W dniach 23-24 maja miało miejsce długo wyczekiwane przez naszą branżę wydarzenie – Konferencja Google Marketing Live 2023. Ogłoszone nowości z pewnością zmienią oblicze marketingu w wyszukiwarkach, jaki znamy do tej pory. Zmiany te, będą źródłem wielu szans na osiąganie lepszych wyników, ale będą niosły ze sobą także dużą ilości wyzwań – szczególnie w obszarze szybkości adaptacji do coraz szybszych zmian w ekosystemie reklamowym. Przygotowaliśmy dla Was (subiektywny) przegląd najważniejszych zmian, na które koniecznie musicie zwrócić uwagę.
Najważniejsze zmiany zapowiedziane na konferencji Google Marketing Live 2023
Asystent AI w panelu reklamowym
Wprowadzony zostanie nowy asystent oparty na sztucznej inteligencji. Będzie on sugerował nagłówki, grafiki i teksty reklam, działając na zasadzie konwersacji, a nie poprzez automatyczne sugestie, które były do tej pory często niedopasowane do specyfiki danego biznesu. Dzięki tej zmianie będziemy mogli lepiej modelować propozycje, a także skuteczniej nakierowywać AI na niuanse produktów czy usług, które oferujemy. Ta innowacja ma na celu zwiększenie efektywności tworzenia reklam i ułatwienie marketerom procesu tworzenia kampanii.
Product studio
To nowe narzędzie, które umożliwi modyfikację zdjęć do użytku w kampaniach. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i generowaniu obrazów będzie można wygodnie edytować grafiki. Funkcjonalności, jakie pokazano to m.in. wycinanie produktu z tła, poprawianie ostrości zdjęć, dodawanie tła do zdjęć packshotowych itp. Generowanie elementów obrazu będziemy mogli opierać o opisy tego co chcemy wygenerować, czyli tzw. prompty.
Google Merchant Center Next
W 2024 r. zostanie w pełni wprowadzone Google Merchant Center Next, w którym będzie możliwość m.in. tworzenia listy produktów na podstawie strony internetowej bez konieczności przesyłania feedu. Ułatwi to proces zarządzania produktami i pozwoli na bardziej dynamiczne dostosowanie oferty do zmieniających się warunków. Dodatkowo statystyki dotyczące produktów zostaną zebrane w jednym, bardziej przejrzystym raporcie.
Performance Max i Kampanie tekstowe
W kampaniach Performance Max wprowadzone zostaną rozbudowane testy A/B. Dzięki nim będziemy mogli lepiej testować skuteczność ustawień kampanii, które są ciągle rozbudowywane. Za to w kampaniach tekstowych dostaniemy możliwość zawężania kierowania w dopasowaniu przybliżonym o zapytania zawierające wskazane przez nas marki.
Dodatkowo w kampaniach Performance Max wprowadzone zostaną ulepszenia dotyczące funkcji pozyskiwania nowych użytkowników oraz tzw. re-engagementu (opisywany jako nieco bardziej zaawansowany remarketing). Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji możliwe będzie jeszcze skuteczniejsze dotarcie do nowych odbiorców i zwiększenie zaangażowania obecnych klientów.
Chat AI kontra wyniki wyszukiwania
Google planuje wyświetlać w wyszukiwarce wyniki dla zapytania z chatu AI. Oznacza to, że wyniki organiczne zostaną przesunięte jeszcze niżej, a reklamy będą jeszcze bardziej widoczne. Jest to jedna z większych zmian, która wpłynie zarówno na SEO jak i SEM.
Kreacje w YouTube tworzone za pomocą sztucznej inteligencji
AI pomoże w generowaniu nowych formatów wideo – Twój poziomy film reklamowy może zostać przekształcony w pionową reklamę, dzięki czemu sprawdzi się idealnie w Youtube Shorts na urządzeniach mobilnych. Na podstawie istniejących zasobów (np. Twojej kampanii reklamowej) możesz wygenerować nowe formaty – poziome, kwadratowe, pionowe reklamy wideo bazując na innych źródłach. Co więcej, dzięki technologii zmiany tekstu na mowę Google można będzie dodawać lektora do wideo.
Wprowadzenie nowych typów kampanii
- Demand-Gen campaign – ma na celu budowanie zapotrzebowania na produkty i usługi, poprzez wykorzystanie umiejscowień Discovery, YouTube, YouTube Short i Gmail. Dodatkowo, bazując na sztucznej inteligencji, możliwe będzie tworzenie lookalike audiences, czyli grup podobnych użytkowników z funkcją dostosowania procentowego – tego typu rozwiązanie funkcjonuje m.in. na platformie Facebook i jest jednym z najbardziej skutecznych form kierowania.
- Video View campaign – maksymalizacja wyświetleń filmów. Typ kampanii skierowany do twórców, którzy chcą zwiększyć oglądalność konkretnych filmów. Jest to bardziej bezpośrednia forma reklamy konkretnego video na kanale YouTube.
Optymalizacja kampanii dzięki AI
AI będzie miało udział w optymalizacji zasobów tworzonych automatycznie np. nagłówków w kampaniach z reklamami dynamicznymi (DSA) – oznacza to m.in dokładniejsze nagłówki i grafiki dobrane pod kontekst zapytania.
Podsumowanie konferencji GML
Niewątpliwie czeka nas wiele zmian, które mocno zmienią branżę marketingu internetowego. Sztuczna inteligencja będzie obecna w coraz większej ilości codziennych działań i zmieni nie tylko oblicze marketingu, ale także narzędzia, z których każdy z nas korzysta na co dzień – jak chociażby wyszukiwarka Google. Zmiany te są nieuniknione, dlatego konieczne jest przygotowywanie się na nie już teraz. Podczas konferencji poruszono również temat prywatności danych. Wprowadzenie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji ma pomóc w lepszym zabezpieczeniu prywatności.
Zostały ostatnie bilety na semKRK!
Widzimy się już 7.06 w Krakowie