Raport: Udział zapytań mobilnych w branży e-commerce

Krzysztof Marzec
Krzysztof Marzec
Archiwum 05.2015

Sposób w jaki wyszukujemy informacje zmienia się cały czas. Stale rosnąca część użytkowników Internetu przegląda strony z komórki i dokonuje z niej zakupów. Wiele biznesów jednak o tym nie wie i nie rozumie po co im strona mobilna czy kampania marketingu w mobile. Postanowiłem przygotować prosty raport, który obrazuje jak duży udział mają obecnie wyszukiwania mobilne, czyli ze smartfonów i tabletów.

Metodologia:
Wybrałem w miarę losowe, subiektywnie dobrane słowa kluczowe mogące być powiązane z intencją dokonania zakupów z kilku działów oraz działu ogólnego. Narzędzie Planer Słów Kluczowych w Google AdWords dostarcza dane o ilości wyszukiwań – porównałem zatem jaki procent użytkowników wyszukiwało dane słowo z urządzeń mobilnych w styczniu 2013 a jaki procent w styczniu 2014. Dla każdego ze słów wykres niebieski obrazuje dane za styczeń 2015, a wykres pomarańczowy za styczeń 2014. Porównanie miesiąc do miesiąca oraz uniezależnienie danych od faktycznej ilości samych zapytań pozwala sądzić, że dane są w miarę wiarygodne.

W branży elektroniki widać bardzo duże wzrosty udziału zapytań mobilnych. Wynika to z kilku powodów, ale głównym jest zjawisko porównywania cen w sklepach stacjonarnych. Jeśli użytkownik jest zainteresowany elektroniką, jest również duża szansa, że już teraz korzysta z nowych urządzeń. Sklep sprzedający tablety, który nie działa dobrze na tablecie to zły pomysł 😉


 

W branży odzieżowej zapytania mobilne rosną bardzo szybko. Smartfon/tablet służy do zapełniania szafy nawet na 20-25% wszystkich zapytań do Google.



 

Meble przez Internet to nic nowego, ale szukanie mebli ze smatfona i wyposażanie mieszkania na tablecie w 215 roku nikogo już nie powinno dziwić.

 

 

Już 33% osób szuka pierścionka zaręczynowego korzystając ze smartfona lub tabletu. Obrączki wybieramy razem, na większym ekranie, ale i tak 20% osób wyszukuje  obrączki w mobile.

 

 

 



W tej kategorii zgrupowaliśmy słowa pozostałe. Wysoki poziom zapytań dla niektórych z tych słów wynika z faktu, że chodzi również o lokalne wyszukiwanie sklepów stacjonarnych. Kwiaty, książki i zabawki coraz chętniej wyszukujemy w mobile.


 

O komentarz poprosiliśmy kilku ekspertów branżowych:

Katarzyna Dworzyńska Dworzynska.com

Wzrost zapytań z urządzeń mobilnych nikogo nie powinien już dziwić. Użytkownicy smartfonów coraz częściej przekonują się o tym, że surfowanie po mobilnym internecie jest szybsze, sprawniejsze i po prostu wygodniejsze. Ułatwia je chociażby ostatnia zmiana algorytmu Google, która faworyzuje strony zoptymalizowane pod mobile. W takim środowisku, gdzie w większości trafiamy na czytelny, przejrzysty content przeglądanie mobilnego internetu to czysta przyjemność.

Robert Rachwał – MobileTrends.pl

Użytkownicy coraz częściej i chętniej korzystają z urządzeń mobilnych w celu wyszukiwania informacji. Świadczą o tym nie tylko wykresy prezentowane w raporcie – wystarczy spojrzeć na osoby podróżujące komunikacją miejską czy spacerujące po parku – wiele z nich wpatrzonych jest w ekrany swoich urządzeń. Pokazuje to jak ważne jest dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, dziś wersja mobilna czy responsywna to konieczność. Na dodatek ostatnio Google wprowadziło zmiany w algorytmie wyszukiwania – strony nie posiadające swoich mobilnych odpowiedników stracą swoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Kanał mobile ma dzisiaj coraz większe znaczenie.

Paweł Gontarek – Zgred.pl

Wzrost ruchu mobilnego jest nieunikniony. Według ostatnich danych w Polsce mamy blisko 56 milionów telefonów komórkowych z czego około 80% to smartfony. Doliczając do tego tablety wzrost ruchu z urządzeń mobilnych w stosunku do ruchu z desktopów jest po prostu nieunikniony. Przedstawione wykresy dobitnie wskazują na blisko dwukrotny wzrost ruchu mobilnego w ujęciu rok do roku. Największy skok można jednak zaobserwować w branżach „odzież, buty, bielizna”, „meble” oraz w „biżuterii”, w których to skok jest trzykrotny. Co ciekawe blisko 78% smartfonów i tabletów jest opartych o system Android, ok 13% to IOs – i właśnie użytkownicy IOs zaczynają generować zakupy przy użyciu urządzeń mobilnych (IPADy). Rozwój rynku mobilnego wraz z ostatnimi zmianami poczynionymi chociażby przez firmę Google powoduje, że warto dostosować swoje strony dla użytkownika korzystającego z urządzeń moblinych.

 Marek Bicz – Waynet.pl

W sklepach internetowych z którymi współpracujemy obserwujemy wyraźny trend – wzrost ilości zamówień składanych z urządzeń mobilnych względem roku 2014. Rekordowy wynik to wzrost o 180%. Najczęściej jednak współczynnik konwersji e-commerce jest niższy dla smartfonów i tabletów niż dla urządzeń desktopowych. Użytkownicy korzystający z urządzeń przenośnych mają problemy z formularzem składania zamówienia oraz płatnościami. Zadbanie o poprawne wyświetlanie e-sklepu dla tej grupy klientów – wykorzystanie technologii Responsive Web Design poprawia sytuację. Prawdziwy przełom może nastąpić dopiero gdy świadomość użytkowników o możliwości korzystania z aplikacji do płatności mobilnych również wzrośnie.

Szymon Słowik – MarketingMobilny.pl SMSAPI.pl

Liczba użytkowników urządzeń mobilnych stale rośnie, przy czym obserwujemy coraz większe grono internautów, których można określić jako Mobile-Only Users. Jednocześnie dynamicznie maleje liczba osób korzystających z sieci wyłącznie przy użyciu komputerów stacjonarnych i laptopów (zobacz: przykład). W związku z powyższym praktycznie każdy, kto posiada stronę internetową, powinien być przygotowany na przyjęcie użytkowników mobilnych. Nawet jeśli przy sporym ruchu z mobile nie widzimy jeszcze dużego wolumenu sprzedaży, to warto wziąć pod uwagę, że postępuje zjawisko multiscreeningu i wielu użytkowników finalizuje transkacje na komputerze, lecz informacji o produkcie szuka wcześniej w mediach społecznościowych i wyszukiwarce przy użyciu smartfona.

Tomasz Tybon – Shoper.pl

Jeszcze w 2013 roku Gemius informował, że urządzenia mobilne w polskich domach generowały 8 procent odwiedzin. Dziś już wiemy, że były to tylko niewinne podchody do ery mobile – jej prawdziwa dominacja jest dopiero przed nami. Ale też bliżej, niż mogłoby się niektórym wydawać.

„Na rynek wchodzi pokolenie konsumentów wychowanych na internecie od kołyski i korzystających z niego w zupełnie inny sposób niż współcześni 30-latkowie” – jak słusznie podkreślał Krzysztof Krawczyk Prezes Zarządu Dreamcommerce S.A.

Popularność mobilnej sprzedaży rośnie z roku na rok razem z nimi. Już niebawem wałkowane od kilku lat prognozy, że w branży e-commerce „zaczyna się era mobile”, rzeczywiście przestaną być tylko w kółko powtarzanymi, pustymi tezami. To się wydarzy naprawdę. Wskazują na to i ostatnie badania, i opinie samych użytkowników smartfonów oraz tabletów, coraz chętniej sięgających po oferujące więcej możliwości zakupowe aplikacje.

Chcesz wziąć udział w kolejnym raporcie ? Masz sugestię słów kluczowych lub tematów do analizy? Napisz do mnie na krzysztof.marzec@devagroup.pl
Krzysztof Marzec
CEO, Co-Founder. Specjalista SEM, Certyfikowany Trener AdWords oraz Certyfikowany Specjalista AdWords i Analytics. Przygodę z SEO zaczął w 2005 roku. Kieruje DevaGroup, stworzył i był wieloletnim szefem działu SEO Interia.pl. Prowadzi szkolenia i wykłady m.in. w Akademii Google Partners czy na Uniwersytecie Jagiellońskim. W wolnych chwilach.. moment, mam 3-kę małych dzieci, nie mam wolnych chwil. Czemu piszę tę notkę w 3ciej osobie? Ktoś to w ogóle czyta?...

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (1 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta AdWords,
aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii AdWords

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991