Każdy z nas widział te reklamy setki, a może nawet tysiące razy. Zwyczajne, niewyróżniające się, pisane na jedno kopyto – tak niestety wygląda większość reklam, które wychodzą spod klawiatur specjalistów od Google Ads.
Często przyczyną jest brak czasu po dopracowaniu wszystkich sposobów kierowania, ustawień, struktury itd. A gdyby tak poświęcić na reklamy tyle samo czasu i energii, co na pozostałe elementy naszej kampanii? Gdyby założyć, że każdy specjalista powinien podczas optymalizacji kampanii adwords (teraz Google Ads) wyodrębnić odpowiednią ilość czasu na weryfikację najważniejszych wskaźników dotyczących reklam i testowanie personalizowanych przekazów?
Oczywiście wartością dodaną będzie także spójność z innymi elementami jak słowo kluczowe czy strona docelowa. Wchodząc w rolę użytkownika możemy wyobrazić sobie sytuacje, gdzie wszystkie te elementy są indywidualnie dobrane – to na pewno wykreuje lepszy odbiór marki i może wpłynąć na skuteczność kampanii.
Mamy dla Was kilka pomysłów na to, jak personalizując te elementy, zyskać przewagę nad konkurencją. Na naszym blogu znajdziecie również inne pomysły, które dotyczą optymalizacji Google Ads, m.in. ze względu na lokalizację. Teraz podzielimy się z Wami skutecznymi i sprawdzonymi sposobami na optymalizację Google Ads przy uwzględnieniu wieku użytkowników. Mamy nadzieję, że dostarczą one inspiracji do tworzenia urozmaiconych przekazów reklamowych i docelowo uzyskania przewagi nad konkurencją.
Wiek
Parametr „wiek” w Google Ads może posłużyć nie tylko do tego, aby zawężać zasięg naszych reklam, jeśli na przykład reklamujemy karty zniżkowe dla studentów i nie chcemy trafiać do osób powyżej 25 roku życia. Może posłużyć również do tego, aby określonym grupom wiekowym naszych odbiorców zaproponować dostosowany do nich przekaz reklamowy. Jeżeli zrobimy to z wyczuciem, na pewno to docenią, co odbije się na współczynnikach – CTR i CR.
Jeżeli stawiamy na personalizację to możemy iść o krok dalej i rozważyć odmienne oferty dla poszczególnych grup wiekowych. W niektórych branżach naturalne jest rozdzielenie produktów ze względu na wiek Klienta. Przykładowo banki posiadają inną ofertę kredytów dla młodych a inną dla osób emerytowanych. To definiuje kolejne działania po naszej stronie jak wybranie strony docelowej dopasowanej odpowiednio do oferty (czy też jej stworzenie) oraz dobranie słów kluczowych pod daną grupę wiekową i produkt.
Dodatkowo w zależności od branży i tego, czy prowadzona przez nas komunikacja z klientami jest mniej czy bardziej formalna, możemy zaproponować bezpośrednie lub tylko pośrednie nawiązania do wieku.
Pośrednie nawiązania do wieku
Dostosowanie naszego przekazu reklamowego ze względu na wiek może być właściwie niezauważalne z punktu widzenia użytkownika. Mogą to być jedynie drobne akcenty, na które nasz potencjalny klient zwróci uwagę nie wprost. Jednak dzięki takiej optymalizacji reklam Google Ads mamy pewność, że nasz przekaz jest adekwatny do użytkownika, a zarazem nienachalny.
Przykłady
(25-54) Zatroszcz Się O Polską Edukację Dla Swoich Dzieci, Zapisz Je Do Szkoły Online!
(55+) Zatroszcz Się O Polską Edukację Dla Swoich Wnuków, Zapisz Je Do Szkoły Online!
Bezpośrednie nawiązania do wieku
Jeżeli prowadzona przez nas komunikacja z klientem jest mniej formalna, możemy optymalizować reklamy Google Ads odważniej. Oczywiście to, jak daleko posuniemy się w nawiązaniach do wieku, zależy nie tylko od naszej gotowości na luźny przekaz reklamowy, ale przede wszystkim gotowości użytkownika i ogólnie pojętych granic dobrego smaku. Wiek może być tematem drażliwym, dlatego musimy zachować duże wyczucie.
Przykłady
(18-34) Wodne Pomady Kupuje 60% Młodych Dżentelmenów, Wyłamiesz Się? – Zamów Online!
(34-54) Kremowe Pomady Kupuje 72% Dżentelmenów W Kwiecie Wieku, Dołączysz Do Nich? Zamów!
(55+) Woskowe Pomady Kupuje 77% Dojrzałych Dżentelmenów, A Ty – Którą Wybierzesz? Zamów!
Strony docelowe dopasowane do grup wiekowych
Dobrą praktyką jest powtórzenie treści z reklamy na witrynie, aby upewnić użytkownika, że znajduje się w odpowiednim miejscu. Dlatego personalizując przekaz reklamowy pamiętajmy o tym, gdzie trafia użytkownik po kliknięciu w reklamę. Zastosowano hasła dopasowane do grupy wiekowej? To teraz warto sprawdzić czy ustawiona witryna zawiera odpowiednią kategorię produktów dla tej grupy czy też dopasowaną usługę.
Przy wykonaniu pracy związanej z reklamami pamiętajmy też o stronach www w zakresie aplikowanych użytkownikowi przekazów. Dużo większą spójność uzyskamy personalizując także slogany na stronie docelowej. Możemy zawsze sprawdzić zasadność takiego zabiegu korzystając przykładowo z Google Optimize i tworząc prosty test A/B z personalizowanym przekazem na stronie i w reklamach. Można oczywiście na stałe wprowadzić ten element i stworzyć proste landingi dopasowane pod daną kategorię wiekową (przykładowo korzystając z narzędzia landingi.pl).
Słowa kluczowe dopasowane do grup wiekowych
Pewne usługi są skierowane do określonej sztywno grupy wiekowej. Nieraz możemy zależność wyłapać także w samej frazie kluczowej. Mamy przecież rozmaite oferty, które same w sobie nawiązują do osób w określonym przedziale. Frazy typu „mieszkanie dla młodych” i ofert z tym związane nie będziemy przecież kierować do przedziałów wiekowych: „35–44 lat”, „45–54 lat”, „55–64 lat”, „65 lat lub więcej”. Możemy łatwo wykluczyć wtedy te grupy.
Znowu promocja najnowszego kremu dla osób powyżej 30 roku życia będzie kierowana do takich właśnie przedziałów wiekowych (chyba, że nasza grupa docelowa to osoby szukające prezentu). Frazy typu: serum 50+, telefon dla seniora, kredyt studencki definiuje nam pewne zawężenie grupy docelowej ze względu na wiek. Warto sprawdzić potencjał takich dopasowanych do grupy wiekowej fraz kluczowych w planerze słów kluczowych podczas optymalizacji Google Ads.
Jak Google określa podział ze względu na wiek?
Odpowiedzmy sobie na pytanie skąd wiadomo, że nasza optymalizacja kampanii będzie miała zastosowanie w praktyce. Jak system określa grupy użytkowników przypisane do określonej grupy wiekowej?
Użytkownicy posiadający konto Google samodzielnie wpisują takie dane podczas rejestracji i mogę je edytować w tym miejscu: https://adssettings.google.com/authenticated. System pobiera także dane z niektórych witryn jak sieci społecznościowe. Natomiast w zupełnie innym przypadku, kiedy użytkownik nie podał tych danych jest przypisywany do określonej grupy na podstawie swojej aktywności – sprawdzany jest też rodzaj odwiedzanych stron.

Szukasz sposobu na skuteczną kampanię Google Ads?
O czym należy pamiętać?
1) Kreujemy sytuacje, gdzie jest dopasowana do danej kategorii wiekowej strona docelowa, słowa kluczowe oraz przekaz reklamowy. Użytkownik personalnie odbiera wszystkie te elementy co może mieć pozytywny wpływ na wynik jakości. Na ten wskaźnik wpływa właśnie trafność reklamy, jakość stron www oraz CTR (który optymalizujemy poprzez personalizację reklam). Dzięki temu możemy osiągać niższe stawki za kliknięcie i lepsze pozycje.
2) Optymalizacja reklam Google Ads ze względu na wiek to nie tylko utworzenie spersonalizowanych komunikatów do różnych grup wiekowych. Google zaliczy część użytkowników do grupy nieznane, dlatego musimy przygotować również komunikat niespersonalizowany, możliwie neutralny.
3) Ważne, aby świadomie zdecydować, w których kampaniach chcemy optymalizować reklamy Google Ads ze względu na wiek. W przypadku personalizacji ze względu na płeć mieliśmy do czynienia z podziałem na maksymalnie 3 grupy reklam, natomiast tutaj tych grup w skrajnym przypadku wydzielimy nawet 7. Zatem powinniśmy wybrać tylko te kampanie, które mają proporcjonalnie duże zasięgi i oczywiście – co do których mamy określoną koncepcję.
4) Może zdarzyć się tak, że po zweryfikowaniu w Analytics naszej optymalizacji reklam Google Ads wyniki grupy reklam kierowanej tylko do osób 18-24 będą zawierały dane o osobach z innych kategorii wiekowych. Jest to spowodowane rozbieżnościami w przyporządkowywaniu użytkownika do danej grupy przez Google Ads i przez Analytics. Jest to normalne zjawisko, ale margines tej rozbieżności nie powinien być większy niż 10%.
5.) Zastanówmy się czy nasza praca będzie zgodna z zasadą Pareto. Wysiłek, który włożymy w personalizację słów kluczowych, stworzenie odpowiednich grup reklam, dopasowanie przekazów i/lub stron docelowych powinien w planie dawać nam określone korzyści. Jeżeli nie jesteśmy pewni czy zasięgi takich działań są odpowiednie to sprawdźmy estymacje w odpowiednich narzędziach.
W jakich branżach optymalizować ze względu na wiek?
Oczywiście wszystko jest kwestią pomysłu i wyczucia tematu, ale taką personalizację sugerujemy rozważyć zwłaszcza w takich branżach jak:
- siłownie/fitness
- moda,
- kosmetyki/usługi kosmetyczne,
- finanse,
- medycyna,
Będą to branże, w których wiek, a mówiąc precyzyjniej moment życiowy, w którym znajduje się użytkownik, może odebrać kluczową rolę w kontekście wyboru danej reklamy. Oczywiście jeżeli mamy produkty dopasowane do danej grupy wiekowej to nie mamy wątpliwości, że warto zastosować personalizację ze względu na poprawę wskaźników jakościowych.

Zainteresowała Cię nasza oferta?
Tekst aktualizowany. Pierwotna wersja wpisu autorstwa Damiana Szota została opublikowana na blogu w sierpniu 2018.