IP Targeting – co to jest i jak działa?

Marianna Płatek
Marianna Płatek
Archiwum 01.2022
 
IP Targeting – co to jest i jak działa?

IP Targeting
- co to jest i jak działa?

Marketing z założenia polega na konkurencji. Często silna kampania jest czynnikiem, który bezpośrednio decyduje o wyborze klienta. Jeśli przekaz dociera do określonej grupy odbiorców w odpowiednim czasie i formie, wzrasta konkurencyjność marki i produktu. Dlatego też jednym z ważniejszych działań marketingu cyfrowego jest personalizacja – targetowanie IP i geofencing.

Na czym polega Targetowanie IP?

Aby określić dane klienta można pobrać adresy IP użytkowników, a następnie wykorzystać je na potrzeby kierowania reklam. Adres IP to ciąg cyfr, który pozwala na zidentyfikowanie urządzenia w Internecie lub sieci lokalnej. Zawiera informacje o geograficznej lokalizacji użytkownika i umożliwia rozróżnianie komputerów, routerów i witryn internetowych. Adres IP użytkownika można łatwo sprawdzić, na przykład klikając tutaj.

Znajomość adresu IP danego urządzenia można wykorzystać na wiele sposobów. Serwisy streamingowe określają lokalizację użytkowników i ograniczają dostęp do treści, które nie są licencjonowane w danym kraju. Całe strony internetowe mogą być niedostępne w UE ze względu na przepisy RODO. Reklamodawcy bardzo często przesyłają spersonalizowane oferty, powiązane z wybraną lokalizacją.

Technologia geofencing w oparciu o lokalizację urządzeń użytkowników powiadamia klientów za pomocą alertów o potencjalnych ofertach w ich okolicy. Wykorzystuje w tym celu identyfikatory częstotliwości radiowej, technologie beacon, Bluetooth i GPS.

Geofencing – co to jest?

Geofencing jest pewnego rodzaju wirtualnym ogrodzeniem, które wyznacza obszary poruszania się sprzętu. Przykładowo, wytyczenie takiej granicy na parkingu firmy pozwala na monitorowanie pojazdów floty. W przypadku, gdy jedno z aut opuści wyznaczoną strefę w niezaplanowanym czasie, system wyśle automatyczne powiadomienie – SMS, email lub push w aplikacji – umożliwiające natychmiastową reakcję. Tym samym chroni przed kradzieżą i innymi nadużyciami oraz poprawia wgląd zarządu w działalność operacyjną, co z kolei przekłada się na wzrost wydajności.

Dzięki technologii geofencingu, konsumentom pojawiają się reklamy cyfrowe w czasie rzeczywistym, gdy znajdują się w danym obszarze lub przebywali tam w określonym czasie, na przykład w ciągu ostatnich 30 dni.

Geofencing stanowi zatem świetne rozwiązanie umożliwiające komunikację z potencjalnymi klientami podczas wydarzeń sportowych, konferencji czy nawet wizyty w centrum handlowym. Rozwiązania te są idealne dla dotarcia do fanów muzyki na koncercie, fanów sportu na wielkim meczu, uczestników branżowych eventów, a nawet konsumentów odwiedzających konkurencyjne lokalizacje. Geofencing może być używany niezależnie lub jako uzupełnienie innych działań kampanii.

Jak wykorzystać Targetowanie IP na potrzeby kampanii marketingowej?

Wykorzystanie adresów IP umożliwia wyświetlanie reklam wyłącznie w określonym regionie lub mieście lub osobom pracującym dla określonej firmy czy uczestniczącym w określonym wydarzeniu.  Podczas dużej konferencji lub spotkania łatwo jest pokazać osobom uczestniczącym w seminarium marketingowym czy targach pracy konkretne treści lub reklamy w oparciu o lokalizację hotelu lub centrum kongresowego, w którym odbywa się wydarzenie.

Najpopularniejsze narzędzia marketingu internetowego takie jak Facebook i Google Ads pozwalają skoncentrować się na konkretnych dzielnicach miasta. Działanie można posunąć o krok dalej, dzięki zastępowaniu treści – dobrać inne tło lub prezentera w zależności od regionu tak, aby odbiorcy poczuli, że reklama została przygotowana specjalnie dla nich.

Aby doprecyzować komunikat warto skorzystać z narzędzia testów A/B. Dzięki temu można na przykład sprawdzić czy na danym obszarze użytkownicy wolą kupować mniej droższych przedmiotów czy może chętniej korzystają z linków w mediach społecznościowych, choć nie ma to przełożenia na sprzedaż. Wyniki takich testów pomogą dopracować spersonalizowaną strategię marketingową dla danego grona odbiorców.

Sekcja tło

Stwórz z nami targetowaną kampanię Google Ads!

Marianna Płatek
Redaktor TechWarn, strony poświęconej cyberbezpieczeństwu i technologii. Uwielbia pisać, kocha swoją niezależność. Copywriterka i tłumaczka. Podróżniczka. Freelancerka, pełna pasji dla tego, co robi.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry