Narzędzia SEMRUSH: Market Explorer i AdClarity

Aleksandra Pizoń
Aleksandra Pizoń
23 listopada 2021
 

Narzędzia SEMRUSH:


Market Explorer i AdClarity

Semrush to kompleksowe narzędzie, niezbędne w pracy Specjalistów SEO, PPC i content marketingu. Dlaczego jest takie unikatowe? Ponieważ dostarcza nam istotnych informacji przy analizie słów kluczowych, konkurencji, monitorowaniu pozycji, a nawet przeprowadzaniu audytu strony. 

Każdy na tej platformie znajdzie dla siebie coś ciekawego spośród ponad 50 narzędzi. Natomiast w tym poście skupimy się na nowościach, które pojawiły się dla narzędzia Market Explorer oraz niesamowitą nowość do analizy naszych działań w sieci reklamowej i reklam AdClarity. 

 

Do czego służy Market Explorer?

Jak sama nazwa wskazuje jest to narzędzie, które pozwoli nam przeprowadzić rozeznanie rynku. Dzięki temu łatwiej i prościej zidentyfikujemy naszą główną, pośrednią konkurencję oraz jakie czynniki mogą mieć wpływ na ich sukces. W ten sposób możesz zbadać przykładowo na jakim poziomie Twoi konkurenci skupili się na działaniach SEO, płatnych kampaniach reklamowych czy sprawdzisz obszar rozwoju mediów społecznościowych.

Dosyć istotnym czynnikiem w działaniu niektórych biznesów jest również ich sezonowość i skupienie się na najważniejszych okresach. Dlatego dzięki temu rozwiązaniu uzyskasz wgląd w całą branżę i dokonasz analizy poszczególnych czynników, sprawdzisz w jaki sposób możesz wyprzedzić konkurencję i wznieść swój marketing na “wyższy level”.

 

Co tak naprawdę to narzędzie robi:

  • Zawiera listę słów kluczowych kierujących największy ruch organiczny do domen na analizowanym rynku
  • Zapewnia szybki wgląd w najczęściej wyszukiwane hasła
  • Oferuje łatwy sposób na znalezienie ukrytych “klejnotów” słów kluczowych, aby pomóc Ci generować większy ruch i liczbę wyszukiwań.

Jak działa Market Explorer w praktyce?

Po zalogowaniu się do systemu i wyborze odpowiedniego narzędzia pojawia nam się panel. Mamy tutaj widoczne 2 opcje:


1. Find Competitors: po wpisaniu domeny, kieruje nas do panelu gdzie dostajemy całą konkurencję i wszelkie informacje. Dla przykładu sprawdzimy stronę polskiej sieci sklepów komputerowych:

 

 

 

2.Create List: stworzenia listy z konkurencją i analizy określonych biznesów (tutaj do wyboru mamy 20 domen)

Wybierając tę opcję w pierwszym etapie wpisujemy domenę, którą chcemy przetestować. Wybieramy rynek (na naszych potrzeb oczywiście Polska) oraz możemy stworzyć listę odpowiednio ją nazywając. Po wybraniu opcji “select competitors” pojawi się rozwijana lista z konkurencją, którą już sam system nam podpowiada. Po wybraniu odpowiednich domen, które chcemy porównać i sprawdzić klikamy w opcję “create and analyze”. W tym momencie zaczynamy całą “zabawę”.

 

 

 

Przegląd rynku pod względem ruchu


Warto tak naprawdę sprawdzić 2 możliwości. Po wybraniu pełnej konkurencji pojawia nam się dodatkowe pole gdzie możemy sprawdzić % ruchu do naszej domeny w porównaniu do całej konkurencji. Po kliknięciu w dane zostajemy przekierowani do rozszerzonych informacji i pól gdzie już dokładniej możemy sprawdzić poszczególne czynniki.

 

 

Jak widzimy w polu “udziału wizyt” dokładnie sprawdzimy, na którym miejscu znajdujemy się pod względem konkurencji i takich obszarów jak:

  • total – cały ruch,
  • direct – ruch bezpośrednio do witryny,
  • referral – ruch z poleceń,
  • search – organiczny ruch z wyszukiwarek,
  • social – ruch z portali społecznościowych, 
  • paid – ruch płatny. 

Jest to niesamowita możliwość na analizę miejsc, w których jesteśmy na satysfakcjonującym poziomie, ale również sprawdzenia przestrzeni w obszarach, w których nasza konkurencja jest zdecydowanie lepsza.

 

 

Jeśli jestesmy ciekawi szczegółów, dlaczego znajdujemy się na danej pozycji możemy wybrać opcję “view details” i zostaniemy skierowani do nowej karty z narzędziem “Traffic Analytics”. Tam już dokładnie prześledzimy ścieżki ruchu klientów i który kanał sprawdza się najlepiej w porównaniu do innych.

Sekcja tło

Szkolenia z Google Analytics!

 

Analiza ruchu w wybranych okresach czasu

Jak wiemy sezonowość jest bardzo istotnym czynnikiem, dlatego sugerujemy prześledzić efektywność kanałów i ruch z podziałem na poszczególne miesiące. Możem okazać się to pomocne przy rozważaniach na temat zwiększenie bądź zmniejszenie budżetu w danych okresach i skupienia się na kanałach, które dowiozą nam największy ruch. 

Dodatkowy widget Trafic Generation Strategy pozwala nam porównać nasze wyniki do ogólnych wyników całego rynku i oczywiście w przejrzystej formie pokazuje nam ewentualne obszary do poprawy skuteczności. 

 

 

 

 

Analiza kanałów social media

Jak wiemy social media stanowią niezaprzeczalnie duży udział w całym procesie zakupowym klientów. Chcesz wiedzieć czy twoi konkurenci wykorzystują dany kanał? Nic prostszego. Sprawdź w rankingach jak inni zdobywają przewagę rynkową.

 

 

Kwadrant wzrostu

Nowość zaserwowana nam od Semrusha to prawdziwy “kombajn” do sprawdzenia naszej konkurencji w szybkiej i jakże przejrzystej formie. Do każdego obszaru i narzędzia dołączona jest również instrukcja “how to use it”. W sytuacji, gdy mamy wątpliwości możemy szybko nauczyć się jak w najbardziej optymalny sposób dany widżet wykorzystać. Dodatkowo w prosty sposób, możemy eksportować nasze wyniki do obrazów i tworzyć wspaniałe raporty.

Co zawierają te 4 magiczne prostokąty: widzimy w tym miejscu konkurentów z podziałem na największych graczy, liderów w branży, niższą konkurencje i biznesy o wyrównanym poziomie. Widzimy, więc na kim możemy się skupić i starać się wyprzedzić. 

 

 

Słowa kluczowe 

W pierwotnej wersji narzędzia mieliśmy do dyspozycji sekcję z najlepszymi słowami kluczowymi, której poszukują nasi klienci. Natomiast ostatnio narzędzie Market Explorer zostało udoskonalone o widżet dla słów zyskujących popularność w ostatnim okresie czasu.. Gdy klikniemy w dane słowo w dodatkowej kolumnie również sprawdzimy czy inni pozycjonują się na dane słowa. Możemy łatwo również eksportować wyniki do arkuszy i analizować co możemy dodatkowo dołączyć do naszej strategii marketingowej.

 

 

 

Dane demograficzne

Nie mniej istotne pole, które pomaga nam sprawdzić, kto tak naprawdę jest naszym najlepszym klientem. Dlaczego jest to ważne? Wiedząc, kto kupuje u nas najczęściej możemy tworzyć kampanie specjalnie personalizowane dla tej grupy zwiększają przychód w firmie. Dzięki temu możemy w skuteczniejszy sposób sterować naszą strategia marketingową.

 

 

 

Dystrybucja na inne kraje

Planując ekspansję biznesu na inne kraje również dzięki temu narzędziu sprawdzimy udział rynkowy dla danej niszy.

 

 

 

Tak więc jak widzisz narzędzie Market Explorer przekazuje nam niesamowite dane, a co więcej przekazuje to w formie przejrzystej i łatwej do zrozumienia zarówno dla marketerów, właścicieli biznesu jak wszystkich osób, które potrzebują przeanalizować kluczową dla siebie konkurencję.

Sekcja tło

Potrzebujesz audytu SEO?

 

AdClarity – Advertising Intelligence

Do panelu narzędzi SEMRUSH została dodana również nowa aplikacja AdClarity – Advertising Intelligence

Chcesz uzyskać lepszy wgląd w kampanie reklam displayowych konkurencji? Jeśli Twoja odpowiedź to zdecydowane “TAK”, to ta aplikacja AdClarity powinna wzbudzić Twoje zainteresowanie.

Stanowi ona doskonałe uzupełnienie pozostałych aplikacji w App Center uzupełnia nasze narzędzia, zapewniając więcej danych i unikalne funkcje do badania reklam w sieci reklamowych, w tym:

    • Identyfikowanie najskuteczniejszych wydawców, reklamodawców, sieci reklamowych i agencji,
    • Porównywanie Twojej reklamy internetowej z konkurencją,
    • Wykorzystywanie danych do skuteczniejszego angażowania i wdrażania kampanii online.

 

Jaki jest jej minus?

Na obecny moment do analizy jest dostępnych 27 różnych krajów. W zależności od domeny, którą chcemy sprawdzić nie wszystkie kraje spośród wymienionych mogą być dostępne. Niestety również na tej liście nie ma Polski, dlatego nie będziemy mogli prześledzić konkurencji na stricte naszym podwórku. Możemy za to sprawdzić, jak radzi sobie podobna branża za granicą i wdrażać ich pomysły na Polskim rynku. Na ten moment nie posiadamy informacji, kiedy narzędzie będzie dostępne w Polsce.

 

 

Jak działa w praktyce? 

AdClarity gromadzi, analizuje i łączy setki milionów wyświetleń reklam w czasie rzeczywistym. Dodatkowo sprawdza je pod kątem wyświetleń i interakcji z reklamą. W ten sposób możemy odkryć najskuteczniejszych wydawców, ich kreacje oraz strony docelowe. Co więcej, narzędzie dostarcza nam statystyk dystrybucji cyfrowej, wydatków i udziału w rynku, a także porównanie naszych wyników z konkurencją. Wszystko to, aby móc wdrożyć najlepiej działające metody u siebie i zyskać przewagę.

 

Jak uruchomić analizy?

W pierwszym etapie pracy z narzędziem wpisujemy reklamodawcę, którego chcemy sprawdzić lub ewentualnie porównać ze sobą kilka firm. Po wybraniu odpowiednich domen klikamy “compare” i zaczynamy analizę.

 

 

 

Wyświetlenia i budżety

Do dyspozycji mamy kilka krajów, w których możemy sprawdzić szacowane wyświetlenia, jak i wydatki w danym okresie czasu (dla przykładu został wybrany okres 3 miesięcy), jakie firmy przeznaczają na reklamy.

 

 

Reklamy

Narzędzie, które może być prawdziwą skarbnicą pomysłów przestawia reklamy danych reklamodawców oraz statystyki jakie poszczególne kreacje osiągnęły. Możemy również segregować je po kilku wartościach:
– najnowsze reklamy,
– pod względem wyświetleń,
– okresie trwania reklamy.

 

Wydawcy reklam

Zakładka topowi wydawcy przedstawia kanały, które miały największy udział w wyświetlaniu kampanii. Po kliknięciu w daną zakładkę przechodzimy do nowej karty z wybranym wydawcą, gdzie otrzymujemy dodatkowe informacje jakie reklamy w danym serwisie są promowane, jak wyglądają, kto używa jej do promowania oraz skuteczność samej platformy.   

 

Najlepsze kampanie i podstrony 

Poprzez widget Top campaigns sprawdzimy, na których podstronach reklamodawcy skupiali się najczęściej oraz porównamy produkty najmocniejsze w danym sezonie.

 

 

 

Kanał dystrybucji 

Sekcja ta pozwala nam zobaczyć poprzez który kanał dystrybucji reklamodawcy emitowali swoje reklamy.

 

 

Narzędzie AdClarity jest bardzo proste w obsłudze i intuicyjne. Jeśli poszukujemy pomysłów na efektywne reklamy może ono zdecydowanie nam w tym pomóc. Miejmy nadzieję, że wkrótce pojawi się również opcja badania naszego rynku. Dzięki temu będziemy mogli jeszcze bardziej efektywnie analizować konkurencję i budować strategię marketingową.

Aleksandra Pizoń
Junior SEM Specialist. Certyfikowana Specjalistka Google Ads oraz uczestniczka programu Digital Champions Program. Zajmuje się zarządzaniem kampaniami w Google Ads i Facebook Ads. Uwielbia podróżować i poszerzać swoje horyzonty.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (5 głosów, średnia: 4,20 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991