Sposób w jaki wyszukujemy informacje zmienia się cały czas. Stale rosnąca część użytkowników Internetu przegląda strony z komórki i dokonuje z niej zakupów. Wiele biznesów jednak o tym nie wie i nie rozumie po co im strona mobilna czy kampania marketingu w mobile. Postanowiłem przygotować prosty raport, który obrazuje jak duży udział mają obecnie wyszukiwania mobilne, czyli ze smartfonów i tabletów.
Metodologia:
Wybrałem w miarę losowe, subiektywnie dobrane słowa kluczowe mogące być powiązane z intencją dokonania zakupów z kilku działów oraz działu ogólnego. Narzędzie Planer Słów Kluczowych w Google AdWords dostarcza dane o ilości wyszukiwań – porównałem zatem jaki procent użytkowników wyszukiwało dane słowo z urządzeń mobilnych w styczniu 2013 a jaki procent w styczniu 2014. Dla każdego ze słów wykres niebieski obrazuje dane za styczeń 2015, a wykres pomarańczowy za styczeń 2014. Porównanie miesiąc do miesiąca oraz uniezależnienie danych od faktycznej ilości samych zapytań pozwala sądzić, że dane są w miarę wiarygodne.
W branży elektroniki widać bardzo duże wzrosty udziału zapytań mobilnych. Wynika to z kilku powodów, ale głównym jest zjawisko porównywania cen w sklepach stacjonarnych. Jeśli użytkownik jest zainteresowany elektroniką, jest również duża szansa, że już teraz korzysta z nowych urządzeń. Sklep sprzedający tablety, który nie działa dobrze na tablecie to zły pomysł 😉
W branży odzieżowej zapytania mobilne rosną bardzo szybko. Smartfon/tablet służy do zapełniania szafy nawet na 20-25% wszystkich zapytań do Google.
Meble przez Internet to nic nowego, ale szukanie mebli ze smatfona i wyposażanie mieszkania na tablecie w 215 roku nikogo już nie powinno dziwić.
Już 33% osób szuka pierścionka zaręczynowego korzystając ze smartfona lub tabletu. Obrączki wybieramy razem, na większym ekranie, ale i tak 20% osób wyszukuje obrączki w mobile.
[sociallocker id=4628]
W tej kategorii zgrupowaliśmy słowa pozostałe. Wysoki poziom zapytań dla niektórych z tych słów wynika z faktu, że chodzi również o lokalne wyszukiwanie sklepów stacjonarnych. Kwiaty, książki i zabawki coraz chętniej wyszukujemy w mobile.
[/sociallocker]
O komentarz poprosiliśmy kilku ekspertów branżowych:
Katarzyna Dworzyńska Dworzynska.com
Wzrost zapytań z urządzeń mobilnych nikogo nie powinien już dziwić. Użytkownicy smartfonów coraz częściej przekonują się o tym, że surfowanie po mobilnym internecie jest szybsze, sprawniejsze i po prostu wygodniejsze. Ułatwia je chociażby ostatnia zmiana algorytmu Google, która faworyzuje strony zoptymalizowane pod mobile. W takim środowisku, gdzie w większości trafiamy na czytelny, przejrzysty content przeglądanie mobilnego internetu to czysta przyjemność.
Robert Rachwał – MobileTrends.pl
Użytkownicy coraz częściej i chętniej korzystają z urządzeń mobilnych w celu wyszukiwania informacji. Świadczą o tym nie tylko wykresy prezentowane w raporcie – wystarczy spojrzeć na osoby podróżujące komunikacją miejską czy spacerujące po parku – wiele z nich wpatrzonych jest w ekrany swoich urządzeń. Pokazuje to jak ważne jest dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, dziś wersja mobilna czy responsywna to konieczność. Na dodatek ostatnio Google wprowadziło zmiany w algorytmie wyszukiwania – strony nie posiadające swoich mobilnych odpowiedników stracą swoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Kanał mobile ma dzisiaj coraz większe znaczenie.
Paweł Gontarek – Zgred.pl
Wzrost ruchu mobilnego jest nieunikniony. Według ostatnich danych w Polsce mamy blisko 56 milionów telefonów komórkowych z czego około 80% to smartfony. Doliczając do tego tablety wzrost ruchu z urządzeń mobilnych w stosunku do ruchu z desktopów jest po prostu nieunikniony. Przedstawione wykresy dobitnie wskazują na blisko dwukrotny wzrost ruchu mobilnego w ujęciu rok do roku. Największy skok można jednak zaobserwować w branżach „odzież, buty, bielizna”, „meble” oraz w „biżuterii”, w których to skok jest trzykrotny. Co ciekawe blisko 78% smartfonów i tabletów jest opartych o system Android, ok 13% to IOs – i właśnie użytkownicy IOs zaczynają generować zakupy przy użyciu urządzeń mobilnych (IPADy). Rozwój rynku mobilnego wraz z ostatnimi zmianami poczynionymi chociażby przez firmę Google powoduje, że warto dostosować swoje strony dla użytkownika korzystającego z urządzeń moblinych.
Marek Bicz – Waynet.pl
W sklepach internetowych z którymi współpracujemy obserwujemy wyraźny trend – wzrost ilości zamówień składanych z urządzeń mobilnych względem roku 2014. Rekordowy wynik to wzrost o 180%. Najczęściej jednak współczynnik konwersji e-commerce jest niższy dla smartfonów i tabletów niż dla urządzeń desktopowych. Użytkownicy korzystający z urządzeń przenośnych mają problemy z formularzem składania zamówienia oraz płatnościami. Zadbanie o poprawne wyświetlanie e-sklepu dla tej grupy klientów – wykorzystanie technologii Responsive Web Design poprawia sytuację. Prawdziwy przełom może nastąpić dopiero gdy świadomość użytkowników o możliwości korzystania z aplikacji do płatności mobilnych również wzrośnie.
Szymon Słowik – MarketingMobilny.pl SMSAPI.pl
Liczba użytkowników urządzeń mobilnych stale rośnie, przy czym obserwujemy coraz większe grono internautów, których można określić jako Mobile-Only Users. Jednocześnie dynamicznie maleje liczba osób korzystających z sieci wyłącznie przy użyciu komputerów stacjonarnych i laptopów (zobacz: przykład). W związku z powyższym praktycznie każdy, kto posiada stronę internetową, powinien być przygotowany na przyjęcie użytkowników mobilnych. Nawet jeśli przy sporym ruchu z mobile nie widzimy jeszcze dużego wolumenu sprzedaży, to warto wziąć pod uwagę, że postępuje zjawisko multiscreeningu i wielu użytkowników finalizuje transkacje na komputerze, lecz informacji o produkcie szuka wcześniej w mediach społecznościowych i wyszukiwarce przy użyciu smartfona.
Tomasz Tybon – Shoper.pl
Jeszcze w 2013 roku Gemius informował, że urządzenia mobilne w polskich domach generowały 8 procent odwiedzin. Dziś już wiemy, że były to tylko niewinne podchody do ery mobile – jej prawdziwa dominacja jest dopiero przed nami. Ale też bliżej, niż mogłoby się niektórym wydawać.
„Na rynek wchodzi pokolenie konsumentów wychowanych na internecie od kołyski i korzystających z niego w zupełnie inny sposób niż współcześni 30-latkowie” – jak słusznie podkreślał Krzysztof Krawczyk Prezes Zarządu Dreamcommerce S.A.Popularność mobilnej sprzedaży rośnie z roku na rok razem z nimi. Już niebawem wałkowane od kilku lat prognozy, że w branży e-commerce „zaczyna się era mobile”, rzeczywiście przestaną być tylko w kółko powtarzanymi, pustymi tezami. To się wydarzy naprawdę. Wskazują na to i ostatnie badania, i opinie samych użytkowników smartfonów oraz tabletów, coraz chętniej sięgających po oferujące więcej możliwości zakupowe aplikacje.