Raport: Udział zapytań mobilnych w branży e-commerce

Krzysztof Marzec
Krzysztof Marzec
Archiwum 05.2015
 

Sposób w jaki wyszukujemy informacje zmienia się cały czas. Stale rosnąca część użytkowników Internetu przegląda strony z komórki i dokonuje z niej zakupów. Wiele biznesów jednak o tym nie wie i nie rozumie po co im strona mobilna czy kampania marketingu w mobile. Postanowiłem przygotować prosty raport, który obrazuje jak duży udział mają obecnie wyszukiwania mobilne, czyli ze smartfonów i tabletów.

Metodologia:
Wybrałem w miarę losowe, subiektywnie dobrane słowa kluczowe mogące być powiązane z intencją dokonania zakupów z kilku działów oraz działu ogólnego. Narzędzie Planer Słów Kluczowych w Google AdWords dostarcza dane o ilości wyszukiwań – porównałem zatem jaki procent użytkowników wyszukiwało dane słowo z urządzeń mobilnych w styczniu 2013 a jaki procent w styczniu 2014. Dla każdego ze słów wykres niebieski obrazuje dane za styczeń 2015, a wykres pomarańczowy za styczeń 2014. Porównanie miesiąc do miesiąca oraz uniezależnienie danych od faktycznej ilości samych zapytań pozwala sądzić, że dane są w miarę wiarygodne.

W branży elektroniki widać bardzo duże wzrosty udziału zapytań mobilnych. Wynika to z kilku powodów, ale głównym jest zjawisko porównywania cen w sklepach stacjonarnych. Jeśli użytkownik jest zainteresowany elektroniką, jest również duża szansa, że już teraz korzysta z nowych urządzeń. Sklep sprzedający tablety, który nie działa dobrze na tablecie to zły pomysł 😉


 

W branży odzieżowej zapytania mobilne rosną bardzo szybko. Smartfon/tablet służy do zapełniania szafy nawet na 20-25% wszystkich zapytań do Google.



 

Meble przez Internet to nic nowego, ale szukanie mebli ze smatfona i wyposażanie mieszkania na tablecie w 215 roku nikogo już nie powinno dziwić.

 

 

Już 33% osób szuka pierścionka zaręczynowego korzystając ze smartfona lub tabletu. Obrączki wybieramy razem, na większym ekranie, ale i tak 20% osób wyszukuje  obrączki w mobile.

 

[sociallocker id=4628]

 

 



W tej kategorii zgrupowaliśmy słowa pozostałe. Wysoki poziom zapytań dla niektórych z tych słów wynika z faktu, że chodzi również o lokalne wyszukiwanie sklepów stacjonarnych. Kwiaty, książki i zabawki coraz chętniej wyszukujemy w mobile.

[/sociallocker]


 

O komentarz poprosiliśmy kilku ekspertów branżowych:

Katarzyna Dworzyńska Dworzynska.com

Wzrost zapytań z urządzeń mobilnych nikogo nie powinien już dziwić. Użytkownicy smartfonów coraz częściej przekonują się o tym, że surfowanie po mobilnym internecie jest szybsze, sprawniejsze i po prostu wygodniejsze. Ułatwia je chociażby ostatnia zmiana algorytmu Google, która faworyzuje strony zoptymalizowane pod mobile. W takim środowisku, gdzie w większości trafiamy na czytelny, przejrzysty content przeglądanie mobilnego internetu to czysta przyjemność.

Robert Rachwał – MobileTrends.pl

Użytkownicy coraz częściej i chętniej korzystają z urządzeń mobilnych w celu wyszukiwania informacji. Świadczą o tym nie tylko wykresy prezentowane w raporcie – wystarczy spojrzeć na osoby podróżujące komunikacją miejską czy spacerujące po parku – wiele z nich wpatrzonych jest w ekrany swoich urządzeń. Pokazuje to jak ważne jest dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, dziś wersja mobilna czy responsywna to konieczność. Na dodatek ostatnio Google wprowadziło zmiany w algorytmie wyszukiwania – strony nie posiadające swoich mobilnych odpowiedników stracą swoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Kanał mobile ma dzisiaj coraz większe znaczenie.

Paweł Gontarek – Zgred.pl

Wzrost ruchu mobilnego jest nieunikniony. Według ostatnich danych w Polsce mamy blisko 56 milionów telefonów komórkowych z czego około 80% to smartfony. Doliczając do tego tablety wzrost ruchu z urządzeń mobilnych w stosunku do ruchu z desktopów jest po prostu nieunikniony. Przedstawione wykresy dobitnie wskazują na blisko dwukrotny wzrost ruchu mobilnego w ujęciu rok do roku. Największy skok można jednak zaobserwować w branżach „odzież, buty, bielizna”, „meble” oraz w „biżuterii”, w których to skok jest trzykrotny. Co ciekawe blisko 78% smartfonów i tabletów jest opartych o system Android, ok 13% to IOs – i właśnie użytkownicy IOs zaczynają generować zakupy przy użyciu urządzeń mobilnych (IPADy). Rozwój rynku mobilnego wraz z ostatnimi zmianami poczynionymi chociażby przez firmę Google powoduje, że warto dostosować swoje strony dla użytkownika korzystającego z urządzeń moblinych.

 Marek Bicz – Waynet.pl

W sklepach internetowych z którymi współpracujemy obserwujemy wyraźny trend – wzrost ilości zamówień składanych z urządzeń mobilnych względem roku 2014. Rekordowy wynik to wzrost o 180%. Najczęściej jednak współczynnik konwersji e-commerce jest niższy dla smartfonów i tabletów niż dla urządzeń desktopowych. Użytkownicy korzystający z urządzeń przenośnych mają problemy z formularzem składania zamówienia oraz płatnościami. Zadbanie o poprawne wyświetlanie e-sklepu dla tej grupy klientów – wykorzystanie technologii Responsive Web Design poprawia sytuację. Prawdziwy przełom może nastąpić dopiero gdy świadomość użytkowników o możliwości korzystania z aplikacji do płatności mobilnych również wzrośnie.

Szymon Słowik – MarketingMobilny.pl SMSAPI.pl

Liczba użytkowników urządzeń mobilnych stale rośnie, przy czym obserwujemy coraz większe grono internautów, których można określić jako Mobile-Only Users. Jednocześnie dynamicznie maleje liczba osób korzystających z sieci wyłącznie przy użyciu komputerów stacjonarnych i laptopów (zobacz: przykład). W związku z powyższym praktycznie każdy, kto posiada stronę internetową, powinien być przygotowany na przyjęcie użytkowników mobilnych. Nawet jeśli przy sporym ruchu z mobile nie widzimy jeszcze dużego wolumenu sprzedaży, to warto wziąć pod uwagę, że postępuje zjawisko multiscreeningu i wielu użytkowników finalizuje transkacje na komputerze, lecz informacji o produkcie szuka wcześniej w mediach społecznościowych i wyszukiwarce przy użyciu smartfona.

Tomasz Tybon – Shoper.pl

Jeszcze w 2013 roku Gemius informował, że urządzenia mobilne w polskich domach generowały 8 procent odwiedzin. Dziś już wiemy, że były to tylko niewinne podchody do ery mobile – jej prawdziwa dominacja jest dopiero przed nami. Ale też bliżej, niż mogłoby się niektórym wydawać.

„Na rynek wchodzi pokolenie konsumentów wychowanych na internecie od kołyski i korzystających z niego w zupełnie inny sposób niż współcześni 30-latkowie” – jak słusznie podkreślał Krzysztof Krawczyk Prezes Zarządu Dreamcommerce S.A.

Popularność mobilnej sprzedaży rośnie z roku na rok razem z nimi. Już niebawem wałkowane od kilku lat prognozy, że w branży e-commerce „zaczyna się era mobile”, rzeczywiście przestaną być tylko w kółko powtarzanymi, pustymi tezami. To się wydarzy naprawdę. Wskazują na to i ostatnie badania, i opinie samych użytkowników smartfonów oraz tabletów, coraz chętniej sięgających po oferujące więcej możliwości zakupowe aplikacje.

Chcesz wziąć udział w kolejnym raporcie ? Masz sugestię słów kluczowych lub tematów do analizy? Napisz do mnie na krzysztof.marzec@devagroup.pl
Krzysztof Marzec
CEO, Co-Founder. Specjalista SEM, Certyfikowany Trener Google Ads oraz Certyfikowany Specjalista Ads i Analytics. Przygodę z SEO zaczął w 2005 roku. Kieruje DevaGroup, stworzył i był wieloletnim szefem działu SEO Interia.pl. Prowadzi szkolenia i wykłady m.in. w Akademii Google Partners czy na Uniwersytecie Jagiellońskim. W wolnych chwilach.. moment, mam 3-kę małych dzieci, nie mam wolnych chwil. Czemu piszę tę notkę w 3ciej osobie? Ktoś to w ogóle czyta?...

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (3 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry