W agendzie semKRK nie brakuje różnorodnych tematów. Podczas ostatniej edycji Karol Sobczak z Google przybliżył uczestnikom reklamę na YouTube: formaty, cele, sposoby na prowadzenie skutecznych kampanii w tym serwisie. Oczywiście nie obyło się pytań o szczegóły, na które odpowiedzi otrzymaliśmy tuż po zakończeniu konferencji, a teraz dzielimy się nimi z Wami!
Dowiedz się więcej o Microsoft AdsZobacz wcześniejszy wywiad z Pawłem Rabinkiem!
Co sądzisz o promowaniu kampanii świadomościowych dla małych biznesów, które zwykle dysponują małym budżetem? Warto?
- Karol Sobczak
Tak! Uważam, że jak najbardziej ma to sens. Jedyne co trzeba zrobić, to dobrze zdefiniować grupę odbiorców – kto u nas kupuje? Kto potencjalnie mógłby być naszym klientem? Nie musimy docierać do całej populacji, a zbudować świadomość pośród naszych potencjalnych klientów.
Jakie trendy w YouTube przewidujesz w najbliższych kwartałach? Czy jest jakiś uniwersalny format reklam na YouTube, który stosujesz, czy klasycznie „to zależy”?
- Karol Sobczak
Trendy, jakie przewiduję, to wzrost znaczenia formatów pionowych w reklamach. Pojawia się dużo pytań o to, natomiast nie widziałem jeszcze wielu implementacji. Co do formatów to taka podstawa przy działaniach zasięgowych to 30 s (CPV lub CPM) i 6 s (CPM). W przypadku działań pod konwersje to raczej dłuższy typu 20-30 s i pionowy o podobnej długości.
Jakie są ciekawe bety na 2023?
- Karol Sobczak
Skontaktuj się proszę z Waszym opiekunem, a podeśle Wam wszystkie dostępne bety. Według mnie obecnie na YouTube mamy najciekawsze bety ze wszystkich!
Czy to prawda, że po zrezygnowaniu z YouTube Premium pojawia się więcej reklam niż wcześniej?
- Karol Sobczak
Niestety nie jestem w stanie się do tego odnieść, ponieważ nie mam też informacji na ten temat, a sam z YouTube Premium nie korzystam.
Targetowanie automatyczne – fajnie, że jest tańsze, ale czy skuteczniejsze i przynosi wartościowe konwersje?
- Karol Sobczak
W podanym przeze mnie przykładzie targetowanie automatyczne było i tańsze, i skuteczniejsze w dowożeniu konwersji niż targetowanie ręczne. Zatem warto je przetestować na Waszych kampaniach, do czego zachęcam.
Co myślisz o łączeniu kierowania kontekstowego w jednej grupie reklam? 1 target=1 grupa reklam czy mieszasz słowa kluczowe z miejscami docelowymi itp.?
- Karol Sobczak
Raczej bym tego nie miksował. Jeśli wrzucisz miejsca docelowe (np. kanały) i słowa kluczowe, wtedy będziesz się wyświetlał jedynie na treściach ze wskazanych kanałów, które zawierają wskazane słowa kluczowe. Ze względu na tak mocne zawężenie możliwości wyświetlania reklamy jej koszta mogą być bardzo wysokie (np. koszt CPM). Dlatego, według mnie, lepiej i efektywniej mieszać targetowanie kontekstowe z targetowaniem odbiorców. Wtedy pokażemy reklamy osobom, które są zainteresowane np. Twoim produktem, na wskazanych filmach.
A jakie formaty rekomendujesz dla mniejszych klientów? Kilka formatów jest uzależnionych od liczby użytkowników i wyświetleń filmów.
- Karol Sobczak
Jedyne formaty z ograniczeniami to Masthead, gdzie wymagane jest spełnienie minimalnego budżetu. Pozostałe formaty są dostępne za nawet złotówkę dziennie. Formaty są zależne od celów. Jeśli chcemy maksymalizować sprzedaż, to powinniśmy korzystać z Video Action Campaign, z kolei jeśli chcemy rozszerzyć świadomość marki/produktu pośród naszej grupy docelowej, wtedy formaty zasięgowe.
Przy jakiej wielkości biznesu wdrażanie działań na YouTube zaczyna mieć logiczny sens?
- Karol Sobczak
W przypadku działań świadomościowych bądź pod rozważanie nie ma minimum budżetu, który powinniśmy zapewnić. Możemy zacząć od przysłowiowej złotówki. Natomiast uruchamiając kampanię pod konwersję, powinniśmy zapewnić budżet, który pozwoli nam generować konwersję. Rekomendowany jest budżet wynoszący 10x realne CPA.
Jaki wpływ miało targetowanie kontekstowe na realne pozyskiwanie konwersji?
- Karol Sobczak
W mojej opinii bardzo duże. Pozwoliło zweryfikować grupę docelową pod kątem zainteresowania tematyką gry. Jeśli użytkownik ogląda wideo, które jest zbliżone motywem do gry, oznacza to, że to, co mu pokażemy, będzie dla niego interesujące. Zatem targetowanie kontekstowe pozwoliło dopasować użytkownika do treści.
Jest gwardia „starych Youtuberów” oferujących szkolenia z YouTube. Kogo rzeczywiście możesz polecić, kto bazuje na nowej analityce, nowej wiedzy?
- Karol Sobczak
Niestety nie jestem w stanie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ nie znam żadnych YouTuberów, którzy oferują szkolenia z YouTube. W mojej opinii osiągnięcie dobrych wyników organicznie jest dość trudną sztuką.
Czy algorytm tak samo traktuje film stworzony przez narzędzie AI jak film stworzony przez człowieka?
- Karol Sobczak
W kontekście reklam nie mam żadnych informacji na temat różnic w emisji reklam stworzonych przez człowieka i tymi stworzonymi przez AI. Dlatego zakładam, że takie różnice nie występują.
Czy jest sens przepalać budżet na kampanie reklamowe na YouTube w momencie gdy wiele osób korzysta z Premium?
- Karol Sobczak
Przepalanie budżetu nigdy nie ma sensu. Natomiast YouTube Premium nie wpłynął w żaden sposób na możliwości reklamowe na YouTube. Według badań Gemius YouTube to najpopularniejsza aplikacja wideo w Polsce (Źródło: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/wyniki-badania-mediapanel-za-maj-2023.html), zatem zasięgi reklamowe są ogromne pomimo braku możliwości dotarcia z reklamami do użytkowników YouTube Premium.
Dlaczego YouTube pokazuje mi reklamy z tematyką, której nigdy nie obejrzałem?
- Karol Sobczak
Reklamodawca prawdopodobnie targetuje konkretną demografię, do której należysz (np. lokalizacja – Polska) i nie zawężą do zainteresowań. Zawsze, klikając w reklamę, zobaczysz informację, co spowodowało, że została Ci wyświetlona.
Jakie reklamy na YouTube najlepiej tworzyć przy małym budżecie? Jakie są Twoje doświadczenia?
- Karol Sobczak
Proste :) Nie ma sensu inwestować dużych zasobów w reklamy, jeśli dopiero zaczynamy z działaniami wideo. Możecie wykorzystać gotowe szablony oferowane przez różne portale internetowe, które ze zdjęć i tekstu potrafią zrobić efektywne wideo. Jednym z takich rozwiązań jest Video Builder dostępny na każdym koncie Google Ads
YouTube Premium to jedna kwestia, a co z adblockerami? Czy one nie są większym zagrożeniem?
- Karol Sobczak
Adblockery istnieją już od dłuższego czasu i podobnie jak YouTube Premium nie wpływają w znaczący sposób na możliwości reklamowe na YouTube.
Jakie są najlepsze praktyki dotyczące optymalizacji targetowania w kampaniach nastawionych na zakup, jakie działania wykonywać i co jaki czas?
- Karol Sobczak
Sprawdzenie odbiorców, jeśli mamy targetowanie ręczne – czy mamy tam odbiorców customowych, czy mamy listy remarketingowe oraz odbiorców na rynku, jak performują – i ewentualne wykluczenie grup, które nie przynoszą konwersji. W kampaniach pod zakup dodałbym też automatyczne targetowanie do ręcznie zdefiniowanych odbiorców. Następnie przeszedłbym do sprawdzenia miejsc, gdzie wyświetlała się reklama i wykluczył te, które wygenerowały spore wydatki, ale nie przyniosły konwersji. Ostatnim krokiem byłaby podmiana słabo performującego wideo na nowe. Miejsca docelowe sprawdzałbym na początku kampanii co 3-7 dni, a później raz w miesiącu.
Co sądzisz o współpracy z influencerami na YouTube? Na jakim etapie warto je wprowadzić?
- Karol Sobczak
Współpraca ze znaną postacią jest elementem kreacji, którą tworzycie. Jeśli uważacie, że zaangażowanie influencera pozwoli Wam osiągnąć cele biznesowe, to jak najbardziej ma to sens. Taką współpracę można wdrażać na różnych etapach – od startu biznesu, kiedy influencer ma nam pomóc dotrzeć z przekazem do klientów, bądź też w późniejszych etapach działania, gdzie influencer może pomóc nam trafić do nowej grupy odbiorców. Warto przed zaangażowaniem znanej osoby określić sobie, jak chcemy taką współpracę przeprowadzić, czy dana osoba jest adekwatna dla naszej grupy docelowej i gdzie będziemy wykorzystywać stworzone kreacje.
Jak obliczyć wpływ kampanii płatnej w YouTube na świadomość marki, jeśli nie mamy odpowiednich zasięgów, aby skorzystać z Brand Lift?
- Karol Sobczak
Ciężko jest zastąpić badanie Brand Lift, które pozwala zmierzyć nam efektywność kreacji w budowaniu świadomości marki, ale możemy spojrzeć na inne metryki, takie jak wzrost ilości zapytań brandowych wygenerowany w okresie trwania kampanii czy wzrost ilości wejść bezpośrednich.
Jak przekonać klienta do kampanii awarenessowych? Jakie KPI polecasz?
- Karol Sobczak
Kampanie świadomościowe mają pomóc nam pozyskać nowych klientów, ale też przypomnieć istniejącej bazie klientów o naszym produkcie lub usłudze. Nie kupimy produktu bądź usługi, której nie znamy. W przypadku bardziej konkurencyjnych branż działania świadomościowe pozwalają nam zbudować stałe miejsce w głowie konsumenta, jako najlepsza marka butów, samochodów czy też dezodorantu. Reklamy dużych marek dbają o to, żebyś myśląc o konkretnym produkcie, od razu był w stanie wymienić ich brand. Jako KPI określiłbym liczbę wygenerowanych impresji, dotarcie do liczby unikalnych użytkowników, częstotliwość wyświetlania reklamy oraz metryki Brand Lift – świadomość marki oraz zapamiętywalność reklamy.
Czy można jakoś w Video Action Campain wykluczyć sieć reklamowa Google, żeby reklama video wyświetlała się tylko na YouTube?
- Karol Sobczak
Niestety taka funkcja nie jest dostępna. W przypadku VAC sieć wideo Google jest elementem kampanii VAC.
Jaki wpływ miało wprowadzenie YouTube Premium na realizowanie kampanii? Czy wyniki spadły?
- Karol Sobczak
YouTube Premium nie wpłynął w żaden sposób na możliwości reklamowe na YouTube. Według badań Gemius YouTube to najpopularniejsza aplikacja wideo w Polsce (Źródło: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/wyniki-badania-mediapanel-za-maj-2023.html), zatem zasięgi reklamowe są ogromne pomimo braku możliwości dotarcia z reklamami do użytkowników YouTube Premium.
Jakie kampanie/formaty możesz zarekomendować i jakich najlepiej używać dla kampanii, które trwają bardzo krótko (charity/fundraising, czas 1-2 dni)?
- Karol Sobczak
W przypadku kampanii o bardzo krótkim czasie trwania rekomendowałbym formaty pod rozważanie – kampanię In-Stream rozliczaną w CPV. Pozwoli ona nam dotrzeć do osób, które mają dużą szansę na obejrzenie całości i od samego początku może działać bez potrzeby nauki algorytmów.
Dziękujemy Karolowi za świetne wystąpienie i szczegółowe odpowiedzi! Niejeden uczestnik ostatniej edycji prowadzi kampanie w YouTube (lub rozważa rozpoczęcie działań w tym medium), więc jesteśmy przekonani, że to wystąpienie pomogło im podjąć kolejne decyzje. A kolejne wywiady z naszymi prelegentami przeczytacie już za kilka dni.
Powspominaj z nami semKRK#21 BIG!
Zobacz fotorelację z ostatniej edycji