AdWords: agencja gwarantuje stałą obecność na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania – gdzie jest haczyk?

Krzysztof Marzec
Krzysztof Marzec
Archiwum 01.2016

Postanowiłem napisać ten artykuł po rozmowie z klientem, któremu inna agencja gwarantowała stałą obecność na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania. Uważam, że jest co najmniej kilka aspektów, o których powinno się pamiętać słuchając takich zapewnień. W DevaGroup zakładamy, że dobrze poinformowany klient, to zadowolony klient – zapraszam do lektury.

  1. Pozycja w AdWords zależy m.in. od Wyniku Jakości. Nie da się przewidzieć jaki będziemy mieli docelowo Wynik Jakości przed uruchomieniem i optymalizacją kampanii. Stąd bardzo prosty rachunek – nie wiem jaką stawkę muszę ustalić aby być na pozycji 1-3. Jeśli nie wiem jaką stawkę mam ustalić to jak mogę obiecywać taki efekt? A co jeśli to będzie 10zł i stawka kompletnie nie będzie się opłacała klientowi, który po prostu musi zacząć od ulepszenia swojej strony/oferty?

  2. Pozycja w AdWords zależy od stawek konkurencji, jeśli ustawię 1zł i teraz wystarcza to na obecność 1-3 to inni reklamodawcy spadną, zareagują na to i podniosą stawki. To może trwać jakiś czas, ale zasada jest prosta – stawki powinny być dostosowane dynamicznie. Efekt? Moje obliczenia mogą być aktualne tylko przez krótki okres czasu.

  3. Obecność w AdWords zależy od kierowania reklamy. Jeśli klient ma sklep fizyczny w Krakowie ale sprzedaje wysyłkowo na całą Polskę musi ustalić czy zależy mu na pozycji 1-3 w Krakowie (i okolicach) czy w całej Polsce. Większy obszar to większa konkurencja, stąd często wyższe stawki.

  4. Reklama nie zawsze się pojawia. Z wielu powodów, ale główne z nich to przegrana aukcja i indywidualne, dostosowywane do konkretnej osoby wyniki. Stąd mogę w danej chwili nie widzieć reklam, które mają wysokie stawki, wysoki Wynik Jakości, bo po prostu w przeszłości mnie nigdy nie zainteresowały.

  5. W AdWords ustalamy budżet dzienny, jeśli będzie za mały to reklama nie będzie wyświetlała się za każdym razem (metoda wyświetlania standardowa) lub przestanie się wyświetlać w momencie wyczerpania budżetu (metoda przyspieszona).

Co zatem agencja może obiecać? Że przy odpowiednim budżecie dziennym, ustali taką strategię dostosowywania stawek i tak zadba o Wynik Jakości, że osiągnie bardzo wysoki udział w wyświetleniach  dla konkretnych słów kluczowych (w konkretnych dopasowaniach)  na pozycjach na górze wyników wyszukiwania.

Oczywiście jeśli klient ustali za niski budżet dzienny (np.: zbyt szeroki zasięg a za mało środków), stawka maksymalna będzie za niska a konkurencja szybko będzie reagowała agresywną polityką stawek to takie coś nie zadziała lub szybko przestanie się opłacać.

Właściwie podstawowym problemem jest to, że taka strategia nie zawsze jest opłacalna. W AdWords nie chodzi o to, żeby wyświetlić się zawsze, jak najwyżej, ale aby tak ustawić kampanię aby pozyskiwała wartościowe kliknięcia (docelowo konwersje) w opłacalnych kosztach. Bardzo rzadko granie zaporowe, na 1 miejsce, będzie opłacało się konkretnemu reklamodawcy, szczególnie takiemu, który ma mocno ograniczony budżet na reklamę. Może kliknięcia są tańsze w soboty, a dają najlepszy efekt między 10 a 16 ? A może nie  upierać się na ogólne słowa kluczowe, a złapać niszę? Odpowiedzi na podobne pytania, czyli optymalizacja efektów kampanii to główne zadanie specjalisty AdWords. Najprościej: zamiast kupować jedną ogromną reklamę na miesiąc na krakowskim Szkieletorze, lepiej jest kupić wiele mniejszych billboardów na wiele miesięcy i osiągnąć lepszy docelowy efekt.

 

Na koniec polecam dobrze przyglądać się umowie, szczególnie gdy ktośdaje nam różne gwarancje. W tym konkretnym przypadku, słowa pracownika innej agencji nie miały żadnego przełożenia na zapisy w umowie, a gwarancja była znów pustą obietnicą marketingową.

 

Krzysztof Marzec
CEO, Co-Founder. Specjalista SEM, Certyfikowany Trener AdWords oraz Certyfikowany Specjalista AdWords i Analytics. Przygodę z SEO zaczął w 2005 roku. Kieruje DevaGroup, stworzył i był wieloletnim szefem działu SEO Interia.pl. Prowadzi szkolenia i wykłady m.in. w Akademii Google Partners czy na Uniwersytecie Jagiellońskim. W wolnych chwilach.. moment, mam 3-kę małych dzieci, nie mam wolnych chwil. Czemu piszę tę notkę w 3ciej osobie? Ktoś to w ogóle czyta?...

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta AdWords,
aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii AdWords

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991