Czynniki off-site w SEO, czyli pozyskiwane linki zewnętrzne, są równie ważne, co techniczne i contentowe aspekty optymalizacji. Silne linki prowadzące do serwisu potrafią w znaczący sposób poprawić pozycje w wynikach wyszukiwania. Natomiast linki niskiej jakości, albo wręcz toksyczne linki zwrotne, mają działania dokładnie odwrotne. Skutecznie obniżają one rangę serwisu i powodują utratę lub minimalizację efektów pozycjonowania. Czym dokładnie są toksyczne linki, jak je wykryć i co zrobić z tym problemem?
Spis treści
Czym są toksyczne linki?
Najprościej mówiąc, toksyczny link to taki odnośnik, który przynosi negatywne skutki względem pozycjonowania poprzez spadek pozycji strony. Google dodatkowo określa mianem toksycznych linków te, które mają za zadanie manipulować algorytmem wyszukiwarki. Wszelkie rodzaje manipulacji rankingiem są bardzo negatywnie oceniane przez Google. Można to zauważyć, np. obserwując intensyfikację aktualizacji algorytmu dotyczących spamu.
Negatywnych konsekwencji posiadania odsyłających linków do serwisu jest kilka. Przede wszystkim obniżają one jakość profilu linków całej domeny, w związku z czym serwis staje się słabszy względem SEO. Bezpośrednio z tym wiąże się spadek pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania i spadek ruchu organicznego na stronie.
Posiadanie masowej ilości toksycznych linków zwrotnych może doprowadzić do otrzymania kary algorytmicznej, a nawet kary ręcznej od zespołu Google. Pierwsza z nich odnosi się do filtra nakładanego przez algorytm Google, który może zadecydować o zmniejszeniu widoczności domeny. Natomiast filtr ręczny jest nakładany w sposób manualny przez Google. W skrajnych przypadkach kara Google może doprowadzić nawet do wyindeksowania części lub wszystkich podstron serwisu. Więcej na ten temat kary ręcznej od Google przeczytasz tutaj.
Co więcej, nienaturalne linki zwrotne wyglądają podejrzanie dla użytkowników serwisu, którzy na nie natrafią. Efektem może być obniżenie zaufania do strony, co jest skutkiem odwrotnym do zamierzonego podczas prowadzenia kampanii off-site SEO.
Rodzaje toksycznych linków
Nie można określić jednoznacznie, jak wygląda toksyczny link, gdyż w ten sam sposób może być określane wiele rodzajów szkodliwych odnośników. Jedne z nich będą bardziej, a inne mniej groźne dla strony, jednak każdego z nich należy się wystrzegać.
Do toksycznych linków zaliczamy:
- linki ze stron spamerskich,
- linki ze stron, które zostały utworzone tylko w celu linkowania do innych stron,
- linki prowadzące ze stopek lub szablonów różnych stron,
- linki site-wide, czyli linki wychodzące z każdej strony serwisu,
- linki ze stron poruszających temat hazardu, pornografii, przemocy, czynów niedozwolonych itp.,
- linki ze stron o tematyce w ogóle niezwiązanej z tematyką naszej witryny,
- linki generowane przez dedykowane programy lub usługi do tworzenia linków zwrotnych,
- linki pochodzące z forów, które są wstawiane celowo pod anchorami istotnych fraz dla serwisu w dużym natężeniu,
- linki pochodzące z nadmiernej wymiany „link za link” pomiędzy kilkoma serwisami,
- linki wychodzące z domen, które posiadają zdecydowanie więcej linków wychodzących niż przychodzących.
Jak rozpoznać toksyczne link?
Pierwszym sygnałem ostrzegawczym, na który niezwłocznie trzeba zwracać uwagę, jest nagły przypływ bardzo dużej ilości linków. Często jest to oznaka spamu w postaci masowego linkowania z niebezpiecznych stron internetowych. Jeśli dodatkowo wiąże się to ze spadkiem widoczności serwisu, zdecydowanie trzeba podjąć kroki naprawcze.
Warto cyklicznie monitorować stan profilu linków witryny, aby możliwie jak najszybciej wykryć nienaturalną sytuację, np. nadmiernie szybko wzrastającą liczbę linków prowadzących do Twojej strony. Prowadząc stały monitoring, można również zidentyfikować linki z serwisów, które nie są powiązane tematycznie z Twoją witryną.
Narzędzi potrzebnych do rozpoznania toksycznych linków jest kilka. Można do tego celu wykorzystać Google Search Console lub płatne narzędzia, takie jak Ahrefs, Semrush czy Majestic.
Jak znaleźć toksyczne linki w Google Search Console?
W GSC warto wykorzystać dwa raporty pod kątem zidentyfikowania niebezpiecznych linków. Po pierwsze, przydatny okaże się raport „Ręczne działania” dostępny w zakładce „Bezpieczeństwo i ręczne działania”. Jeśli znajduje się w nim informacja w postaci „Nie wykryto żadnych problemów”, wiemy, że Google nie nałożył kary ręcznej na stronę. Jest to dobra informacja, ale nie oznacza ona jednoznacznie, że do serwisu nie prowadzą żadne niebezpieczne linki. Istnieje jednak możliwość, że już w tym raporcie będzie widniała informacja, że na stronę został nałożony ręczny filtr w związku ze spamerskimi, toksycznymi linkami. W takiej sytuacji działania względem usunięcia linków odsyłających powinny być traktowane z najwyższym priorytetem. Po pozbyciu się toksycznych linków będzie trzeba poprosić Google o ponowną weryfikację problemu, aby usunął nałożony filtr.
Natomiast drugi przydatny raport w GSC to „Linki”, z którego można wyeksportować listę linków zewnętrznych. Po pobraniu listy trzeba ręcznie zapoznać się z uzyskanymi adresami i zweryfikować ich jakość. W przypadku domen z profilem linków liczącym kilkaset, a nawet kilkaset tysięcy linków zwrotnych, ręczne sprawdzenie każdego linku może okazać się niezwykle czasochłonne albo wręcz niemożliwe do wykonania. W takim przypadku pomocne okażą się również płatne narzędzia do analizy linków.
Przy ręcznej weryfikacji domen pomocne może okazać się sprawdzanie w pierwszej kolejności domen z końcówką odpowiadającą krajom innym niż wersja językowa strony. Zdarzają się ataki spamerskie, np. ze stron pochodzących z Azji. Należy to jednak traktować tylko jako wskazówkę. Odnośniki z innych krajów mogą być również wartościowymi linkami i należy podejść do analizy każdego linku w sposób indywidualny.
Toksyczne linki a Ahrefs
Informacje o linkach prowadzących do strony można znaleźć także w narzędziu Ahrefs. Nie występuje w nim żaden raport, który wprost wskaże toksyczne linki prowadzące do strony. Jakość linków trzeba również weryfikować ręcznie. Można zacząć od weryfikacji domen i sprawdzić, czy z którejś z nich wychodzi do Twojej strony bardzo duża liczba linków. Często takie sytuacje są naturalne, np. jeśli jest to nasza strona partnerska. Jednak można w ten sposób znaleźć również strony, które spamują nas toksycznymi odnośnikami.
Warto także w Ahrefs weryfikować anchor teksty linków. Niepokojące mogą być anchory, które nie mają związku z tematyką serwisu, są obcojęzyczne czy odnoszą się do treści dla dorosłych. Dodatkowo sprawdzić można puste anchory.
Pełną listę linków zwrotnych w Ahrefs można znaleźć, przechodząc do raportu „Backlinks”. Z tego miejsca można również wyeksportować listę do preferowanego formatu pliku.
Natomiast listę anchorów i odpowiadających im linków można znaleźć w raporcie „Anchors”. Te dane również można pobrać w dowolnym formacie na swój komputer.
Toksyczne linki w Semrush
Semrush posiada dedykowane raporty poświęcone toksycznym linkom. Nie powinno się jednak uznawać informacji zawartych w narzędziu za 100% pewne dane. Semrush kieruje się kilkudziesięcioma czynnikami, analizując linki pod kątem toksyczności. Pomimo tego, powinna być to raczej dla nas wskazówka, a nie wyznacznik, który przyjmujemy bez zastanowienia.
Dane na temat toksycznych linków prowadzących do Twojej strony internetowej można znaleźć w zakładce „Backlink Audit”. Można tam znaleźć linki uznane przez Semrush jako szkodliwe lub jako potencjalnie szkodliwe. Dane można oglądać na różnego typu wykresach, co pozwala w prosty sposób zwizualizować sobie skalę linków uznanych za toksyczne.
W Semrush można filtrować również linki toksyczne znalezione w audycie względem poszczególnych czynników określanych przez to narzędzie jako toksyczne. Można wybrać poszczególne czynniki, rozwijając filtr „Toxic markers”.
Jak pozbyć się szkodliwych linków i czy zawsze trzeba to robić?
Po zidentyfikowaniu toksycznych linków trzeba sobie zadać pytanie – co można z tym zrobić? Czy można naprawić toksyczne linki?
Nie wszystkimi wykrytymi linkami o wątpliwej jakości trzeba się bardzo przejmować. Jeśli mamy do czynienia z pojedynczym linkiem, który wygląda podejrzanie, nie jest to sytuacja, która zaszkodzi pozycji Twojej strony. Google prawdopodobnie zignoruje tego typu link.
Problemem jest masowa liczba linków pochodzących ze stron niebezpiecznych i szkodliwych. W sytuacji, kiedy liczba toksycznych linków przekracza 5 – 6% wszystkich linków zwrotnych, można pomyśleć o krokach zaradczych. Oczywiście, im większy udział procentowy zajmują linki niepożądane, tym większa szansa, że odbije się to negatywnie na Twojej stronie w wynikach wyszukiwania Google.
Najprostszym sposobem na pozbycie się niechcianych odnośników prowadzących do Twojej strony jest skontaktowanie się z właścicielem linkującej domeny i poproszenie o usunięcie linku.
Innym sposobem, który będzie szczególnie pomocny w przypadku ataku spamu i konieczności szybkiej reakcji, jest skorzystanie z dedykowanego narzędzia Google Disavow Tool, dzięki któremu można zrzec się toksycznych linków.
Z narzędzia trzeba korzystać bardzo rozważnie. Przypadkowe zrzeknięcie się korzystnych linków to ryzyko kolejnych strat widoczności i spadków widoczności na istotne słowa kluczowe.
Opinia Google na temat toksycznych linków
Na przestrzeni lat przedstawiciele Google wypowiadali się na temat toksycznych linków wielokrotnie. Najpopularniejsze wypowiedzi należą do Johna Muellera. Podkreśla on, że zdecydowaną większość negatywnych linków roboty Google potrafią zidentyfikować samodzielnie i ignorować je.
Wykorzystywanie Google Disavow Tool do zrzekania się każdego podejrzanego linku, według Muellera, nie ma sensu. Obecnie bardzo rzadko występują sytuacje, w których narzędzie jest rzeczywiście niezbędne. Można je wykorzystać, jeśli strona otrzymała karę ręczną w związku z toksycznymi linkami albo mamy niezaprzeczalną pewność, że nasza strona jest ofiarą ataku spamerskich linków.
Dlaczego warto dbać o profil linków zwrotnych?
Linki zwrotne to istotny element optymalizacji SEO stron internetowych. Pozwalają one budować wiarygodność i zaufanie do domeny. Aby tak się działo, profil linków musi być możliwie jak najlepszej jakości, a linki zwrotne powinny pochodzić z domen, których tematyka jest zbliżona do linkowanego serwisu. Toksyczne linki występujące w dużej ilości mogą zniweczyć działania optymalizacyjne, czego oczywiście nie chce żaden właściciel strony internetowej.
Dlatego tak ważne są działania prewencyjne, pozyskiwanie mocnych linków i cykliczne weryfikowanie profilu linków w celu szybkiego znalezienia potencjalnych zagrożeń. Ataki spamerskie zdarzają się i negatywnie wpływają na zaufanie użytkowników do strony. Brak kontroli sytuacji to zagrożenie, że stracimy wiarygodność w oczach naszych potencjalnych klientów.
Podsumowanie
Prowadząc działania marketingowe w Internecie, szczególnie optymalizację SEO, na pewno prędzej czy później, temat toksycznych linków prowadzących do Twojej witryny się pojawi. Warto pamiętać, aby zawsze szczegółowo analizować profil linków swojej domeny i podejmować odpowiednie działania w tej kwestii. Jeśli jednak nie jest się pewnym, czy dane linki można zignorować, czy lepiej będzie się ich zrzec, zawsze można skorzystać z porad specjalistów w tej dziedzinie.