Weryfikacja Google Search Console – instrukcja A-Z
Jako eksperci SEO gorąco zachęcamy, aby dodać witrynę do Google Search Console. Taka weryfikacja niesie ze sobą multum niezawodnych korzyści:
- otrzymujemy dane, za które nie trzeba płacić,
- sprawdzenie stanu indeksacji to kilka kliknięć,
- możliwość wysłania do zaindeksowania nowych lub zmienionych treści,
- mamy dostęp do słów kluczowych, na które wyświetla się witryna w wyszukiwarce Google,
- wiemy ile razy użytkownik kliknął w nasz link,
- dostaniemy powiadomienie, gdy Google wykryje problemy na stronie,
- sprawdzimy kto linkuje do naszej strony.
Kto powinien korzystać z Search Console?
Wujek Google wie najlepiej – „Każdy właściciel witryny. Od laików po starych wyjadaczy, od nowicjuszy po specjalistów – Search Console jest dla każdego.” – Dokładnie! GSC to bardzo przydatne narzędzie, które jest wręcz niezbędne w dobie dzisiejszego Internetu. Nie weryfikując naszej strony skazujemy witrynę na wolniejszy rozwój. Jeżeli Google Search Console nie zostało jeszcze zaimplementowane to zapraszam na poradnik od A do Z.
Czego potrzebujemy do zaimplementowania Search Console?
Za chwilę przekonamy się, że to naprawdę proste. Jeżeli chcemy, aby Google przekazywało nam jakieś dane ze strony to musimy mu udowodnić, że jesteśmy właścicielami danego adresu. Dlatego przygotowane zostało kilka metod dzięki, którym jesteśmy w stanie się zweryfikować i zarazem zacząć analizować darmowe dane od naszych odwiedzających użytkowników.
Wdrażanie strony w Google Search Console
Zacznijmy od wejścia na adres URL: https://search.google.com/search-console/welcome.
W przypadku, gdy nie jesteśmy jeszcze zalogowani, Google poprosi nas o wybranie adresu e-mail i wpisanie hasła. Nie masz jeszcze konta e-mail w usłudze Google? Zerknij do artykułu – Jak założyć wizytówkę google moja firma, żeby dowiedzieć się jak założyć usługę Gmail. Teraz zastanówmy się, którą opcję powinniśmy wybrać: domena czy prefiks adresu URL?
Po krótce:
- Domena – Wybierając tę opcję, Google będzie nam przesyłać dane na temat wszystkich adresów URL znajdujących się w naszej domenie (obejmuje wszystkie subdomeny – m, www itp. oraz wiele protokołów http, https czy ftp)
- Prefiks adresu URL – Obejmuje tylko adresy URL z określonym prefiksem, w tym z protokołem (http/https). Jeśli chcemy, by usługa pasowała do dowolnego protokołu lub subdomeny (http, https, www., m. itp.), zamiast tej usługi dodamy usługę domeny.
Przykładowo, mamy kilka aktywnych wersji witryny – http, https, www – każdy adres URL musimy dodać wtedy jako osobną usługę tj: https://www.domena.pl – https://domena.pl – http://www.domena.pl – http://domena.pl
W naszym przypadku chcemy analizować wszystkie aspekty domeny i mieć pełen obraz co się dzieje z URL’ami w wyszukiwarce Google. Dlatego jeżeli mamy kilka aktywnych wersji witryny i chcemy, aby były one traktowane jako jedna usługa to zalecamy zrobić przekierowania 301 lub ustawić rel=”canonical” na wersję https://domena.pl. Dodatkowo uchronimy się przed duplikacją treści.
Mając na uwadze powyższe zajmiemy się prefiksem adresu URL. Jednakże, zanim do tego przejdziemy, omówimy szybko opcję dodania strony poprzez Domenę.

Potrzebujesz pomocy?
Weryfikowanie własności domeny za pomocą rekordu DNS
Ten rodzaj weryfikacji mimo, że brzmi skomplikowanie dla osób, które są początkujący wcale taki nie jest. Google udostępnia weryfikacyjny rekord TXT, który musimy dodać w ustawieniach DNS dostawcy hostingu domeny. Gdy Google wykryje ten rekord, własność domeny zostanie potwierdzona. I tyle!
Instrukcje dla poszczególnych dostawców hostingu – pod tym linkiem zorientujemy się jak wygląda weryfikacja u poszczególnych dostawców hostingu.
Weryfikacja własności za pomocą prefiksu adresu URL
Google daje nam cztery możliwe sposoby weryfikacji za pomocą prefiksu adresu URL:
- Przesłanie pliku HTML
- Tag HTML
- Kod śledzenia Google Analytics
- Menedżer tagów Google
Zajmiemy się dwoma z nich: plikiem i tagiem HTML. Są to najczęściej wykorzystywanie sposoby weryfikacji witryny.
- Przesłanie pliku HTML – polega na umieszczeniu w katalogu głównym na hostingu pliku HTML. Dla nazwy pliku nazwa.html będzie to https://domena.pl/nazwa.html
- Tag HTML – polega na wklejeniu do sekcji <head> witryny metatag’u, który ma taką budowę: <meta name=”google-site-verification” content=”kod weryfikacyjny” />. Pamiętajmy, żeby wkleić go przed pierwszą sekcją <body>.
Następnie po wykorzystaniu jednej z metod klikamy „weryfikuj” i gotowe!
Jeżeli potrzebujesz więcej informacji kliknij sprawdź w materiałach Google