Paweł Cengiel – wywiad po semKRK#16 on-line

Katarzyna Meus
Katarzyna Meus
Archiwum 04.2021
 

Paweł Cengiel


- wywiad po semKRK#16 on-line

Paweł Cengiel zagościł na wirtualnej scenie semKRK#16 z prelekcją: „W jaki sposób zwiększyć popularność swojego filmu w YouTube oraz jak poprawić widoczność lokalnej firmy w Google Moja Firma? „. Paweł jest CEO założonej w 2015 roku agencji SEO-WWW.PL, która współpracowała z kilkudziesięcioma właścicielami biznesów przy realizacji skutecznych kampanii w wyszukiwarce Google. Napisał również książkę „SEO jako element strategii marketingowej Twojej firmy” (wyd. Helion, 2020 r.). 

 

A teraz czas na pytania od uczestników naszej konferencji!

 Jakie masz doświadczenie z „VideoObject markup”, czy mógłbyś coś w tej kwestii doradzić? Jaka jest skuteczność?

Google docenia serwisy zawierające wysoką jakość contentu (długie treści z zagęszczonymi słowami kluczowymi) i wszelkie multimedia (np. zdjęcia, filmy czy dane tabelaryczne), a także przypisane im odpowiednie znaczniki danych strukturalnych (zwane także mikrodanymi), które pomagają w zrozumieniu rodzaju publikowanej treści robotom indeksującym. Jeśli przykładowo prowadzisz bloga, w którym udzielasz porad i wskazówek, to wśród treści swojego artykułu publikuj filmy np. przedstawiające sposoby rozwiązania danego problemu. Jednak sama publikacja treści i filmów to nie wszystko. Pamiętaj, że Twojego bloga będą odwiedzać nie tylko użytkownicy, ale także roboty wyszukiwarek w poszukiwaniu treści, którą będą mogły zaindeksować i wyświetlić w wynikach organicznych.

 

Filmy w wynikach wyszukiwania Google (źródło: developers.google.com)

 

Znacznik „VideoObject” (którego pełen opis można znaleźć w oficjalnej dokumentacji pod adresem: https://schema.org/VideoObject) stanowi informację dla robota wyszukiwarki o tym, że publikujesz filmy wideo w treści swojego serwisu. Co więcej, wzbogacając go o dodatkowe właściwości jak np. name (odpowiadający za tytuł filmu), description (odpowiadający za opis filmu) czy thumbnailUrl (odpowiadający za wskazanie adresu URL do miniatury) umożliwiasz wyświetlenie w wynikach organicznych właściwych (poprawnych) danych, powiązanych z Twoim filmem. Dzięki temu możesz osobiście wskazać informacje, które powinny się wyświetlić użytkownikom wyszukiwarki.

Obecnie wyszukiwarka Google lepiej rozumie i interpretuje treści niż kilka lat temu, ale wciąż uważam, że warto uprościć pracę wyszukiwarce i być pewnym tego, że roboty indeksujące powiążą opublikowany film z właściwymi informacjami i słowami kluczowymi, które powinny go wyświetlać w SERP-ach.

 

Czy można publikować jeden film pod dwoma nazwami, aby pojawiać się na większą liczbę fraz? Np. opinia/recenzja i opis produktu X?

Nie polecam publikacji tego samego filmu (nawet jeśli użyjesz różnych nazw i treści opisowej). Dużo lepiej nagrać osobne filmy, które skupią się na tej samej tematyce. Jeśli widzisz możliwość nagrania kilku filmów na ten sam temat – zrób to – a następnie dopasuj do nich unikalne nazwy i treść opisową.

 

Czy transkrypcje/dodawanie napisów pomagają w SEO na YouTube?

Warto oddzielić od siebie te dwie rzeczy – transkrypcja to treść wypowiedziana w filmie, która została spisana do dokumentu tekstowego i opublikowana przykładowo w formie artykułu na blogu. Nigdy nie spotkałem się z sytuacją, w której transkrypcja była umieszczona w treści opisu pod filmem na YouTube – do tego służą napisy.

Napisy z kolei umieszcza się w filmie, importując plik tekstowy, w którym umieszczone są wypowiadane dialogi, oznaczone dokładną godziną, minutą i sekundą w pliku wideo. Umieszcza się je przy filmach na YouTube głównie dla osób niesłyszących, które notabene również z niego korzystają. Warto je także umieszczać w celu umożliwienia zrozumienia treści filmu, gdy przykładowo w jakimś momencie wypowiedzieliśmy pewien wyraz w sposób niezrozumiały dla drugiej osoby. W ten sposób możemy być pewni, że film zostanie lepiej odebrany przez naszych widzów.

Napisy dla algorytmów YouTube stanowią wyznacznik dobrze przygotowanego filmu, który wniesie wartość dodatnią do tego serwisu. Pozwalają także na dłuższe oglądanie filmu, co dla algorytmów ma istotne znaczenie w promowaniu go nowym użytkownikom.

Zarówno transkrypcje, jak i napisy możesz przygotować w narzędziu Happy Scribe.

 

Wygenerowana transkrypcja (źródło: happyscribe.co)

 

Czy jest jakiś limit co do długości treści? Czy ważna jest kolejność informacji w opisie?

Oczywiście, YouTube pozwala na utworzenie opisu na długość 5000 znaków. Warto umieścić w nim najpopularniejsze słowa kluczowe w pierwszych 25 wyrazach logicznej treści. Pamiętaj, aby treść opisu była czytelna dla użytkownika i uzupełniała Twój film, przedstawiając poruszoną w nim tematykę. Opis powinien być także unikalny (nie kopiujmy do niego treści zawartej na innych stronach internetowych).

 

W jakim narzędziu mierzysz pozycje filmów na YouTube?

W celu mierzenia pozycji filmów z własnego kanału na YouTube warto wykorzystać do tego wtyczkę “TubeBuddy”, która zawiera funkcję o nazwie „Search Rank Tracking” (https://www.tubebuddy.com/tools#keywordranktracking), dostępną w typie abonamentu „Star” w cenie $15.20 miesięcznie. Dzięki niej sprawdzisz zarówno pozycję filmu w wynikach wyszukiwania serwisu YouTube, jak i w wynikach wyszukiwania Google.

 

Sprawdzenie pozycji filmów w YouTube i Google (źródło: tubebuddy.com)

 

Co sądzisz na temat https://www.tubebuddy.com?

Uważam, że jest to świetna wtyczka przeznaczona dla twórców filmów w serwisie YouTube, upraszczająca ich pracę nad przygotowywaniem tytułów, tagów i słów kluczowych do treści opisowej dla każdego publikowanego filmu.

 

Możliwość tworzenia playlist wprost z poziomu wtyczki (źródło: tubebuddy.com)

 

TubeBuddy jest świetnym uzupełnieniem konkurencyjnej wtyczki – vidIQ, którą także wykorzystuję w swojej pracy. Myślę też, że aby w pełni profesjonalnie zarządzać swoim kanałem i filmami w serwisie YouTube, należy wyposażyć się w specjalistyczne narzędzia, które nie tylko przyspieszą naszą pracę, ale sprawią, że będzie dużo bardziej produktywna i efektywna.

 

Rekomendowane tagi, które warto wykorzystać podczas publikacji filmu (źródło: vidiq.com)

 

Jak do wyświetleń/pozycji mają się linki zewnętrzne/embedowanie filmów na zewnętrznych serwisach?

Linki zewnętrzne będą zawsze stanowiły sygnał dla algorytmów, że nasz film jest wartościowy i polecany przez innych. Embedowanie (publikowanie filmu w zewnętrznym serwisie) pozwala na udostępnienie go szerszej publiczności, dzięki czemu będziemy mogli zwiększyć liczbę wyświetleń, polubień i komentarzy pod naszym filmem oraz zwiększyć ilość subskrybentów naszego kanału.

Warto publikować linki do swoich filmów w serwisach powiązanych tematycznie z naszym kanałem na YouTube, do czego można wykorzystać np. komentarze na blogach czy wątki na forach dyskusyjnych. Polecam także udostępniać treści w serwisach typu social media, np. w komentarzach przy publikacjach na popularnych fanpage-ach czy we wpisach na grupach tematycznych.

 

Ile linków w trakcie filmu i polecanych filmów na ekranie końcowych zamieścić?

Uważam, że nie powinniśmy przekraczać liczby 1-2 linków, aby nie sprawiać kłopotu naszym widzom. Przy umieszczeniu większej ilości linków mogą zostać przytłoczeni ich nadmiarem, co w efekcie przełoży się na zerową ilość kliknięć.

W trakcie filmu umieść karty do maksymalnie 1-2 powiązanych filmów, a na ekranach końcowych umieść 1 link zewnętrzny, przycisk do subskrypcji kanału oraz dwa różne filmy ze swojego kanału. Dzięki temu zaangażujemy naszych widzów do różnych czynności.

 

Co myślisz na temat YouTube Shorts w kwestii SEO?

Tę technologię można wykorzystać dodatkowo w celu pozyskania nowych użytkowników i wyświetleń dłuższych, obecnie posiadanych filmów na swoim kanale. Krótkie filmy mogą trafić do zupełnie większej liczby widzów i zachęcić ich do obejrzenia pozostałych filmów na kanale, a także do jego subskrypcji. Uważam, że warto wykorzystać ten mechanizm w celu zdobycia nowych widzów do naszego kanału. Dzięki temu, algorytmy YouTube będą częściej proponować nasze filmy innym użytkownikom.

Warto także zweryfikować, czy krótkie filmy będą dużo częściej przyciągać większą liczbę widzów. Być może będzie to najlepszy i zarazem jedyny sposób na ich pozyskanie.

 

Czy liczba filmów na kanale ma wpływ na lepsze wyniki uzyskiwane przez filmy? Ile linków powinno znaleźć się w opisie filmu? Czy warto promować filmy na swojej stronie np. przy produktach/usługach i czy to pomoże przy pozycjonowaniu filmów?

Im więcej filmów będziemy posiadać na kanale, tym więcej ruchu użytkowników będziemy mogli pozyskać. Tworząc kanał zawierający wiele ciekawych filmów, będziemy w stanie pozyskać dużą liczbę widzów. YouTube nie lubi stagnacji, dlatego warto przygotować strategię tworzenia wartościowego contentu do publikacji.

W przypadku ilości linków w opisie – nie ma takiego limitu. Pamiętajmy jednak o tym, aby umieścić je w otoczeniu ciekawego i unikalnego opisu. W opisie nie powinniśmy także umieszczać kilkakrotnie tego samego linku, gdyż zostanie to odebrane przez algorytmy Google jako sztuczne zagęszczenie backlinków. W efekcie nasz film będzie mógł obniżyć swój ranking w serwisie YouTube.

W przypadku umieszczania filmów w zewnętrznych serwisach ich publikacja jest jak najbardziej wskazana i przeze mnie polecana. Taki zabieg nie tylko pozwoli na zdobycie większej ilości wyświetleń i nowych subskrybentów.

 

Czy według Ciebie nazwy plików z filmami lub nazwy miniatur mają wpływ na pozycjonowanie w YouTube?

Uważam, że nazwy uploadowanych plików do serwisu YouTube w ogóle nie mają żadnego znaczenia, gdyż ich nazwy są w “locie” zmieniane przez serwis. Na pozycjonowanie filmu w serwisie YouTube ma szereg pozostałych i podstawowych czynników, taki jak tytuł i opis, który zostanie wprowadzony przy każdym z publikowanych filmów.

 

Czy wtyczki jak TubeBuddy dobrze działają dla j. polskiego?

Jak najbardziej. W czasie wyszukiwania np. popularnych tagów będziemy mogli otrzymać także ich statystyki, aby sprawdzić, które z nich są najpopularniejsze. Pamiętajmy jednak o tym, że są to zagraniczne wtyczki, które są na bieżąco poprawiane i aktualizowane.

 

Czy wizytówka może być na markę – nazwę znaną klientom, a nie danymi z CEIDG?

Oczywiście, jeśli nazwa naszej marki znajduje się także na naszej stronie internetowej (np. w zakładce kontaktowej). Tytuł wizytówki nie powinien też składać się z upchanych na siłę słów kluczowych. W przeciwnym wypadku może zostać poprawiony przez pracowników Google lub przez Lokalnych Przewodników Google.

 

Co, jeśli nazwa firmy w CEIDG nie do końca wygląda „sexy”? Na przykład jest to Brand Imię Nazwisko sp. z.o.o.? To powinna być nazwa firmy 1:1 zgodna z CEIDG?

Nazwa wizytówki powinna zawsze odzwierciedlać rzeczywistą nazwę firmy. Wszelkie “naciąganie” prawdy może spotkać się z korektą nazwy na właściwą lub jej skróceniem o upchane słowa kluczowe. Tylko na podstawie prawidłowej nazwy zbudujemy reputację i zaufanie w oczach wyszukiwarki Google.

 

Często jedna firma ma wiele sklepów internetowych – jak wtedy dodać w wizytówce dane z CEIDG, które nijak mają się do nazwy sklepu/działalności?

Wizytówka w Google Moja Firma umożliwia umieszczenie danych kontaktowych do firmy. Każda wizytówka może mieć przypisany jeden adres do siedziby firmy. Jeśli posiadamy wiele sklepów internetowych i przypisanych do nich firm znajdujących się w różnych lokalizacjach, możemy dla nich założyć oddzielne wizytówki. Natomiast w przypadku, jeśli posiadamy kilka różnych sklepów, ale odpowiada za nie tylko jedna firma, to utwórzmy tylko jedną wizytówkę z jednym adresem URL i jednym adresem do jej siedziby. W przeciwnym wypadku zduplikowane wizytówki będą mogły zostać usunięte przez pracowników Google.

 

Co będzie lepszym rozwiązaniem dla fraz typu usługa + miasto w organic (nie mam na myśli mapsów) – NAP’y czy artykuły sponsorowane z serwisów lokalnych?

Wizytówki NAP uwierzytelniają adres do siedziby firmy w oczach wyszukiwarki Google. Stanowią one sygnał (potwierdzenie), że nasza firma faktycznie znajduje się pod wskazywanymi danymi adresowymi. Natomiast artykuły sponsorowane stanowią możliwość pozyskania linka pozycjonującego do naszej strony internetowej, w której użytkownicy znajdują informacje na temat oferowanych przez nas usług.

Uważam, że zarówno NAP-y są potrzebne do zbudowania zaufania w Google, jak i artykuły sponsorowane w odpowiednich serwisach są potrzebne do budowy jakościowego profilu linków pozycjonujących. Nie rezygnujmy z żadnej z tych usług.

 

Czy godziny otwarcia nie powinny być ustawione jako czynne całą dobę? Ma to wpływ na wyświetlanie wizytówki, jeśli ktoś szuka naszej branży poza godzinami otwarcia?

Godziny otwarcia nie mają wpływu na częstotliwość wyświetlania naszej wizytówki w wynikach wyszukiwania. Stanowią jedynie wartość informacyjną dla naszych klientów, którzy zostaną powiadomieni o otwarciu lub zamknięciu naszej firmy.

 

Czy spacery wirtualne mają wpływ na wizytówkę z Google Maps?

Tak. Zarówno zamieszczane w wizytówce spacery wirtualne, jak i zdjęcia czy filmy mają wpływ na zwiększenie widoczności naszej wizytówki w wynikach wyszukiwania. Im więcej informacji udostępnimy w treści swojej wizytówki, tym większą wartość będzie stanowiła dla Google.

 

Co sądzisz o duplikowaniu wizytówek? Tzn. jedna firma posiada 4-5 wizytówek Google Moja Firma?

Jest to bardzo często stosowany zabieg, pomimo że jest dla Google nieakceptowalny. Odpowiednio przemyślana strategia duplikacji wizytówek zwiększa nasze zasięgi i pozwala na zdobycie większej ilości klientów. Bądźmy jednak świadomi, że takie wizytówki będą mogły zostać zablokowane lub całkowicie usunięte przez pracowników Google.

 

Sekcja tło

Chcesz zobaczyć wystąpienie Pawła na semKRK?

 

Katarzyna Meus
Były pracownik na stanowisku Marketing Specialist w agencji DevaGroup. Zajmuje się social mediami oraz contentem. Jej grafomańskie oblicze wyszło na jaw już w wieku 10 lat - albo i wcześniej. W wolnych chwilach uczy się języka portugalskiego i podróżuje - obecnie palcem po mapie.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (13 głosów, średnia: 4,69 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991