Sztuczna inteligencja radzi sobie coraz lepiej z optymalizacją treści pod SEO. Czy specjaliści powinni traktować to jako zagrożenie, czy raczej szansę? Agata Gruszka – International SEO Manager w Whitepress – odpowiedziała na zadane pytania podczas webinaru: wykorzystanie AI usprawnia pracę. Włączyła sztuczną inteligencję w codzienną praktykę i podzieliła się wskazówkami, które ułatwią wykonanie zadań niejednemu z nas.
Spis treści:
O czym warto pamiętać?
Zanim skorzystamy z narzędzi AI, zapoznajmy się z podstawowymi aspektami. Narzędzia ułatwiają pracę, tylko kiedy są prawidłowo wykorzystywane.
Regulacje prawne
Kwestie prawne w kontekście AI dopiero się kształtują, dlatego korzystając z narzędzi AI, pamiętajmy o bezpieczeństwie. Nasze prompty służą Google i Open AI do dalszego treningu. Nie należy udostępniać danych wrażliwych, które mogą zostać wykorzystane wbrew naszej woli. Dotyczy to danych osobowych, danych klientów i informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa. Uważajmy zarówno na prompty tekstowe, jak i graficzne. Wrzucając informacje w prompty, tracimy nad nimi kontrolę. Bezpieczeństwo przede wszystkim!
Halucynacje
Zmyślanie informacji to codzienność sztucznej inteligencji. Sprzeczne lub fałszywe treści są częstym zjawiskiem i jeszcze częstszym problemem. Sprawdzajmy ich autentyczność.
Ciekawostka: Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda przeprowadzili badania pod kątem skali występowania halucynacji w systemie Bard. Wynik zniechęca: 57% uzyskanych odpowiedzi częściowo lub zupełnie nie pasuje do realnych danych. Tymczasem ChatGPT wykazuje halucynacje na poziomie 2,3%.

Krótka historia chatbotów
Pierwszym chatbotem konwersacyjnym była Eliza, która powstała w latach 50. XX wieku. Początkowo sztuczna inteligencja powoli rozwijała się w laboratoriach. Dopiero w XXI wieku nastąpił skok w rozwoju AI – powstali tacy asystenci jak Siri, Alexa czy Google Asystent.
Rozwój modeli przyspieszył w drugiej dekadzie XXI wieku. W 2018 roku zaprezentowano Model GPT-1 i jego kolejne wersje, czyli 2 i 3. AI weszło szerzej do użytku w 2022 roku – OpenAI udostępniło darmową wersję chatGPT-3.5. W na początku 2023 roku pojawił się płatny ChatGPT-4 oraz Bard od Google.

Oba modele oferują unikalne opcje. Jedną z ciekawszych funkcji ChatGPT są predefiniowane instrukcje, które pozwalają wybrać język otrzymywanych informacji, styl prezentacji i innych elementów odpowiedzi. Z kolei Bard podaje trzy wersje odpowiedzi, z których wybieramy najlepszą.
GPT czy Bard – który chat odpowie naszym wymaganiom?
Oba modele językowe mają wady i zalety. Przedstawiamy przykłady ich wykorzystania.
- Alternatywna wyszukiwarka – kiedy potrzebujemy świeżych informacji, wykorzystajmy Barda. Jest połączony z siecią, więc generuje aktualniejsze odpowiedzi i ma opcję „Google it”, która przenosi nas bezpośrednio do wyszukiwarki.
- Mailing – modele generują treści mailowe w wielu językach. Prompt powinien zawierać podstawowe informacje, które chcemy zawrzeć w wiadomości, oraz jej styl.
- Podsumowanie artykułów – Bard na bieżąco łączy się z Internetem i potrafi streszczać długie treści. ChatGPT potrzebuje do takich działań odpowiedniej wtyczki.
- Rozwiązywanie problemów – precyzyjnie konstruujemy zapytanie, wskazujemy, czego dotyczy trudność (m.in. serwera lub kodu), a chat wymienia możliwe rozwiązania.
- Formatowanie HTML – to zadanie dla ChatGPT. Wczytujemy treść artykułu, a chat sprawdza jego formatowanie w HTML. W odpowiedzi podaje listę nagłówków, paragrafów i możliwych do wprowadzenia elementów.
Ciekawostka: Oprócz kodu HTML Chat potrafi stworzyć listę, tabelę lub plik w odpowiednim rozszerzeniu.
- Generowanie kreatywnych rozwiązań – możemy prosić o pomoc w procesie twórczym. Otrzymamy instrukcję „krok po kroku”, jak powinniśmy działać.

Czy AI to zagrożenie dla specjalistów SEO?
Relację AI i SEO od początku poddaje się rozważaniom. Zdania są podzielone. Część teoretyków twierdzi, że generowanie treści prowadzi do zaśmiecania Internetu – w opozycji stoją ci, którzy widzą ogrom możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w pozycjonowaniu.
Ciekawostka: Według Google treść generowana z wykorzystaniem AI i ta tworzona przez człowieka jest równie wartościowa, jeśli spełnia standard E-E-A-T.
AI wpłynie głównie na optymalizację zadań. To również remedium na tzw. blokadę twórczą, kiedy nie jesteśmy w stanie wymyślić kolejnego tytułu lub content planu. Inspirujmy się odpowiedziami!
- Keyword research – Znalezienie słów kluczowych i skategoryzowanie ich nie sprawi AI problemu. Wystarczy dobry prompt i listę fraz mamy podaną na tacy.
- Plan artykułu – AI stworzy za nas brief. Wystarczy wymienić elementy, które powinien zawierać. Ze względu na stały dostęp do Internetu Bard okaże się lepszym wyborem.
- Tworzenie tekstów – Bard dobrze radzi sobie z planem treści, ale nie przechodzi weryfikacji detektorem. Lepiej przekazać pisanie ChatGPT.
- Analiza treści – ChatGPT zweryfikuje zlecony tekst. Należy wpisać artykuł oraz brief, który dostał copywriter. W odpowiedzi dostaniemy listę uwag dotyczących błędów.
- Generowanie meta tagów – oba chaty dobrze radzą sobie z tym zadaniem, pod warunkiem że podamy oczekiwaną liczbę znaków.
Ciekawostka: Skorzystanie z pluginu WebPilot pozwoli wykonać podstawową analizę treści artykułów. Chat zwróci informacje o meta tagach, strukturze artykułu, słowach kluczowych i innych istotnych elementach.
- Zdania techniczne – Chaty pomogą w tworzeniu schema markup, skryptów Google, generowania sekcji FAQ czy bookmarków.
Efektywne promptowanie
Tworzenie promptów ogranicza się do dwóch zasad:
- Postaw na kreatywność! Sztuczna inteligencja jest w stanie wygenerować praktycznie wszystko, ogranicza cię jedynie wyobraźnia.
- Bądź dokładny. Jakość odpowiedzi AI zależy od promptu. Im dokładniejsze zapytanie, tym precyzyjniejsza odpowiedź.
Metody generowania tekstu
Istnieje wiele sposobów na generowanie wysokojakościowych promptów. Oto przykładowe:

Najlepiej przetestować wszystkie metody w praktyce, testując je i łącząc.
Przykłady gotowych promptów
Na koniec webinaru dostaliśmy kilka tipów.
- Are you a moron? [pl. Czy jesteś głupi?] – czasem poziom halucynacji przekracza najśmielsze oczekiwania. Po tej komendzie chat powinien przestać wymyślać informacje i oprzeć się na danych.

- W przypadku długiego promptu warto zapytać chat, czy zrozumiał polecenie. Wystarczy na końcu dodać „Do you copy?” [pl. Rozumiesz mnie?]. Dostaniemy potwierdzenie lub listę zadań, których AI nie umie przyporządkować.
- Czasem odpowiedzi są za długie. Dodaj „Do not explain what are you doing” [pl. Nie tłumacz, co robisz] żeby załatwić sprawę.
Podsumowanie
Sztuczna Inteligencja jest przyszłością branży i to od nas zależy, kiedy podejmiemy tę współpracę. Z pomocą AI tworzone są nowe narzędzia i rozwijane te już dobrze znane. Rozwój technologii będzie postępował wraz z upływającym czasem, a to, czy będziemy w tym uczestniczyć, jest kwestią indywidualną. Jedno jest pewne – sztuczna inteligencja rewolucjonizuje branżę SEO. Umożliwia szybszą analizę danych, personalizację treści, automatyzację rutynowych zadań, rozwój wyszukiwania głosowego i wizualnego oraz lepsze zrozumienie intencji użytkownika. Współczesny specjalista SEO powinien dostosować się do tych technologicznych innowacji, aby pozostać konkurencyjny na rynku.


Dzielimy się ekspercką wiedzą!
Zobacz nasze darmowe webinary i rozwiń swoje umiejętności