Jeśli nasza strona zawiera filmy wideo, które stanowią dużą część zawartości witryny, warto pomyśleć o tym, aby znalazły się one w wynikach wyszukiwania. Obecność filmiku w SERPie wpływa na widoczność strony za sprawą przykuwającej wzrok miniaturki filmu. To zwiększa prawdopodobieństwo, że użytkownik wyszukiwarki odwiedzi witrynę.
Co zrobić, aby film z serwisu YouTube znajdujący się na naszej stronie pojawił się w wynikach wyszukiwania? Najprostszym sposobem uzyskania dodatkowego wyniku w wyszukiwarce jest utworzenia pliku sitemap.xml z informacją o wideo. Jak to ugryźć? Krótka instrukcja poniżej.
Aby zdobyć niezbędne dane do stworzenia sitemapy, musimy sięgnąć do YouTube’a. Potrzebny nam będzie stary embed kod naszego wideo, który pobierzemy z serwisu YouTube. Nowy kod rozpoczynający się tagiem „<iframe…” nie spełni swojego zadania w trakcie generowania wideo sitemapy, dlatego musimy wydobyć stary kod.
Przykładowy screen prezentuje jak wygenerować kod umieszczania z tagiem „<object…” .
Tak wygląda adres przykładowego wideo: http://www.youtube.com/v/9bZkp7q19f0
Po uzyskaniu tej informacji tworzymy nowy plik na przykład o nazwie wideo-sitemap.xml. Teraz będziemy musieli uzupełnić wszystkie informacje dotyczące filmu wideo. Każde wideo znajdujące się na stronie wymaga dołączenia osobnej informacji w bloku <url> …</url>. Wpis dotyczącego każdego wideo muszą zawierać takie informacje:
• Tytuł (nie więcej niż 100 znaków)
• Opis filmu (do 2048 znaków)
• Adres URL strony odtwarzania
• Adres URL miniaturki (obrazy w formacie JPG, png lub gif muszą mieć rozdzielczość co najmniej 160 x 90, ale nie więcej niż 1920 x 1080 pikseli)
• Lokalizację pliku wideo.
Im więcej informacji uwzględnimy w tagach opisu naszego wideo, tym większe prawdopodobieństwo, że strona pojawi się w wynikach wyszukiwania. Informacje na temat opcjonalnych tagów znajdziemy w artykule pomocy Google.
Oto schemat wpisu mapy witryny zawierającej wideo:
<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″ xmlns:video=”http://www.google.com/schemas/sitemap-video/1.1″> <url> <loc>URL TWOJEGO WIDEO</loc> <video:video> <video:thumbnail_loc>ADRES MINIATURKI</video:thumbnail_loc> <video:title>TYTUŁ WIDEO</video:title> <video:description>META DESCRIPTION FILMU WIDEO</video:description> <video:content_loc>URL FILMU W YOU TUBE</video:content_loc> <video:duration>DŁUGOŚĆ FILMU W SEKUNDACH</video:duration> <video:publication_date>ROK-MIESIĄC-DZIEŃ</video:publication_date> </video:video> </url> </urlset>
Plik z mapą strony o przykładowej nazwie wideo-sitemap.xml zamieszczamy w głównym folderze naszej witryny internetowej np. http://twojadomena.pl/wideo-sitemap.xml. Utworzoną mapę witryny możemy także przesłać poprzez Narzędzie Google dla Webmasterów. Dla pewności mapę witryny możemy także dodać do pliku robots.txt. To oczywiste, Google nie gwarantuje, że filmy znajdą się w wynikach wyszukiwania.
Poniżej przykład strony, której publikacje wideo w serwisie Vimeo znalazły się w wynikach wyszukiwania (przykład pochodzi z artykułu SEOmoz):
Jeśli mieliście już okazję przetestować powyższy sposób, zapraszamy do dzielenia się opiniami.