W ostatnim czasie wygląd raportów w Google Search Console uległ zmianie, jednak wciąż znajdują się tam informacje o problemach, jakie napotkały roboty. W zakładce “Strony” (dawniej “Stan”) może pojawić się więc informacja, że strona została zaindeksowana bez zawartości. Jest to istotny błąd, który należy zweryfikować i naprawić.
Strona zindeksowana bez zawartości – co to znaczy?
Gdy w zakładce “Strony” pojawi się informacja “strona zaindeksowana bez zawartości” oznacza to, że roboty Google zaindeksowały podstronę serwisu, ale nie udało im się w czasie tego procesu odczytać jej zawartości.
Przyczyn tej sytuacji może być kilka, w tym maskowanie zawartości strony (tzw. cloaking) polegające na wyświetlaniu innych treści robotom a innych użytkownikom strony. Warto mieć na uwadze, że praktyka ta narusza wytyczne przygotowane przez Google. Innym powodem, który może leżeć u źródła tego błędu, jest format strony. Oznacza to, że użytkownicy widzą treść, ale roboty Google już nie – gdyż nie są w stanie jej poprawnie odczytać, ze względu na specyfikę jej kodu.
W tej sytuacji warto zawsze zacząć od sprawdzenia informacji, które pojawiają się w Google Search Console. Może się okazać, że przyczyna jest bardziej złożona lub inna niż te dwie wymienione powyżej występujące najczęściej.
Jak naprawić błąd indeksowania strony bez zawartości?
Naprawienie tego błędu najlepiej zacząć od sprawdzenia informacji znajdujących się w sekcji “Strony” i kontaktu z deweloperem. Niezależnie od przyczyny, bez jego pomocy rozwiązanie tego problemu może być niemożliwe.
Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku, gdy na stronie stosowane jest maskowanie, jedynym i najlepszym rozwiązaniem będzie postępowanie zgodnie ze wskazówkami Google dla webmasterów i zaprzestanie stosowania tej metody.
Podczas szukania przyczyn, warto również mieć na uwadze, że problem nie leży po stronie pliku robots.txt lub innych form ograniczania indeksowania, jak np. znaczników meta robots czy canonicali, ponieważ indeksacja adresów (lub adresu) miała miejsce, tylko bez zawartości.
Po zdiagnozowaniu i naprawieniu błędu zalecamy przesłać poprawkę do weryfikacji, która może potrwać nawet kilkadziesiąt dni.
O innych błędach w GSC pisaliśmy tutaj:
- Co to jest błąd przekierowania i jak go naprawić?
- Co to jest błąd serwera (5xx) i jak go naprawić?
- Co oznacza, że przesłany URL jest zablokowany przez plik robots.txt?
- Co oznacza, że przesłany URL zawiera tag „noindex”?
- Czym jest pozorny błąd 404 i jak można go naprawić?
- Co to jest błąd 401 i jak go naprawić?
- Co to jest błąd 403 i jak go naprawić?
- Co oznacza, że przesłany URL jest zablokowany z powodu innego błędu 4xx?
- Co oznacza, że strona została zaindeksowana, ale zablokowana przez plik robots.txt?