Prowadzenie kampanii Google Ads wymaga dużego nakładu pracy, regularnych optymalizacji co niejednokrotnie jest także bardzo czasochłonne. Istnieje jednak kilka sposobów, aby usprawnić swoją pracę. Jednym z nich jest korzystanie ze skryptów Google Ads (dawniej skrypty AdWords), dzięki którym zmiany na naszym koncie wprowadzane są automatycznie. Warto korzystać z tej możliwości, szczególnie w przypadku, gdy zarządzasz dużymi i rozbudowanymi kontami reklamowymi.
Spis treści
Czym są skrypty Google Ads?
Skrypty Google Ads to niestandardowy kod JavaScript, przy pomocy którego można zautomatyzować wybrane działania. Dzięki skryptom możliwe jest tworzenie, usuwanie, jak również edytowanie różnych elementów na koncie, które pomogą w usprawnieniu pracy.
Wdrażanie skryptów Google Ads
Skrypty Google Ads można uruchomić zarówno z poziomu pojedynczego konta, jak również w przypadku, gdy korzystasz z konta Moje Centrum Klienta (MCK). Jeżeli więc chcesz, aby wdrożony skrypt działał na poziomie tylko wybranego konta, ustawiamy go bezpośrednio na jego poziomie. Jeżeli natomiast zależy Ci, aby zastosować dany skrypt na wszystkich kontach, którymi zarządzasz, wprowadź go na poziomie MCK.
Aby wdrożyć skrypty, należy wykonać następujące czynności:
Po zalogowaniu się na swoim koncie z menu w górnej części po prawej stronie wybierz „Narzędzia i ustawienia”, a w kolumnie „Działania zbiorcze” znajdziesz pole „Skrypty”.
W tym miejscu możesz zobaczyć listę wdrożonych na koncie skryptów. Żeby dodać nowy, kliknij niebieski przycisk „+”:
Następnie „+ nowy skrypt”. W efekcie pojawi się nowy widok, gdzie można wpisać skrypt, którego chcesz użyć oraz przeprowadzić autoryzację klikając w przycisk „Autoryzuj”:
Na sam koniec potwierdź wprowadzone zmiany i aktywuj skrypt klikając w przycisk „Uruchom”.
Wdrażając skrypty możesz skorzystać z już gotowych, które znaleźć można na różnych stronach internetowych oraz na dedykowanej stronie Google lub też tworząc własne (instrukcje dla programistów dotyczące projektowania skryptu znajdziesz tutaj).
Skrypty AdWords można uruchomić ręcznie lub przy pomocy utworzonego harmonogramu skryptu. Dzięki temu możesz indywidualnie zaplanować jego uruchamianie w określonym przez siebie czasie (w danym dniu, codziennie, co tydzień/miesiąc czy w konkretnej godzinie).
Przykładowe skrypty do kampanii Google Ads do wdrożenia:
Oto kilka przykładów skryptów, które możemy wykorzystać.
1. Skrypt służący do analizy kampanii Performance Max (szczegóły i kod skryptu dostępne tutaj). Korzystając z niego szybko sprawdzimy rozłożenie budżetu i konwersji, w tym typie kampanii pomiędzy poszczególnymi kanałami Google: sieci wyszukiwania, sieci reklamowe, shoppingu oraz na YouTube. Na ten moment Google nie dostarcza tych informacji w Google Ads, a są one niezwykle ważne przy analizowaniu wyników i wprowadzaniu optymalizacji kampanii.
2. Skrypt, pomocny przy analizach pod kątem urządzeń mobilnych (kod skryptu dostępny tutaj). Nie ulega wątpliwości, że strona internetowa powinna być przyjazna i funkcjonalna również w wersji mobilnej. Skrypt ten służy do oceny jakości strony docelowej na urządzeniach mobilnych.
3. Skrypt do automatycznego sprawdzania stron docelowych w reklamach pod kątem błędów 404 (kod skryptu dostępny tutaj). Pomimo tego, że system Google Ads powinien nas o tym informować automatycznie, to ostrzeżenie nie zawsze pojawia się odpowiednio szybko lub łatwo je przeoczyć. Problem ten rozwiązuje się po dodaniu tego skryptu, bo powiadomienie dostaniemy na maila. Jest to ważne, ponieważ użytkownicy klikający w reklamę, która prowadzi na nieistniejącą stronę to nic innego, jak strata budżetu reklamowego.
Powierz swoje kampanie ekspertom!
Sprawdź nas!
Dlaczego warto je wdrożyć?
Podkreślmy, że skrypty Google Ads nie są narzędziem tylko dla zaawansowanych użytkowników. Wdrażanie skryptów to prosty sposób zarówno na zdobycie dodatkowych informacji o kampaniach oraz możliwość ułatwienia i usprawnienia pracy na koncie reklamowym. Skrypty mogą być dostosowywane do indywidualnych potrzeb i celów biznesowych, co sprawia, że są wszechstronnym narzędziem dostosowującym się do różnorodnych strategii reklamowych.
Pamiętaj jednak, że automatyzacja pozostaje obszarem ciągle rozwijanym przez Google i niektóre skrypty za sprawą nowych rozwiązań w panelu tracą na swojej aktualności. Dlatego regularnie sprawdzaj zakładkę skryptów w panelu Google Ads, żeby weryfikować czy wszystko działa poprawnie oraz usuwać te skrypty, z których już nie korzystasz.
Podsumowanie
Prosta implementacja, automatyzacja oraz możliwość dostosowania pod różne konta Google Ads to kluczowe korzyści płynące ze stosowania skryptów. Zachęcamy więc już teraz do skorzystania z przykładów przedstawionych w artykule, które można wdrożyć w ciągu kilku minut i przetestować.
Tekst aktualizowany. Pierwsza wersja ukazała się na naszym blogu w sierpniu 2016.