Personalizacja Google Ads – płeć

Damian Szot
Damian Szot
Archiwum 01.2021
 
 
Personalizacja Google Ads – płeć

Personalizacja Google Ads
- płeć

Dzięki poprawnemu napisaniu reklam możesz osiągać cele jakimi są sprzedaż, zapisanie się do newslettera, czy skontaktowanie się z firmą – zależnie od tego, jaki rodzaj biznesu promujesz w wyszukiwarce. Zatem czy źle napisana reklama może doprowadzić do dokładnie odwrotnego skutku? Odpowiedź jest prosta – oczywiście, że tak! Zniechęcenie potencjalnego klienta do skorzystania z usług naszej firmy to jeden z grzechów głównych marketingu.

Jak w takim razie pisać dobre reklamy? Aby odpowiedzieć na to pytanie przygotowaliśmy i spisaliśmy dla Was kilka pomysłów na to, jak personalizacja reklam pomoże zyskać przewagę nad konkurencją. W tej części naszego cyklu przyjrzymy się personalizacji Google Ads ze względu na płeć. Na naszym blogu znajdziecie również poradniki, jak optymalizować reklamy pod kątem wieku oraz lokalizacji.

 

Personalizacja reklam – Płeć

Praktycznie każdą stronę w Internecie, np. przez wyszukiwarkę Google odwiedzają zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Oczywiście w różnych proporcjach, np. sklep z akcesoriami do brody prawdopodobnie w ponad 90% odwiedzą mężczyźni, natomiast sklep z kosmetykami odwiedzi pewnie analogiczny odsetek kobiet.

Niezależnie od tego, jakie są proporcje udziału w ruchu kobiet i mężczyzn na naszej stronie, warto obserwować te dane, odpowiednio spersonalizować reklamy Google i dostosować przekaz reklamy do właściwego odbiorcy. Często zdarza się, że personalizacja sprawia, że nie tylko ta liczniejsza grupa, ale obie grupy notują wzrost CTR i CR.

Jak Google rozpoznaje płeć użytkowników jego usług? Odbywać się to może już na etapie ustawienia konta Google, gdzie uzupełnia się podstawowe informacje takie jak login, hasło, czy przy wpisywaniu twoich danych dotyczących płci. Do wyboru póki co są trzy opcje: kobieta, mężczyzna oraz inne. Te dane deklaratywne są następnie zapisywane przez Google i wykorzystywane do późniejszej personalizacji. Inną metodą pozyskiwania danych o użytkownikach jest korzystanie przez Google z informacji na podstawie plików cookie. W skrócie są to pliki zapisywane na urządzeniu po wizycie na różnych stronach w Internecie. Pliki cookies to źródło informacji o stronie, z której pochodzi dane cookie czy indywidualny numer identyfikacyjny przeglądarki. Mając do dyspozycji powyższe informacje, Google na ich podstawie może z dużą dokładnością określić, czy pliki cookie należą do kobiety, czy mężczyzny. Trudno w obecnych czasach uniknąć śledzenia w Internecie – dane o aktywności w Sieci są wszechobecnie zbierane i wykorzystywane w celu np. personalizacji reklam.

W panelu tworzenia reklam Google Ads możesz wykorzystać zebrane informacje oraz dane na temat płci, aby tworzyć spersonalizowane treści. W oparciu o powyższe, zastanówmy się teraz, jakie komunikaty powinniśmy kierować do kobiet, a jakie do mężczyzn.

Jak zwracać się do kobiet?

Przekaz reklam powinien w miarę możliwości (łatwo z tym przesadzić) odwoływać się do emocji, możesz użyć tekstów np.

  1. Chciałabyś Sprawić Sobie Przyjemność? Kup Dobry Szampon Do Włosów!
  2. Krem X – Odkrycie Lata 2021 – Chroń Skórę i Wyglądaj Pięknie, Zamów Online!

Jak zwracać się do mężczyzn?

Przekaz reklam powinien odwoływać się do racjonalnych motywacji zakupowych, możesz użyć tekstów np.

  1. Zestaw Szampon + Olejek Do Brody Taniej 40%, Kup a Będziesz Miał Spokój Na Długo
  2. Krem Naturalny, Odpowiedni Dla Cery 90% Kobiet, Zamów Z Walentynkowym Rabatem!

 

Personalizacja reklam w wyszukiwarce Google – przykłady

Poniżej zamieściliśmy 3 krótkie przykłady personalizacji reklam Google. Przyjrzyj się jakie zawierają informacje i do kogo są kierowane.

O czym należy pamiętać?

1) Personalizacja komunikatów reklam do kobiet i mężczyzn nie wystarczy. Część użytkowników zostanie przez Google zaliczonych do 3. grupy – nieznane. Dla tej grupy również musimy przygotować komunikat – możliwie neutralny, który nie zrazi ani kobiety, ani mężczyzny.

2) Personalizacja reklam może być wprowadzona na poziomie kampanii bądź grupy reklam. Jeżeli w danej kampanii mamy 1 grupę reklam, to spokojnie możemy rozbić ją na 3 (grupa A kobiety, grupa A mężczyźni, grupa A nieznane). Natomiast jeżeli w kampanii mamy już 4 grupy reklam, to lepiej jest rozbić całą kampanię, bo takie ustawienia sprawią, że łatwiej będzie nam tym zarządzać.

3) Niestety kierowanie na określoną płeć w Google Ads wiąże się z pewnym marginesem błędu. Kiedy zweryfikujemy nasze wyniki w Google Analytics, nakładając określone segmenty, może np. okazać się, że w kampanii, gdzie reklama kierowana jest tylko do mężczyzn, ruch pochodził od nich w 80%, w 10% od kobiet, a 10% to była grupa „nieznane”. Jest to spowodowane rozbieżnościami w przyporządkowywaniu użytkownika do danych grup przez Google Ads i przez Google Analytics.

4) Bardzo ważne jest też odpowiednie odmienianie słów reklamy przez rodzaj żeński i męski – oprócz emocji, jakie chcemy przekazać, nie zapominajmy o elementarnych zasadach pisowni. Zwracając się do kogoś przez reklamę, miejmy na uwadze płeć tej osoby – możesz dobierać słowa reklamy odpowiednio i prawidłowo je odmieniaj.

 

Nasze case study

Przez 3 miesiące testowaliśmy na koncie Google jednego z naszych klientów reklamy. Jedne były neutralne w przekazie, w drugich widoczna była personalizacja. Testy przeprowadziliśmy na podstawie kampanii remarketingowej. Pierwszą połowę tego czasu korzystaliśmy z wyodrębnionych grup reklam według płci, ale wykorzystując tę samą reklamę we wszystkich grupach. Po czasie postanowiliśmy je wyłączyć, a w drugiej połowie zrobiliśmy test personalizacji reklam. Główną konwersją było dla nas wysłanie formularza i w tej branży 1 taka konwersja ma proporcjonalnie dużą wartość. Prześledźmy wyniki, jakie wygenerowały powyższe ustawienia reklam:

Widać wyraźnie, że przy porównywalnym koszcie reklam, a nawet nieco niższym, pozyskaliśmy więcej kliknięć, obniżyliśmy CPC (przy niezmienianych stawkach), a przede wszystkim te ustawienia reklam sprawiły, że zwiększyliśmy o 100% liczbę wysłanych formularzy. Z danych otrzymanych od klienta dowiedzieliśmy się, że nadesłane zapytania były wartościowe i dobrze rokują w perspektywie ich monetyzacji.

Co ciekawe, personalizacja reklam sprawiła, że zanotowaliśmy spadek CTR z 0.99% na 0.70% (przypominamy, że to sieć reklamowa), jednak było to spowodowane spadkiem CTR w grupie kobiety z 1.24% na 0.80%, natomiast w grupie mężczyzn mieliśmy wzrost z 0.77% na 0.96% . Można się pokusić o stwierdzenie, że kobiety łatwiej jest namówić do kliknięcia przekazem neutralnym, z kolei te panie, które decydowały się skorzystać z naszej spersonalizowanej reklamy, chętniej później konwertowały. Na pewno będziemy kontynuować te testy, żeby ustalić, czy ta prawidłowość jest długofalowa.

 

Podsumowanie

Jak mogliście zobaczyć na przetestowanym przez nas przykładzie, odpowiednie ustawienia reklam mogą przynieść naprawdę zadowalające rezultaty. Personalizacja ze względu na płeć to, jak wspomnieliśmy na wstępie artykułu, tylko jeden z elementów tworzenia skutecznej reklamy. Zachęcamy do sprawdzania skuteczności różnych treści reklam oraz do zapoznania się z naszymi kolejnymi artykułami dotyczących personalizacji.

Sekcja tło

Szukasz sposobu na skuteczną kampanię Google Ads?

 

Tekst aktualizowany. Pierwotna wersja wpisu autorstwa Damiana Szota została opublikowana na blogu w sierpniu 2017. 

 

 

Damian Szot
Były pracownik (ROI Experts) na stanowiskuSEM Specialist.. Certyfikowany Ekspert Internetowych Rewolucji Google, w ROI Experts od 2015 roku. W zespole odpowiedzialny za AdWords, Data Studio, analitykę i e-mail marketing. Fascynuje go punkt styku prawa i nowych technologii, dlatego obronił pracę "Znak towarowy jako słowo kluczowe w Google AdWords". Poza biurem niespełniony sportowiec - biega za piłką, jeździ na nartach i ściga się na rowerze.

Anita Pruchniak
Były pracownik na stanowisku SEM Specialist w agencji DevaGroup. Wysokie ROI i konkretne konwersje to jej główne cele. W ich osiąganiu pomagają jej zdobyte certyfikacje, których grono stale się powiększa. A jaka jest Twoja super moc?

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (11 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry