W sekcji “Strony” w Google Search Console może pojawić się kilka rodzajów komunikatów związanych z duplikatami strony. Jednym z nich jest informujący, że wyszukiwarka Google wybrała inną stronę kanoniczną niż ta wybrana przez użytkownika. Wiadomość tą należy koniecznie zweryfikować i podjąć odpowiednie kroki.
Duplikat, wyszukiwarka Google wybrała inną stronę kanoniczną niż użytkownik – co to znaczy?
Ten komunikat z sekcji “Strony” oznacza, że pomimo wybrania przez użytkownika strony strony kanonicznej dla danego adresu URL lub grupy adresów, wyszukiwarka Google wybrała inny, ponieważ uznała, że sprawdzi się on lepiej jako strona kanoniczna. W związku z tym wybrana przez nią strona została zaindeksowana zamiast tej wskazanej jako kanoniczna.
Sytuacja ta jest wynikiem faktu, że wybrana strona nie jest uznawana za duplikat wskazanego adresu URL. Dzieje się tak ze względu na zbyt małe podobieństwo zawartości znajdującej się pod adresem wskazanym przez użytkownika jako kanoniczny w stosunku do podstrony, która zawiera do niej odniesienie.
Jak naprawić ten problem?
Naprawę problemu należy rozpocząć od sprawdzenia, jaki dokładnie adres został uznany za kanoniczny i co znajduje się pod tym adresem. Jeśli faktycznie, lepiej pasuje on jako adres kanoniczny, należy ustawić link kanoniczny właśnie do niego.
W sytuacji, gdy wybrana przez wyszukiwarkę strona kanoniczna nie jest zgodna z intencjami działań właściciela strony, należy zadbać o to, by wyszukiwarka uznała jednak wskazany przez niego adres za kanoniczny. Przede wszystkim należy wówczas zadbać, aby pod adresem URL wybranym przez Google znalazła się zawartość unikalna. Jej zadaniem będzie odróżnienie tej strony od tej, dla której została uznana za kanoniczną. Chodzi o to, aby nie były do siebie podobne pod kątem zawartości. Można to zrobić poprzez przeredagowanie treści lub ich dopisanie z użyciem odpowiednich, charakterystycznych tylko dla tych adresów fraz kluczowych, dobranie innych nagłówków, tytułu meta czy meta opisu.
Po wprowadzeniu zmian należy wysłać poprawkę w panelu Search Console i poczekać na jej weryfikację.
Więcej informacji można znaleźć tutaj:
https://support.google.com/webmasters/answer/7440203?hl=pl
O innych komunikatach z GSC pisaliśmy tutaj:
- Co to jest błąd przekierowania i jak go naprawić?
- Co to jest błąd serwera (5xx) i jak go naprawić?
- Co oznacza, że przesłany URL jest zablokowany przez plik robots.txt?
- Co oznacza, że przesłany URL zawiera tag „noindex”?
- Czym jest pozorny błąd 404 i jak można go naprawić?
- Co to jest błąd 401 i jak go naprawić?
- Co to jest błąd 403 i jak go naprawić?
- Co oznacza, że przesłany URL jest zablokowany z powodu innego błędu 4xx?
- Co oznacza, że strona została zaindeksowana, ale zablokowana przez plik robots.txt?
- Co oznacza, że strona została zindeksowana bez zawartości?
- Co oznacza informacja, że strona została zindeksowana?
- Co oznacza informacja strona zindeksowana, ale nieprzesłana w mapie witryny?
- Co oznacza, że strona została wykluczona za pomocą tagu „noindex”?
- Co oznacza, że strona została zablokowana przez narzędzie do usuwania stron?
- Strona zeskanowana, ale jeszcze nie zindeksowana – co oznacza ten komunikat?
- Strona wykryta – obecnie nie zindeksowana – co to oznacza?
- Co znaczy, że alternatywna strona zawiera prawidłowy tag strony kanonicznej?
- Co oznacza komunikat, że wystąpił duplikat, a użytkownik nie oznaczył strony kanonicznej?