Na semKRK #11 wystąpił Roman Rozenberger (konsultant z zakresu SEM), który przedstawił prezentację na temat: „Wy tu macie niezły…”
Z jakimi problemami najczęściej spotykasz się w firmach, w których wykonujesz konsultacje?
Często powtarzające się problemy:
- Brak określenia osób decyzyjnych i odpowiedzialnych za konkretne obszary działań.
- Brak integracji narzędzi lub skonfigurowane narzędzia, z których nie korzystają firmy.
- Brak procesów i ścieżek postępowania w zależności od uzyskiwanych wyników.
Co jest przyczyną takiego bałaganu?
Najczęstszym powodem jest brak wzajemnego zaufania, pracy w grupie, wyraźnego planowania, klarowności komunikatów. Często rozmowy w firmach oparte są na emocjach, a nie na uzyskiwanych wynikach i danych. Problemem jesteśmy też my sami, ponieważ:
- Konstruktywną krytykę odbieramy często zbyt osobiście, jako atak personalny.
- Chcemy uzyskiwać szybko wyniki i zapominamy o planowaniu w dłuższej perspektywie.
- Chcemy robić wszystko naraz i nie myślimy o tym, jak wykorzystywać jedno działanie na wielu płaszczyznach.
- Brak czasu i nadmiar obowiązków.
Czym jest plan trackingowy i dlaczego firma go potrzebuje?
Plan trackingowy to taki przewodnik po tym co, gdzie i w jaki sposób będziemy mierzyć. Ważne też jest w nim to, aby zadać sobie pytanie: „Co będę robił na podstawie tych danych?”.
Firmy potrzebują go, żeby nie skupiać się na sprawach nieistotnych, to znaczy takich, które bezpośrednio nie będą przenosić się na zmiany w naszej strategii i działaniach marketingowych.
Jakie KPI powinniśmy uwzględnić w naszych działaniach?
Te, które zdaniem naszym (i naszego zespołu) będą wskazywały kondycję naszej firmy, miejsce w którym jesteśmy oraz to, do czego chcemy dążyć. Przykładowe i oczywiste KPI:
Dla ecommerce:
- Dodania do koszyka
- Porzucenia koszyka
- Współczynnik transakcji ecommerce
- Zwrot z wydatków na reklamę (ROAS)
- Koszt konwersji
Dla usług:
- Unikalne odwiedziny oferty
- Unikalne odsłony strony kontaktowej
- Unikalne wysłania formularza
- Współczynnik wysłań formularza do odsłon strony kontaktowej
W przypadku usług należy zwrócić uwagę na to, że możemy próbować powiązać dzienną ilość wyświetleń strony z danymi kontaktowymi z telefonami osób zainteresowanych ofertą. Nie zapominajmy o tym, że szukanie korelacji, związków przyczynowo skutkowych i nowych KPI pozwoli nam ulepszać nasz biznes.
Na co zwracać uwagę, wybierając agencję do współpracy?
Na szczerość i otwartość. Nie ufać obietnicom raju. Myślę, że warto też odwrócić się rolami i zadać sobie pytanie, czy w takiej kwocie poświęciłbym komuś dużo czasu i zaangażowania. Nie unikać trudnych pytań w stylu, a co będzie jeżeli się nie uda?
Przed podjęciem współpracy określcie cele, do jakich będziecie dążyć, klarownie zdefiniujcie zadania, poza głównymi konwersjami mierzcie mikro konwersje, aby wspólnie szukać przyczyny ucieczki użytkowników.
Bardzo ważne jest, abyśmy nie wpadali w pułapkę wizerunku marketingowego firm i specjalistów. Sami robicie marketing i chcecie sprzedawać, również jesteście celem marketingu. Warto pamiętać o tym, że świadczy liczba lajków nie zawsze jest wiarygodnym wyznacznikiem jakości. Sami możemy stać się ofiarami działań marketingowych i sprzedażowych, więc warto rzetelnie podejść do poszukiwania partnera biznesowego i starać się go bliżej poznać – nie tylko w mediach społecznościowych.
No i najważniejsze: czytajcie, co podpisujecie. Jeżeli nie rozumiesz zapisu umowy, to jej nie podpisuj, tylko pytaj.