Według Brand Yourself w wyszukiwarce Google codziennie wpisywanych jest 1,5 biliona imion i nazwisk. Jesteśmy wyszukiwani nie tylko przez osoby, które chcą umówić się nami na kolację, ale także przez naszych przyszłych i obecnych pracodawców oraz potencjalnych klientów, którzy poszukują informacji, czy warto podjąć z nami współpracę. Według danych, które udostępnia Brand Yourself, 94% osób sprawdza wyłącznie te informacje, które znajdują się na pierwszej stronie.
Facebook, Twitter i co jeszcze
Wśród wyników, które pojawiają się na pierwszej stronie wyszukiwarki Google, najczęściej znajduje się profil z serwisu Linkedln, konto na Facebooku oraz na Twitterze. Bardzo wysoko w wynikach pojawia się także prywatny blog postawiony na platformie WordPress. Wśród stron, które znajdują się na niższych pozycjach, jednak pozostają w pierwszej dziesiątce, znajduje się Vimeo, Tumblr, Google+, a także Blooger, About.me i YouTube. Trzeba pamiętać, że wyniki w polskiej wersji językowej prezentują się nieco inaczej, ponieważ są wzbogacone o nasze polskie serwisy takie jak Goldeline, Nasza Klasa czy Profeo, jednak możemy wyciągnąć wnioski jak ważny jest nasz wizerunek w portalach społecznościowych.
Ja w internecie
Każdy z nas nieraz wpisywał swoje dane do wyszukiwarki i bardzo często informacje znajdujące się tam stanowiły dla nas duże zaskoczenie. Tylko nieliczni zajmują się budowaniem własnego wizerunku w sieci. Obecnie anonimowość w sieci nie istnieje, dlatego warto zatroszczyć się o swój wizerunek.
Google umożliwia zarządzanie informacjami o nas za pomocą Panelu Google. Dzięki tej funkcji istnieje możliwość otrzymywania powiadomień o nowych treściach, w których pojawiły się dane osobowe użytkownika, a także sprawdzenie zawartości wyszukiwarki, dzięki któremu możemy podjąć działania mające na celu usunięcie treści, których nie chcemy, aby były dostępne w sieci. Jeśli na stronie internetowej lub w artykule prasowych pojawiła się wzmianka z naszego alertu, otrzyma mamy powiadomienie.
Alerty od Google
Wystarczy ustawić alert z wyszukiwarki dla swoich danych, zaznaczając, jakie informacje mają być brane pod uwagę – imię i nazwisko, adres e-mail, ale także wszelkie inne informacje, których nie chcielibyśmy udostępniać publicznie. Warto ustawić także częstotliwość otrzymywania alertów. Są trzy możliwości: w momencie wykrycia informacji w wyszukiwarce, otrzymywane codziennie oraz raz w tygodniu. Jeśli interesują nas informacje, jakie już znajdują się w sieci, możemy to sprawdzić poprzez kliknięcie Wyświetl wyniki.