Jak działa marketplace? Czy warto korzystać, by rozwijać biznes?

Jak działa marketplace? Czy warto korzystać, by rozwijać biznes?

Jak działa marketplace?
Czy warto korzystać, by rozwijać biznes?

Branża e-commerce jest dynamiczna i prężnie się rozwija. W wyniku pandemii użytkownicy Internetu zauważyli, że właściwie większość potrzebnych produktów są w stanie kupić w sieci. W efekcie na znaczeniu zyskały również marketplace’y. W tym artykule odpowiemy na pytania, czym są tego typu platformy sprzedażowe i z których warto korzystać, by rozwijać swój e-biznes.

Spis treści

Co to jest marketplace?

Marketplace z angielskiego tłumaczymy jako plac targowy, targowisko. Istotne portale, m.in. Allegro, Amazon, AlliExpress czy marketplace Facebooka niewiele się różnią od rynku, na którym kupimy wszelkiej maści przedmioty. Jak marketplace działa w praktyce i czym różni od platform e-commerce?

Marketplace a sklep internetowy

Od tradycyjnego e-commerce marketplace odróżnia przede wszystkim dostęp do towarów i usług. W tym kanale sprzedaży mamy do wyboru wiele rodzajów produktów, kategorii i marek. W sklepie internetowym zwykle ten wybór jest mocno ograniczony, choćby kontraktami handlowymi. Platformy typu marketplace pozwalają konsumentom oraz sprzedawcom na zawarcie umów sprzedaży online lub świadczenia usług przez internet. Tam również odbywa się cały proces zakupowy – od podjęcia decyzji o nabyciu danego przedmiotu do uiszczenia stosownej zapłaty. Konkretne zamówienia od klientów spływają później do sprzedawców i są przez nich wysyłane. Co ważne, marketplace nie pełni roli porównywarki ofert. Nie jest również sklepem internetowym sensu stricto. Produkty może oferować wielu sprzedawców i tylko od użytkownika zależy, którą ofertę sprawdzi i finalnie wybierze.

 

Źródło: Antyweb.pl

 

Ile kosztuje ogłoszenie w marketplace?

Jednym z elementów modelu biznesowego marketplace jest to, że zazwyczaj tego typu platformy pobierają opłaty za wystawienie oferty. Przykładowo w Amazon cena za sprzedaż produktów i usług jest uzależniona od posiadanego przez nas abonamentu. W przypadku konta podstawowego pobierane są opłaty za sprzedaż swoich produktów. Wyższy pakiet nie ma takich ograniczeń, trzeba się za to liczyć z koniecznością uiszczenia abonamentu. Z kolei Empik rozlicza się ze sprzedawcami w systemie prowizyjnym. W tym przypadku cena jest różna w zależności od branży i kategorii produktów. Wielu przedsiębiorców będzie pewnie zastanawiać się, czy sprzedaż w takiej formie w ogóle się im opłaca. Tutaj jednak bardziej adekwatne byłoby pytanie, czego obecnie wymaga od nich rynek i czy jedynie własny sklep internetowy wystarczy, by dotrzeć do nowych klientów. Wielu konsumentów szuka sprzedaży wielokanałowej, toteż oszczędności z tytułu braku marketplace są w tym przypadku jedynie pozorne.

Zalety i wady marketplace

Wchodząc na marketplace, musimy pamiętać o wadach i zaletach takiego serwisu. Uprzedzamy o jednych i drugich, aby każdy mógł podjąć świadome decyzje marketingowe i zakupowe. W przypadku marketplace sprzedawcy mogą liczyć na wzrost zasięgów swoich ofert. Obecność na platformach równa się z dostępem do obszernej i przede wszystkim darmowej bazy klientów. Poza tym niewątpliwie obsługa marketplace przebiega prosto, a poprzez sprzedaż zbudujemy większą świadomość marki i widoczność w wyszukiwarkach.

Sprzedający muszą przy tym mieć świadomość ogromnej konkurencji w marketplace’ach. Potencjalni klienci patrzą nie tylko na cenę  – coraz bardziej liczy się czas dostawy. Na platformach sprzedażowych nie ukryją się też żadne komentarze na temat danego produktu, również te negatywne. Poza tym wystawiając tam swoje produkty, musimy zaakceptować politykę danej platformy marketplace i się z nią liczyć. Tutaj dla właścicieli sklepów bolesne mogą być zwłaszcza wszelkie zmiany w transakcjach oraz opłaty za prowadzenie konta i prowizje od sprzedaży.

Za to jeśli weźmiemy pod lupę kupujących produkty, to przewaga zalet jest tu zdecydowana. Wymieńmy np. szeroki wybór ofert, bezpieczeństwo w sferze płatności, wszystkie informacje o ofercie w jednym miejscu etc. Do wad zaliczamy natomiast: osobną przesyłkę w wypadku kupna przedmiotów od różnych sprzedawców i dłuższe wyszukiwanie ofert (ze względu na szeroką gamę produktów).

Płatności w marketplace – co wybierają Polacy?

Platformy marketplace umożliwiają nam skorzystanie z różnych metod płatności. Tymi najpopularniejszymi są obecnie szybkie przelewy online. Według raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2023” z takiej formy płatności korzysta 69% użytkowników. Często też wybierany jest BLIK, czyli płacenie poprzez kody w aplikacji bankowej. W tym drugim przypadku procent używających takiej formy płatniczej spada jednak z wiekiem. Płacimy również przelewem tradycyjnym oraz kartą płatniczą.

Korzystanie z marketplace

Jeśli chodzi o rynek e-commerce, nie musimy ograniczać się do marketplace’ów polskich. Wiele platform handlowych np. Amazon, Ebay, czy AliExpress oferuje wysyłkę do naszego kraju. Zanim jednak wybierzemy się w podróż po zagranicznych internetowych rynkach nastawionych na klientów z całej Europy, przyjrzyjmy się polskim. Tutaj definitywnie króluje platforma Allegro.

znajomosc spontaniczna serwisow w ehandlu 2023
Źródło: raport „E-commerce w Polsce 2023”

 

Allegro – największa platforma sprzedażowa w Polsce

Allegro to zdecydowanie najbardziej popularny marketplace w Polsce. Aktualne dane pokazują, iż Polacy coraz chętniej tam kupują. Tylko w trzecim kwartale 2023 r. wartość sprzedanych koszyków sięgnęła 13,3 mld zł, a do listopada 2023 liczba użytkowników platformy wzrosła do 19,7 mln (dane Mediapanel Gemius Polska dla PAP Biznes). Allegro jest również najbardziej znanym polskim marketplace’em jeśli chodzi o świadomość marki. Wygrywa wszystko, łącznie z promocjami na Black Friday, a końcówka listopada stanowi dla serwisu prawdziwe żniwa. Na platformie znajdziemy setki milionów ofert od grubo ponad 100 tysięcy firm.

Nasuwa się więc pytanie, jak wybić się z tłumu i zaistnieć w takim gąszczu materiałów handlowych. My ze swej strony polecamy oddać obsługę Allegro w ręce profesjonalistów. Chętnie zajmujemy się pełną obsługą klientów od utworzenia konta na Allegro poprzez opracowanie ofert i ich wystawianie po tanie skuteczne reklamy Allegro Ads, które pozwalają wybić się z tłumu. Wszystko to oraz pełen monitoring i raportowanie w ramach jednej usługi, o szczegółach poczytacie, wchodząc w link poniżej, a my nie przedłużając przejdźmy do kolejnego marketplace’u.

 

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Skuteczne kampanie na Allegro?

Pomożemy Ci je prowadzić

 

Aliexpress – tanie cuda z Chin

Mimo zawirowań wokół ceł nakładanych na Polaków kupujących tanie cuda z Chin popularność witryny nie maleje, a wręcz przeciwnie, rośnie. W listopadzie 2023 r. liczba użytkowników portalu w Polsce wzrosła do 9,5 mln. Według raportu E-commerce 2023 Aliexpress znajduje się w top5 najbardziej rozpoznawalnych serwisów zakupowych oraz na 1. miejscu wśród zagranicznych platform, na których badani robili zakupy. Chiński gigant może też pochwalić się długim czasem korzystania na poziomie 43,8 min.

Amazon goni konkurencję

Dwa wyżej wymienione nieustannie goni Amazon. To prawdziwy gigant branży e-handlu i choć w Polsce jeszcze długo nie przebije platformy Allegro, na świecie rozwija się w iście błyskawicznym tempie. Według danych Fingbold opracowanych przez Brief.pl Amazon w 2021 roku dodaje po 3700 nowych sprzedawców dziennie i jeśli utrzyma to tempo, do końca roku przybędzie mu blisko 1,4 miliona nowych sprzedawców. Nie ma się zresztą dziwić temu, że tak chętnie dołączają oni do portalu. W końcu oferuje ona niemal bezkresny rynek zbytu towarów, sięgający od Kanady po odległą Azję. Ogromny rynek to również olbrzymia konkurencja, dlatego w tym szczególnym przypadku nie polecamy raczej rozpoczęcia swojej przygody z Amazonem bez obycia na Allegro czy startu na OLX. Można na tym więcej stracić niż zyskać.

Facebook marketplace – króluje użytkownik prywatny

Facebook łączy ze sobą wirtualnie ponad 3 mld ludzi, zaś dzięki Marketplace stanowi przy tym jedno z największych targowisk świata. Oczywiście wystawiając swoje ogłoszenie nie możemy liczyć na dotarcie do tak dużej liczby osób. Warto podkreślić, że Facebook jest wciąż kojarzony przede wszystkim z mediami społecznościowymi i reklamami, nie zaś z e-handlem. Widać go choćby przez brak obecności w zestawieniach Gemius oraz tabelach Mediapanelu. Największą zaletą marketplace od Facebooka jest fakt, iż jest on bezpłatny i intuicyjny. Największa wada to zaś ograniczenia w wystawianiu ofert przez firmy, które mogą prezentować swój asortyment i informacje o nim, ale już nie sprzedawać (przynajmniej bez reklamy), sprzedaż jest detaliczna, dostępna dla prywatnych użytkowników i profili.

 

Źrodło: Marketplace Facebooka

 

eBay i nie tylko

eBay to drugi największy marketplace na świecie (dane za 2023 r.). Jego wskaźnik wartości sprzedaży GMV (Gross Merchandise Value) za ubiegły rok wynosi 73,9 mld dolarów. W Polsce eBay nie jest aż tak popularny, nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z jednej, istotnej kwestii: eBay stanowi przedsiębiorstwo globalne i w jego ramach w Polsce funkcjonują trzy portale: eBay, StubHub i doskonale znane Gumtree.

Empik to nie tylko książki

Empik to nie tylko sklep znany ze sprzedaży książek, to również marketplace, który z roku na rok tylko umacnia swoją pozycję. Zamyka dziesiątkę najpopularniejszych serwisów zakupowych, wciąż pozostaje jednak liderem sprzedaży multimediów. W 2022 r. na Empik marketplace działało ponad 3500 zaufanych sprzedawców, którzy zrealizowali prawie 5 mln zamówień.

Erli goni Allegro

Erli.pl to jeden z młodszych marketplace’ów – powstał w 2021 r., ale już trzy lata później może pochwalić się ponad 6 mln użytkowników miesięcznie. Wśród zalet marketplace znajdziemy funkcjonalności znane nam już z Allegro (m.in. płatności odroczone czy program ErliPRO – odpowiednik Allegro Smart), jednak korzystanie z serwisu wiąże się z niższymi opłatami. Za pośrednictwem marketplace sprzedawcy mogą oferować towary z takich kategorii jak dom i ogród, dziecko, elektronika czy moda. Znajdziemy tam też panel analityczny i reklamowy Erli Campaigns pozwalający promować produkty w mediach społecznościowych czy wyszukiwarkach.

Czym jest marketplace – podsumowanie

Platformy typu marketplace można by wymieniać bez końca. Oprócz tych, na których znajdziemy wszystko, pojawiają się internetowe platformy handlowe specjalizujące się w danych kategoriach, jak np. morele.net – elektronika, otomoto – motoryzacja czy Cstore skierowany do B2B. My jednak zatrzymajmy się w tym miejscu i przejdźmy do podsumowania. Przede wszystkim chcielibyśmy, byście po lekturze tego artykułu byli bogatsi o wiedzę, które z portali sprzedażowych liczą się w Polsce i na którym marketplace możecie rozwijać swoją działalność. Pamiętajcie jednak, że nic nie zastąpi własnej strony internetowej, na której to Wy ustalacie zasady i zamieszczacie dodatkowe informacje na blogu e-commerce. Obecnym rynkiem e-handlu rządzi konsument, który chce kupować szybko, łatwo i bezpiecznie, a marketplace mu to umożliwia. Jeśli nie wiecie, na którą z platform zdecydować się, wystawiając swoje towary na aukcję, to możecie być spokojni – jeszcze przez kilka następnych lat odpowiedź na to pytanie się nie zmieni i będzie to Allegro. Jeśli zaś chcecie podejść do sprzedaży na Allegro w sposób profesjonalny i skonstruować konkurencyjne oferty, to jeszcze raz polecamy swoje usługi.

Tekst zaktualizowany, pierwsza wersja ukazała się na naszym blogu w maju 2022 roku.

Justyna Przygoda
Były pracownik na stanowisku Social Media & Content Specialist. Od 5 lat z pasją i zapałem zajmuję się słowem pisanym, a od 2 mediami społecznościowymi. Doświadczenie w dziennikarstwie pozwoliło mi uwierzyć w moc słów. Działanie w social mediach sprawiło, że stawiam człowieka na początku każdej historii. Prywatnie nieuleczalna miłośniczka planszówek, stand-upów i gór.

Patrycja Kozioł
Marketing Specialist. Przeszła drogę od amatorskiego marketingu eventów do profesjonalnego prowadzenia social mediów. Jej czujne oko wyłapuje wszystkie błędy i niespójności w tekstach i na stronach internetowych. Wolny czas spędza na czytaniu kryminałów, poprawianiu przecinków i zgłębianiu kultur dalekowschodnich.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (8 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry