John Mueller w nagraniu pt. „Co nowego w wyszukiwarce Google?” będącym częścią konferencji Google I/O przekazał nam kilka ciekawych newsów ze świata wyszukiwarki Google. Omówione zostały między innymi zmiany z zakresu indeksowania, uporządkowanych danych oraz Google Search Console.
Aktualizacje w indeksowaniu
Swoją prezentację John Mueller rozpoczął od wyjaśnienia pokrótce słuchaczom czym jest SEO. Mówił głównie o trzech najważniejszych procesach zachodzących w wyszukiwarce Google:
- Skanowanie – czyli zdobycie przez Googlebota informacji o tym, że witryna występuje w Internecie.
- Indeksowanie – Google analizuje content na stronie i próbuje zrozumieć jej tematykę.
- Wyświetlanie wyników – umieszczanie odpowiednich podstron w wynikach wyszukiwania na konkretną frazę (wpisaną w Google przez użytkownika).
źródło: https://events.google.com/io
Po krótkim wprowadzeniu John poinformował nas o aktualizacji w indeksowaniu, a mianowicie szybszym i bardziej wydajnym procesie za pomocą protokołu HTTP/2. Jest to kolejna główna wersja podstawowego protokołu, który używany jest do przesyłania danych przez internet i pozwala robotom Google na otwieranie jednego połączenia i równoległe żądanie wielu plików. Google dąży do jak najbardziej wydajnego sposobu przeszukiwania i indeksowania informacji w sieci na całym Świecie. Dlatego ta zmiana ma także wpływ na Crawl Budget, ponieważ Google będzie mieć możliwość indeksowania większej liczby adresów URL w szybszy i bardziej wydajny sposób.
Nowości w danych strukturalnych
John Mueller wspomniał także o nowościach w uporządkowanych danych wideo. Chcąc zwiększyć widoczność filmów w wyszukiwarce Google warto skorzystać z tzw. znaczników klipu, dzięki którym możliwe jest stworzenie kluczowych momentów wideo.
źródło: https://events.google.com/io
Nowe uporządkowane dane mają za zadanie pomóc Google wykrywać w filmie segmenty i pokazywać użytkownikom najważniejsze momenty. Używanie znaczników Clip lub SeekToAction może wzbogacić wyniki wyszukiwania filmów w wyszukiwarce.
Aby ręcznie poinformować Google o kluczowych momentach należy w uporządkowanych danych Clip umieścić dokładny punkt początkowy i końcowy każdego segmentu oraz etykietę, która ma być wyświetlana.
źródło: https://events.google.com/io
W uporządkowanych danych SeekToAction (które są aktualnie w fazie beta) możemy poinformować Google, w których miejscach w strukturze adresów URL najczęściej znajdują się sygnatury czasowe. Dzięki temu Google samo może rozpoznać kluczowe momenty i udostępniać użytkownikom linki do nich. Dokładne informacje znajdują się tutaj: https://developers.google.com/search/docs/data-types/video
źródło: https://events.google.com/io
Nowości w Google Search Console
Search Console to bezpłatne narzędzie, pozwalające monitorować wygląd witryny w wynikach wyszukiwania. John Mueller przypomniał o nowych funkcjach, które pojawiły się w Search Console, a mianowicie – statystyki indeksowania i raport na temat jakości strony.
Ta pierwsza ma na celu pokazanie liczby próśb o zaindeksowanie witryny, podzielonych wg różnych stanów indeksowania, a także informacje o stanie hosta. Należy jednak pamiętać, że nie zastąpi to pełniej analizy logów serwera ponieważ Google Search Console to produkt Google i będzie skupiał się tylko i wyłącznie na ich bocie.
Raport znajdziemy w zakładce Ustawienia -> Statystyki indeksowania
Druga nowość, czyli raport dotyczący wyglądu i działania strony. Jest on powiązany z aktualizacją Google Page Experience Update i ma na celu przekazanie informacji o ilości dobrej jakości adresów URL (czyli takich, które mają prawidłowe wartości wskaźników CWV) w obrębie witryny.
Skoro mowa o nowościach w Google Search Console, to należy tu także wspomnieć o uruchomieniu Search Console Insight po roku testowania jej w wersji beta. Ta informacja pojawiła się wczoraj, czyli 15 czerwca, a o szczegółach możecie przeczytać tutaj: https://developers.google.com/search/blog/2021/06/search-console-insights
W skrócie: w Search Console Insight właściciel witryny może sprawdzić np. które treści w witrynie są najskuteczniejsze, w jaki sposób użytkownicy odbierają treści w witrynie i czego szukają w Google zanim natrafią na konkretny artykuł. Informacje te dostępne są po połączeniu usługi Serach Console z odpowiednim widokiem danych w Google Analytics.