Czego nie warto robić w SEO? W ten nieco przewrotny sposób Sebastian Heymann przyciągnął tłumy na swoje wystąpienie na semKRK#21 BIG. Pokazał, jakie błędy specjaliści często popełniają w swojej pracy i jak mogą ich unikać. Rozprawił się z mitami i pokazał, jak zaoszczędzić czas. Duża publiczność to także dużo pytań, ale Sebastian zmierzył się ze wszystkimi – a teraz Wy możecie poznać odpowiedzi! Zapraszamy do lektury.
Co sądzisz o stwierdzeniu, że pozyskiwanie linków zewnętrznych ma coraz mniejsze znaczenie w SEO?
- Sebastian Heymann
Nie ma coraz mniejszego znaczenia. Znaczenie ma takie samo jak to, że inne czynniki wypychają czasem nielinkowane strony czy jak intencja zapytania użytkownika.
Seznam czy Baidu?
- Sebastian Heymann
Ciekawe pytanie – to trochę jakby zapytać: sushi czy ramen :). Nie korzystam z tych wyszukiwarek, a sushi lepsze.
Jakim narzędziem zmierzyłeś wejścia Googlebota?
- Sebastian Heymann
SEO Log File Analyser – Screaming Frog. Oprócz tego weryfikowałem wizyty Googlebota we wtyczce Redirection w Wordpress (błędy 4**) oraz w rozszerzeniu Simple Googlebot Visit. I na koniec dodam, że wykonuje też ręczne przeglądanie logów serwera w edytorze tekstowym lub w Excelu.
A co z crawl budget? Czy zbyt duża liczba przekierowań nie wpływa negatywnie na indeksację całej strony?
- Sebastian Heymann
Tak jak pokazywałem, w mojej opinii jeżeli liczba przekierowań jest powyżej 20, to może mieć negatywny wpływ. Natomiast w przypadku mniejszej liczby przekierowań nie powinno mieć to znaczenia, bo i tak Google przechodzi przez te przekierowania w trybie natychmiastowym.
Czy analizowałeś logi serwera, patrząc na odwiedziny Googlebota?
- Sebastian Heymann
Analizowałem te logi serwera, które dotyczyły Googlebotów. W tym wypadku inne logi nie mają wpływu na SEO w Google.
Na ilu URL-ach był przeprowadzony test z przekierowaniem? Przy skali setek tysięcy URL-i w serwisie przetworzenie tysięcy przekierowań staje się dużym kosztem dla bota.
- Sebastian Heymann
Był przeprowadzany na kilku domenach, jednak nie wielkości Onetu czy Wirtualnej Polski. Natomiast same przekierowania Googlebot przemierza w czasie rzeczywistym i nie powinno mieć to wpływu nawet w przypadku dużych witryn, bo koszt przejść jest praktycznie 0.
Jaki wpływ na działanie linków ma obecny stan domeny w oknie rankingowym?
- Sebastian Heymann
Nie wiem, co to okno rankingowe. Linki z konkretnej domeny działają lub nie działają. Nie mogą działać dla jednej, a nie działać dla drugiej, bo SEO byłoby totalnie losowe i nie mielibyśmy wpływu na wiele rzeczy.
Czy po migracji z adresu z.pl na a.pl (ma przekierowania 301, ale też linki zewnętrzne do domeny z.pl) trzeba zmienić adresy docelowe w zewnętrznych linkach?
- Sebastian Heymann
W przypadku kwestii międzydomenowych, jeżeli przekierowania są dobrze poprowadzone, to nie trzeba zmieniać, natomiast nie działa to w trybie natychmiastowym tak jak w przypadku przekierowań wewnętrznych, które pokazywałem podczas prezentacji.
Skoro Google interpretuje tak samo 404 i 410, to czy 301 i 308 również są podobnie traktowane?
- Sebastian Heymann
Tak, dokładnie. 301 i 308 również są traktowane tak samo i sama zmiana kodu nagłówka HTTP nic nie zmienia z punktu widzenia SEO.
A co ze stronami, które mają w linkowaniu wewnętrznym wiele 404? Nie są odwiedzane przez roboty?
- Sebastian Heymann
Nie są. Ale wysyłamy do nich jakąś reputację, która nigdzie nie dociera, dlaczego należy o to zadbać. Opowiadałem o tym na zaprzyjaźnionej konferencji Online Marketing Day i można to obejrzeć tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=E6S8t-bFKT8
Błędy 4** nie wpływają na crawlowanie, a co z pozycjonowaniem?
- Sebastian Heymann
Samo istnienie błędów 404 nie wpływa na SEO. Natomiast: – jeżeli masz produkt, który posiada dużo ruchu i nagle zmienisz go na kod 404, to stracisz wyświetlenia i ruch z tego adresu URL, – jeżeli do jakiegoś adresu URL prowadzą linki zewnętrzne, a Ty masz na nim kod 404, to te linki nie będą wpływały na Twoje SEO.
Lepiej zostawić treści zduplikowane, np. na różnych wersjach językowych, czy zmieniać je z chatemGPT?
- Sebastian Heymann
Ja nikomu nie zabraniam zmieniać tekstów, ale jeżeli dany tekst jest dobry, to nie widzę powodów, by to zmieniać i na nowo redagować. Sama duplikacja nie jest czynnikiem rankingowym i nie wpływa negatywnie na SEO.
Czyli w jednej domenie można mieć powielone treści np. na blogu i w ofercie?
- Sebastian Heymann
Tak, bardzo często powielone są np. produkty na listingach w zbliżonych kategoriach, indeksacja menu, stopki czy informacji o cookies. Nie widzę powodu, dla którego dana część treści np. Czym jest technorattan? nie mogłaby się pojawić na stronie kategorii oraz w artykule o tym co wybrać: „Rattan czy technorattan?”
Co jest brane pod uwagę podczas badania duplikacji stron?
- Sebastian Heymann
Całościowa treść danej strony, jeżeli jest ona w 100% taka sama, jak inna, która wcześniej znajdowała się w indeksie. Nazywam to duplikacją adresów URL, a nie duplikacją treści. To nieco inne zjawiska.
Co myślisz o publikacji tych samych treści na swoim blogu i w formie artykułu na LinkedInie? Czy blog może stracić pozycje?
- Sebastian Heymann
Blog nie straci pozycji, chyba że wyprzedzi go ten sam artykuł na LinkedIn, bo treść jest ta sama, a strona na LinkedIn może być mocniejsza od Twojej. Ale wtedy zajmiesz po prostu dwie pozycje w wynikach wyszukiwania.
Dlaczego przez tyle lat nikt nie ogarnął, że wystarczy tylko nie kopiować nazw stron, a treści mogą być identyczne.
- Sebastian Heymann
Myślę, że ogarnęli, ale po co o tym mówić, to raz (przecież można przez to stracić klienta), a dwa, to zawsze proste wytłumaczenie specjalistów, że strona nie rankuje, bo nie ma unikalnych treści (czytałem to setki razy).
Co się stanie, jeśli powieli się np. „teksty pod SEO”, jakich używa wiele e-commerce na swojej stronie głównej, i użyjemy ich też na podstronach kategorii?
- Sebastian Heymann
Jeżeli dopasujesz je do odpowiedniej strony kategorii i do odpowiedniego słowa kluczowego, to nie powinno być problemu. Jednak jeżeli skopiujesz tekst zoptymalizowany pod inne słowo kluczowe, to w niektórych sytuacjach może pojawić się kanibalizacja, czyli sytuacja. w której dwa adresy URL będą chciały pojawiać się na jedno słowo kluczowe.
Dziękujemy Sebastianowi za odpowiedzi na pytania i jednocześnie po raz kolejny gratulujemy – zdaniem uczestników to właśnie jego prezentacja była najlepsza na semKRK#21 BIG! Nie możemy się z tym nie zgodzić – wystąpienie było na bardzo wysokim poziomie, a oprócz terminologii marketingowej uczestnicy mogli też usłyszeć o zjawiskach psychologicznych. To już jeden z ostatnich wywiadów z prelegentami, ale jeśli przegapiliście poprzednie, koniecznie je nadróbcie!
Dowiedz się, jak wykorzystać linkowanie wewnętrzneZobacz wywiad z Rafałem Borowcem