Relacja z Crash Mondays 87: Współpraca z mediami & PR

Relacja z Crash Mondays 87: Współpraca z mediami & PR

Relacja z Crash Mondays 87:
Współpraca z mediami & PR

W miniony poniedziałek 19 sierpnia w krakowskim Hevre odbyło się 87 już spotkanie branży marketingowej i PR-owej. W nieformalnej atmosferze uczestnicy mieli okazję posłuchać 4 prelekcji dotyczących współpracy z mediami czy wyzwań nowoczesnego Public Relations. Nie zabrakło też miejsca na zaangażowanie publiczności dzięki sesjom Q&A oraz konkursów z nagrodami.

Co oznacza bycie PR-owcem w świecie zdominowanym przez social media?

Jako pierwsza na crashowej scenie wystąpiła Urszula Podraza z tematem „Czy media relations są jeszcze potrzebne?”. To ważne pytanie, szczególnie w czasach, gdy coraz więcej czasu spędzamy w mediach społecznościowych kosztem mediów tradycyjnych. Czy aby na pewno? Kiedyś głównym zadaniem PR-owca było przygotowywanie notek prasowych i budowanie zasięgu marki. Obecnie to ostatnie przejęły social media.

Do czego w takim razie wykorzystać media tradycyjne? Mimo rosnącej siły mediów społecznościowych media instytucjonalne nadal odgrywają ważną rolę – w badaniach zajmują najwyższe miejsce jako najbardziej wiarygodne źródło informacji (źródło: SW research dla RP.pl). Media tradycyjne nadają „szlachetności” informacjom, dają wartość (bo skoro informacja pojawia się w mediach głównego nurtu, to oznacza, że jest istotna). W domach mediowych czy agencjach prasowych nadal kładzie się nacisk na weryfikację informacji, co również wpływa na wiarygodność publikowanych artykułów.

Ważne jest, aby pamiętać o relacyjności, kiedy mowa o media relations. To właśnie dialog i dwustronność komunikacji na linii specjalista PR – dziennikarz zapewnia udaną współpracę.

crash mondays 87

Praktyczny poradnik, jak zaistnieć w mediach

Kolejna na scenę wkroczyła Aga Pałka, która opowiedziała o tym jak promować startupy w prasie, czyli o PR-owym DIY przy niskim budżecie. Podczas swojego wystąpienia Aga podzieliła się praktycznymi wskazówkami na temat budowania relacji z mediami. Jak dotrzeć ze swoją informacją do mediów? Warto zacząć od dobrze przemyślanej kampanii outreachowej – przygotuj wcześniej taki artykuł, jak sama chciałabyś przeczytać, zadbaj o materiały dla dziennikarzy, napisz notatkę prasową, a na koniec roześlij swój pitch.

Dobra notatka prasowa powinna zawierać takie informacje jak: co się wydarzyło/co się dzieje, dlaczego jest to ważne dla potencjalnego czytelnika oraz co zrobić, aby dowiedzieć się więcej w tym temacie (np. skontaktować się z właścicielem danego biznesu czy specjalistą). Ważne, aby z informacją trafić do grupy docelowej, czyli do dziennikarzy, którzy piszą na dane tematy, „siedzą” w branży, na której nam zależy.

Wyzwaniem jest również stworzenie ciekawych treści w świecie przesytu informacji. Tutaj z pomocą może przyjść nam Google i Google News, w którym warto sprawdzić słowa kluczowe związane z naszym biznesem i nagłówki, jakie przyciągają. W tworzonych treściach warto postawić na emocje i ludzkie podejściebiznes o ludzkiej twarzy będzie zdecydowanie bardziej przystępny. Na koniec nie zapomnij o klątwie wiedzy – do czytelników mów prostym językiem, korzystaj z porównań.

Pamiętaj, że w mediach walutą jest czas – szybkość reakcji, responsywność i szacunek do czasu dziennikarza i odbiorcy to odpowiedni przepis na medialny debiut.

startup promocja w prasie artykul

Wizerunek szpitala – czy to jest potrzebne?

Po krótkiej przerwie na scenę wkroczył Adam Szczypczyk, aby opowiedzieć o kulisach pracy PR-owca w Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym w Krakowie. Myślę, że budowanie wizerunku instytucji publicznych jak szpital nie jest pierwszym skojarzeniem, kiedy myślimy o Public Relations, dlatego warto zdać sobie sprawę, na co wpływ ma dobrze prowadzony PR szpitala. Wiąże się to z pozycjonowaniem szpitala wśród lokalnej społeczności, zwiększeniem zaufania, budowaniem pożądanego wizerunku oraz wsparciem w pozyskiwaniu nowych środków na rozwój placówki.

Rola PR-owca w szpitalu jest bardzo szeroka. Do jego zadań należą nie tylko relacje z mediami, ale również opieka nad social mediami czy stroną www, organizacja konferencji prasowych, ale też naukowych czy eventów dla pracowników, obsługa foto/video, pozyskiwanie darowizn czy sponsorów. Nie sposób się tu nudzić. Mimo że praca w szpitalu jest pełna wyzwań, trzeba mieć mocną psychikę, walczyć z biurokracją czy brakiem satysfakcjonujących funduszy, a po wystąpieniu prelegenta można mieć pewność, że praca ta jest również ogromnie satysfakcjonująca.

pr w szpitalu

Jak mówić o produkcie, którego jeszcze nie ma?

Jako ostatnia na scenie zagościła Olga Piech, która podzieliła się swoim doświadczeniem w pracy specjalisty PR dla branży gamingowej. Gaming to gałąź rynku, która intensywnie rośnie – jej globalna wartość w 2023 wyniosła 184 mld dolarów, a rocznie na platformę STEAM trafia około 14 tysięcy nowych produktów. Wzrost rynku wiąże się z coraz to silniejszą konkurencją – jak więc dotrzeć ze swoim produktem do odbiorców?

pr gry komputerowe
PR odgrywa tutaj jedną z głównych ról, gdyż ogłoszenia, czyli tzw. announcements nowych gier mają za zadanie zainteresować danym tytułem i budować społeczność wokół gry, zarówno wśród graczy, jak i influencerów. PR to pierwszy krok do sprzedaży gry. Do zadań PR-owca w studio gamingowym należą:

  • komunikacja z mediami, czyli kontakt z dziennikarzami celem promocji nowych tytułów, organizacja konferencji prasowych i pokazów gier oraz reprezentowanie marki gry w mediach,
  • budowanie relacji z influencerami, bo to PR-owcy odpowiadają za współpracę m.in. z youtuberami, organizują wydarzenia promocyjne czy zachęcają do tworzenia treści na temat gry;
  • organizacja eventów;
  • komunikacja z graczami, bo PR-owcy często angażują się także w bezpośrednie dyskusje z fanami i społecznością graczy przez social media, fora czy blogi. Odpowiadają na pytania i reagują na opinie graczy;
  • zarządzanie kryzysowe, czyli reakcja na negatywne wydarzenia jak problemy techniczne w grze, kontrowersje czy niepochlebne recenzje. Działania specjalistów PR mają za zadanie poprawę wizerunku i minimalizowanie negatywnych skutków kryzysu.

Całe spotkanie odbyło się w bardzo miłej atmosferze. Uczestnicy mieli czas na zadawanie pytań prelegentom czy networking. Jeśli jesteś praktykiem lub entuzjastą marketingu, warto dołączyć do tego wydarzenia! W Krakowie kolejna edycja odbędzie się 9 września, a motywem przewodnim będą działania na TikToku.

Aleksandra Połetek-Pszonak
New Business Expert. Magister marketingu, w Devagroup zajmuje się sprzedażą i kontaktem z klientami. W pracy ceni sobie jasną komunikację, zadowolenie klienta i możliwość udziału w ciekawych projektach oraz picie dużej ilości kawy bez wyrzutów sumienia. Miłośniczka dobrych reklam, podróży i kultury latynoamerykańskiej.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry