Okno konwersji – co to jest?

Zuzanna Kraus
Zuzanna Kraus
9 maja 2025
 
Okno konwersji – co to jest?

Okno konwersji –
co to jest?

Okno konwersji to jeden z kluczowych elementów optymalizacji kampanii i prowadzonych analiz. Początkowo może wydawać się tematem skomplikowanym – z tego powodu często bywa pomijane. W praktyce jest to jednak możliwe do zrozumienia. Wyobraź sobie, że Twój potencjalny klient klika w reklamę, ale decyzję o zakupie podejmuje dopiero za dwa tygodnie. Czy taka konwersja zostanie uwzględniona w raportach? Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników, a najważniejszym z nich jest właśnie okno konwersji.

W tym artykule wyjaśnię, czym dokładnie jest okno konwersji, jak wpływa na pomiar efektywności kampanii oraz dlaczego jego zrozumienie jest kluczowe do prawidłowej analizy działań reklamowych. Jeśli prowadzisz kampanie online, to znajomość okna konwersji pozwoli Ci skuteczniej mierzyć zwrot z inwestycji (ROI) i optymalizować strategie reklamowe.

Okno konwersji – definicja

Okno konwersji to pewien czas, określona liczba dni, w których system reklamowy przypisuje wykonanie danej akcji (np. zapis, wysyłka formularza kontaktowego) do kliknięcia w reklamę, czyli mierzy czas użytkownika pomiędzy interakcją z reklamą (np. kliknięciem) aż do wykonania danego działania np. zakupu.

Co ważne, długość okna konwersji różni się w zależności od modelu atrybucji wybranego lub narzuconego przez system reklamowy. Jako reklamodawca musisz o tym wiedzieć – szczegóły znajdzie poniżej

Okno konwersji a różne modele atrybucji

Atrybucja to proces przypisywania wartości różnym interakcjom podjętym przez użytkownika z kampaniami reklamowymi, które doprowadziły do konwersji. Celem atrybucji jest dostarczenie informacji o tym, które reklamy i kanały miały największy wpływ na to, że użytkownik podjął ostateczną decyzję o konwersji.

Obecnie ścieżki klienta są skomplikowane i opierają się zazwyczaj na wielu punktach styku – zarówno na różnych platformach, jak i przy użyciu różnych urządzeń, takich jak telefon, komputer czy tablet. Przykładowo, użytkownik może zobaczyć reklamę na Instagramie, kliknąć w link, a następnie odwiedzić stronę poprzez wyszukiwarkę Google, by na końcu dokonać zakupu. W tym przykładzie to atrybucja oparta na danych pomaga określić, jaką wagę przypisać każdemu z tych poszczególnym punktów styku. Wspomniana wyżej atrybucja to jeden z wielu modeli, które różnie traktują wpływ poszczególnych interakcji na ścieżce użytkownika.

Więcej o modelach atrybucji przeczytasz tu: https://www.devagroup.pl/blog/modele-atrybucji-w-google-adwords-i-google-analytics

Jak do tego ma się okno konwersji? Determinuje czas, w którym działania użytkownika są brane pod uwagę w kontekście przypisywania wartości poszczególnym interakcjom, co wpływa na ocenę skuteczności poszczególnych kanałów marketingowych czy poszczególnych kampanii.

Okno konwersji w Google Ads

Okno konwersji Google Ads to określony czas, w którym tag Google Ads śledzi użytkownika i przypisuje konwersje do kliknięcia w daną reklamę. Bez tego nie sposób ocenić skuteczność kampanii. Okno konwersji umożliwia określenie, które kliknięcie w reklamę doprowadziło do oczekiwanego działania użytkownika, jak np. dokonanie zakupu, zapisanie się na newsletter czy skontaktowanie się za pomocą formularza.

Domyślnie okno konwersji w Google Ads wynosi 30 dni. Oznacza to, że do kliknięć w reklamę będą przypisywane konwersje, które miały miejsce w ciągu ostatnich 30 dni. Możesz to jednak zmienić – skrócić lub wydłużyć. Dozwolone jest ustawienie okresu od 1 do 90 dni i najlepiej dopasować go do cyklu zakupowego klienta, który będzie zależny od sprzedawanego produktu, usługi lub tendencji zakupowych w branży.  Co więcej, 90 dni to domyślne okno konwersji dla Google Analytics 4.  Dla produktów o dłuższym cyklu zakupowym oraz skomplikowanym procesie decyzyjnym, jak np. nieruchomości, warto wydłużyć okno konwersji do 90 dni.

Zmiana ustawienia okna w Google Ads odbywa się na poziomie konkretnej konwersji. Z menu po lewej stronie wybierz sekcję „Cele” → „Podsumowanie”, a następnie konwersję, w której chcesz wprowadzić edycję. Po kliknięciu w jej nazwę otworzą się możliwości edycji i w nich interesujące nas „Okno konwersji po kliknięciu”.

okno konwersji googleads (1)

Jak widać na powyższym podglądzie, w panelu Google Ads istnieje również „Okno konwersji po wyświetleniu” i „Okno konwersji po obejrzeniu angażującym”, które przypisują konwersje użytkownikom, którzy zobaczyli reklamę (w tym wideo) lub weszli z nią w interakcję, ale nie kliknęli w nią bezpośrednio.

Okno konwersji na Facebooku

Ze względu na swoją charakterystykę platformy reklamowe mogą posługiwać się różnymi oknami konwersji i warto się z nimi zapoznać. W przypadku Meta Ads okno konwersji oznacza czas, w którym Facebook (oraz Instagram) przypisuje konwersję (np. zakup, rejestrację, pobranie aplikacji) do danego wyświetlania reklamy lub jej kliknięcia. Sam mechanizm się nie zmienia, po interakcji użytkownika z reklamą (kliknięcie lub inna określona akcja) Facebook śledzi dalsze działania klienta na stronie lub w aplikacji. Jeśli w określonym czasie użytkownik wykona pożądane działanie (np. dokona zakupu), to zostanie to uznane za konwersję przypisaną do tej reklamy.

Domyślne ustawienie atrybucji to połączenie trzech poniższych warunków:

  • Kliknięcia: jak nazwa wskazuje, konwersja jest przypisana do kliknięcia reklamy, z której dokonano konwersji do 7 dni. Co ważne, kliknięcia mogą obejmować dodatkowe interakcje takie jak polubienia, udostępnienia i zapisania.
  • Wyświetlenia: w tym przypadku wynik liczy się po zarejestrowaniu wyświetlenia reklamy i dokonaniu konwersji w ciągu 1 dnia.
  • Wyświetlenia przez zaangażowanych użytkowników: dotyczy odtworzeniu filmu przez co najmniej 10 sekund i dokonaniu zoptymalizowanej konwersji w ciągu 1 dnia.

Jeśli ze względu na swoją branżę lub typ konwersji wolisz wybrać tylko jedną z powyższych konwersji, możesz to zrobić na etapie zestawu reklam podczas tworzenia kampanii.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Sprzedawaj na Facebooku

razem z nami

Jak okno konwersji wpływa na mierzenie konwersji w e-commerce?

Nie da się mówić o analizie działań reklamowych w segmencie e-commerce bez kluczowego wskaźnika efektywnościowego, czyli konwersji, którą jest zakup. Okno konwersji ma wpływ na wiele aspektów konwersji, kluczowe z nich omawiam poniżej.

  • Przypisywanie konwersji – okno konwersji to czas, w którym konwersja jest przypisywana do kampanii reklamowej. W praktyce oznacza to, że możemy dowiedzieć się oraz analizować kanały marketingowe (np. Meta Ads czy Google Ads), a w ich ramach – które kampanie reklamowe lub reklamy były odpowiedzialne za dokonanie konwersji.
  • Efektywność kampanii i ich optymalizacja – dzięki oknu konwersji możemy podejmować decyzje oparte na danych. W zależności od jego długości możemy decydować o działaniach długo- i krótkoterminowych.
  • Rozpoznawanie trendów zakupowych i cyklu zakupowego – okno konwersji pozwala obserwować długość procesów zakupowych. Analizując różne okna konwersji, możemy dostrzec pewne zależności dotyczące trendów zakupowych, np. sezonowość, promocje czy dni tygodnia, które mają wpływ na tempo decyzji zakupowych.

Okno konwersji – podsumowanie

Okno konwersji to kluczowy element w optymalizacji kampanii reklamowych, który wpływa na sposób mierzenia skuteczności działań. Należy pamiętać, że w zależności od platformy reklamowej długość okna konwersji i sposób ich zliczania może się różnić. Z jednej strony pozwala to podejść elastycznie do cyklu zakupowego klienta, zaś z drugiej – utrudnia analizę wyników zbiorczych ze wszystkich platform. Zrozumienie działania okna konwersji pomaga precyzyjniej ocenić zwrot z inwestycji (ROI) w e-commerce oraz skuteczniej optymalizować kampanie, w przypadku długich jak i krótszych cykli zakupowych.

Zuzanna Kraus
Senior SEM Specialist. Jestem certyfikowaną specjalistką Google Ads i Google Analytics, z wieloletnim doświadczeniem w branży marketingu internetowego. W DevaGroup odpowiadam za prowadzenie efektywnych kampanii Google Ads, Meta Ads oraz analitykę internetową. Prywatnie najchętniej czytam książki, zarówno w zaciszu domu, jak i na plaży.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (1 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry