(Nie)codzienność SEOwca, czyli wykorzystanie ChatGPT i Bard w pracy

Patrycja Kozioł
Patrycja Kozioł
Archiwum 09.2023
 
(Nie)codzienność SEOwca, czyli wykorzystanie ChatGPT i Bard w pracy

(Nie)codzienność SEOwca, czyli
wykorzystanie ChatGPT i Bard w pracy

Sztuczna inteligencja radzi sobie coraz lepiej z optymalizacją treści pod SEO. Czy specjaliści powinni traktować to jako zagrożenie, czy raczej szansę? Agata Gruszka – International SEO Manager w Whitepress – odpowiedziała na zadane pytania podczas webinaru: wykorzystanie AI usprawnia pracę. Włączyła sztuczną inteligencję w codzienną praktykę i podzieliła się wskazówkami, które ułatwią wykonanie zadań niejednemu z nas.

Spis treści:

O czym warto pamiętać?

Zanim skorzystamy z narzędzi AI, zapoznajmy się z podstawowymi aspektami. Narzędzia ułatwiają pracę, tylko kiedy są prawidłowo wykorzystywane.

Regulacje prawne

Kwestie prawne w kontekście AI dopiero się kształtują, dlatego korzystając z narzędzi AI, pamiętajmy o bezpieczeństwie. Nasze prompty służą Google i Open AI do dalszego treningu. Nie należy udostępniać danych wrażliwych, które mogą zostać wykorzystane wbrew naszej woli. Dotyczy to danych osobowych, danych klientów i informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa. Uważajmy zarówno na prompty tekstowe, jak i graficzne. Wrzucając informacje w prompty, tracimy nad nimi kontrolę. Bezpieczeństwo przede wszystkim!

Halucynacje

Zmyślanie informacji to codzienność sztucznej inteligencji. Sprzeczne lub fałszywe treści są częstym zjawiskiem i jeszcze częstszym problemem. Sprawdzajmy ich autentyczność.

Ciekawostka: Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda przeprowadzili badania pod kątem skali występowania halucynacji w systemie Bard. Wynik zniechęca: 57% uzyskanych odpowiedzi częściowo lub zupełnie nie pasuje do realnych danych. Tymczasem ChatGPT wykazuje halucynacje na poziomie 2,3%.

bard chatgpt odpowiedzi
Porównanie odpowiedzi Barda i ChatGPT. Źródło: webinar

Krótka historia chatbotów

Pierwszym chatbotem konwersacyjnym była Eliza, która powstała w latach 50. XX wieku. Początkowo sztuczna inteligencja powoli rozwijała się w laboratoriach. Dopiero w XXI wieku nastąpił skok w rozwoju AI – powstali tacy asystenci jak Siri, Alexa czy Google Asystent.

Rozwój modeli przyspieszył w drugiej dekadzie XXI wieku. W 2018 roku zaprezentowano Model GPT-1 i jego kolejne wersje, czyli 2 i 3. AI weszło szerzej do użytku w 2022 roku – OpenAI udostępniło darmową wersję chatGPT-3.5. W na początku 2023 roku pojawił się płatny ChatGPT-4 oraz Bard od Google.

bard chatgpt porownanie
Porównanie ChatGPT i Barda. Źródło: webinar

Oba modele oferują unikalne opcje. Jedną z ciekawszych funkcji ChatGPT są predefiniowane instrukcje, które pozwalają wybrać język otrzymywanych informacji, styl prezentacji i innych elementów odpowiedzi. Z kolei Bard podaje trzy wersje odpowiedzi, z których wybieramy najlepszą.

GPT czy Bard – który chat odpowie naszym wymaganiom?

Oba modele językowe mają wady i zalety. Przedstawiamy przykłady ich wykorzystania.

  • Alternatywna wyszukiwarka – kiedy potrzebujemy świeżych informacji, wykorzystajmy Barda. Jest połączony z siecią, więc generuje aktualniejsze odpowiedzi i ma opcję „Google it”, która przenosi nas bezpośrednio do wyszukiwarki.
  • Mailing – modele generują treści mailowe w wielu językach. Prompt powinien zawierać podstawowe informacje, które chcemy zawrzeć w wiadomości, oraz jej styl.
  • Podsumowanie artykułów – Bard na bieżąco łączy się z Internetem i potrafi streszczać długie treści. ChatGPT potrzebuje do takich działań odpowiedniej wtyczki.
  • Rozwiązywanie problemów – precyzyjnie konstruujemy zapytanie, wskazujemy, czego dotyczy trudność (m.in. serwera lub kodu), a chat wymienia możliwe rozwiązania.
  • Formatowanie HTML – to zadanie dla ChatGPT. Wczytujemy treść artykułu, a chat sprawdza jego formatowanie w HTML. W odpowiedzi podaje listę nagłówków, paragrafów i możliwych do wprowadzenia elementów.

    Ciekawostka: Oprócz kodu HTML Chat potrafi stworzyć listę, tabelę lub plik w odpowiednim rozszerzeniu.

  • Generowanie kreatywnych rozwiązań – możemy prosić o pomoc w procesie twórczym. Otrzymamy instrukcję „krok po kroku”, jak powinniśmy działać.
generative crochet szydelkowe pluszaki
Projekt Generative Crochet – wykorzystano AI do tworzenia wzorów amigurumi, czyli szydełkowych pluszaków. Źródło: Envato Elements

Czy AI to zagrożenie dla specjalistów SEO?

Relację AI i SEO od początku poddaje się rozważaniom. Zdania są podzielone. Część teoretyków twierdzi, że generowanie treści prowadzi do zaśmiecania Internetu – w opozycji stoją ci, którzy widzą ogrom możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w pozycjonowaniu.

Ciekawostka: Według Google treść generowana z wykorzystaniem AI i ta tworzona przez człowieka jest równie wartościowa, jeśli spełnia standard E-E-A-T.

AI wpłynie głównie na optymalizację zadań. To również remedium na tzw. blokadę twórczą, kiedy nie jesteśmy w stanie wymyślić kolejnego tytułu lub content planu. Inspirujmy się odpowiedziami!

  • Keyword research – Znalezienie słów kluczowych i skategoryzowanie ich nie sprawi AI problemu. Wystarczy dobry prompt i listę fraz mamy podaną na tacy.
  • Plan artykułu – AI stworzy za nas brief. Wystarczy wymienić elementy, które powinien zawierać. Ze względu na stały dostęp do Internetu Bard okaże się lepszym wyborem.
  • Tworzenie tekstów – Bard dobrze radzi sobie z planem treści, ale nie przechodzi weryfikacji detektorem. Lepiej przekazać pisanie ChatGPT.
  • Analiza treści – ChatGPT zweryfikuje zlecony tekst. Należy wpisać artykuł oraz brief, który dostał copywriter. W odpowiedzi dostaniemy listę uwag dotyczących błędów.
  • Generowanie meta tagów – oba chaty dobrze radzą sobie z tym zadaniem, pod warunkiem że podamy oczekiwaną liczbę znaków.

    Ciekawostka: Skorzystanie z pluginu WebPilot pozwoli wykonać podstawową analizę treści artykułów. Chat zwróci informacje o meta tagach, strukturze artykułu, słowach kluczowych i innych istotnych elementach.

  • Zdania techniczne – Chaty pomogą w tworzeniu schema markup, skryptów Google, generowania sekcji FAQ czy bookmarków.

Efektywne promptowanie

Tworzenie promptów ogranicza się do dwóch zasad:

  1. Postaw na kreatywność! Sztuczna inteligencja jest w stanie wygenerować praktycznie wszystko, ogranicza cię jedynie wyobraźnia.
  2. Bądź dokładny. Jakość odpowiedzi AI zależy od promptu. Im dokładniejsze zapytanie, tym precyzyjniejsza odpowiedź.

Metody generowania tekstu

Istnieje wiele sposobów na generowanie wysokojakościowych promptów. Oto przykładowe:

metody generowania tekstu
Przykładowe metody generowania promptów

Najlepiej przetestować wszystkie metody w praktyce, testując je i łącząc.

Przykłady gotowych promptów

Na koniec webinaru dostaliśmy kilka tipów.

  • Are you a moron? [pl. Czy jesteś głupi?] – czasem poziom halucynacji przekracza najśmielsze oczekiwania. Po tej komendzie chat powinien przestać wymyślać informacje i oprzeć się na danych.
bard odpowiedz wyjasnienie
ChatGPT przeprasza za zmyślanie, za to Bard… kłóci się z nami. Ciężko mu się dziwić 😉 Źródło: Bard
  • W przypadku długiego promptu warto zapytać chat, czy zrozumiał polecenie. Wystarczy na końcu dodać „Do you copy?” [pl. Rozumiesz mnie?]. Dostaniemy potwierdzenie lub listę zadań, których AI nie umie przyporządkować.
  • Czasem odpowiedzi są za długie. Dodaj „Do not explain what are you doing” [pl. Nie tłumacz, co robisz] żeby załatwić sprawę.

Podsumowanie

Sztuczna Inteligencja jest przyszłością branży i to od nas zależy, kiedy podejmiemy tę współpracę. Z pomocą AI tworzone są nowe narzędzia i rozwijane te już dobrze znane. Rozwój technologii będzie postępował wraz z upływającym czasem, a to, czy będziemy w tym uczestniczyć, jest kwestią indywidualną. Jedno jest pewne – sztuczna inteligencja rewolucjonizuje branżę SEO. Umożliwia szybszą analizę danych, personalizację treści, automatyzację rutynowych zadań, rozwój wyszukiwania głosowego i wizualnego oraz lepsze zrozumienie intencji użytkownika. Współczesny specjalista SEO powinien dostosować się do tych technologicznych innowacji, aby pozostać konkurencyjny na rynku.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Dzielimy się ekspercką wiedzą!

Zobacz nasze darmowe webinary i rozwiń swoje umiejętności

  • do stopki bez tła
    Natalia Dulian - Stażystka w dziale SEO DevaGroup

    Absolwentka programu Umiejętności Jutra, która dzieli swój czas pomiędzy studia, pracę i ciągły rozwój. Uwielbia tworzenie contentu, analizę danych i inne zagadki logiczne. W wolnych chwilach zawsze chodzi z książką w ręku, choć czasami zamienia ją na szydełko.

  • Kółeczko bez tła ok
    Joanna Łutczyk-Pyzara - Stażystka w dziale SEO DevaGroup

    Stawia pierwsze kroki w świecie SEO. Nastawiona na samorozwój i zdobywanie wiedzy. Niepoprawna optymistka, patrzy na świat przez różowe okulary. Uwielbia podróżować, spotykać ciekawych ludzi i próbować nowych smaków. Jej sposobem na poprawę samopoczucia jest dawka czarnego humoru.

Patrycja Kozioł
Marketing Specialist. Przeszła drogę od amatorskiego marketingu eventów do profesjonalnego prowadzenia social mediów. Jej czujne oko wyłapuje wszystkie błędy i niespójności w tekstach i na stronach internetowych. Wolny czas spędza na czytaniu kryminałów, poprawianiu przecinków i zgłębianiu kultur dalekowschodnich.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (4 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry