Co oznacza komunikat, że wystąpił duplikat, a użytkownik nie oznaczył strony kanonicznej?

Magdalena Kościółek
Magdalena Kościółek
Archiwum 01.2023
 
Co oznacza komunikat, że wystąpił duplikat, a użytkownik nie oznaczył strony kanonicznej?

Co oznacza komunikat, że wystąpił duplikat,
a użytkownik nie oznaczył strony kanonicznej

Wśród komunikatów w sekcji “Strony” w Google Search Console występują takie, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę. Jednym z nich jest ten informujący, że pojawił się duplikat, a użytkownik nie oznaczył strony kanonicznej dla niego.

Duplikat, użytkownik nie oznaczył strony kanonicznej – co to znaczy?

Gdy ta informacja pojawia się w Google Search Console oznacza to, że pojawił się duplikat lub duplikaty podstron w obrębie strony i w ich przypadku nie została wskazana zawartość oryginalna. Po prostu użytkownik nie ustawił linków kanonicznych dla zduplikowanej zawartości.

Komunikat ten należy sprawdzić szczegółowo, ponieważ pomimo tego, że użytkownik nie oznaczył oryginału to i tak został ustawiony “wirtualny” canonical. Wybrał go robot Google sprawiając, że strona uznawana za kopię nie będzie pojawiać się w wynikach wyszukiwania.

Jak naprawić ten problem?

Ustawiony przez robota link można zweryfikować klikając na adres URL a następnie w opcję “Sprawdź URL”.

GSC - duplikat-brak-linku-kanonicznego-

Wówczas zostaną pobrane dane z indeksu i wyświetli się podsumowanie dotyczące tej podstrony. Na samym dole będzie znajdować się informacje o indeksowaniu wraz z adnotacją, jaka strona została uznana za oryginalną czyli kanoniczną.

W sytuacji, gdy faktycznie pojawia się ta sama zawartość ale pod różnymi adresami URL – rozwiązanie jest bardzo proste. Wystarczy wówczas wstawić canonicale na stronach będących kopią a następnie przesłać poprawkę w Google Search Console. Można również nie podejmować działań, jeżeli adres wybrany przez Google jest właściwy. Jednak lepiej jest ustawić link kanoniczny ręcznie niż pozostawiać wyszukiwarce pole do interpretacji.

Taka weryfikacja nie tylko pomaga zweryfikować duplikaty i się ich pozbyć, ale również daje możliwość sprawdzenia czy te duplikaty faktycznie występują. Może się bowiem okazać, że za kopię Google uznało podstronę z inną wersją produktu lub nawet innym produktem. W takiej sytuacji wyjścia są dwa. Pierwsze z nich zakłada sprawdzenie zawartości podstron i zadbanie o to, by były jak najbardziej się od siebie różniły. Można to osiągnąć poprzez przygotowanie oryginalnych opisów i wyróżnienie w nazwach cech odróżniających je między sobą. Drugą opcją jest wdrożenie personalizacji produktu, zrezygnowanie z indeksacji wariantów i skupieniu się tylko na tej jednej, głównej wersji. Wtedy na stronie pozostaje jeden produkt, ale użytkownik nadal ma możliwość wybrania tej wersji, która go interesuje.

Więcej informacji można znaleźć tutaj: https://support.google.com/webmasters/answer/7440203?hl=pl

O innych komunikatach z GSC pisaliśmy tutaj:

Magdalena Kościółek
SEO i Content Specialist. Od 2016 roku pracuje z contentem, a od 2019 związana z branżą marketingu internetowego. Posiada doświadczenie działaniach off-site i on-site SEO, zarządzaniu stronami internetowymi oraz w tworzeniu content planów, redakcji i optymalizacji treści. Stale rozwija swoje umiejętności. Prywatnie książkoholiczka lubiąca, od czasu do czasu, zagrać w komputerowe gry RPG.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (4 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry