Więcej niż opisy produktów: content marketing w e-commerce

Paulina Gawęda
Paulina Gawęda
Archiwum 07.2021
 

Więcej niż opisy produktów:


content marketing w e-commerce

E-commerce, czyli inaczej handel internetowy, który jest jedną z najbardziej rozwojowych gałęzi sprzedaży. Rynek ten z roku na rok staje się coraz bardziej dochodowy, na co duży wpływ miała pandemia i przekonanie się wielu firm do sprzedaży online. Taka forma handlu ma wiele dodatkowych zalet, m.in.: możliwość dotarcia do większej liczby odbiorców, dostępność produktów w sprzedaży 24/7, niższe koszty utrzymania, czy nowe opcje promocji!  

Content marketing często kojarzony jest ze sztywnymi kampaniami sprzedażowymi. To błąd! Marketing treści to świetnie uzupełnienie strategii marketingowej, szczególnie przydatne w e-commerce. 

W poniższym artykule wyjaśnimy, czym jest wartościowy content marketing oraz jak wykorzystać go  w branży e-commerce!

 

Co daje content marketing w e-commerce? 

Obecnie, gdy planujemy zakup, coraz chętniej wybieramy opcję online niż wizytę w sklepie stacjonarnym. Lockdown dla wielu osób był okazją na przekonanie się do zakupów przez internet, ale to nie jedyny powód, dla którego rynek e-commerce rozkwita jeszcze szybciej! Klienci przekonują się również do zdobywania wiedzy w sieci, zamiast sięgania po encyklopedię, czy papierową książkę. W krótkim czasie mogą znaleźć artykuły i informację na każdy temat. Połączenie dostarczania wiedzy oraz możliwości zakupów online to świetny sposób na zwiększenie szans sprzedaży. Działania content marketingowe powinny zatem zawierać ustalenie strategii oraz tworzenie jakościowych i merytorycznych treści, które mają przyciągnąć potencjalnego odbiorcę i zapewnią mu konkretne korzyści z lektury. Dodatkowo, w takiej strategii można uwzględnić dystrybucję treści, aby dotrzeć do zainteresowanych osób lub… klientów konkurencji. 

 

Często głównym celem wykorzystywania content marketingu w sieci jest sprzedaż i choć skupimy się dzisiaj na tym aspekcie, treści mogą pomóc także w osiągnięciu następujących celów:

  • Zwiększenie rozpoznawalności marki
  • Umacnianie relacji z klientami
  • Pozyskiwanie nowych klientów
  • Zwiększenie widoczności marki w wyszukiwarce
  • Zwiększenie ruchu na stronie 

 

Wartościowy content marketing, czyli jaki?

Przede wszystkim, content marketing musi być oparty na strategii marketingowej. Cały proces tworzenia treści należy zacząć od analizy konkurencji, oceny świadomości grupy docelowej oraz samej jakości i korzyści płynących z zakupu produktu. Jakie inne elementy musi spełniać wartościowy content?

  • Powinien być odpowiednio dopasowany do czytelnika

Nie wpadaj w pułapkę wiedzy! To, że dla Ciebie niektóre zagadnienia są oczywiste, nie oznacza, że czytelnik wszystko zrozumie. Odpowiednie dopasowanie poziomu wiedzy oraz języka do konkretnej grupy odbiorczej to klucz do sukcesu wartościowego contentu. Nie używaj terminologii, której klienci mogą nie zrozumieć, i staraj się w prosty sposób przekazać zalety płynące z wykorzystania Twojego produktu czy usługi.

 

  • Odpowiadać na potrzeby klientów

Bieżąca analiza potrzeb klientów jest niezwykle istotna i powinna wpływać na drogi rozwoju Twojej firmy. Gdzie je znaleźć? W opiniach o Twojej firmie, komentarzach na portalach społecznościowych, czy forach tematycznych. Sprawdzaj, jakie są trendy w branży, czego potrzebują obecnie klienci i wychodź naprzeciw ich oczekiwaniom! Monitoring może dostarczyć Ci nie tylko wiedzy o tym, czego klienci szukają, ale także o tym, czego się boją czy co irytuje ich na rynku. Taką wiedzę możesz przekuć w praktyce na efektywne działania.

 

  • Być dopasowany do elementu lejka sprzedażowego

Lejek sprzedażowy możemy podzielić na 4 elementy: świadomość problemu, poznawanie rozwiązań, rozważanie zakupu i finalnie zakupu produktu. Warto podzielić tworzone treści w zależności od tego, do której grupy klientów są kierowane. Klienci, którzy rozważają zakup, z pewnością skorzystają z porównań i analiz, podczas gdy klienci zdecydowani na zakup często potrzebują “ostatniego gwoździa” w postaci benefitów produktu opisanych w poście. W tym zakresie także warto podglądać konkurencję.

 

Elementy content marketingu, które można wykorzystać w e-commerce

#1 Opisy produktów

Tworzone są głównie po to, aby informować klienta na temat cech produktu: jego rozmiaru, składu, pochodzenia, czy innych cech wyróżniających go na tle innych dostępnych opcji. Prawidłowo skonstruowany opis posiada wszystkie niezbędne informacje o produkcie, bez konieczności dopytywania klienta. Unikalny opis produktu może być ważną częścią strategii content marketingowej. Warto też zaznaczyć, że mają one wpływ na pozycjonowanie produktu w wyszukiwarce.

#2 Artykuł na blogu

Blog firmowy może spełniać wiele funkcji jednocześnie: budować wizerunek marki jako eksperta, pomaga uświadomić klientom ich potrzeby, czy poszerzać ich wiedzę z konkretnych tematów. Ten element strategii content marketingowej ma ogromny wpływ na pozycjonowanie strony. Należy jednak pamiętać, że artykuły powinny być dobrze dopasowane do grupy odbiorczej. Cele należy wyznaczyć sobie na samym początku, aby język oraz treść były odpowiednie i wartościowe dla czytelnika. 

Prowadzenie firmowego bloga wpisuje się także w trend self-service. Aż 67% użytkowników woli samodzielnie szukać informacji, niż kontaktować się z działem obsługi klienta. Możesz wykorzystywać je np. w szablonach chatbotów. Coraz większa liczba firm prowadzi poradniki, bazy wiedzy, czy wydaje raporty. Dobrze przygotowany artykuł może z sukcesem zastąpić obecność konsultanta, a klient znajdzie rozwiązanie problemu nawet w środku nocy. Dodatkowo wytworzenie więzi z klientem dzięki merytorycznym treściom na stronie sprawi, że może on chętniej wybierać daną firmę w przyszłości. To inwestycja w customer loyalty!

#3 Artykuł sponsorowane 

Celem artykułów sponsorowanych jest wypromowanie firmy, dotarcie do nowych użytkowników, ściąganie ruchu na stronę docelową oraz budowanie wizerunku. Taka forma promocji jest znacznie mniej nachalna niż wszechobecne reklamy, atakujące nas z każdej strony. Artykuły sponsorowane przede wszystkim mają dostarczać jakościową i merytoryczną wiedzę. 

Dobry artykuł sponsorowany skierowany jest do konkretnej grupy docelowej oraz ma z góry założony, jasny cel. Ważna jest jego struktura, ale także przekazana wiedza, dopasowana do czytelnika, aby mógł rozumieć każde zagadnienie oraz wyciągnąć z tekstu nowe informacje. Odbiorca poświęca czas na przeczytanie artykułu, zatem powinien wynieść z niego realną korzyść. 

Artykuły sponsorowane naturalnie wspierają proces link buildingu. Pozyskiwanie jakościowych linków pomaga zwiększyć ruch na stronie. Wykorzystuj zatem potencjał takiego sposobu pozycjonowania, twórz artykuły i wyszukaj odpowiednie portale, na których będziesz mógł je umieścić, docierając do konkretnej grupy odbiorczej. Aby szybko i efektywnie znaleźć odpowiednie miejsca publikacji, korzystaj z narzędzi takich jak Linkhouse. Dzięki integracji Linkhouse z Surfer SEO, przygotowywane artykuły będą nie tylko atrakcyjne, ale i odpowiednio zoptymalizowane pod SEO. 

#4 Newslettery

To świetny sposób, aby informować klientów o nowych kolekcjach, współpracach, czy wydarzeniach. Wyrażając zgodę na otrzymywanie ofert mailowych, mogą otrzymać także kupon rabatowy, który zachęci ich do zakupów! Newslettery powinny zawierać także bonusowe informacje, czy promocje i w ten sposób przekonywać użytkowników do ponownego odwiedzenia Twojej strony.

#5 E-booki

E-booki pełnią często rolę poradników z konkretnego zagadnienia. Świetnie sprawdzą się w przypadku specjalistycznych sklepów, jako poradniki lub zestawienia statystyk. Firma może przeprowadzić badania i wydać ja w formie e-booka, czym zyska popularność w branży oraz pokaże się w roli eksperta.

 

Podsumowanie

Czy bez content marketingu można prowadzić skuteczne działania e-commerce i zwiększać sprzedaż? Zapewne tak, ale treści niosą w sobie zdecydowanie większy ładunek niż słowa: mogą przekonać do zakupu, podpowiedzieć, dostarczyć alternatywy i przez ekspercki wsad, budować rozpoznawalność i profesjonalizm marki. Dlaczego by zatem nie spróbować? 🙂

 

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (3 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991