Canonical. Co to jest link kanoniczny i jak go używać?

Kornel Kasprzyk
Kornel Kasprzyk
2 czerwca 2025
 
Canonical. Co to jest link kanoniczny i jak go używać?

Co to jest link kanoniczny
i jak go używać?

O canonicalu, określanym również jako link kanoniczny, najczęściej słyszymy wtedy, gdy w obrębie witryny internetowej pojawia się problem z duplikacją treścią. Kiedy identyczne lub bardzo podobne treści znajdują się pod różnymi adresami URL, mogą wprowadzać w błąd wyszukiwarki, negatywnie wpływając na widoczność w wynikach wyszukiwania. Innymi słowy – Google lub inna wyszukiwarka, może zindeksować, a następnie wyświetlać użytkownikom inny adres URL, niż ten, który postrzegamy jako główny, właściwy (kanoniczny!). Wdrożenie tagu kanonicznego to proste, a jednocześnie skuteczne działanie, pozwalające rozwiązać ten problem i uporządkować relacje między stronami. Z artykułu dowiesz się, czym dokładnie jest canonical i jak prawidłowo go stosować.

 

Co to jest tag kanoniczny?

Tag kanoniczny, w środowisku SEO określany najczęściej jako canonical, to prosty fragment kodu HTML, który umieszcza się w sekcji <head> strony internetowej. Wygląda następująco:

<link rel=”canonical” href=”https://www.devagroup.pl/pozycjonowanie”>

Jego głównym zadaniem jest poinformowanie wyszukiwarek, takich jak Google, która wersja adresu URL jest kanoniczna, czyli preferowana do indeksacji i priorytetyzowania w wynikach wyszukiwania.

W jakich sytuacjach taka informacja dla robotów wyszukiwarek jest pożyteczna? Najczęściej wtedy, gdy kilka adresów URL prezentuje tę samą lub bardzo zbliżoną do siebie treść. Tego typu sytuacja może wynikać z różnych parametrów śledzenia „doklejonych” do adresu URL czy błędów w konfiguracji witryny, przez które występują dodatkowe wersje danego adresu URL. Dla wyszukiwarki takie duplikaty mogą być mylące, w związku z czym np. Google może zindeksować i wyświetlać w wynikach wyszukiwania niewłaściwą wersję strony (np. adres URL z parametrem zamiast czystego adresu URL).

Właśnie w tego typu sytuacjach zaleca się użycie tagu kanonicznego. Dodając go do kodu HTML stron – duplikatów, wskazujemy wyszukiwarce, która wersja strony jest tą oryginalną i najważniejszą. Dzięki temu Google i inne wyszukiwarki wiedzą, którą wersję powinny zindeksować, a którą zignorować.

Jak zaimplementować link kanoniczny na stronie?

Z technicznego punktu widzenia, implementacja linku kanonicznego polega na dodaniu do sekcji <head>  HTML każdej strony, która jest duplikatem (lub jest bardzo podobna do strony kanonicznej), następującej linijki kodu:

Źródło: własne

W praktyce wiele CMS-ów umożliwia proste wdrożenie canonicala bez konieczności obcowania z kodem HTML. Przykładowo, jeśli strona lub sklep internetowy obsługiwane są przez WordPress / WooCommerce, możemy skorzystać z jednej z popularnych wtyczek do SEO, takich jak YoastSEO, RankMath czy All in One SEO. Wiele CMS-ów posiada możliwość sprawnego wdrażania canonicali, jednak w niektórych, często autorskich rozwiązaniach, jedyną opcją jest ręczne dodanie tagu do kodu źródłowego strony lub jeśli nie mamy takiej możliwości – współpraca z web developerem, odpowiedzialnym za stronę.

Poniżej zrzut z widoku wtyczki YoastSEO dla konkretnego adresu URL, gdzie w zaznaczonym miejscu wystarczy wkleić pełną ścieżkę adresu URL.

Źródło: własne (zrzut z wtyczki YoastSEO)

Jak sprawdzić tag kanoniczny dla danego adresu URL (i czy w ogóle został ustawiony)? Możemy to zrobić bezpośrednio w kodzie źródłowym. Przykładowo, dla adresu: https://www.devagroup.pl/audyt-seo, widzimy w kodzie strony poprawnie wdrożony link kanoniczny:

Źródło: własne

Szybciej sprawdzimy canonical za pomocą wtyczki do przeglądarki, np. Link Redirect Trace lub SEO META in 1 CLICK. Przykład dla tego samego adresu URL poniżej:

Źródło: własne

Jak widzimy, dla adresu https://www.devagroup.pl/audyt-seo, kanonicznym adresem URL jest również https://www.devagroup.pl/audyt-seo. Jest to zatem tzw. self-canonical i to właśnie z taką sytuacją mamy najczęściej do czynienia, analizując kanoniczność poszczególnych podstron. W jakim celu ustawia się self-canonical, czyli innymi słowy – canonical na samego siebie? Przede wszystkim po to, aby zapewnić wyszukiwarkom jasną informację o preferowanym adresie URL dla danej treści, co pozwala uniknąć w przyszłości problemów z niezamierzoną duplikacją i poprawnie konsolidować sygnały rankingowe.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Chcesz zwiększyć swoją widoczność w Google?

Zacznij od profesjonalnego audytu SEO

Tag kanoniczny, kanoniczny adres URL, link kanoniczny – czym się różnią?

Choć terminy te są ze sobą ściśle powiązane, nie są tożsame.

Tag kanoniczny to konkretny element kodu HTML, umieszczany w sekcji <head> strony:

<link rel=”canonical” href=”…”>

Kanoniczny adres URL, określany również jako adres kanoniczny, jest to konkretny adres URL, którego wskazujemy w atrybucie href  tego tagu po to, aby wyszukiwarka traktowała właśnie tę wersję danej strony jako preferowaną  (kanoniczną). W przypadku strony głównej DevaGroup kanoniczny adres URL to: https://www.devagroup.pl/

Linkiem kanonicznym często nazywany jest kanoniczny adres URL bądź też całe wdrożenie, czyli zarówno sam tag, jak i zawarty w nim kanoniczny adres URL:

<link rel=”canonical” href=”https://www.devagroup.pl/”>

Różnica polega więc na tym, że tag jest technicznym narzędziem w kodzie HTML, z kolei kanoniczny adres URL jest celem, na który to narzędzie wskazuje.

Google a canonicale i SEO

To, co warto dobrze zapamiętać – Google nie traktuje linków kanonicznych jako bezwzględnej dyrektywy, jednak stanowią one silną sugestię co do preferowanej wersji strony. Jeśli poprawnie zaimplementujemy canonicala na naszej stronie, Google w większości przypadków podąży za tym wskazaniem i to właśnie kanoniczny adres URL zostanie zindeksowany.

W niektórych sytuacjach Google może jednak uznać, że to inna wersja strony jest bardziej odpowiednia jako kanoniczna i to ją będzie preferować.  Na szczęście dzieje się tak rzadko. Zazwyczaj w przypadkach, gdy Google ma silne sygnały wskazujące na to, że nasze oznaczenie jest błędne lub nieoptymalne. Przykładowo, mamy kilka stron z identyczną treścią i jedna z nich uzyskała kilka mocnych linków zewnętrznych lub omyłkowo, została podlinkowana z głównego menu. W takich przypadkach Google może właśnie tę wersję wybrać jako kanoniczną.

W tym miejscu szczególnie polecamy pogłębienie swojej wiedzy na temat tagów kanonicznych. Na naszym blogu dostępne są artykuły wyjaśniające dwa często spotykane komunikaty w Google Search Console, związane właśnie z tagami kanonicznymi:

  1. Co znaczy, że alternatywna strona zawiera prawidłowy tag strony kanonicznej?
  2. Co oznacza komunikat, że wystąpił duplikat, a użytkownik nie oznaczył strony kanonicznej?

Stosowanie linków kanonicznych ma bezpośredni wpływ na SEO strony internetowej.

Po pierwsze, pomaga w „kumulacji link juice”, dzięki czemu cała moc linków zewnętrznych i wewnętrznych przekazywana jest do kanonicznego adresu URL, co wzmacnia jego pozycję w wynikach wyszukiwania.

Po drugie, wspiera proces indeksacji. Dzięki canonicalom Google wie, które adresy URL są tymi właściwymi i z dużym prawdopodobieństwem to właśnie je zindeksuje.

Po trzecie, niweluje negatywny wpływ na SEO tzw. duplicate content, czyli identycznej lub bardzo zbliżonej treści na wielu adresach URL w obrębie jednej domeny.

Jak i kiedy stosować canonical?

Jak opisałem to już w jednym z poprzednich akapitów, canonical wdrażamy, dodając odpowiedni tag HTML do sekcji <head>, częściej za pomocą wtyczki, niż osadzając ręcznie tag bezpośrednio w kodzie.

Kiedy warto stosować tag kanoniczny?

  • gdy na stronie mamy wiele adresów URL z identyczną lub bardzo podobną treścią, np. strony z różnymi parametrami śledzenia (np. ?utm_source=…),
  • w sklepach internetowych, gdzie ten sam produkt może być dostępny pod różnymi adresami URL ze względu na sortowanie lub filtrowanie (np. /produkty?sort=cena),
  • w sklepach internetowych, gdzie występują wersje produktów z różnymi wariantami (np. rozmiary ubrań),
  • gdy przenosimy treści z jednej domeny na drugą, zanim wdrożone zostaną przekierowania 301.

Kiedy nie należy używać tagów kanonicznych?

Istnieją sytuacje, w których używanie linku kanonicznego nie jest zalecane, a nawet może być szkodliwe.

Nie zaleca się stosowania canonicali, np. gdy strony, które chcemy połączyć, mają unikalną i wartościową treść. W takim przypadku wyszukiwarki powinny indeksować obie wersje. Co do zasady, link kanoniczny powinien wskazywać na wersję preferowaną tej samej treści.

Nie stosujemy również canonicala po to, aby zapobiec indeksacji wybranych stron. Link kanoniczny to jedynie sugestia, a nie dyrektywa blokująca indeksowanie niechcianych adresów. Jeśli chcemy uniemożliwić wyszukiwarce indeksowanie konkretnej strony, lepiej użyć dyrektywy noindex w metatagach.

Typowe błędy, których należy unikać podczas wdrożeń

Podczas implementacji linków kanonicznych łatwo o popełnienie błędów, które mogą zniweczyć nasze zamierzenia. Oto kilka typowych błędów, których należy unikać:

  • wskazywanie nieprawidłowego adresu URL – należy upewnić się, że kanoniczny adres URL wskazuje na preferowaną wersję strony,
  • kilka deklaracji rel=”canonical” na jednej stronie – na każdej stronie powinna znajdować się tylko jedna deklaracja linku kanonicznego,
  • używanie względnych adresów URL – w przypadku tagów kanonicznych, zawsze używamy bezwzględnych adresów URL, czyli takich, które zawierają protokół (np. https://) oraz pełną nazwę domeny,
  • niezgodność między kanonicznym adresem URL, a adresem w mapie witryny – mapa xml powinna zawierać tylko kanoniczne adresy URL,
  • blokowanie robotom przeglądarek dostępu do kanonicznych adresów URL poprzez plik robots.txt,
  • stosowanie dyrektywy noindex na kanonicznych adresach URL,
  • „łańcuchy kanoniczności” – unikamy sytuacji, w których strona A wskazuje na stronę B jako kanoniczną, a strona B jako kanoniczną wskazuje stronę C (wszystkie duplikaty powinny wskazywać bezpośrednio na wersję kanoniczną),
  • niezgodność protokołu (HTTP vs HTTPS) – unikamy sytuacji, w której protokół w linku kanonicznym nie zgadza się z protokołem samej strony (docelowo w obu przypadkach powinien być protokół HTTPS).

Podsumowanie

Link kanoniczny to ważne narzędzie w arsenale każdego specjalisty SEO. Pomaga w zarządzaniu duplikacją treści, poprawia indeksowanie i konsoliduje moc linków, co w teorii powinno przyczynić się do lepszej widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Samo wdrożenie canonicala w większości przypadków jest proste i intuicyjne, szczególnie w popularnych CMS-ach. Warto jednak dobrze poznać zasady stosowania tagów kanonicznych, tak aby uniknąć popularnych błędów i w pełni wykorzystać potencjał canonicali.

Kornel Kasprzyk
SEO Specialist. Od 2018 roku pracuje z contentem, a od 2021 specjalizuje się w SEO. Autor artykułów m.in. dla Marketing Przy Kawie i Majestic Blog. W DevaGroup zajmuje się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych, przeprowadzaniem audytów i tworzeniem content planów. Prywatnie, miłośnik breakdance, sportów walki, książek i podróży.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (1 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewijanie do góry