Audyt kampanii AdWords to nic innego jak ocena kondycji kampanii oraz najważniejszych czynników, które wpływają na jej stan. Dane audytu wskazują na najważniejsze rzeczy w kampanii, które należy poprawić. Mówi nam zatem w jaki sposób można ją zoptymalizować, aby działała lepiej, przynosząc tym samym większe korzyści.
Co sprawdzane jest w ramach audytu AdWords?
Weryfikowanie poprawności działania kampanii AdWords wymaga szczegółowej analizy wielu elementów na koncie. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich, które niewątpliwie wpływają na skuteczność kampanii i powinny zostać poddane analizie podczas przeprowadzania audytu.
1. Ustawienia kampanii
Analiza ustawień kampanii to bardzo ważny element każdego audytu AdWords, od którego też przede wszystkim powinno się rozpocząć działania audytowania konta. W tym przypadku sprawdzane są określone w ustawieniach podstawowe dla kampanii rzeczy takie, jak m.in.: typ kampanii, metoda wyświetlania i rotacja reklam, lokalizacja, język, harmonogram oraz strategia ustalania stawek.
2. Struktura kampanii
Kolejnym elementem audytu AdWords jest analiza struktury kampanii. Polega ona na sprawdzeniu i ocenie podziału konta, a więc weryfikacji tego, w jaki sposób zostało ono podzielone . Należy sprawdzić czy jest to zrobione w sposób spójny i kompletny oraz czy podział ten jest efektywny. Na tym etapie warto wskazać lepszy sposób podziału kampanii.
3. Rozdysponowanie budżetu
W audycie AdWords nie można pominąć również analizy wydawania budżetu oraz sposobu jego podziału pomiędzy poszczególne kampanie znajdujące się na koncie. Być może bowiem jest tak, że na koncie istnieją kampanie, które są niedoinwestowane lub takie, których budżet warto byłoby zmniejszyć. Te kwestie również mają istotny wpływ na efektywność kampanii.
4. Wskaźniki kampanii
Bardzo ważną kwestią jest również sprawdzenie wszystkich najważniejszych wskaźników kampanii, które mówią o tym, w jakiej jest ona kondycji. W tym przypadku przede wszystkim analizie poddawane są dane dotyczące konwersji, klikalności reklam, pozycji, na której są wyświetlane, osiąganego wyniku jakości czy ponoszonych kosztów.
5. Słowa kluczowe i ich wykluczenia
Kolejną rzeczą, która powinna zostać uwzględniona są słowa kluczowe oraz użyte wykluczenia. Tutaj oceniana jest ich zgodność z zawartością witryny, skuteczność, zasadność wyboru typów ich dopasowań oraz określonych stawek. W tym punkcie niezwykle ważne jest też sprawdzenie wykorzystania wykluczających słów kluczowych, które również niewątpliwie mają istotny wpływ na wyniki kampanii powodując, że reklamy nie wyświetlają się użytkownikom zupełnie niezainteresowanym reklamowaną ofertą.
6. Teksty reklam
Audyt AdWords polega również na sprawdzeniu i ocenie tekstów reklam użytych w kampanii. Tutaj weryfikowana jest poprawność zarówno techniczna jak i stylistyczna reklam – m.in. to, czy w tekstach występują słowa kluczowe, call to action, camel spelling, informacje o promocjach oraz czy wykorzystane są w pełni wszystkie pola tekstu. Te rzeczy mają bowiem bardzo duże znaczenie jeżeli o klikalność reklamy, a także i o samo jej wyświetlanie.
7. Strony docelowe
Oprócz oceny tekstów reklamowych powinny zostać sprawdzone również strony docelowe, do których kierują reklamy. Chodzi tu przede wszystkim o weryfikację czy są one związane z treścią reklamy oraz czy zawierają odpowiednie słowa kluczowe istotne dla użytkownika, który kliknął w daną reklamę.
8. Rozszerzenia reklam
Kolejną ważną kwestią są rozszerzenia reklam – sprawdzenie ich poprawności oraz tego, czy zostały w ogóle użyte. Tyczy się to przede wszystkim przeglądu wykorzystania rozszerzeń połączeń, lokalizacji, linków do podstron oraz objaśnień. W sposób znaczący wpływają one bowiem na atrakcyjność reklamy, a także jej widoczność, a co za tym idzie również i jej konkurencyjność.
9. Konfiguracja Analytics
Audyt AdWords powinien uwzględniać również konfigurację Google Analytics. Chodzi tutaj oczywiście o sprawdzenie poprawności konfiguracji Analytics oraz tego, czy konta są ze sobą połączone. Jest to bardzo istotne, ponieważ dzięki temu mamy dostęp do informacji o tym, jaki jest ruch na stronie, skąd pochodzi, jak zachowują się na niej użytkownicy oraz jak realizowane są cele kampanii .
10. Remarketing
Jeżeli audyt AdWords dotyczy kampanii, w której stosowany jest również remarketing, to także i on powinien zostać poddany szczegółowej analizie. W tym przypadku przede wszystkim poddane weryfikacji są listy remarketingowe, długość okresu członkostwa oraz sposób ich tworzenia.
Powyższe elementy są najważniejsze w analizie oceny kampani, dlatego powinny zawsze zostać uwzględnione w przeprowadzanym audycie. Istnieją jednak także i inne rzeczy, które można sprawdzać pod kątem poprawności, zasadności użycia oraz efektywności – wszystko oczywiście zależy od tego jak bardzo szczegółowo chcemy przeanalizować działanie danej kampanii oraz co postawiliśmy sobie za cel.