Obok często występujących błędów, tj. błąd serwera czy przekierowań, w raporcie Google Search Console można również znaleźć informację, że przesłany adres URL wydaje się zgłaszać pozorny błąd 404. Sam komunikat wydaje się mało precyzyjny i mówi niewiele, jednak problem ten nie jest aż tak skomplikowany. Czym jest pozorny błąd 404 i jak go naprawić?
Czym jest pozorny błąd 404
Komunikat “Przesłany adres URL wydaje się zgłaszać pozorny błąd 404” pojawia się wówczas, gdy dochodzi do rozbieżności między tym, co dostaje użytkownik, a tym, co widzi robot Google.
Są to sytuacje, gdy dana podstrona zwraca kod 200, czyli “wszystko jest w porządku”, ale użytkownik widzi informację o błędzie 404, pustą stronę lub tylko częściowo zapełnioną. Dla niego jest to jasna informacja, że źle trafił i przechodzi dalej bez sprawdzania kodów odpowiedzi serwera. Natomiast robot widzi sprzeczność między zawartością (lub jej brakiem) a kodem HTTP i dlatego w raporcie pojawia się komunikat o błędzie pozornym.
Więcej o błędzie 404: Co oznacza błąd 404 i jak go naprawić?
Jak naprawić pozorny błąd 404?
Sprawdzanie błędu, jak zawsze, należy rozpocząć od weryfikacji. W tym wypadku ustalamy, czy przez przypadek doszło do sytuacji, w której zawartość podstrony zniknęła czy może rzeczywiście nie powinna istnieć.
Jeżeli podstrona ma być zapełniona treścią i indeksować się, czyli krótko mówiąc powinna działać – należy podjąć kroki, aby ją naprawić. Natomiast, gdy dana podstrona ma być niedostępna dla użytkowników bo już nie istnieje, najprostszym rozwiązaniem jest ustawienie przekierowania 301 na najbliższą tematycznie podstronę lub na stronę główną.
Owszem, można najpierw poprawić w ustawieniach, aby zamiast kodu 200 był zwracany kod not found – 404 lub kod gone – 410. Zapobiegnie to indeksacji, ale i tak później konieczne będzie ustawienie właściwego przekierowania. Podstrony zwracające kody z grupy 4xx należy eliminować, ze względu na wpływ na pozycjonowanie, a przede wszystkim doświadczenia odwiedzających sklep czy serwis użytkowników.
Niezależnie od tego, jak problem został rozwiązany, w Google Search Console weryfikujemy działania wybierając “Sprawdź poprawkę”. Proces ten może potrwać od kilku do kilkudziesięciu dni.
Więcej informacji na:
https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/soft-404-errors?hl=pl
O innych błędach w GSC pisaliśmy tutaj: