Prowadzisz lokalny biznes, zależy Ci na klientach, którzy znajdują się w bliskiej odległości od Twojej firmy? Dodatkowo reklama ma być tania i skuteczna? Polecam w takiej sytuacji zastosować kierowanie na lokalizację. Kampania lokalna Google Ads (kiedyś Google Adwords) idealnie sprosta Twoim oczekiwaniom i pomoże dotrzeć do nowych klientów.
Kierowanie na lokalizację umożliwia dodanie lub wykluczenie konkretnych miejsc, w których chcemy emitować reklamy lokalne w systemie Google Ads. Ustawienia lokalizacji Google umożliwiają nam ustawienie trzech opcji:
Opcja pierwsza (zalecana przez Google) idealnie sprawdzi się, gdy np. prowadzisz lodziarnię w Krakowie i chcesz dotrzeć do osób, które mieszkają lub często odwiedzają wyżej wspomnianą lokalizację lub planują podróż do wskazanego obszaru.
Opcja druga jest odpowiednim rozwiązaniem np. dla krakowskiej piekarni, która chce dotrzeć tylko do osób znajdujących się w jej mieście lub regularnie w nim bywają. Adwords lokalnie (obecnie: Google Ads) będą wyświetlać reklamę osobom, które znajdują się w pobliżu firmy.
Opcja trzecia ustawienia lokalizacji jest zalecana np. dla hoteli, które chcą wyświetlać reklamę osobom planującym przyjazd do miejsca lokalizacji hotelu tzn. wykazują zainteresowanie wskazanym przez nas obszarem geograficznym.
Opcja pierwsza: bierzemy pod uwagę w wykluczeniu tylko osoby, które znajdują się we wskazanych obszarach np. reklamujemy wycieczki w góry w całej Polsce, ale nie chcemy emitować reklamy na osoby mieszkające w Zakopanem. Ustawienia lokalizacji Google to jedyny sposób, aby dotrzeć precyzyjnie do naszej grupy docelowej,
Opcja druga: nie wyświetla reklamy osobom znajdującym się w wykluczonych lokalizacjach oraz osobom zainteresowanym. Przykładowo: krakowski sklep meblowy chce reklamować się na osoby w całej Polsce z wykluczeniem osób z Krakowa. Reklamy nie zobaczą więc osoby, które mieszkają we wskazanym mieście ani osoby, które szukają mebli w Krakowie, ale znajdują się poza jego granicami.
Mamy kilka opcji ograniczenia lokalizacji, gdy w grę wchodzi Kampania lokalna Google Ads: do kraju, do obszaru w danym kraju np. miasto, region, kodu pocztowego a nawet do obszaru, który znajduje się w wyznaczonym przez nas promieniu od określonej lokalizacji. Odpowiednia konfiguracja zależna jest od charakterystyki Twojego biznesu. Jak to wygląda w praktyce?
Zawężenie do kraju – jest to podstawowy typ ograniczenia lokalizacji. Reklamy w tym wypadku docierają do osób, które znajdują się w danym państwie. Np. Polska – takowe kierowanie na lokalizacje umożliwia dotarcie do Anglików, którzy mieszkają w PL.
Obszar w danym kraju – to ograniczenie może dotyczyć danego regionu, miasta czy też kodu pocztowego. Ustawienie tej opcji będzie idealnym rozwiązaniem dla osób, które prowadzą np. sprzedaż konkretnym mieście i nie chcą, żeby ich reklamy wyświetlały się osobą poza jego granicami. Wyświetlaj reklamy w mieście, które najbardziej Cię interesuje. Każda złotówka zostanie wydana tylko na użytkowników, którzy znajdują się we wskazanym obszarze. Ustawienie lokalizacji Google pomoże wybrać Ci nawet daną dzielnicę z dużego miasta. Jeśli masz ograniczony budżet możesz w znaczny sposób ograniczyć obszar reklamy, co przełoży się na wyższy udział w wyświetleniach.
Zawężenie do obszaru w konkretnym promieniu wokół określonej lokalizacji – jeśli prowadzisz małą restaurację to ta opcja konfiguracji kampanii lokalnej Google Ads będzie dla Ciebie idealna. Masz dodatkowo do wybrania dwie opcje tj. kierowanie reklam do osób, które fizycznie znajdują się w twojej lokalizacji lub szukają np. restauracji w twojej lokalizacji. Kampania lokalna Google Adwords (obecnie Google Ads) potrzebuje właśnie tak szczegółowych ustawień.
Wykluczanie danego obszaru – ta opcja kierowania na lokalizację pozwala na wykluczanie danej przestrzeni geograficznej. Chcesz kierować reklamę na całą Polskę, ale nie na Kraków? Jeśli tak, to wtedy ta opcja będzie dla Ciebie idealna.
Ustawienia lokalizacji robi się na koncie Google Ads na poziomie konkretnej kampanii. Należy wejść w zakładkę kampanie, wybrać kampanię i wejść w ustawienia. Lokalizację możesz zmieniać bez ograniczeń, więc jeśli nagle stwierdzisz, że wybrane przez ciebie ustawienie nie jest korzystne, zawsze możesz wybrać inną opcję. Kierowanie na lokalizacje to możliwość dotarcia do klientów tylko tam gdzie tego chcemy.
Druga opcja zmiany kierowania na lokalizację znajduje się w zakładce lokalizacje -> wybrane na poziomie konkretnej kampanii:
W 2020 roku Google wprowadził dodatkową funkcję wstawiania lokalizacji do copy reklamy elastycznej (automatycznie do reklamy zostanie dodana nazwa miasta / regionu na podstawie lokalizacji potencjalnych klientów lub ich obszarów zainteresowań. Dzięki tej opcji, będziesz mógł kierować na kilka lokalizacji, a Twoja reklama sama dostosuje się z copy pod lokalizację Twojego potencjalnego Klienta np. duża sieć sklepów z RTV AGD wyświetla reklamę telewizora, którego właśnie szuka potencjalny klient. Zmienna w tekście reklamy przechwyci lokalizację, którą interesował się użytkownik i wyświetli informację, że ich punkt znajduje się w tym obszarze i zaprasza do swojego showroomu.
Podsumowując ustawienie opcji kierowania na lokalizację jest bardzo ważne, gdyż pomaga nam to znacząco zwiększyć dokładność w sposobie dotarcia do klientów. Reklama ukazuje się tylko tam, gdzie sięga obszar świadczenia usług konkretnej firmy, a co za tym idzie, środki wydawane są w sposób skuteczny. Warto testować różne sposoby kierowania na lokalizację, a po czasie zostawić tylko najbardziej rentowne ustawienia. Reklama Google Ads to nie utarte schematy działań, a długofalowa przygoda z danymi, konfiguracjami oraz algorytmami, które z czasem zaowocują satysfakcjonującym zwrotem z inwestycji. Oczywiście nie sama lokalizacja zapewni nam najwyższą efektywność działań. Warto również brać pod uwagę inne ustawienia m.in. odpowiedni dobór fraz, czy pozostałe sposoby targetowania… ale o tym już w innym wątku 😊
Tekst aktualizowany. Pierwotna wersja wpisu autorstwa Natalii Chrobak została opublikowana na blogu we wrześniu 2016.