Sebastian Heymann – wywiad po semKRK#21 BIG

Patrycja Kozioł
Patrycja Kozioł
Archiwum 07.2023
 
Sebastian Heymann – wywiad po semKRK#21 BIG

Sebastian Heymann
wywiad po semKRK#21 BIG

Czego nie warto robić w SEO? W ten nieco przewrotny sposób Sebastian Heymann przyciągnął tłumy na swoje wystąpienie na semKRK#21 BIG. Pokazał, jakie błędy specjaliści często popełniają w swojej pracy i jak mogą ich unikać. Rozprawił się z mitami i pokazał, jak zaoszczędzić czas. Duża publiczność to także dużo pytań, ale Sebastian zmierzył się ze wszystkimi – a teraz Wy możecie poznać odpowiedzi! Zapraszamy do lektury.

  • Co sądzisz o stwierdzeniu, że pozyskiwanie linków zewnętrznych ma coraz mniejsze znaczenie w SEO?

  • SebastianHeymann
    Sebastian Heymann

    Nie ma coraz mniejszego znaczenia. Znaczenie ma takie samo jak to, że inne czynniki wypychają czasem nielinkowane strony czy jak intencja zapytania użytkownika.

  • Seznam czy Baidu?

  • SebastianHeymann
    Sebastian Heymann

    Ciekawe pytanie – to trochę jakby zapytać: sushi czy ramen :). Nie korzystam z tych wyszukiwarek, a sushi lepsze.

  • Jakim narzędziem zmierzyłeś wejścia Googlebota?

  • SebastianHeymann
    Sebastian Heymann

    SEO Log File Analyser – Screaming Frog. Oprócz tego weryfikowałem wizyty Googlebota we wtyczce Redirection w Wordpress (błędy 4**) oraz w rozszerzeniu Simple Googlebot Visit. I na koniec dodam, że wykonuje też ręczne przeglądanie logów serwera w edytorze tekstowym lub w Excelu.

  • A co z crawl budget? Czy zbyt duża liczba przekierowań nie wpływa negatywnie na indeksację całej strony?

  • SebastianHeymann
    Sebastian Heymann

    Tak jak pokazywałem, w mojej opinii jeżeli liczba przekierowań jest powyżej 20, to może mieć negatywny wpływ. Natomiast w przypadku mniejszej liczby przekierowań nie powinno mieć to znaczenia, bo i tak Google przechodzi przez te przekierowania w trybie natychmiastowym.

  • Czy analizowałeś logi serwera, patrząc na odwiedziny Googlebota?

  • SebastianHeymann
    Sebastian Heymann

    Analizowałem te logi serwera, które dotyczyły Googlebotów. W tym wypadku inne logi nie mają wpływu na SEO w Google.

  • Na ilu URL-ach był przeprowadzony test z przekierowaniem? Przy skali setek tysięcy URL-i w serwisie przetworzenie tysięcy przekierowań staje się dużym kosztem dla bota.

  • SebastianHeymann
    Sebastian Heymann

    Był przeprowadzany na kilku domenach, jednak nie wielkości Onetu czy Wirtualnej Polski. Natomiast same przekierowania Googlebot przemierza w czasie rzeczywistym i nie powinno mieć to wpływu nawet w przypadku dużych witryn, bo koszt przejść jest praktycznie 0.

  • Jaki wpływ na działanie linków ma obecny stan domeny w oknie rankingowym?

  • SebastianHeymann
    Sebastian Heymann

    Nie wiem, co to okno rankingowe. Linki z konkretnej domeny działają lub nie działają. Nie mogą działać dla jednej, a nie działać dla drugiej, bo SEO byłoby totalnie losowe i nie mielibyśmy wpływu na wiele rzeczy.

  • Czy po migracji z adresu z.pl na a.pl (ma przekierowania 301, ale też linki zewnętrzne do domeny z.pl) trzeba zmienić adresy docelowe w zewnętrznych linkach?

  • SebastianHeymann
    Sebastian Heymann

    W przypadku kwestii międzydomenowych, jeżeli przekierowania są dobrze poprowadzone, to nie trzeba zmieniać, natomiast nie działa to w trybie natychmiastowym tak jak w przypadku przekierowań wewnętrznych, które pokazywałem podczas prezentacji.

  • Skoro Google interpretuje tak samo 404 i 410, to czy 301 i 308 również są podobnie traktowane?

  • SebastianHeymann
    Sebastian Heymann

    Tak, dokładnie. 301 i 308 również są traktowane tak samo i sama zmiana kodu nagłówka HTTP nic nie zmienia z punktu widzenia SEO.

  • A co ze stronami, które mają w linkowaniu wewnętrznym wiele 404? Nie są odwiedzane przez roboty?

  • SebastianHeymann
    Sebastian Heymann

    Nie są. Ale wysyłamy do nich jakąś reputację, która nigdzie nie dociera, dlaczego należy o to zadbać. Opowiadałem o tym na zaprzyjaźnionej konferencji Online Marketing Day i można to obejrzeć tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=E6S8t-bFKT8

  • Błędy 4** nie wpływają na crawlowanie, a co z pozycjonowaniem?

  • SebastianHeymann
    Sebastian Heymann

    Samo istnienie błędów 404 nie wpływa na SEO. Natomiast: – jeżeli masz produkt, który posiada dużo ruchu i nagle zmienisz go na kod 404, to stracisz wyświetlenia i ruch z tego adresu URL, – jeżeli do jakiegoś adresu URL prowadzą linki zewnętrzne, a Ty masz na nim kod 404, to te linki nie będą wpływały na Twoje SEO.

  • Lepiej zostawić treści zduplikowane, np. na różnych wersjach językowych, czy zmieniać je z chatemGPT?

  • SebastianHeymann
    Sebastian Heymann

    Ja nikomu nie zabraniam zmieniać tekstów, ale jeżeli dany tekst jest dobry, to nie widzę powodów, by to zmieniać i na nowo redagować. Sama duplikacja nie jest czynnikiem rankingowym i nie wpływa negatywnie na SEO.

  • Czyli w jednej domenie można mieć powielone treści np. na blogu i w ofercie?

  • SebastianHeymann
    Sebastian Heymann

    Tak, bardzo często powielone są np. produkty na listingach w zbliżonych kategoriach, indeksacja menu, stopki czy informacji o cookies. Nie widzę powodu, dla którego dana część treści np. Czym jest technorattan? nie mogłaby się pojawić na stronie kategorii oraz w artykule o tym co wybrać: „Rattan czy technorattan?”

  • Co jest brane pod uwagę podczas badania duplikacji stron?

  • SebastianHeymann
    Sebastian Heymann

    Całościowa treść danej strony, jeżeli jest ona w 100% taka sama, jak inna, która wcześniej znajdowała się w indeksie. Nazywam to duplikacją adresów URL, a nie duplikacją treści. To nieco inne zjawiska.

  • Co myślisz o publikacji tych samych treści na swoim blogu i w formie artykułu na LinkedInie? Czy blog może stracić pozycje?

  • SebastianHeymann
    Sebastian Heymann

    Blog nie straci pozycji, chyba że wyprzedzi go ten sam artykuł na LinkedIn, bo treść jest ta sama, a strona na LinkedIn może być mocniejsza od Twojej. Ale wtedy zajmiesz po prostu dwie pozycje w wynikach wyszukiwania.

  • Dlaczego przez tyle lat nikt nie ogarnął, że wystarczy tylko nie kopiować nazw stron, a treści mogą być identyczne.

  • SebastianHeymann
    Sebastian Heymann

    Myślę, że ogarnęli, ale po co o tym mówić, to raz (przecież można przez to stracić klienta), a dwa, to zawsze proste wytłumaczenie specjalistów, że strona nie rankuje, bo nie ma unikalnych treści (czytałem to setki razy).

  • Co się stanie, jeśli powieli się np. „teksty pod SEO”, jakich używa wiele e-commerce na swojej stronie głównej, i użyjemy ich też na podstronach kategorii?

  • SebastianHeymann
    Sebastian Heymann

    Jeżeli dopasujesz je do odpowiedniej strony kategorii i do odpowiedniego słowa kluczowego, to nie powinno być problemu. Jednak jeżeli skopiujesz tekst zoptymalizowany pod inne słowo kluczowe, to w niektórych sytuacjach może pojawić się kanibalizacja, czyli sytuacja. w której dwa adresy URL będą chciały pojawiać się na jedno słowo kluczowe.

Dziękujemy Sebastianowi za odpowiedzi na pytania i jednocześnie po raz kolejny gratulujemy – zdaniem uczestników to właśnie jego prezentacja była najlepsza na semKRK#21 BIG! Nie możemy się z tym nie zgodzić – wystąpienie było na bardzo wysokim poziomie, a oprócz terminologii marketingowej uczestnicy mogli też usłyszeć o zjawiskach psychologicznych. To już jeden z ostatnich wywiadów z prelegentami, ale jeśli przegapiliście poprzednie, koniecznie je nadróbcie!

 

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Zobacz wywiad z Rafałem Borowcem

Dowiedz się, jak wykorzystać linkowanie wewnętrzne

  • SebastianHeymann
    Sebastian Heymann, Specjalista SEO R&D w Linkhouse

    SEO w jego życiu istnieje od 2011 roku. Człowiek od trudnych pytań i do trudnych pytań. Współtwórca Link Plannera. Twórca jedynego szkolenia SEO z Google Search Console. Uwielbia podważać, kwestionować, testować oraz kreować publiczne debaty. SEO i analiza danych to jego pasje, którymi uwielbia się dzielić z innymi.

Patrycja Kozioł
Marketing Specialist. Przeszła drogę od amatorskiego marketingu eventów do profesjonalnego prowadzenia social mediów. Jej czujne oko wyłapuje wszystkie błędy i niespójności w tekstach i na stronach internetowych. Wolny czas spędza na czytaniu kryminałów, poprawianiu przecinków i zgłębianiu kultur dalekowschodnich.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (6 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry