6 elementów, które musisz wziąć pod uwagę, pozyskując linki do strony

Klaudia Hadała
Klaudia Hadała
Archiwum 04.2023
 
6 elementów, które musisz wziąć pod uwagę, pozyskując linki do strony

Na co zwrócić uwagę
pozyskując linki do strony?

Nasi eksperci uwielbiają dzielić się wiedzą – ich artykuły znajdziesz w największych i najbardziej cenionych magazynach branżowych. Poniższy artykuł pierwotnie ukazał się w 15. numerze Sprawny Marketing. To magazyn o marketingu internetowym, który dzięki swojemu poradnikowemu charakterowi, a także merytorycznym treściom cieszy się dużą popularnością. 

Pozyskiwanie opinii, pisanie eksperckich artykułów, udzielanie porad i odsyłanie użytkowników do strony www to działania, które mieszczą się zarówno w strategiach marketingowych, jak i PR-owych. Zajmują się nimi specjaliści ds. marketingu, pracownicy działu HR, handlowcy, a w przypadku mniejszych biznesów – właściciele stron. Warto spojrzeć na ten element również w aspekcie SEO. Zadbanie o kilka ważnych elementów może pozwolić na osiągnięcie podwójnych efektów działań.

Działania SEO dzielą się na te wykonywane na stronie – jak optymalizacja witryny pod kątem SEO i na działania zewnętrzne – w których skład wchodzi m.in. link building. W tym artykule skupiłam się na link buildingu, jest to bowiem proces, który może być silnie wspierany przez pozostałe działy w firmie.

Link building polega na pozyskiwaniu odnośników do strony z innych witryn internetowych. Jest to jeden z kluczowych elementów procesu pozycjonowania, jednak realizowany jest również w ramach innych działań marketingowych.

Może przybierać on formę artykułów sponsorowanych, wpisów na forach, blogach, serwisach ogłoszeniowych, ale także banerów promocyjnych i logotypów dotyczących współpracy.

Spis treści:

 

Dlaczego tak istotne dla SEO jest pozyskiwanie odnośników do strony z innych miejsc w sieci? Chodzi o budowanie autorytetu domeny. Oczami Google’a wygląda to w uproszczeniu w ten sposób: im więcej jakościowych stron linkuje do witryny, tym większy ma ona autorytet. Można więc przyjąć, że Google interpretuje linki jako rekomendacje, a strony mające wiele rekomendacji trafiają na listę zaufanych witryn. Zaufane witryny są następnie wyświetlane użytkownikom w wynikach wyszukiwania na wysokich pozycjach.

Sposobów na zdobycie linków do strony jest wiele. Wybór strategii jest jednak mocno uzależniony od budżetu przeznaczonego na tę część marketingu, a także od zasobów czasowych, jeśli zajmujesz się procesem samodzielnie. Istnieje możliwość skorzystania ze specjalnych platform do link buildingu i content marketingu (np. Whitepress czy Linkhouse), dzięki którym wyszukanie miejsc do publikacji artykułu czy też wykonanie działań związanych z marketingiem szeptanym jest znacznie prostsze.

Drugą opcją, która może istotnie zwiększyć efekty działań SEO i pozwolić na wyprzedzenie konkurencji, jest nawiązywanie relacji. Chodzi tutaj o bezpośredni kontakt z osobami zarządzającymi witrynami powiązanymi z branżą. Mogą to być:

  • dostawcy, z którymi współpracuje firma (linki w sekcjach: opinie, partnerzy, dystrybutorzy itp.);
  • wydawcy prowadzący tematyczne blogi (wpisy gościnne/ sponsorowane);
  • instytucje samorządowe/rządowe (cytowania/źródła materiałów);
  • uczelnie wyższe (oferty pracy w biurze karier, gościnne prelekcje/wykłady specjalistów z firmy).

Jeśli firma jest sponsorem/patronem medialnym jakiegoś wydarzenia lub bierze udział w konkursie, z całą pewnością event jest promowany w internecie. Bardzo możliwe, że ma nawet specjalny landing page – jest to szansa na zdobycie kolejnego wartościowego odnośnika do witryny! Czasami należy tylko o niego poprosić lub zaproponować barter (link za link). Zachęcam również do tworzenia raportów branżowych/infografik. Jeśli będą one przydatne dla użytkowników, mogą zostać naturalnie podlinkowane na zewnętrznych portalach.

 

6 kluczowych kwestii w link buildingu

Czas poznać najważniejsze aspekty, na które warto zwrócić uwagę podczas pozyskiwania linków do witryny!

1 Aktywne linki do witryny

Jednym z najbardziej podstawowych aspektów, na jakie warto zwrócić uwagę podczas odpowiadania na opinie w internecie, przekazywania eksperckich porad czy też udzielania wywiadów i pisania artykułów na witrynach zewnętrznych, jest umieszczenie aktywnych linków do swojej witryny – hiperłączy.

W kolejnych punktach tego artykułu znajdują się bardziej szczegółowe informacje na temat tego, jakie atrybuty mogą mieć linki i gdzie najlepiej je umieścić, jednak już samo zadbanie o to, aby linki były aktywne, będzie ogromnym plusem w aspekcie SEO. Bez hiperłączy wszelkie wypowiedzi na zewnętrznych witrynach nie będą miały większego znaczenia pod kątem SEO.
Aktywny link to taki, który po kliknięciu otwiera daną witrynę internetową. Użytkownik nie musi kopiować adresu URL do paska przeglądarki, aby znaleźć się na podanej stronie internetowej. Zwyczajowo hiperłącze odznacza się w treści dekoracjami tekstu – kolorem, stylem, grubością, podkreśleniem.

PORADA
Tworzenie aktywnych linków na zewnętrznych stronach jest najczęściej możliwe w panelach do edycji treści (rys. 1). Jeżeli jednak panel nie jest w pełni funkcjonalny, warto wypróbować dodanie hiperłącza poprzez edycję kodu html – konieczne będzie zastosowanie tagu <a> i atrybutu href : <a href=”https://domena.pl”>. Linki w innych formatach nie są indeksowane przez roboty Google’a.

Standardowy przycisk umożliwiający dodanie aktywnego linku – przykładowy panel do edycji treści na internetowym forum dyskusyjnym
Rys. 1. Standardowy przycisk umożliwiający dodanie aktywnego linku – przykładowy panel do edycji treści na internetowym forum dyskusyjnym

W przypadku niesamodzielnego dodawania tekstów na zewnętrzną witrynę podczas rozmowy z wydawcą należy zaznaczyć, że w tekście powinien zostać umieszczony aktywny link do strony. Znane są przypadki, kiedy właściciel witryny zewnętrznej nie wyraża zgody na jego zastosowanie, konieczna jest za niego dodatkowa opłata lub link zostaje dodany tylko na określoną liczbę miesięcy. Warto w tej kwestii negocjować warunki współpracy, ponieważ samo umieszczenie nazwy sklepu/firmy bez aktywnego odnośnika nie będzie miało bezpośredniego wpływu na efekty SEO.

Natomiast usunięty po roku link może pogorszyć wyniki działań SEO (zwłaszcza jeśli pochodzi z witryny o wysokich parametrach), ponieważ stronie zostanie odebrany jeden z wartościowych czynników wpływających na pozycję strony.

2 Atrybuty linków

O ile pozyskiwanie aktywnych linków do strony jest czymś widocznym na pierwszy rzut oka, powszechnie rozumianym i stosowanym ze względu na użyteczność dla użytkowników, o tyle zastosowanie atrybutów dla tych odnośników nie jest już tak oczywiste. Nic jednak dziwnego – nie jest to element widoczny dla „zwykłego zjadacza chleba”. Mowa o atrybutach, które określają relację z daną stroną: rel=”nofollow”, rel=”sponsored” i rel=”ugc”.

Zwykłe linki, które nie mają żadnego atrybutu rel, mają za zadanie nie tylko skierować użytkownika na inną stronę www, ale również przekazać jej moc (tzw. link juice). Takie linki dają zielone światło robotom Google’a na odwiedzenie wskazanej w hiperlinku witryny bez żadnych dodatkowych kryteriów. Jest to jasny sygnał dla Google’a, że strona jest godna zaufania i można ją śledzić – co ma realny wpływ na wyniki pozycjonowania poprzez zwiększenie autorytetu domeny.

W przypadku zwykłych linków nie ma potrzeby dodawania do tagu <a> atrybutu rel. Podczas pozyskiwania odnośników często spotykane jest jednak określenie takich linków „dofollow” oraz dwie formy zapisu w kodzie strony:

  1. <a href=”https://www.domena.pl”> Anchor text </a>
  2. <a href=”https://www.domena.pl”rel=”dofollow”>Anchor text </a>

Jeszcze do niedawna, według dokumentacji Google’a, linki oznaczone wartościami atrybutu rel=”nofollow” zwykle nie były śledzone i uwzględniane w ustalaniu pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania.

Obecnie Google zaleca dodawanie atrybutów do linków, które są:

  1. płatne (rel=”sponsored” lub rel=”nofollow”),
  2. komentarzami użytkowników na forach (rel=”ugc”),
  3. niezaufane, niepowiązane z witryną (rel=”nofollow”).

Od marca 2020 r. (według Google’a) linki z atrybutem są wyłącznie sugestią, a nie dyrektywą dla robotów i mogą mieć wpływ na ranking wyszukiwarki Google. Z linkami nofollow można spotkać się najczęściej na forach, blogach, social mediach – w celu zabezpieczenia przed spamowym dodawaniem wpisów.

Google docenia zróżnicowany profil linków przychodzących, który wygląda naturalnie. Pozyskiwanie wyłącznie linków bez atrybutów rel może być uznane za manipulację algorytmami Google’a.

Linki nofollow umiejscowione na witrynach cechujących się dużym ruchem i wysokim autorytetem (np. strony w domenach .gov .org) mogą również dostarczyć wartościowy ruch do strony, co przełoży się też na wyniki SEO.

Do szybkiej analizy linków nofollow sprawdzają się wtyczki do przeglądarek. W przypadku przeglądarek Chrome i Firefox ciekawym rozwiązaniem jest wtyczka NoFollow. Po jej dodaniu linki nofollow znajdujące się na stronie są oznaczone czerwoną obramówką:

Rys. 2. Przykład oznaczenia odnośników nofollow za pomocą wtyczki. Źródło pl.wikipedia.org
Rys. 2. Przykład oznaczenia odnośników nofollow za pomocą wtyczki. Źródło: pl.wikipedia.org

3 Anchor texty – kotwice

Dywersyfikacja to zdecydowanie słowo kluczowe w przypadku pozyskiwania wartościowych linków pod kątem SEO. Dotyczy ona nie tylko atrybutów nofollow i dofollow, ale i rodzajów anchor textów.

Anchor text to widoczna treść odnośnika. W kodzie umiejscowiony jest pełen znacznik: <a href=”https://www.domena.pl”> Anchor text </a>, natomiast na stronie widoczny jest wyłącznie Anchor text. To, co w nim umieścimy, ma duże znaczenie dla pozycjonowania.

Rodzaje anchor textów:

  1. Brand – zawierający nazwę firmy/sklepu/marki lub domenę (np. Sprawny Marketing lub sprawnymarketing.pl);
  2. URL – anchorem jest adres URL, jest to najczęściej spotykany anchor text dodawany przez użytkowników w sposób naturalny (np. https://sprawnymarketing.pl/);
  3. Exact Match (EMA) – zawierający nieodmienione frazy kluczowe, na które jest pozycjonowana witryna (np. szkolenie z marketingu internetowego);
  4. Partial Match (PMA) – zawierający słowa semantycznie/ składniowo zbliżone do frazy kluczowej, jaka jest pozycjonowana (np. szkolenie z marketingu online);
  5. Zero Math – niezawierające fraz kluczowych (np. tutaj, sprawdź, czytaj więcej);
  6. Mieszane (EMA + Brand) – zawierające frazę kluczową i brand (np. szkolenie z marketingu internetowego na sprawnymarketing.pl).

Pod kątem pozycjonowania specjaliści SEO szczególnie doceniają linki Exact Match, jednak pozyskiwanie linków wyłącznie jednego rodzaju nie będzie optymalną strategią link buildingową.

PORADA
Podczas dodawania artykułów czy wpisów na portalach zewnętrznych warto stosować wszystkie wymienione rodzaje anchorów, jest to szczególnie ważne w przypadku nowych stron, które dopiero budują profil linkowania.

4 Kontekst linków

Kontekst linka przychodzącego to wszystko to, co otacza odnośnik umieszczony na zewnętrznej witrynie. Do kontekstu linków zalicza się:

  • treść na podstronie,
  • słowa kluczowe w pobliżu odnośnika,
  • umiejscowienie w strukturze strony (np. w treści, nagłówkach, stopce),
  • liczbę linków do innych stron (np. konkurencji),
  • linki wewnętrzne serwisu,
  • obrazy, obiekty, ramki na stronie.

Podczas pozyskiwania linków do strony warto zwrócić uwagę, gdzie tak naprawdę zostanie umieszczony link do witryny. Według mojej opinii większą wartość pod kątem SEO będą miały linki znajdujące się w treści artykułu niż te dodane w podpisie.

Nie bez znaczenia jest również tematyka poruszonego artykułu/wpisu i zagęszczenie słów kluczowych powiązanych ze stroną, do której prowadzi link.

Przykład:
Artykuł dobrze przygotowany pod kątem kontekstu linków znajduje się np. na stronie: https://zdrowie.tvn.pl/a/jak-sie-lepiej-wysypiac-zasady-zdrowego-snu. Jest w nim kilka linków wychodzących do strony IKEA, umieszczonych na słowach kluczowych w treści. Cały tekst jest szeroko rozbudowany, wyczerpuje temat zdrowego snu i jest powiązany z tematyką podstron, do których linkuje (łóżka, materace, pościel). Pierwszy link do strony zewnętrznej znajduje się już w pierwszej części artykułu, zagęszczenie słów kluczowych w pobliżu linków jest bardzo duże:

Rys. 3. Zrzut ekranu artykułu ze strony httpszdrowie.tvn.plajak sie lepiej wysypiac zasady zdrowego snu
Rys. 3. Zrzut ekranu artykułu ze strony httpszdrowie.tvn.plajak-sie-lepiej-wysypiac-zasady-zdrowego-snu

Szybką analizę kontekstu linków, które już prowadzą do witryny, umożliwia narzędzie Majestic. W celu dokonania analizy należy zajrzeć do zakładki Kontekst. Korzystając z wyszukiwania kontekstowego, można odnaleźć linki zwrotne, które znajdują się w pobliżu konkretnych fraz kluczowych.

Dzięki Link Density Charts poznasz również ich umiejscowienie w strukturze i rozmieszczenie pozostałych odnośników na stronie.

Rys. 4. Zakładka kontekst w narzędziu Majestic
Rys. 4. Zakładka kontekst w narzędziu Majestic

5 Linkowanie wewnętrzne podstrony

Dla robotów Google znaczenie ma nie tylko umiejscowienie linka na danej podstronie, ale również miejsce, w jakim znajduje się dana podstrona w strukturze całej witryny. Jeśli link do strony zostanie umieszczony na stronie głównej, to będzie to miejsce, które przekaże jej najwięcej mocy (w większości przypadków). Jest to dość rzadka sytuacja, jednak warto walczyć o pozyskanie linków ze stron głównych, np. stając się partnerem lub sponsorem firmy/eventu.

Zdecydowanie częściej będą to jednak linki umieszone na podstronach. Należy więc spojrzeć nieco szerzej w aspekcie umiejscowienia takich linków. Linkowanie wewnętrzne, jakie występuje w witrynie zewnętrznej, będzie tutaj niezwykle istotne. Przykładowo podstrona z artykułem, gdzie umieszczony jest link do witryny, powinna być dostępna ze strony głównej/kategorii/podstrony blogowej itp.

Im bliżej strony głównej znajdzie się (w linkowaniu wewnętrznym) artykuł, tym większą moc będzie w stanie przekazać.

W ofertach od wydawców znajdują się często informacje o możliwej promocji artykułu ze strony głównej – warto z takich możliwości korzystać nie tylko ze względu na większą czytalność artykułu, ale również pod kątem SEO. Jeśli artykuł znajdzie się wyłącznie na podstronie blogowej, należy zwrócić uwagę, czy blog ma swój odnośnik na stronie głównej. Niestety, spotkać można się z sytuacjami, kiedy artykuł nie jest podlinkowany w żadnym miejscu na stronie – takie linki tracą wiele na wartości.

Dla zwiększenia pewności na temat skuteczności działań link buildingowych warto sprawdzić, czy podstrona, gdzie zostanie umieszczony link, jest indeksowana i śledzona przez roboty Google’a – można to sprawdzić w kodzie HTML danej podstrony.

Jeśli znajduje się w nim zapis <meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”>, strona nie zostanie zaindeksowana, a dodatkowo robot Google’a nie będzie śledził zamieszczonych na niej linków – tym samym odnośnik nie będzie wartościowy pod kątem SEO.

6 Jakość portali

Podczas tworzenia odnośników do strony należy sprawdzać, jak wartościowe są strony docelowe, na których mają się one pojawić. Pod kątem PR-owym szczególnie istotnym aspektem jest rozpoznawalność danego portalu, liczba unikalnych użytkowników oraz powiązanie z branżą.

Przed umieszczeniem artykułu na stronie warto poprosić wydawcę o statystyki ruchu z narzędzia Google Analytics (jest to najlepsze źródło wiedzy o ruchu), wielu wydawców udostępnia takie informacje dla platform typu Whitepress. Szacunkowe informacje o ruchu na stronie znajdziesz w narzędziu SimilarWeb, a statystyki największych graczy na rynku znajdują się często w raportach Gemius/PBI.

Rys. 5. Raport Gemius PBI.
Rys. 5. Raport Gemius PBI. Źródło: https://www.gemius.pl/wydawcy-aktualnosci/wyniki-badania-mediapanel-za-styczen-2021.html

Czynniki te są istotne również pod kątem SEO. Pozostałe parametry, na które warto zwrócić uwagę podczas dokonywania wyboru portalu, to:

1 Domain Rating

To parametr, który możesz sprawdzić przy pomocy narzędzia Ahrefs. Przyjmuje on wartości od 0 do 100; im wyższy, tym lepiej. Wskaźnik bierze pod uwagę liczbę i jakość linków zwrotnych prowadzących do danej witryny.

Rys. 6. Zrzut z narzędzia Ahrefs z zaznaczonym Domain Rating
Rys. 6. Zrzut z narzędzia Ahrefs z zaznaczonym Domain Rating

2 Trust Flow

Parametr określający jakość i zaufanie do domeny, wprowadzony przez narzędzie Majestic. Podobnie jak Domain Rating bierze pod uwagę linki przychodzące.

Rys. 7. Zrzut ekranu z narzędzia Majestic z zaznaczonym Trust Flow
Rys. 7. Zrzut ekranu z narzędzia Majestic z zaznaczonym Trust Flow

3 Widoczność

Widoczność określa liczbę słów kluczowych, pod którymi dana strona wyświetla się w wyszukiwarce Google. Szczególnie ważna jest widoczność w TOP 3, TOP 10 i TOP 50 wyników wyszukiwań. Analizy widoczności możesz dokonać m.in. dzięki narzędziom: Semrush, Semstorm, Senuto, Ahrefs.

Rys. 8. Zrzut ekranu z narzędzia Senuto z zaznaczoną liczbą słów w TOP3, TOP10 i TOP50
Rys. 8. Zrzut ekranu z narzędzia Senuto z zaznaczoną liczbą słów w TOP3, TOP10 i TOP50

 

Podsumowanie

Zwrócenie uwagi w codziennych działaniach na kilka dodatkowych aspektów nie wiąże się z dużym obciążeniem czasowym, natomiast może mieć realny wpływ na rozwój firmy. Nieskorelowane działania różnych działów w firmie są niestety dość często spotykanym zjawiskiem, przez co witryny tracą swój potencjał SEO. Niezwykle istotna w tym aspekcie jest w firmie rola specjalisty SEO, który nie tylko zajmie się tworzeniem osobnego procesu link buildinowego, ale również podejdzie z otwartością do działań pozostałych pracowników i udzieli wskazówek, które niewielkim kosztem i nakładem pracy pozwolą na uzyskanie lepszych efektów pod kątem pozycjonowania.

Aspekty, na które należy zwrócić uwagę przy publikacji artykułów z linkiem u wydawców:

  1. możliwość dodania aktywnego linku do reklamodawcy,
  2. trwałość publikacji na stronie (czas aktywności artykułu/linku),
  3. linkowanie wewnętrzne do artykułu,
  4. możliwe do użycia atrybuty linków i anchor texty,
  5. powiązanie tematyki domeny i artykułu ze stroną linkowaną,
  6. parametry domeny.

Ten artykuł ukazał się w 15. numerze magazynu Sprawny Marketing

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Poznaj ofertę kompleksowego SEO

dla Twojej strony internetowej

Klaudia Hadała
Były pracownik na stanowisku SEO Specialist w agencji DevaGroup. Prowadzi kampanie SEO dla klientów z różnych branż. Interesuje się marketingiem internetowym i psychologią. W czasie wolnym uwielbia podróżować.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (10 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry