Zapraszamy do lektury kolejnego wywiadu z prelegentem semKRK#15 on-line! Iwona Michalec wystąpiła na wirtualnej scenie z tematem: Jak efektywnie zwiększać widoczność kanału YouTube i wykorzystać go w strategii contentowej marki? Iwona to Specjalistka ds. SEO i Content Marketingu w łódzkiej agencji interaktywnej ATOM Agency. Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego i AGH, od ponad 7 lat związana z marketingiem internetowym. Specjalizuje się w kampaniach content marketingowych – planowaniu strategii, procesie jej tworzenia i dystrybucji. Uwielbia przekazywać swoją wiedzę na temat SEO Copywritngu, dlatego chętnie prowadzi szkolenia z tego zakresu dla pracowników i klientów firmy. Kiedy tylko ma okazję, dzieli się nią również na serwisach branżowych i firmowym blogu.
Dziękuję za zaproszenie na konferencję i tak dużą ilość pytań po wystąpieniu, bo to oznacza, że temat budzi zainteresowanie. Mam nadzieję, że rozwieję choć kilka wątpliwości, ostatecznie przekonam do włączenia YouTuba do Waszych strategii contentowych i w niedługim czasie będziecie mogli cieszyć się efektami optymalizacji filmów.
Czas na pytania od uczestników naszej konferencji:
Czy Google weryfikuje dźwięk i obraz i obniża ranking na YouTube?
Przede wszystkim to widz weryfikuje czy dźwięk i obraz są odpowiednie oraz pozwalają na bezproblemowe i komfortowe zapoznanie się z filmem. Zoptymalizowane materiały o dobrej jakości są też oczywiście doceniane i wyróżniane przez Google’a w wynikach wyszukiwania.
Jak rozumieć dobrą jakość dźwięku i obrazu? Możesz podać jakieś konkretne wytyczne techniczne dotyczące bitrate itp?
Warto pamiętać o tym, aby materiały filmowe był w jakości HD i miały przynajmniej 720p. Dźwięk powinien być wyraźny, równy (np. bez nagłych i niekontrolowanych wyciszeń), a każde wypowiedziane słowo powinno dać się bez problemu zrozumieć.
Dobrze jest tworzyć swoje tagi czy najlepiej używać najpopularniejszych? a może robić mix?
Tagi powinny pasować do tematu i treści materiału. Nie muszą być unikalne, bo filmy z takimi samymi tagami i powiązane z daną kategorią są wzajemnie polecane przez YouTuba. W czasie ich tworzenia warto też zastanowić się, jakie frazy mogą wpisywać użytkownicy szukając materiału na dany temat i jakie słowa kluczowe naprowadzą ich na nasz film.
Co sądzisz o wykorzystywaniu transkrypcji jako opisu filmu w kontekście „tworzenia treści pod SEO”?
Nie zawsze można wykorzystać nawet części transkrypcji. W prezentacji odwoływałam się do przypadku, w którym transkrypcja występuje często w formie krótkich kroków wskazujących, jaka czynność jest wykonywana w danym momencie. I nie da się w tym wypadku stworzyć z niej sensownego opisu. W moim przekonaniu lepiej poświęcić nieco więcej czasu i przygotować unikalny oraz zawierający kluczowe frazy opis.
Czy są jakieś dobre narzędzia do tworzenia automatycznych transkrypcji?
Narzędzia owszem są np. HappyScribe, ale ja nigdy nie działałam w tym obszarze i nie jestem w stanie powiedzieć czy jest ono najlepsze.
Jaka jest optymalna długość materiału video na omawianym kanale i czy można uznać ją za uniwersalny wskaźnik?
Wszystko zależy od tematu i rodzaju materiału oraz tego czy jest on ciekawy. Dużym zainteresowaniem i obejrzany do końca przez wielu widzów może być materiał będący 2-godzinnym webinarem, jak i 15-minutowy trening na wybrane partie ciała.
Czy należy obawiać się duplicate content w opisie filmu? Warto wstawiać tam unikalną treść, aby nie powielać tej ze strony www?
Wyznaję zasadę, że nie warto iść na skróty i zawsze tworzyć unikalne, użyteczne oraz odpowiadające na zapytania użytkowników treści. Tego typu teksty będą zawsze dobrze postrzegane zarówno przez roboty Googla, jak i samych odbiorców.
Jaka jest optymalna długość materiału vs. zaangażowanie użytkownika?
Tak jak już pisałam wcześniej nie ma żadnej odgórnej zasady lub wyznacznika. Polecam śledzenie statystyk na własnym kanale, bo z nich dowiemy jak długich filmów oczekują nasi odbiorcy.
Jak szukać tagów w wyszukiwarce Google ? Są jakieś strony, które je podpowiadają?
Najprostszym i najskuteczniejszym sposobem jest wpisanie frazy lub jej fragmentu, w przypadku longtaila, związanej z filmem w wyszukiwarkę i po chwili Google przedstawi listę z proponowanymi słowami kluczowymi, które można wykorzystać do tagowania. Można też skorzystać z wielu dostępnych narzędzi do tworzenia tagów jak choćby Tags for You Tube czy Tube Buddy.
ile ilość wyświetleń/subskrypcji wpływa na ranking? Da się osiągnąć dobrą widoczność z nowym filmem/kanałem tylko optymalizacją?
Ilość subskrypcji, widzów, wyświetleń, czas wyświetlania są brane pod uwagę przez algorytm YouTube’a. Im wyższe są te wskaźniki, tym większa szansa na to, że film pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania. Bardzo istotnym elementem jest też to, jak długo prowadzimy kanał, ponieważ większy staż, przekłada się na wyższy TrustRank. Filmy i kanał powinny być oczywiście optymalizowane, ale również interesujące dla odbiorców, odpowiadać na ich potrzeby, a także być publikowane regularnie. Tak więc tylko kompleksowe i systematyczne działania zapewnią dużą widoczność.
Czy jako miniatura nie działają lepiej indywidualnie przygotowane grafiki z tekstem niż screenshoty z filmu?
Miniatura powinna być atrakcyjna i zachęcać do kliknięcia w dany film. Nie może być to przypadkowa klatka. Jeśli tylko mamy taką możliwość warto przygotować specjalną grafikę.
Jak dodać karty produktów na YT?
Dodawanie kart nie jest ani trudne, ani czasochłonne. Wystarczy wykonać tylko kilka kroków.
- Zaczynamy od wybrania kanału i przechodzimy do YouTube Studio.
- Następnie w menu po lewej stronie klikamy w Filmy.
- Potem klikamy ponownie w ikonkę pióra (Szczegóły).
- Po prawej stronie od miejsca na opis znajduje się opcja Karty, którą należy wybrać poprzez kliknięcie w jej pole.
- Teraz możemy wybrać typ karty: Film, Playlista, Kanał, Link.
Najczęściej stosuję Link, uzupełniam okna: link, wybieram zdjęcie, nadaje tytuł karcie i wpisuję wezwanie do działania np. Dowiedz się więcej oraz wybieram czas, kiedy pojawia się w filmie dany produkt.
- Poniżej można też opcjonalnie wybrać czas rozpoczęcia wyświetlania karty.
- Zapisujemy działanie i gotowe.
Mamy teraz gotowych około 5 tysięcy filmów. Czy powinniśmy je wstawić za jednym razem czy warto to rozłożyć w czasie?
To bardzo dużo filmów, dlatego przygotowałabym strategię ich publikacji. Zaczęłabym od podzielenia ich na kilka paczek i wtedy zyskała czas na to, aby dograć każdy szczegół, włącznie z optymalizacją i jednocześnie pokazała widzom, że mogą spodziewać się regularnych publikacji. Ustaliłabym również wstępnie czas i dzień publikacji – wrzuciła kilka paczek i poobserwowała statystyki, aby dowiedzieć się kiedy i w jakich godzinach filmy są najchętniej oglądane, a potem modyfikowała czas publikacji. Generalnie cały proces wymaga przemyślenia i dobrania działań z uwzględnieniem branży/tematyki, w której się poruszamy.
Czy jesteśmy w stanie sprawdzić to, do którego momentu filmu dotarł odbiorca? Czy to również może być wskaźnik jakości naszych działań?
W statystykach filmu, w kategorii Przegląd i Zaangażowanie mamy wykres dotyczący Utrzymania uwagi odbiorców i to właśnie tam sprawdzałabym, które fragmenty filmu są najsłabsze, a które budzą w nim największe zainteresowanie. Twoje pytanie rozumiem właśnie w taki sposób, że chcesz wiedzieć, jakie informacje zawarte w materiale są dla widza najważniejsze i najbardziej go zaciekawiły.
Wygląda na to, że udało mi się odpowiedzieć na wszystkie pytania. Jeszcze raz dziękuję za możliwość wystąpienia i mam nadzieję, że widzimy się, już stacjonarnie na kolejnym semKRK. 😊
Pamiętajcie, że wybrane wystąpienia prelegentów z semKRK#10 – #15 można zobaczyć na naszej platformie: https://semkrk.myvod.io/