłych latach. Świadomość tego, który produkt był najchętniej kupowany w poprzednim sezonie, pozwoli na zaplanowanie odpowiednich działań. By sprawdzić takie trendy, warto skorzystać z dostępnych narzędzi: Google Analytics, Ahrefs, Google Trends, Semstorm czy TradeWatch.pl.

 

Justyna Przygoda
Były pracownik na stanowisku Social Media & Content Specialist. Od 5 lat z pasją i zapałem zajmuję się słowem pisanym, a od 2 mediami społecznościowymi. Doświadczenie w dziennikarstwie pozwoliło mi uwierzyć w moc słów. Działanie w social mediach sprawiło, że stawiam człowieka na początku każdej historii. Prywatnie nieuleczalna miłośniczka planszówek, stand-upów i gór.

Anna Skowron
Były pracownik na stanowisku Social Media & Content Specialist. W marketingu internetowym działa od ponad 4 lat. Wyznaje zasadę „research is king!”, a słowo pisane to jej ulubione narzędzie pracy. Jak książka to kryminał, a jak wakacje to tylko nad morzem.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (8 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry