Relacja z e-konferencji Profitmeet

Magdalena Gulik
Magdalena Gulik
Archiwum 02.2021
 
Relacja z e-konferencji Profitmeet

Relacja z e-konferencji Profitmeet

Konferencja Profitmeet odbyła się w wersji online i była całkowicie bezpłatna. Tematem przewodnim wydarzenia było zwiększanie zysków dzięki marketplace’om. Solidna dawka wiedzy, realne przykłady działań z branży, a do tego ciekawostki o sprzedaży w Afryce! Na konferencji wystąpiło 5 specjalistów z branży e-commerce, którzy mają doświadczenie z rynkami zagranicznymi. Frekwencja dopisała, a poziom merytoryczny wydarzenia był wysoki. 

 

 

„Czego NIE robić na Amazon, aby wymiatać?!”

Jako pierwszy wystąpił Michał Toczyński, który w swojej prezentacji „Czego NIE robić na Amazon, aby wymiatać?!” opowiadał o najpowszechniejszych błędach popełnianych przez początkujących sprzedawców. Zaczął od omawiania tego, co sprzedawcy robią źle na etapie wystawiania ofert. 

Wiele osób korzysta z automatycznego tłumaczenia Amazon, ale nie jest to dobra praktyka. Szukanie oszczędności na tłumaczeniu znacznie zwiększa ryzyko powstania zdań pozbawionych sensu, nie pasujących do oferty.

 

 

Prelegent tłumaczył również, dlaczego nie wystawiać zduplikowanych ofert, czyli wariantów tego samego produktu, jako oddzielnych kart sprzedażowych. Okazuje się, że centralizacja ofert jest premiowana przez algorytm na Amazonie.  Lepiej w obrębie jednego „listingu” dać możliwość wyboru różnych opcji kolorystycznych lub rozmiarowych – sprzyja to większej sprzedaży. Warto też brać pod uwagę Search Volume, czyli częstość wyszukiwania i dążyć do tego, aby dało się odnaleźć produkt po wielu różnych słowach i zwiększyć swój zasięg. 

 

 

W kolejnej części wystąpienia Michał Toczyński mówił o błędach popełnianych w działaniach marketingowych. Większość kategorii na Amazonie to takie o dużym zagęszczeniu konkurencji, więc nie można jedynie wystawić produktu i czekać na efekty. Działaj proaktywnie, jeśli chcesz mieć przewagę nad konkurencją! Warto też ustalić tzw. „Break-even ACoS”, czyli górną granicę kosztową wyrażoną w %, po której zaczynamy dopłacać do marketingu. 

O czym jeszcze warto pamiętać? Oto kilka przydatnych wskazówek:

  • nie kopiuj 1:1 konkurencji – wysoka pozycja wcale nie oznacza, że robi to w najlepszy sposób
  • inspiruj się innymi, ale zaufaj też własnej intuicji
  • wyróżniaj się, a kiedy ktoś kradnie Twój unikalny opis – zgłoś to Amazon Intellectual Property Chains
  • nie walcz z klientami – Amazon jest prokliencki
  • nie proś bezpośrednio klientów o wystawienie pozytywnej oceny

 

 

„Cmentarzysko ofert, przepalone budżety, szemrany sprzedawca – powody przegranej sprzedaży w Internecie” 

Jako drugi wystąpił Paweł Mielczarek – ekspert sprzedaży na Allegro. W swoim wystąpieniu „Cmentarzysko ofert, przepalone budżety, szemrany sprzedawca – powody przegranej sprzedaży w Internecie” podawał wiele przykładów i angażował słuchaczy do aktywnego udziału. Prezentacja zaczęła się od krótkiego eksperymentu – prelegent udostępnił na 8 sekund ekran z aukcją na Allegro i zapytał uczestników, co zapamiętali. Dlaczego taki krótki czas? Bo przeciętny internauta skanuje stronę z ofertą właśnie przez 8 sekund i tylko tyle czasu mamy, aby przyciągnąć jego uwagę. 

Jak zdobyć klientów? Warto przejrzeć ofertę konkurencji i sprawdzić, czego u niej brakuje. W swoim wystąpieniu Paweł przedstawił rady  dotyczące tego, co warto zawrzeć w swojej ofercie:

  • Informuj o gwarancji
  • Dodaj pełny opis, ale atrakcyjny – nie może to być ściana tekstu
  • Przedstaw benefity i wartości, jakie daje produkt
  • Niech oferta będzie estetyczna
  • Dodaj opcję Allegro Smart – znacznie poprawia wyniki sprzedaży
  • Edukuj klienta – z czego wynika cena produktu?
  • Dodaj zdjęcia z detalami oraz efekty przed i po, jeśli produkt coś zmienia
  • Oferuj gratisy do zakupu np. ebooka z poradami 
  • Doradzaj, kreuj się na fachowca, wzbudzaj zaufanie

Paweł zwrócił również uwagę na to, że większość firm określa siebie jako lidera. Praktyka ta ma sens – warto podkreślić bycie numerem jeden, ale podkreślać inny aspekt niż konkurencja. 

 

Na koniec prelegent zorganizował konkurs, w którym do wygrania był ebook jego autorstwa o sprzedaży na Allegro. Pytanie konkursowe brzmiało – ile prowizji płaci sprzedawca korzystający z promowania produktu? Okazuje się, że aż 7%! Jeśli produkt jest więc niedrogi, reklama jest nieopłacalna. Korzystanie z reklamy ma sens, jeśli promowany produkt ma wywołać falę klientów i być „magnesem” – możesz promować tanią próbkę, gdy produkt pełnowartościowy kosztuje znacznie więcej. 

 

 

„Stagnacja w sprzedaży? Nie na eBay. Poznaj jego możliwości”

Kolejnym prelegentem był Robert Bekas, który w swoim wystąpieniu przekonywał, dlaczego warto wykorzystać eBay do sprzedaży swoich produktów. Dlaczego wybrać ten marketplace? Daje możliwość łatwego wejścia na rynki zagraniczne, jest prosty w obsłudze, a przy tym pobiera relatywnie małą prowizję! Dzięki eBay’owi można dotrzeć aż do 200 krajów – nikt nie zaprzeczy, że to ogromny potencjał sprzedażowy! Prowizję płacimy dopiero po sprzedaży i eBay podpowiada, jaką prowizję ustawić, żeby osiągnąć jak największą efektywność i wysoką pozycję w wyszukiwarce.

 

 

Zaczynając przygodę z eBayem, warto decydować się na konto biznesowe – daje znacznie większą sprzedaż i wyniki, niż konto prywatne. Ciekawą opcją proponowaną przez tę platformę jest też tzw. Global Shipping Programme (GSP) – wystarczy, że produkt zostanie wysłany do magazynu centralnego, a eBay zajmie się całą resztą i dostarczy produkt w dowolną część świata.  

 

 

 

„Rola logistyki i usług celnych w budowaniu przewagi konkurencyjnej Twojej firmy”

Przemysław Hołowacz – prokurent grupy CSL, oferującej kompleksową obsługę spedycyjną wszelkich towarów w eksporcie, imporcie i tranzycie, dostarczanych drogą morską i lądową – był czwartym prelegentem. Przedstawił plusy i minusy odnośnie każdego rodzaju transportu do krajów zagranicznych, a ponadto omówił szczegółowo prawne aspekty, o których należy pamiętać przy sprzedaży zagranicznej. 

 

 

 

Jaka jest korzystna logistyka? Omówione zostały następujące rodzaje dostawy:

  • Transport morski – może stanowić atrakcyjną alternatywę dla drogi lądowej. Przejścia graniczne są mniej obłożone niż lądowe, a koszt transportu jest niższy. Wadą może się okazać dłuższy czas dostawy, przykładowo droga do Anglii może trwać aż 8 dni.
  • Transport intermodalny – relatywnie szybkie połączenie, atrakcyjna alternatywa dla zapychających się przejść granicznych. Dobrze działa przy transporcie pomiędzy UE oraz Anglią.
  • Transport lotniczy – wbrew pozorom wcale nie jest taki szybki. Dostarczenie towaru na lotnisko oraz odbiór znacznie wydłuża logistykę – proces może trwać nawet 3 dni, czyli podobnie jak samochodem. W połączeniu z wysokimi kosztami stanowi mało atrakcyjną opcję.  

Sam wybór środka transportu, to nie jedyny problem. Należy też pamiętać o pilnowaniu wszelkich przepisów i działaniu zgodnie z prawem. 

 

 

Brak wymaganych dokumentów skutkuje zatrzymaniem na granicy i zakazem wjazdu towarów. Przekroczenie ładowności samochodu oraz brak odpowiednich badań (np. weterynaryjnych) również generuje problemy.  

 

„Wstęp do sprzedaży na marketplace’ach w Afryce”

Jako ostatni wystąpił Marek Zmysłowski – przedsiębiorca i inwestor, który ma duże doświadczenie w rozwijaniu działalności biznesowej w Afryce. To między innymi założyciel startupów takich jak HotelOnline.co czy Jumla Travel. Afryka stanowi przestrzeń do ogromnych możliwości, ale należy pamiętać o tym, że definicja klasy średniej jest tutaj zupełnie inna od tej znanej nam w Europie. Dla przykładu pampersy, które w Europie są artykułem pierwszej potrzeby, w Afryce należą do produktów klasy premium! 

 

 

Rozwijając biznes w Afryce, należy mieć świadomość, że sposoby docierania do odbiorców są zupełnie inne, a poziom edukacji użytkownika sieci jest znacznie niższy. Ceny internetu są bardzo wysokie, co mocno wpływa na strategię działania. Ponad 40% osób korzystających z telefonów, przez większość czasu używa urządzenia w airplane mode, z obawy przed zużywaniem danych w tle. Bardzo słabo działają więc notyfikacje przez aplikacje.

Marek Zmysłowski omówił również problemy logistyczne, na które można się natknąć w Afryce. Okazuje się, że często bezpieczniej jest skorzystać z transportu statkiem na około, niż transportem lądowym przy wysyłce towaru np. z Nigerii do Tanzanii, bo jest mniej granic do przekroczenia, a tym samym mniejsze ryzyko problemów.

 

 

 

Jaki jest kraj o największym potencjalne? Nigeria oraz RPA. Warte rozważenia kraje to również Ghana oraz Uganda, które mają mocno rozbudowaną klasę średnią. 

Prelegent podsumował prezentację stwierdzeniem, że nie jest to rynek dla każdego – bardzo wczesny etap rozwoju to duża szansa, ale także duże ryzyko popełnienia błędów. Aby zdobyć pozycję lidera trzeba mieć bardzo dużo środków do inwestowania i dużo cierpliwości.

 

Po wystąpieniach wszystkich uczestników odbyła się sesja Q&A, podczas której każdy miał okazję zadać dodatkowe pytania. 

Magdalena Gulik
Marketing Specialist w Multibrandzie Decofire.pl Dom & Ogród, gdzie znajdziesz produkty do domu i ogrodu, takie jak grill gazowy, ekspresy do kawy czy narzędzia ogrodowe.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (13 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry