Optymalizacja Feeda Produktowego Google

Natalia Dworniak
Natalia Dworniak
Archiwum 11.2016

Optymalizacja


Feeda Produktowego Google

Reklamy Produktowe Google AdWords wymagają od właścicieli sklepów e-commerce stworzenie pliku z listą produktów, powszechnie znanego jako feed produktowy. O samej idei reklam produktowych Google oraz o tworzeniu feeda produktowego dowiesz się z mojego wcześniejszego wpisu o kampaniach PLA. Dzisiaj chciałbym się jednak skupić na optymalizacjach pliku produktowego jak również odpowiedzieć na pytanie – jak stworzyć dobry feed produktowy.

Na jakiej podstawie Google ocenia, które produkty wyświetlają się w Reklamach Produktowych?

Musisz wiedzieć, że o tym, które produkty z Twojego sklepu e-commerce, ujęte w feedzie produktowym, wyświetlane są na stronie wyników wyszukiwania Google, nie do końca decyduje menadżer Twojego konta AdWords. Owszem, mamy wpływ na to jak grupować produkty i nadawać odpowiednim grupom wyższe lub niższe stawki za jedno kliknięcie (CPC). Jednakże, jako reklamodawcy nie mamy bezpośredniego wpływu na to jakie słowa kluczowe mają powodować wyświetlanie się danego produktu z Twojego feeda oraz jak będzie wyglądała reklama PLA. Kampanie produktowe różnią się tym zatem od standardowych reklam tekstowych AdWords, gdzie to menadżer dobiera słowa, które spowodują wyświetlenie adekwatnej reklamy.

W przypadku reklam produktowych, algorytmy Google oceniają na podstawie Twojego pliku produktowego czy dany produkt jest adekwatny do wyszukiwań użytkownika. Główną oceną braną pod uwagę jest występowanie słów kluczowych w nazwie produktu (w feedzie oznaczone jako title). I tutaj przechodzimy do szczególnie ważnej, podstawowej optymalizacji feeda produktowego. Należy na to zwrócić uwagę podczas tworzenia listy produktów na potrzeby Reklam Produktowych Google.

1. Nazwa produktu – title w feedzie

Nazwa Twojego produktu powinna zawierać słowa kluczowe, które będzie wyszukiwał użytkownik w Google – Twój potencjalny klient. Przechodząc do konkretnego przykładu: jeśli posiadasz w ofercie drewniane, białe biurko, średnio znanej marki własnej XYZ, błędem będzie jeśli w feedzie jako nazwę produktu podasz „Biurko XYZ”. Taki tytuł jest zbyt ogólny. Jeśli marka jest słabo znana połóż na nią mniejszy nacisk i zawsze staraj się tworzyć title, które będzie zawierało wartościowe słowa kluczowe. W takim wypadku polecam zastosować tytuł: „Białe Biurko Drewniane XYZ”. Pamiętaj też, że title może mieć maksymalnie 150 znaków. Jednak, im krócej tym lepiej. Jak widzisz na poniższym zrzucie reklam, liczba znaków jest mocno ograniczona i jest znacznie krótsza niż 150.

optymalziacja feed google

Widzisz w powyższym przykładzie „Biurko Basic+”? Jest to typowy błąd reklamodawcy – tytuł jest zbyt ogólny. Ja szukam białego, drewnianego biurka i mocno wątpliwe, że kliknę w biurko, które nie odpowiada moim wyszukiwaniom. W ten sposób reklamodawca zdobywa wyświetlenia, ale mało kliknięć, a to prowadzi do znacznie niższego CTR (współczynnika kliknięć w reklamy), a Google wkrótce oceni reklamę jako słabą jakościowo. Wiesz jaki jest pełny title biurka Actiona? „Actona Biurko Neptun – H000015374” – co za strata miejsca na istotne słowa kluczowe… Wątpię, aby numer seryjny był istotny dla użytkownika.

Nazwa – title produktu jest szczególnie istotna w feedzie, dlatego pozwolę sobie zwrócić uwagę na jeszcze jeden, częsty błąd twórców pliku produktowego na potrzeby PLA. Mając szeroką gamę produktów możesz lepiej wykorzystywać potencjał reklam produktowych, stosując różne słowa kluczowe w tytułach. Załóżmy, że sprzedajesz czapki z daszkiem dla dzieci. W sklepie masz dostępnych 50 czapek. Nie idź na łatwiznę i postaraj się nie nazywać wszystkich 50 czapek tytułem: Czapka z daszkiem zielona, następna nazwa taka sama, ale kolor inny, czyli Czapka z daszkiem różowa, Czapka z daszkiem niebieska itd. Mając możliwości stosowania różnych słów, warto to wykorzystać. Twórz przykładowe, różne kombinacje tytułów: Czapka z daszkiem dla dzieci, Dziecięca czapka z daszkiem, Czapeczka z daszkiem i dodatkowo kombinacje z kolorami. Tym sposobem rozszerzasz swoją listę słów kluczowych w feedzie i możliwości reklamowe w PLAs.

2. Opis produktu w feedzie produktowym – description

Opis może mieć do 5000 znaków. Co ciekawe, nie jest on widoczny dla użytkowników wyszukiwarki Google. Łatwo się zatem domyślić, że opis stanowi dla algorytmów Google instrukcje dotyczące produktów i ich przypisywania do słów wyszukiwanych przez użytkowników. Nie znaczy to, że opis ma zawierać tylko i wyłącznie listę słów kluczowych. Stwórz opis zgodny z opisem na stronie docelowej, stronie produktu.

Jak zaleca Google: „W opisie nie stosuj promocyjnych haseł w stylu „darmowa dostawa”, nie pisz całości wielkimi literami i nie używaj wymyślnych obcych znaków. Mają się w nim znaleźć tylko informacje o produkcie. Nie podawaj linków do swojego sklepu, informacji handlowych, informacji dotyczących konkurencji, innych produktów lub akcesoriów.” (źródło: https://support.google.com/adwords/answer/7052112?hl=pl) ALE, stosuj tam różne słowa kluczowe, które ułatwią wyświetlenie reklamy produktowej Twojemu potencjalnemu klientowi. Czyli dla wspomnianego już, przykładowego białego, drewnianego biurka proponuję opis: „Biurko drewniane białe. Nowoczesne, industrialne biurko drewniane w kolorze białym. Świetne do wnętrz ciepłych i surowych. Biurko drewniane białe do biura, ale także idealne drewniane biurko białe do domu. Solidnie wykonane biurko z drewna naturalnego. Lakierowane biurko w kolorze białym.”. Taki opis jest nasycony słowami kluczowymi i niezbyt przyjemny do czytania, ale użytkownik go nie widzi – widzi go tylko robot Google.

3. Linki do zdjęcia produktu – image link

Nie wiemy dokładnie czy linki do zdjęć w feedzie produktowym mają bezpośrednie przełożenie na jakości reklam lub pozycje reklam PLA. Sugerowałbym jednak stosowanie także w nazwach zdjęć słów kluczowych, które odpowiednio opisują Twój produkt. Nawet jeśli nie wpłynie to na Reklamy Produktowe Google to na pewno poprawisz swoje organiczne pozycjonowanie, szczególnie w grafikach Google. Postaraj się zatem wyeliminować linki typu img1241551.jpg , a stosuj słowa kluczowe np. biurko-drewniane-biale.jpg

4. Typ produktu – product type

Kategoria produktu w feedzie jest wymagana i musi być wybrana spośród tych narzuconych przez Google (tutaj możesz pobrać pełną lista dostępnych kategorii w Google Merchant Center), ale nie jest wymagany typ produktu. Zalecam jednakże uzupełnianie także tego atrybutu dla lepszego celowania reklamami. Uzupełnione typy produktu pozwolą także nam, menadżerom Twojego konta Google AdWords lepiej dzielić kampanie i stosować wyższe budżety lub wyższe stawki za kliknięcie na produkty bardziej dochodowe. Wówczas łatwo wykonamy operację zwiększenia nacisku na droższe biurka niż tańsze taborety.
Istotne jest oczywiście też to, że ponownie algorytmy Google dostaną od Ciebie lepsze wskazówki, lepiej ocenią jakość twojego feeda i reklamy produktowej i wyświetlą reklamę na odpowiednie zapytania. Pamiętaj, aby podawać pełne nazwy kategorii. Nie podajemy zatem kategorii „Biurka” tylko Dom > Meble > Biurka > Biurka Drewniane. Na ten atrybut możesz wykorzystać maksymalnie 750 znaków.

5. Atrybuty dodatkowe w feedzie – kolor, płeć, materiał, wzór, rozmiar, grupa wiekowa

Wymienione wyżej atrybuty są opcjonalne, przynajmniej na razie. W niektórych krajach są one już wymagane dla produktów odzieżowych. Dla Ciebie jest to jednak kolejna okazja, aby podrzucić robotom Googla kilka dobrych wskazówek, które pomogą lepiej targetować Twoje reklamy produktowe. Staranniejsze wypełnienie feeda i skorzystanie z szerszej gamy atrybutów, które podsuwa nam Google powinno przekładać się na jakość reklam produktowych, wyższe CTR i niższe CPC.

Reklamy Produktowe Google to podstawa dla sklepów e-commerce

Reklamy PLA w wyszukiwarce Google są moim zdaniem podstawą reklamy w wyszukiwarce sklepów e-commerce. Jako właściciel lub menadżer sklepu musisz jednak pamiętać, że główna jakość reklamy produktowej jest w głównej mierze tworzona na poziomie listy produktów (feeda). Twój menadżer konta łatwiej będzie mógł optymalizować kampanie PLA jeśli dostarczysz mu w pliku produktowym niezbędne atrybuty. Występowanie odpowiednich słów kluczowych w tytułach/nazwach produktów i opisach pomoże algorytmom Google lepiej ocenić do kogo ma trafiać Twoja reklama i na jakie słowa kluczowe powinna wyświetlać się reklama produktowa w wyszukiwarce Google.

Natalia Dworniak
SEM Specialist. Absolwentka Europeistyki Na Politechnice Gdańskiej i Romanistyki na Uniwersytecie Gdańskim. Pasjonatka social media. Swój wolny czas poświęca projektom DIY oraz kuchni wegańskiej.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads
(AdWords), aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991