SEO, Content i Praca z klientem – relacja z webinaru SEMRUSH

Klaudia Hadała
Klaudia Hadała
Archiwum 02.2021
 
SEO, Content i Praca z klientem – relacja z webinaru SEMRUSH

SEO, Content i Praca z klientem
relacja z webinaru SEMRUSH

W ubiegłym tygodniu mieliśmy przyjemność wziąć udział w kolejnym z webinarów zorganizowanych przez ekipę SemRush. Zwyczajowo webinar został przeprowadzony przez Miłosza Krasińskiego, a jego gośćmi byli Mateusz Dela, Łukasz Rogala i Piotr Polok. Poruszony został temat: SEO, Content i Praca z klientem. Jak zawsze zachęcamy do obejrzenia tego i pozostałych webinarów dostępnych na https://www.semrush.com/webinars/. Poniżej zamieszczamy krótkie podsumowanie prezentacji i wypowiedzi prelegentów.

Jak efektywnie wykorzystać budżet SEO – Mateusz Dela

Autorem pierwszej prezentacji podczas webinaru był Mateusz Dela. Duże doświadczenie w branży SEO i pracy z klientami pozwoliło na rozłożenie na składowe budżetu jakim powinna dysponować firma, aby osiągać wymierne korzyści z SEO, ale również na udzielenie praktycznych wskazówki na temat tego komu zlecić poszczególne działania i jak rozplanować budżet w czasie.

Podczas prezentacji duży nacisk został nałożony na planowanie rocznego budżetu na SEO i planowania strategii działania w postaci road-map na 12 miesięcy. Mateusz przedstawił ciekawą rozpiskę budżetu z podziałem na kwartały:

Źródło: https://youtu.be/S1otV4f9Z5I

Co dokładnie wchodzi w skład budżetu SEO według Mateusza?

Audyt SEO i analiza techniczna – Mateusz zwrócił uwagę, że na ten element budżetu SEO należy przeznaczyć środki już na samym początku. Wykonanie takiego audytu najlepiej jest zlecić specjaliście SEO. Realizacja audytu onsite i offsite samodzielnie, na podstawie zebranych informacji w Internecie i poradnikach wiąże się z wieloma pułapkami. Ze względu na małe doświadczenie w ich przygotowaniu lub brak dostępu do płatnych narzędzi (dostęp do nich wiąże się z dużym kosztem) można narazić się na postawienie błędnych wniosków. Brak opiekuna SEO i weryfikacji zmian na stronie (czy to wykonanych wewnętrznie czy zewnętrznie) często wiąże się również z nieprawidłową implementacją poprawek – które mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc stronie pod kątem SEO. Przeprowadzenie takiego audytu i jego wdrożenie to niemały koszt natomiast jest on najczęściej jednorazowy i konieczny dla późniejszej maksymalizacji efektów działań.

Keyword Research – kolejny element strategii SEO, na którym warto skupić się już na samym początku. Mateusz zaznaczyłm że pod określeniem Keyword Research kryje się nie tylko wyszukanie słów kluczowych (dla strony głównej, głównych kategorii, podkategorii i produktów), na które warto pozycjonować stronę, ale również analiza konkurencji na najważniejsze słowa kluczowe i przygotowanie zaleceń optymalizacyjnych do wdrożenia na podstrony. Ten element warto również przekazać osobom, które zajmują się SEO na co dzień i na podstawie doświadczenia przygotują najoptymalniejszą strategię działań

Content plan i tworzenie treści – według Mateusza tworzenie treści warto zlecić wewnętrznie w firmie – In-house. Dlaczego? Ponieważ właściciele/pracownicy firmy mają o wiele większą znajomość produktów/usług niż zewnętrzny copywriter. Opisy stworzone przez eksperta są o wiele bardziej szczegółowe, budowany jest autorytet wśród użytkowników, a w treściach zawarte są odpowiedzi na najczęstsze pytania/odpowiedzi klientów. Ten element nie jest już jednorazowym działaniem, konieczne jest jego rozplanowanie na cały rok, regularność publikacji oraz odświeżanie obecnego już na stronie contentu w oparciu o dane z Google Search Console

LinkBuilding – tutaj zdecydowanie Mateusz zaleca stosowanie MIXU – należy tworzyć linki samodzielnie i zlecać ich tworzenie na zewnątrz. Inhouse możemy budować wartościowy content, który naturalnie będzie linkowany przez użytkowników, nawiązywać współpracę B2B z hurtowniami, producentami czy klientami, tworzyć NAP’y, marketing szeptany czy też zaplecza. Na zewnątrz (np. agencji SEO) warto zlecić tworzenie publikacji sponsorowanych czy też zakup linków w istniejących artykułach. Również tutaj przydatne do zbudowania długoterminowej strategii jest analiza konkurencji.

 

Zero-click searches w 2021 – szansa czy zagrożenie – Łukasz Rogala

Drugim prelegentem webinaru był Łukasz Rogala, który podjął się omówienia „bardzo delikatnego i newralgicznego aspektu SERP-ów” – Zero Click Searches (wszystkiego tego co można zrobić w Google nie wchodząc na stronę docelową). Łukasz w prezentacji już na samym początku zwrócił uwagę, że ostatnio podejmowane działania Google są mocno ukierunkowane na zarobek, a ich maksyma „Don’t Be Evil” odchodzi w zapomnienie. Z tego względu, na podstawie własnych obserwacji działań Google i wyglądu wyników SERP stworzył zaktualizowany dekalog Google:

Źródło: https://youtu.be/S1otV4f9Z5I

Pozostałe kwestie jakie zostały poruszone przez Łukasza podczas prezentacji:

  • Long Tail prowadzi do coraz mniejszej ilości konwersji, zmienił swoje miejsce w łańcuchu

Źródło: https://youtu.be/S1otV4f9Z5I

  • SXO (Search Experience Optimization) zastępuje SEO – Google pcha nas od lat w tę stronę zwracając coraz większą uwagę na użyteczność stron i doświadczenia użytkowników
  • Ruch z organic jest coraz mniejszy i będzie go coraz mniej ponieważ Google ma interes w Google Ads
  • Instant Answer, Knowledge Graph, Featured Snippet – te elementy zbierają ruch w organicu, a takich rozwiązań Google planuje jeszcze więcej (np. Subtopics – Google może iść w stronę wyświetlania tematów powiązanych)
  • SEO jest jednym z droższych źródeł ruchu i te koszty nie będą maleć
  • Efekt czystej ekspozycji – aby doprowadzić do konwersji warto doprowadzać do kontaktu użytkowników z domeną, marką w jak największej ilości miejsc (potrzeba średnio 20 kontaktów z marką aby spróbować jej produktów). Takie możliwości daje nam w tym momencie Google:

Źródło: https://youtu.be/S1otV4f9Z5I

 

  • Model DACE warto stosować podczas pracy z klientem – polega on na zebraniu wiedzy o organizacji, analizie konkurencji, analizie contentu GAP oraz zrozumieniu intencji użytkownika.
  • Mamy 4 główne intencje użytkowników: informacyjne, nawigacyjne, transakcyjne, opiniotwórcze. Na rynku są dostępne narzędzia, które umożliwiają poznanie takiej intencji -głównie w języku angielskim
  • Intencja powinna decydować o długości tekstu, intencja zakupowa może sprawić, że treść może być znacznie krótsza.
  • Według Łukasza długość treści nie jest już wyznacznikiem budowania pozycji w Google. Idealny tekst zakłada, że ludzie nie mają czasu i chcą odpowiedzi just in time, wykorzystuje intencję zapytania oraz jest dopasowany formą do wygody użytkownika
  • Smart Link Building – wszystkie linki powinny być dla nas wartościowe i być wizytówką firmy. Powinny rankować, przekazywać moc SEO oraz nieść wartość
  • Nie warto walczyć z Google Ads i warto puszczać reklamy (zwłaszcza PLA)

 

Działania contentowe oparte na słowach kluczowych wpisywanych z błędem – Piotr Polok

Trzecia, ostatnia prezentacja podczas webinaru dotyczyła często spotykanej sytuacji kiedy słowo kluczowe pisane z błędem cechuje się dużą ilością zapytań od użytkowników. O tym jak w takim przypadku tworzyć content opowiedział Piotr Polok, który na co dzień zajmuje się tworzeniem takich planów contentowych dla klientów.

Piotr zwrócił już na samym początku prezentacji uwagę dlaczego nie warto bagatelizować faktu pojawia się wyrażeń z błędem podczas analizy słów kluczowych– są one dodatkowym źródłem ruchu na stronie. Jednak zaznaczył, że zaproponowane rozwiązania nie zawsze będą działać np. wówczas kiedy Google wskazuje od razu poprawne rozwiązanie – nawet jeśli wpiszemy je źle.

W prezentacji pojawiło się wiele przykładów kiedy słowa kluczowe pisane z błędem posiadają wysokie wolumeny wyszukiwań, a jednocześnie Google nie poprawia ich w wynikach wyszukiwania. Wiele takich błędów widać również na platformach typu Allegro czy OLX.

Źródło: https://youtu.be/S1otV4f9Z5I

Dlaczego pojawiają się takie sytuacje?

  • Użytkownicy wpisujący słowo w wyszukiwarkę popełniają błąd
  • Grupa docelowa jest niewystarczająco wykształcona
  • Użytkownicy używają potocznych słów, a nie żargonu branżowego
  • Nazwa produktu została zmieniona, a użytkownicy zapamiętali starą wersję

Zaproponowane przez Piotra metody działania z contentem w takich sytuacjach to:

  • Tworzenie artykułów z błędną frazą jednak nie umieszczanie ich w menu, ani żadnym widocznym miejscu na stronie – nie stosujemy linkowania wewnętrznego
  • Błędne i poprawne lub potoczne i branżowe słowo kluczowe umieszczamy w jednym tekście widocznym na stronie (nie przyznajemy się do błędu)
  • Tworzymy artykuł informujący o zmianie nazwy produktu na nową

 

Zachęcam do obejrzenia całego webinaru – pomiędzy prezentacjami miała miejsce interesująca dyskusja i odpowiedzi na pytania od słuchaczy z którymi warto się zapoznać 😊

Klaudia Hadała
Były pracownik na stanowisku SEO Specialist w agencji DevaGroup. Prowadzi kampanie SEO dla klientów z różnych branż. Interesuje się marketingiem internetowym i psychologią. W czasie wolnym uwielbia podróżować.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (6 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry