Sprawdzasz, jak naprawdę wyglądają Twoje reklamy w wyszukiwarce Google lub jak prezentują się na tle konkurencji, ale nie zawsze je widzisz. Dlaczego? Poniżej przedstawię 16 punktów, które mogą być przyczyną braku wyświetlenia reklam, gdy sprawdzasz je ręcznie lub poprzez podgląd i diagnostykę reklam.
- Środki na koncie Google Ads – gdy reklama nie wyświetla się, pierwszym krokiem jest sprawdzenie, czy na koncie Google Ads posiadasz środki pieniężne. Brak budżetu to powód braku wyświetlania reklam.
- Zbyt mała liczba wyszukiwań słowa kluczowego – jedną z kolumn domyślnie dodaną w widoku słów kluczowych, jest “Stan”. Status, jaki może się pojawić w tej kolumnie przy słowie kluczowym to np. “Mała liczba wyszukiwań”. Reklama na takie słowo kluczowe nie będzie powodowała wyświetleń, ponieważ użytkownicy wyszukują je bardzo rzadko.
3. Zbyt niska stawka maks. CPC (maksymalny koszt za kliknięcie) – jeżeli maks. CPC jest zbyt niskie, to reklama dla słowa kluczowego nie pojawi się zawsze. W ustaleniu stawki dla słowa kluczowego może pomóc nam kolumna “Stan”, która podpowiada sugerowaną stawkę, jaką powinniśmy ustawić.
4. Zbyt wysoka stawka maks CPC – stawka za klik może być za wysoka, gdy jest ona niewiele mniejsza od dziennego budżetu kampanii. Jeżeli budżet kampanii mamy określony na 5 zł, a maksymalne CPC na 2,5 zł to reklama może nie pojawić się za każdym razem, zwłaszcza, gdy rzeczywisty koszt za kliknięcie wynosi 2 zł.
5. Kierowanie na lokalizację – podczas sprawdzania reklam, sprawdź, czy znajdujesz się w lokalizacji, na którą kierujesz reklamy. Jeśli nie, to nie zobaczysz swojej reklamy. W narzędziu Podgląd i diagnostyka reklam, możesz ustawić dowolną lokalizację i dzięki temu sprawdzić swoje reklamy kierowane nawet za granicę.
6. Kierowanie na urządzenia – jeżeli sprawdzasz reklamę na komórce, a w kampanii takie kierowanie jest wyłączone, to nie zobaczysz reklamy. Podobnie, gdy sprawdzasz na PC, a kampania na nie nie kieruje. Jeżeli jakiekolwiek urządzenie masz wyłączone z kierowania reklam, musisz mieć to na uwadze podczas sprawdzania. W podglądzie i diagnostyce reklam też zwróć uwagę na urządzenie, z którego wykonane jest wyszukanie.
7. Harmonogram reklam – jeśli masz ustawiony harmonogram reklam, tj. wykluczasz z kampanii pewne godziny dnia lub dni tygodnia, to sprawdzając reklamę w tych godzinach, nie zobaczysz jej. Przy sprawdzaniu reklam musisz mieć na uwadze, czy sprawdzasz reklamę w odpowiedniej porze dnia.
8. Automatyczne strategie ustalania stawek – w zależności o strategii, z jakiej korzystasz, sztuczna inteligencja (IA) w Google Ads określa prawdopodobieństwo, z jakim użytkownik jest w stanie dokonać konwersji. Na tej podstawie albo podnosi stawki za klik albo obniża. Jeśli AI uzna, że nie skonwertujesz, to reklama może Ci się nie pojawić. Przykładowo, w strategii maksymalizacji liczby kliknięć system w ramach określonego budżetu dziennego kampanii stara się tak dostosować stawki CPC, aby uzyskać jak największą liczbę kliknięć. Jeżeli system uzna, że koszt za klik będzie zbyt drogi, może wycofać się z pokazania reklamy.
9. Ograniczony dzienny budżet kampanii – gdy masz za mały budżet w stosunku do potencjału kampanii, reklamy nie będą pojawiać się za każdym razem. Po raz trzeci z pomocą przychodzi kolumna “Stan” na poziomie Kampanii.
Jeżeli pojawi się w niej alert na czerwono z tekstem “Ograniczona z powodu budżetu” może to być przyczyna braku wyświetlenia reklamy. W takim przypadku należy zwiększyć dzienny budżet kampanii.
10. Zbyt niski ranking reklamy – dla każdego zapytania, które bierze udział w wyświetleniu reklamy, jest obliczany ranking reklamy. W uproszczeniu ranking reklamy to wynik jakości * maks CPC. Dodatkowymi czynnikami mającymi wpływ na ranking reklamy są rozszerzenia reklam, takie jak dodatkowe linki do podstron, rozszerzenie objaśnień, informacji w witrynie, rozszerzenie połączeń, lokalizacji, wiadomości, cen. Jeżeli ranking reklamy jest zbyt niski, reklama przegra w aukcji z innymi reklamodawcami i może się nie wyświetlić. Możemy poprawić go poprzez podniesienie stawki maks. CPC lub popracowanie nad drugim czynnikiem, jakim jest wynik jakości słowa kluczowego.
11. Zbyt niski wynik jakości – jeżeli wynik jakości jest zbyt niski, w kolumnie “Stan” pojawi się taki komunikat:
Wynik jakości mówi o tym, czy słowo kluczowe jest dobrze dopasowane do reklamy i do strony docelowej. Jeśli nie, to reklama może się nie pojawić.
Na wynik jakości słowa kluczowego wpływają takie czynniki jak:
- jakość strony docelowej
- trafność reklamy
- przewidywany współczynnik CTR
Jako autorzy kampanii i właściciele strony WWW, największy wpływ mamy na jakość strony docelowej oraz na trafność reklamy. Na te dwa czynnik w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę i je poprawić jeśli wynik jakości jest niski.
12. Zbyt częste wyszukiwania – z brakiem wyświetlanych reklam w wyszukiwarce, może być związane zbyt częste wpisywanie słowa kluczowego w wyszukiwarkę Google. Brak interakcji z wynikami wyszukiwania daje sygnał algorytmowi, że nie jesteś zainteresowany daną reklamą. Co w konsekwencji prowadzi do tego, że reklamy przestają się wyświetlać. Nawet te innych reklamodawców. Dlatego zalecamy korzystanie z narzędzia “Podgląd i diagnostyka reklam”.
13. Reklama odrzucona lub ograniczona – reklamy tekstowe mogą zostać odrzucone, jeżeli nie są zgodne z zasadami reklam Google np. pisownia drukowanymi literami, niedziałająca strona docelowa, wirus na stronie WWW, brak przestrzegania wymogów redakcyjnych reklam.
Problem ten można zdiagnozować w karcie “Reklamy i rozszerzenia”. W kolumnie “Stan” zostanie podany powód odrzucenia. Odrzucona reklama automatycznie dyskwalifikuje nas z udziału w aukcji i reklamy nie będą się wyświetlać dopóki nie naprawimy problemu.
14. Wykluczające słowa kluczowe – sprawdź, czy słowa, które są dodane do wykluczeń, nie blokują Twojego słowa dodanego jako kierowanie. Jeśli tak jest, to nie zobaczysz swojej reklamy.
15. AdBlock – niektóre programy typu Adblock blokują również reklamy w wynikach wyszukiwania. Jeśli korzystasz z takich narzędzi, możesz nie widzieć reklam. Dlatego najlepiej podczas sprawdzania reklam korzystać z narzędzia “Podgląd i diagnostyka reklam”.
16. Brak słowa kluczowego w kampanii – sprawdź, czy słowo kluczowe, na które chcesz by reklama pojawiała się, jest dodane w słowach kluczowych. Jeśli nie, to prawdopodobieństwo, że zobaczysz reklamę, jest niewielkie.
Powyższe punkty to najczęstsze powody braku wyświetlania reklam. Każda kampania jest unikalna, więc może się zdarzyć, że powody były jeszcze inne. Jeśli o czymś zapomnieliśmy, chętnie uzupełnimy, więc czekamy na komentarze!
Współpraca: Dorota Kika (Senior SEM Specialist), Marta Pilacińska (Head of SEM)