Wśród komunikatów w sekcji “Strony” w Google Search Console występują takie, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę. Jednym z nich jest ten informujący, że pojawił się duplikat, a użytkownik nie oznaczył strony kanonicznej dla niego.
Duplikat, użytkownik nie oznaczył strony kanonicznej – co to znaczy?
Gdy ta informacja pojawia się w Google Search Console oznacza to, że pojawił się duplikat lub duplikaty podstron w obrębie strony i w ich przypadku nie została wskazana zawartość oryginalna. Po prostu użytkownik nie ustawił linków kanonicznych dla zduplikowanej zawartości.
Komunikat ten należy sprawdzić szczegółowo, ponieważ pomimo tego, że użytkownik nie oznaczył oryginału to i tak został ustawiony “wirtualny” canonical. Wybrał go robot Google sprawiając, że strona uznawana za kopię nie będzie pojawiać się w wynikach wyszukiwania.
Jak naprawić ten problem?
Ustawiony przez robota link można zweryfikować klikając na adres URL a następnie w opcję “Sprawdź URL”.
Wówczas zostaną pobrane dane z indeksu i wyświetli się podsumowanie dotyczące tej podstrony. Na samym dole będzie znajdować się informacje o indeksowaniu wraz z adnotacją, jaka strona została uznana za oryginalną czyli kanoniczną.
W sytuacji, gdy faktycznie pojawia się ta sama zawartość ale pod różnymi adresami URL – rozwiązanie jest bardzo proste. Wystarczy wówczas wstawić canonicale na stronach będących kopią a następnie przesłać poprawkę w Google Search Console. Można również nie podejmować działań, jeżeli adres wybrany przez Google jest właściwy. Jednak lepiej jest ustawić link kanoniczny ręcznie niż pozostawiać wyszukiwarce pole do interpretacji.
Taka weryfikacja nie tylko pomaga zweryfikować duplikaty i się ich pozbyć, ale również daje możliwość sprawdzenia czy te duplikaty faktycznie występują. Może się bowiem okazać, że za kopię Google uznało podstronę z inną wersją produktu lub nawet innym produktem. W takiej sytuacji wyjścia są dwa. Pierwsze z nich zakłada sprawdzenie zawartości podstron i zadbanie o to, by były jak najbardziej się od siebie różniły. Można to osiągnąć poprzez przygotowanie oryginalnych opisów i wyróżnienie w nazwach cech odróżniających je między sobą. Drugą opcją jest wdrożenie personalizacji produktu, zrezygnowanie z indeksacji wariantów i skupieniu się tylko na tej jednej, głównej wersji. Wtedy na stronie pozostaje jeden produkt, ale użytkownik nadal ma możliwość wybrania tej wersji, która go interesuje.
Więcej informacji można znaleźć tutaj: https://support.google.com/webmasters/answer/7440203?hl=pl
O innych komunikatach z GSC pisaliśmy tutaj:
- Co to jest błąd przekierowania i jak go naprawić?
- Co to jest błąd serwera (5xx) i jak go naprawić?
- Co oznacza, że przesłany URL jest zablokowany przez plik robots.txt?
- Co oznacza, że przesłany URL zawiera tag „noindex”?
- Czym jest pozorny błąd 404 i jak można go naprawić?
- Co to jest błąd 401 i jak go naprawić?
- Co to jest błąd 403 i jak go naprawić?
- Co oznacza, że przesłany URL jest zablokowany z powodu innego błędu 4xx?
- Co oznacza, że strona została zaindeksowana, ale zablokowana przez plik robots.txt?
- Co oznacza, że strona została zindeksowana bez zawartości?
- Co oznacza informacja, że strona została zindeksowana?
- Co oznacza informacja strona zindeksowana, ale nieprzesłana w mapie witryny?
- Co oznacza, że strona została wykluczona za pomocą tagu „noindex”?
- Co oznacza, że strona została zablokowana przez narzędzie do usuwania stron?
- Strona zeskanowana, ale jeszcze nie zindeksowana – co oznacza ten komunikat?
- Strona wykryta – obecnie nie zindeksowana – co to oznacza?
- Co znaczy, że alternatywna strona zawiera prawidłowy tag strony kanonicznej?