Jeśli prowadzisz stronę internetową, sklep, lub planujesz strategię contentową, pewnie zdarzyło Ci się zastanawiać jaką tematykę poruszać w serwisie, które zagadnienia wymagają większej ilości informacji, z jaką częstotliwością publikować artykuły. Zwracanie dodatkowej uwagi na to aby treść była przyjazna dla wyszukiwarek wcale nie ułatwia sprawy. Poznaj kilka praktycznych rozwiązań, które mogą być pomocne na etapie researchu i długofalowych działań.
Jakie treści są przyjazne dla wyszukiwarek?
“SEO friendly content” to taki, który roboty wyszukiwarek mogą nie tylko odnaleźć, ale także zrozumieć jego sens. Wraz z rozwojem algorytmów, wzrasta poziom rozumienia treści przez roboty indeksujące, dlatego samo nasycenie tekstu frazami kluczowymi może nie wystarczyć, aby zapewnić topowe pozycje w wynikach wyszukiwania. Ważnym elementem strategii jest wystarczające pokrycie tematyczne w obszarze danego zagadnienia, autorytet strony, autorów. Na podstawie zestawu takich danych są tworzone zależności pomiędzy osobami, obiektami, wydarzeniami, miejscami i wiele innych.
Jak szukać pomysłów na treść i powiązań tematycznych między nimi?
Poniżej znajdziesz kilka praktycznych porad, które pomogą poszukiwaniach, a także rozwiązanie w formie narzędzia do automatyzacji całego procesu.
Weryfikacja konkurencji
Załóżmy, że prowadzisz internetową kwiaciarnię. Warto wówczas zastanowić się, w jaki sposób produktów szukają użytkownicy. Jeśli głównym produktem są bukiety na wesele, wyszukaj hasło w Google i sprawdź wyniki. Wytypuj potencjalnych konkurentów, którzy posiadają sekcję blogową
i oceń, czy znajdują się tam artykuły, których nie ma na Twojej stronie. Jeśli tematy są zgodne z Twoją ofertą i mogą być wartością dodaną dla potencjalnego odbiorcy, stwórz artykuł poruszający podobne zagadnienia.
Podobne hasła
Wracając do wyników wyszukiwania, dla hasła bukiety na wesele, w sekcji ‘Podobne wyszukiwania’, możesz znaleźć zapytania, które Google traktuje jako powiązane:
Aktywność użytkowników
Zweryfikuj miejsca w obrębie strony, w których wypowiadają się Twoi realni odbiorcy. Mogą to być komentarze pod wpisami, opinie na temat produktów, formularze zapytań lub czat.
Jeśli aktywność użytkowników wskazuje na potrzebę pozyskania informacji w jakimś zakresie, wpis blogowy może być jednym z rozwiązań.
Wydarzenia powiązane, święta, nowości w branży
Czy treść Twojego serwisu może być powiązana z nadchodzącymi okazjami?
Czy na rynku pojawia się jakaś nowość? Czy jakaś technologia jest lub wkrótce będzie aktualizowana?
Wystarczająco rozbudowana i odpowiednio wcześniej opublikowana na ten temat treść może spowodować, że to do Ciebie trafią zainteresowani.
Zautomatyzuj działanie
Automatyzacja będzie szczególnie przydatna kiedy planujesz większe rozbudowanie treści lub długofalową strategię contentową.
Jednym z podstawowych narzędzi do weryfikacji tematów powiązanych jest Google Trends, w którym, poza popularnością konkretnego zapytania w ujęciu czasowym, znajdziesz zapytania powiązane.
Wyniki w Google Trends dla zapytania praca za granicą
Możesz wybierać również spośród narzędzi dedykowanych takich jak Content Planner. Umożliwia on nie tylko szeroką analizę pod kątem tematyki, ale również weryfikację celu, którym może kierować się użytkownik wpisujący daną frazę w wyszukiwarkę. Takie rozwiązanie pozwala na jeszcze lepsze dostosowanie treści do oczekiwań odbiorcy.
Senuto Content Planner – pierwszy etap
Wystarczy uzupełnić kilka informacji na temat serwisu, słów kluczowych i konkurencji, aby uzyskać wyniki w postaci zestawu zagadnień powiązanych:
Senuto Content Planner – przykładowe wyniki
Tego typu wyniki będą miały kilka zastosowań:
- pozwolą ocenić, jak duże może być pokrycie tematyczne dla konkretnego zapytania, czyli innymi słowy, ile potencjalnie artykułów możemy stworzyć, aby w całości opisać daną tematykę.
- określą rodzaj intencji użytkowników stojącą za konkretnym zapytaniem
(po przefiltrowaniu można wybrać konkretny rodzaj intencji, na przykład zakupową) - wybór poszczególnego tematu da wgląd w powiązane słowa kluczowe, co
oszczędza dodatkowo czas na research dla każdego artykułu i daje kolejne możliwości pod kątem dalszego rozwoju treści.
- weryfikację aktualnego pokrycia tematycznego
- dodatkowy panel statusu pomaga w zarządzaniu planowanymi i realizowanymi publikacjami
Statusy publikacji w narzędziu Senuto Content Planner
Podsumowanie
Dzienna ilość treści publikowanej w internecie wzrasta z roku na rok. Nic więc dziwnego, że algorytmy odpowiedzialne za jej rozpoznanie i analizę zmieniają się.
Korzyścią tych zmian jest to, że konkurencyjny pod względem dostarczanej informacji może być już nie sam artykuł, ale nawet jego konkretny paragraf, który w sposób precyzyjny odpowiada na zapytanie. Z drugiej strony, próg uzyskiwania widoczności jest korygowany. Stworzenie artykułu opisującego wybraną tematykę, nawet jeśli będzie on zawierał słowa kluczowe i inne optymalizacje, niekoniecznie pozwoli uzyskać zadowalające efekty, kiedy strona, blog lub kategoria nie są wystarczająco rozbudowane pod kątem tej tematyki. Z tego powodu, wszelkiego rodzaju usprawnienia w procesie od koncepcji do publikacji, mogą pomóc skupić się na końcowym celu, czyli przygotowaniu interesującej i wartościowej dla odbiorcy treści.