W poprzednim artykule wyjaśniliśmy, czym jest przekierowanie 301. Przedstawiliśmy w jakich sytuacjach warto je wykorzystać oraz w jaki sposób je wdrożyć. Wspomnieliśmy o tym, jak ważne jest wdrożenie SSL na naszej stronie internetowej. W tym artykule chcielibyśmy się skupić na krokach jakie należy wykonać przy wdrażaniu bezpiecznego szyfrowania HTTPS dla naszej witryny.
Certyfikat SSL jest certyfikatem bezpieczeństwa – Secure Socket Layer to rodzaj szyfrowania gwarantujący bezpieczeństwo danych dostępnych w naszej witrynie. Użytkownik korzystający ze strony, która posiada certyfikat bezpieczeństwa (graficznie wyróżnione zieloną kłódką) jest bardziej ufny, co do pozostawianych na stronie danych osobowych.
Google od kilku lat kładzie ogromny nacisk bezpieczeństwo – i zaczyna wymagać posiadania certyfikatu SSL nie tylko dla sklepów internetowych ale także dla innych stron www.
Już w poprzednim roku firmy nieposiadające szyfrowania nie mogły wyświetlać reklamy produktowej w AdWords.
Od października 2017 roku, przy wprowadzeniu przez użytkownika danych w formularzu witryny nieposiadającej szyfrowanego protokołu https – Google będzie wyświetlał informację: „Witryna jest NIEBEZPIECZNA”. Wyświetlanie takiej informacji na stronie może spowodować, że użytkownicy rezygnują z wypełnienia formularza kontaktowego, czy też zapisania się na newsletter w naszej witrynie.
Właśnie dlatego, że Google kładzie ogromny nacisk na wdrożenie certyfikatu SSL – posiadanie certyfikatu bezpieczeństwa ma duży wpływ na widoczność strony w wyszukiwarce. Wpływ szyfrowanego protokołu na czynnik rankingowy jest jednym z najważniejszego powodu, dla którego warto wdrożyć certyfikat SSL.
Samo przekierowanie 301, o którym wspominaliśmy w poprzednim artykule nie jest wystarczające, aby migracja naszej strony z HTTP na HTTPS przebiegła poprawnie. Aby nie stracić uzyskanej pozycji należy:
Dzięki temu, po wdrożeniu protokołu https – będziemy mogli sprawdzić wszystkie zaindeksowane podstrony i wykonać odpowiednie przekierowania 301.
Certyfikat należy zakupić u wiarygodnego źródła certyfikacji i odpowiednio skonfigurować w panelu zarządzania naszą stroną. Polecamy tanie certyfikaty ssl na stronie hekko.pl (http://www.hekko.pl/?ref=16768 referal podpiąć pod link )
Warto tutaj dodać także domeny z www i bez www, aby mieć pewność, że wszystkie przekierowania zostaną poprawie wdrożone
Po dodaniu stron do Google Search Console możemy już opublikować stronę z protokołem https.
Teraz przyszedł czas na sprawdzenie wszystkich adresów URL:
Warto także otworzyć kilka przykładowych podstron i sprawdzić czy wyświetlają się poprawnie w przeglądarce.
Gdy już wiemy, jakie linki posiadają błędne protokoły – musimy wykonać odpowiednie przekierowania 301 z http na https. Niezwykle ważne jest, aby były to przekierowania 301 – które przenoszą całą moc pozycjonowania, nawet Google przypomina o tym, aby były to przekierowania 301:
Więcej informacji o przekierowaniu 301 znajduje się w poprzednim artykule.
Kolejnym krokiem będzie wygenerowanie nowej mapy XML z zawartymi już adresami URL opartymi o protokół HTTPS a następnie, przesłanie mapy strony do Google Search Console.
Na początku warto sprawdzić, czy Googlebot ma dostęp do wszystkich stron naszej witryny – możemy to zrobić za pomocą Google Search Console. Pamiętajmy, aby w pliku robots.txt znalazły się nowe adresy z HTTPS.
Ostatnim już krokiem w procesie migracji witryny z HTTP na HTTPS jest aktualizacja adresów prowadzących do naszej strony, głównie w kampaniach reklamowych i mediach społecznościowych.
Po wykonaniu wszystkich czynności nadal musimy być czujni, indeksacja może trwać od kilku do kilkunastu dni.
Cały proces migracji strony może chwilę potrwać, jednakże posiadanie certyfikatu bezpieczeństwa daje nam przede wszystkim pewność, że nasza strona jest wiarygodna i klienci nie rezygnują z jej użytkowania. Dodatkowo możemy oczekiwać dodatkowych punktów nadawanych przez roboty Google i w konsekwencji wzrostu naszej pozycji w wyszukiwarce Google.