Jakich narzędzi używacie do przeprowadzenia audytu?
To pytanie pojawia się bardzo często i dziś postaramy się na nie odpowiedzieć bardziej szczegółowo. Przygotowanie audytu SEO wiąże się z dużą ilością godzin pracy specjalisty SEO, jednak do wykonania pełnego audytu konieczne są również narzędzia SEO. Narzędzia do audytu SEO służą do analizy wielu czynników na stronie. W DevaGroup zwracamy szczególną uwagę na przygotowanie rzetelnego dokumentu ukazującego możliwości eliminacji błędów i optymalizacji strony już na początku współpracy z klientem.
Crawlery – podstawowe narzędzia do audytu SEO
Absolutnie obowiązkowymi narzędziami do wykonania audytu SEO bez których w DevaGroup nie wyobrażamy sobie pracy to crawlery. Umożliwiają one całościowy przegląd strony poprzez skanowanie witryny, w podobny sposób jak roboty indeksujące wyszukiwarek. Zebrane dane crawlery poddają dokładnej analizie i przedstawiają w przejrzystych dla specjalisty SEO zbiorach danych. Dzięki tym narzędziom mamy możliwość wykonania szybkiego i dokładnego audytu SEO i wykryć:
- zduplikowane tytuły, meta opisy o nagłówki,
- nieprzyjazne adresy URL,
- brak wdrożonych linków kanonicznych i hreflangów,
- niezoptymalizowane pod kątem SEO zdjęcia,
- adresy URL utrudniające crawlowanie i indeksowanie,
- błędy 404, przekierowania wewnętrzne… itd.
W DevaGroup specjaliści SEO korzystają z następujących crawlerów:
Screaming Frog
Screen z narzędzia Screaming Frog
SiteBulb
Screen z narzędzia Sitebulb
Przy większych projektach używamy również takich crawlerów jak:
Deepcrawl
Źródło: https://www.deepcrawl.com/
Ryte
Źródło: https://en.ryte.com
Narzędzia do wykonania technicznego audytu SEO
Chociaż crawlery dostarczają nam sporej dawki wiedzy o stronie, to nie pokażą nam wszystkiego. Ale tutaj z pomocą przychodzą kolejne narzędzia do audytu SEO. Spora część z nich służy do badania warstwy technicznej strony.
Page Speed Insights oraz GTmetrix
Dzięki tym dwóm narzędziom – Page Speed Insights (narzędzie od Google) oraz GTmetrix jesteśmy w stanie ocenić aktualną prędkość ładowania się strony oraz możliwości jej optymalizacji. W audycie SEO uwzględniamy predyspozycje danej strony, w przypadku dedykowanych rozwiązań dokonujemy dodatkowych analiz wraz ze wsparciem programisty.
Screen z narzędzia Page Speed Insights
Mobile Friendly Test
Dokonując analizy strony pod kątem wyświetlania na mobile, nie gdybamy lecz używamy dedykowanych narzędzi. Jednym z nich jest Mobile Friendly Test, narzędzie od Google, które ukazuje jak analizowana witryna wyświetla się na urządzaniach mobilnych, czy występują jakieś problemy z jej wczytaniem, a także jakich zasobów nie udało się załadować.
Screen z narzędzia Mobile Friendly Test
SSL Server Test i SSL Checker
Rozpoczynając działania związane z pozycjonowaniem, chcemy mieć zawsze pewność, że strona jest odpowiednio zabezpieczona – ma to znaczenie dla Google, ale również dla użytkowników. Jeden z punktów naszego audytu nawiązuje więc do certyfikatu SSL. Jego poprawność sprawdzamy między innymi na stronach sslshopper.com i ssllabs.com.
Screen z narzędzia SSL Server Test
HTTPSTATUS, Redirect Checker, Redirect Path
Kwestia przekierowań jest ogromnie ważna pod kątem SEO. Aspekt ten jest istotny podczas przeprowadzania migracji strony, ale również podczas standardowego audytu SEO sprawdzamy czy zastosowane zostały rozwiązania eliminujące duplikację wewnętrzną na stronie czy błędy 404. Do analizy wykorzystujemy narzędzia dostępne online m.in. httpstatus i redirect checker. Przydatne w tym aspekcie są również wtyczki do przeglądarek, na przykład Redirect Path.
Screen z narzędzia HTTPSTATUS
Test wyników z elementami rozszerzonymi
Całe szczęście Google nie tylko daje wytyczne odnośnie tego jak usprawniać witryny, ale również daje gotowe narzędzia do ich weryfikacji. Kolejne narzędzie od Google, test wyników z elementami rozszerzonymi (dawniej narzędzie do testowania uporządkowanych danych), umożliwia sprawdzenie czy na stronę zostały wdrożone dane strukturalne, a jeśli tak, to czy poprawnie.
Screen z narzędzia: Test wyników z elementami rozszerzonymi
WWJD, JavaScript Rendering Check, Fetch & Render
W naszych audytach SEO nie pomijamy również ogromnego znaczenia JavaScriptu. Na rynku znajduje się coraz więcej rozwiązań, które umożliwiają nam wykonanie rzetelnego audytu SEO i przetestowania wpływu JavaScript na renderowanie strony przez Google, wśród nich znajdują się takie narzędzia jak WWJD, JavaScript Rendering Check, Fetch & Render.
Screen z narzędzia JavaScript Rendering Check od searchviu
Google Tag Assistant
Podczas audytu SEO przeprowadzamy również ogólną weryfikację pozostałych integracji na stronie. Wtyczka Tag Assistant pozwala nam na weryfikację poprawności wdrożonych tagów Google, m.in: Google Analytics, śledzenie konwersji Google Ads, Google Tag Manager.
Screen z wtyczki Google Tag Assistant
Narzędzia do analizy contentu w audycie SEO
Oprócz warstwy technicznej na stronie, audyt SEO wykonany w DevaGroup zawiera wstępną analizę umieszczonej na niej treści. Podczas analizy sprawdzamy przede wszystkim duplikację, ale również objętość treści i zagęszczenie słów kluczowych. W aspekcie contentu najczęściej porównujemy stronę z konkurencją, umożliwiają to następujące narzędzia:
Siteliner
Narzędzie do analizy duplikacji na stronie. Dzięki Sitelinerowi wiemy jaki procent treści na stronie jest zduplikowany wewnętrznie. Jednak to nie koniec możliwości bo narzędzie wskazuje konkretne podstrony, które wymagają optymalizacji – co również zaznaczamy w naszym audycie SEO.
Screen z narzędzia Siteliner
CopyScape
Kolejnym narzędziem do audytu SEO i analizy duplikacji jest Copyscape. To narzędzie pozwala na wyszukanie skopiowanych treści w sieci. Mogą to być strony konkurencji, która „pożyczyła sobie” nasze teksty, ale również opisy na portalach typu Allegro, OLX czy Social Mediach.
Screen z narzędzia Copyscape
Surfer SEO oraz CONTAI
Dokładną analizę treści na stronie w porównaniu do konkurencji umożliwiają nam narzędzia takie jak Surfer SEO czy CONTAI. Są to narzędzia do przygotowania audytu SEO i wstępnej analizy strony pod kątem treści natomiast rozbudowane analizy przy użyciu tych narzędzi są wykorzystywane również podczas tworzenia projektów contentowych.
Screen a narzędzia Surfer
Narzędzia analityczne – do monitoringu ruchu, widoczności, linków przychodzących
W naszym audycie SEO dokonujemy również szczegółowej analizy strony pod kątem obecnego stanu strony w organicznych wynikach wyszukiwania. W przygotowanym dokumencie przedstawiamy aktualne parametry strony (na które wpływ mają linki przychodzące), analizę ruchu na stronie oraz widoczności. Do analizy wykorzystujemy zarówno narzędzia zewnętrzne jak i prosimy o dostęp do narzędzi analitycznych klienta.
Google Search Console i Google Analytics
Są to narzędzia bez których nie wyobrażamy sobie przygotowania rzetelnego audytu SEO dlatego przed przystąpieniem do prac nad audytem zawsze pojawia się z naszej strony prośba o nadanie odpowiednich dostępów do narzędzi analitycznych – zarówno do GSC jak i do GA.
Narzędzie Google Search Console nie służy wyłącznie do analizy ruchu na stronie, ale również dostarcza nam cennych danych o indeksacji, renderowaniu, danych strukturalnych, błędach na stronie, wykluczeniach, mapach strony itd.
Screen z narzędzia Google Search Console
Senuto, SemStorm, Semrush
Narzędzia do audytu SEO to nie tylko te, które pozwalają nam na wykrycie błędów. Wśród używanych narzędzi znajdują się również te, które pozwalają na ocenę strony pod kątem widoczności. W audycie SEO klienci otrzymują informację o liczbie fraz w TOP10 i TOP50. W przypadku niepokojących spadków dokonujemy szerszej analizy i pracujemy nad znalezieniem przyczyny spadków i rekomendujemy odpowiednie rozwiązania. Wśród najczęściej używanych narzędzi znajduje się Senuto, SemStorm i Semrush.
Screen z narzędzia SENUTO
Ahrefs i Majestic
Przyznajemy, że w naszym audycie SEO sporą część uwagi przywiązujemy do działań ONSITE, ale nie zapominamy również o działaniach OFFSITE. Wśród narzędzi do audytu SEO znajdują się bowiem takie pozycje jak Ahrefs i Majestic, które pozwalają na szczegółową analizę profilu linkowania – sprawdzamy nie tylko ilość, ale też jakość odsyłających linków do witryn naszych klientów.
Screen z narzędzia AHREFS